Chat

Author Topic: Säynen onginta.  (Read 52655 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
Vs: Säynen onginta.
« Reply #30 on: May 04, 2011, 17:54:17 »
Tämä aihe on säynävän ONGINTA ja minusta Torrolla näkyy tuossa perhovapa. Minä olen nyt yhden säynävän kevään aikana onkinut.
No mutta Torro varmaan laittoi vain yleisesti näytille, että säynettä on tällekkin keväälle jo saatu...

"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

_jarppa_

• View Profile
    • Email
« Reply #31 on: May 29, 2011, 15:34:26 »
eilen saaliiksi n.13kg säyneitä 4tunnissa
suurin 2.5kg ja toisiksi suurin 2.2kg
pienin 0.8kg
8 jötkälettä tuli ylös

Hurttarautu

• Justeeriopiston rehtori
    • View Profile
« Reply #32 on: March 30, 2012, 16:19:02 »
Kannattaa yrittää niin aikaisin kuin mahdollista. Varsinkin niistä pienimmistä joista ja ojista, jotka ovat yhteydessä suurempaan veteen. Täällä niitä kyllä riittää, mutta tärkein puuttuu, eli säyne. Tai saattaa sitä harvalukuisena esiintyäkin, mutta en ole koskaan tavannut.
Kalastus jäissä jäiden puutteen vuoksi.

anzeR

• Pienen talon Antti
  • Kahvi ja pulla kiitos
    • View Profile
« Reply #33 on: March 31, 2012, 12:14:20 »
Onko täällä porukalla tietoa, miten korkealla suomessa säyneen kutunousua jokiin ja puroihin esiintyy? Itse asun länsirannikolla Vaasan korkeudella ja tässä on muutamia puroja ja jokia, joihin ainakin särjet, lahnat ja ahvenet nousevat kutemaan. Nousisko säyne?

Huhtikuun lopulla jos kävis koittamas, sitten toukokuun lopussa ahventa :mrgreen:
Ei se saalis, vaan se fiilis.

EsaP

• View Profile
« Reply #34 on: April 01, 2012, 21:11:40 »
Jokos sitä säynettä kannattaisi lähteä yrittämään ongella? Onko ne jo nousemassa virtavesiin? Teen Mynäjoelle avovesikauden avauksen ehkä viikonloppuna, jos vaikka yhden tai kaksi kalaa saisi.

Vanhan kansan viisaushan on, että säynettä ongitaan silloin kun tuomi kukkii. Tuomi alkaa kukkimaan huhtikuun lopussa yleensä. Muistaakseni onkisäyneet ovat jo kuteneita(25v aikaa kun olen mynäjoella viimeksi ollut) eli takaisin päin tulossa silloin. Vielä eivät ole menossakaan

kalatyyppi

• View Profile
    • Email
« Reply #35 on: April 06, 2012, 22:00:43 »
Mä olen saanut pelkällä mato-ongella 3 säynävää suurin oli 1,5 kg

tv sami :-D

kirjol0h1

• Metsästys ja kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #36 on: April 07, 2012, 20:37:25 »
kyllä se säyne aika kovasti vetäsee mato- onkeen, on tullu kokeiltua. Kirjolohi vielä kovemmin, sitäkin kokeiltu  :-D

Torro

• Urospuolinen nauta
  • Maalintekijä jumalan armosta
    • MSN Messenger - redwoodriver@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #37 on: April 15, 2012, 17:24:38 »
Millainen onkilaite tapseineen kaikkineen kannattaisi rakentaa säynävälle virtaavaan veteen. Tarvitsenko erilaisen onkilaitteen kelaonkeen kuin tuollaiseen perinteiseen?

Jos näille huoltoasemien onkilaitteille pitäisi jotain käyttöä keksiä niin keväiseen säynen ongintaan ne käy ihan hyvin. Ei tarvita mitään hifistelyä vaan 6m onkivapa, paksu siima, iso koho ja koukko + kasiainen
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #38 on: May 01, 2012, 19:09:10 »
Merikarvialla oli säyneitä ainakin vaikka kuinka paljon kun isoon 10cm jigiinkin otti. 2kpl sain sellasia 1-1,5kg luokkaa olevia, ja rannat oli ihan täynnä niitä. Kutuasussa olivat kalat.
Vähän offtopiccia kuitenki
Olen kalastelijapoika!

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #39 on: May 30, 2012, 09:25:23 »
Pieniä on tälle kaudelle muutama tullu mutta kuitenkin 500 - 900g.
"rocky has left the building"

rune-hammer

• View Profile
    • Email
« Reply #40 on: December 13, 2013, 08:15:33 »
Onko täällä porukalla tietoa, miten korkealla suomessa säyneen kutunousua jokiin ja puroihin esiintyy? Itse asun länsirannikolla Vaasan korkeudella ja tässä on muutamia puroja ja jokia, joihin ainakin särjet, lahnat ja ahvenet nousevat kutemaan. Nousisko säyne?

Huhtikuun lopulla jos kävis koittamas, sitten toukokuun lopussa ahventa :mrgreen:

Kyllä niitä varmaan löytyy sieltäkin, kun pietarsaaresta ja kokkolasta niitä saa.

MarQu

• Cyclopterus lumpus
    • View Profile
« Reply #41 on: December 23, 2013, 09:57:35 »

Terve

Tuolta raippaluodosta löytyy useampikin paikka mistä saa kivan kokosta säynettä. Suurin itse saatu säyne on siitä ensimmäiseltä pieneltä sillalta. 2350g muistaakseni oli tuo. 4m ongella ja isolla madolla. Kevät parasta aikaa.

Myös vankilanranta ja palosaaren kivilaituri on hyviä paikkoja. Tosin nykyään saa lahnaa enemmän kuin säynettä.

S11K1

• Kartulla pamputtaja
  • Kalastakaa toisianne.
    • View Profile
    • Email
« Reply #42 on: March 22, 2015, 12:09:22 »
Taas alkaa !!! Merelle laskeva joki kyseessä ja ei vielä mitään ees hipaissut koukkua. Yritetty ollaan, lahti jäässä mihin joki laskee. Tulva mennyt jo ohi. Mielipiteitä onko mennyt tulvan mukana vai ei tule jään alta ?
Kirreitä siimoja kaikille.

center>