Kevennetyn lusikkauistimen valmistus

Started by Kalaboi, November 27, 2008, 17:57:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kalaboi

Ajattelin pystyttää keskustelun kyseisestä aiheesta. Vaapuista löytyy artikeleita ja tietoa netistä vaikka kuinka paljon, mutta kevennettyjen lusikoiden valmistuksesta saa tietoa todella etsiä!

Aloin viikko sitten rakennella omia versioitani.

Ensimmäiset tekeleeni eivät ihan vastannut odotuksiani, ensin yritin käyttää ns, täytteenä mm: muovia, liima-sahanpuru seosta, muovikittiä tuloksena epäonnistuneita uistimia.

Sitten sain kaivettua netistä jonkin verran ohjeita ja aloin käyttämään korkkia.

Oma vieheprojektini:

1. Ensin hakkasin aihion pellistä. Pieni pellinpala hakataa koveraksi, jonka jälkeen piirrän sapluunalla vieheen muodon, jonka leikkaan sitten peltisaksilla irti, seuraavaksi kovera peltiuistin taitellaan lusikan muotoon

2. Liimaan korkin ja muutaman lyijy painon (korkin alle litistettynä) kiinni uhu-allplast liimalla, korkkia saa rautakaupasta, itse ostin korkkisia pannunalustoja jotka maksoi n.euron anttilasta.

3. liiman kuivuttua ylijäävä korkki leikellään pois ja hiotaan muotoonsa.

4. Seuraavaksi edessä pohjalakkaus ja itselläni uistinrekaiden reikien poraaminen, tämä kannattaisi varmaan tehdä jo ennen vaihetta 2.

5. Maalaus, pintalakkaus koukutus

6. vieheen uitto

Olen itse ehtinyt vasta vaiheeseen 3 varmuutta näistä lusikoista ei ole, mutta toiveekkaana eteenpäin!

Muutaman kuva:

Vielä renkaille reiät ja sitten lakkaukseen!

Työkaluja.

Onko muilla kokemuksia kevennettyjen valmistuksesta? Jaetaan tietoa yhdessä!

Kopsun ohje: http://www.kopsu.com/valmistusohje.html

Murmeli

Jostain olen kuullut, tai lukenut, että tuon korkin voi korvata vaikka balsalla.

Kalaboi

Mielenkiintoista, luulempa että siinätapauksessa pitäisi tehdä balsalastuista tai vastaavista ja liimasta seos, sillä se voi olla vaikea saada taivutettua lusikan muotoon, ellei sitä sitten palikasta vuole ja sovittele.

perza

Korkin voi korvata solumuovilla vai mitähän se oli. Sellasta kovaa vaahtomuovin tapaista ainetta joka on hellppo muotilla kun sitä vähän lämmittää.
Ite en tosin ole tehnyt kuin muutaman kevennetyn joten sen enempää kokemusta ei itsellä ole.
Ite vielä tein lusikkaan rosterilangasta lenkit, mutta ihan hyvin onnistu varmasti poraamalla päihin reiät. Langat liimasin ihan epoxilla kiinni ja hyvin on kestänyt.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Kalaboi

joo, ite ajattelin porata reiät, ei tarvi lankojen kanssa hermoilla, vaikka tyylikkäämäthän ne langat on! sain kuin sainkin kaikki reiät suht hyvin keskelle porattua kaikkiin lusikoihin! voi olla että illalla saan ensimmäiset lakkakerrokset laitettua!

Niin joo, uretaani levystä taitaa olla kyse? siitä ei ole kokemusta.

elsku

Mä olen lukenut jostain et voi langan korvat et leikkaa sin lusikkaa sin molempii päihii semse neliön malliset lisä palat ja niihi tekee reiät.(tosi epä selväst ku en oikee osan selittää, Korpo voinu tarkottaakki jotta tommost?) :-)

Kalaboi

...Tuosta en nyt juuri saanut mitään kuvaa..?  Mielummin tekisi langat yhdestä langasta joka menee keventeen alla kummallekkin puolelle, kiinnitys yleensä liimalla. Jos porailee reikiä langalle, paremminhan se pysyy, mutta lusikan toiselle puolelle jää langasta jäljet lopputulokseen, ellei molemmilla puolella ole kevennettä, lakkaa tai vastaavaa joka on hiottu tasaiseksi.

Kalaboi

Noniin, nyt on pohjalakkaus suoritettu, hieman keljua materiaalia kyllä tuo korkki sikäli, että siitä on vaikea saada tasainen, hiotessakin se joustaa sen verran ettei paperi meinaa "purra" meinaa väkisin jäädä kupruja. Seuraavaksi siis edessä maalailua ja foliointia :)

Kalaboi

Tälläisiä näistä ensimmäisistä tuli, vähän vielä vaatii harjoittelua pilkutus ja foliointi. Maalaaminen tapahtui hirveässä kiireessä, en kyllä enää ikinä lähde pilaamaan vieheitä hätiköinnillä :D

Murmeli

Mahottoman nättejä. Ei ollut vissiin kuitenkaan ensimmäistä kertaa kynäruisku kädessä?

Kalaboi

no ei nyt ensimmäistä kertaa, mutta on siitä jo aikaa :) Pitää viikonloppuna käydä kokeilemassa näiden uinti, jos uinti on hyvä, teen näitä heti lisää :)
lusikoiden paino on 13-15g

Ihme ettei täälä ole muita lusikka nikkareita :o

Mikkoporo

seuraavaan tilaukseen samfishingiltä lähtee kyllä aihiotilaus.sen verran hyvännäköisiä ootte tehneet. Pakkohan sitä on itsekkin kokeilla.

Kalaboi

niin, kyse olikin kalassa.netin väestä :)

KalaVille

Oon tässä pyöräyttäny huvikseni muutaman kirjolohipellin, mutta uinnissa on viel vähän hakemista, eli aina kun nostaa ylöspäin niin lusikka pyörii kuin helikopterin ropelli.... Eli mikähän tuossa pellin muodossa on silloin vikana?

Morripoika

Quote from: KalaVille on April 15, 2009, 17:36:20
Oon tässä pyöräyttäny huvikseni muutaman kirjolohipellin, mutta uinnissa on viel vähän hakemista, eli aina kun nostaa ylöspäin niin lusikka pyörii kuin helikopterin ropelli.... Eli mikähän tuossa pellin muodossa on silloin vikana?
Mahtaa olla liian kupera.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Tonnimiäs

Nyt kun tämä aihe on noussut pinnalle, niin laitetaan nyt. Tämmösestä tilanteesta jatkuu huomenna kolmen proton jatkaminen. Jos nämä nyt onnistuu hyvin niin aihiot muuttuu näihin vanhojen kapeampien ja kevyempien sijaan.

Skarpa

Quote from: Kalamies1000 on April 15, 2009, 20:23:56
Nyt kun tämä aihe on noussut pinnalle, niin laitetaan nyt. Tämmösestä tilanteesta jatkuu huomenna kolmen proton jatkaminen. Jos nämä nyt onnistuu hyvin niin aihiot muuttuu näihin vanhojen kapeampien ja kevyempien sijaan.

Osasikos tuo uida ?  :wink:
Eestä ja takkaaa

Tonnimiäs

Eipä sen uinti vedossa mikään kehuttava ollut, mutta tulipahan tuokin kokeiltua ja nyt voin hyvillä mielin todeta, että minusta ei ole tuohon hommaan.

Kalaboi

Hyviä lusikoita muuten, uinti oli todella hyvä, koskella heitellessä tulee mukavan pinnassa, ei tarvitse pelätä pohjaa :) täytyisi tehdä näitä lisää... en vaan itse hirveästi käytä lusikoita!

Ruutti

Et viittis sopuhintaan myyntiin asti pistää? ;) Muutama kevennetty taimenkoskelle olis kyllä poikaa.

Kalaboi

Onnistuu! toivomilla mitoilla sekä värityksellä :)

Kalaboi

Voi olla että pian tulee uutta ihmeteltävää, aloitin tekemään satsia 5cm kevennettyjä koskelle :)

pikekiller97

elsku

mitäs liimaaa käytät korpo ku ite en saanu tuolla bison universalilla pysymään tuota korkkia tosa kuparissa :?

Kalaboi

ite käytän uhu allplastia saa kyllä kuivua muutaman päivän ihan rauhassa että pitää kunnolla. parempi ratkaisu voisi olla super epox

Kalaboi

Siinä muutaman uus mitä tuli tehtyä, kokoa 5cm. Pitänee vastedes suunitella hiukan mitä värejä maalaa kun tuppaa aina tulemaan samoja.

Ruutti

Mites tuo koskiversio on toiminu?... Onkos tuossa minkäverran painoa?.. Noin suurinpiirtein. Itseä kun just tuollainen koskimalli kiinnostais. 4 tai 5cm pitkänä.

Kalaboi

painoa noin 8g noilla lusikoilla, tässä loppuviikosta käyn testaamassa ja kirjolohi toimii tuomarina :) ilmoittelen sitten miten toimivat.