Chat

Poll

Mikä on paras kaira?

Mora
79 (32.5%)
UR
152 (62.6%)
Vai joku muu, mikä?
12 (4.9%)

Total Members Voted: 219

Author Topic: Mora vai UR?  (Read 80369 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dumppi 95

• Kuhaa yritettiin... Mitään ei tietenkään saatu. :)
    • View Profile
Mora vai UR?
« on: December 15, 2008, 19:06:40 »
Ajattelin tekaista tälläisen aiheen kun ei haun kautta näyttänyt löytyvän.  :-)
Vastailkaahan.

« Last Edit: December 15, 2008, 19:15:35 by Dumppi 95 »
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

Arska_1

• Kirurgi
    • View Profile
Vs: Mora vai UR?
« Reply #1 on: December 15, 2008, 20:00:20 »
Paha mennä sanomaan nyt parhaimmasta kairasta, kun itsellä ei ole kuin tuosta UR:ästä kokemuksia..

Mutta niin. Itsellä on tuollainen 4" UR ollut jo jotain 5-6 vuotta ja hyvin on pelittänyt. Terää ei olla kertaakaan siihen vaihdettu, mutta tosin itse ollaan teroiteltu joskus. Kaikinpuolin moitteitta pelannut, että tuollaista voin lämpimästi suositella kairaa hankkivalle.

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #2 on: December 15, 2008, 20:04:59 »
UR vie voiton ihan reilusti.
Ennen UR meillä oli mora johon sai koko ajan olla vääntelemmässä uutta kulmaa ja terottamassa terää. UR, kun ostettiin kertaakaan ei ole tarvinnut teroittaa, eikä mitään muutakaan tarvinnut tehdä.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

siilinki

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: December 15, 2008, 20:08:10 »
Morassa on se etu, että se valmistaa tarpeeksi isoa kairaa koolla 4-8 en varma olisiko jopa 10 tuuman.
UR kairassa on hyvä terä ja joihinkin UR kairoihin on saatavilla teräohjain jonka avulla voi porata useamman reijän vierrekäin.
« Last Edit: December 15, 2008, 20:09:55 by siilinki »

Daiwa

• Hauki tuo lisää kiinnostusta kalastukseen.
    • MSN Messenger - lare.saari@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: December 15, 2008, 20:45:43 »
Tottakai UR ja se vaalean vihreä tai vaalean sininen, sen takia sanoin nuo kaksi väriä, kun jotkut väittää sitä siniseksi ja toiset vihreäksi.

Kumminkin olen kairannut paljon UR:llä ja viimevuonna testasin veljen 6" moraa, niin ei se pärjännyt mitenkään UR:lle. Jotenkin UR:llä on parempi tuntuna kairata ja se tuntuu tukevammalta.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

Taho

• View Profile
    • Taho-vaaput
    • Email
« Reply #5 on: December 15, 2008, 20:53:14 »
Jaa paha sanoa. UR-kairoista olen kokeillut sitä 4-tuumaista sini/vihreää mallia ja 6-tuumaista samaa kairaa. UR-kaira on ainakin kestävä, kotimainen ja toimii erinomaisesti. Miinuksena on taas korkea hinta ja UR-kairat on ehkä hitusen painavempia verrattuna Moraan.  Moran hyviä puolia taas on: kevyt painoltaan, helppo kuljettaa (4-tuuman vihreä versio) koska on kokoontaittuva varrestaan, halpa verrattuna UR-kairaan, vähintään yhtä terävä kuin UR ja teräpalat helppo vaihtaa ja kaikenlisäksi erittäin halpoja. Eli itse ehkä kallistuisin Moraan, ainakin jos haussa on normaali 4-tuumainen versio. Isompia en ole testannut.
« Last Edit: December 16, 2008, 12:52:39 by Taho [TSS] »

Mind_Flayer

• Vappilosuhvero juomutryffeli !
    • View Profile
« Reply #6 on: December 16, 2008, 12:12:14 »
Vaikea tosiaan sanoa tuohon moraan mitään, kun en itse ole sitä merkkiä pahemmin käyttänyt. Neljän ja kuuden tuuman ur kairat löytyy täältä ja niillä on kairailtu ne reiät mitä on tarvinnut tehdä. Ja teriä ei ole tarvinnut pahemmin teroitella, mikä on plussaa.

Kaivo

• Guest
« Reply #7 on: December 16, 2008, 12:41:56 »
Sekää Moraa että UR:ää on saatavilla useita eri malleja. Olisi suotavaa, että viesteissä mainittaisiin mistä malleista milloinkin on kyse.

-- Kaivo

jompsu

• Perhokalastelija
    • View Profile
« Reply #8 on: December 16, 2008, 12:58:18 »
minun mielestä UR vie voiton.
Meillä on ollut jo 10 vuotta 6 tuuman vaalean vihreä UR kaira ja nyt tänä vuonna ensimmäistä kertaa on terä vaihdettu.
Morasta ei ole hirveästi kokemusta kun en omista Moraa mutta mitä olen muilta kuullut niin UR on parempi :-)
tä...?

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #9 on: December 16, 2008, 13:32:34 »
Itse ajattelin ennen viime talvea aina että mora on "halpis" kaira ja sillä ei tee mitään, tylsyykin nopeasti.
No nyt viimetalven jälkeen olen ihan erimieltä. Käytin viimetalvena melkein joka reissulla 6´ moraa ja on kyllä helkutin hyvä kaira.

Mora+
+ Todella hyvät käsikahvat.
+ Kevyt kairata.
+ Kevyempi kuin 6´ UR kaira.
+ Pysyy ihan samallatavalla terässä kun UR kairakin.
+ Kun tylsyy niin uudet teräpalat vaan tilalle ja ne maksaa yhtäpaljon ellei vähemän kun terän teroituttaminen.
+ Taittuu pieneen kokoon ja on siten helppo kantaa.
+ Hinta
Mora-
- Kovemmilla pakkasilla tuntus terä jäätyvän nopeammin kuin UR ja menee silloin vaikeammin jäähän.
- Kun alkaa jäätä olemaan yli 60cm niin silloin kairauksesta tulee vaikeampaa.

Siinäpä minun mielestä Mora kairan hyviä ja huonoja puolia.

Tällähetkellä en muuta kairaa käytä kun 6 tuuman moraa, kun se on hyvä ja halpa kaira.

E: lisätään vielä tähän että löytyy tuolta seinältä yli 15 vuotta vanhoja 4´ UR kairoja ja niissä on alkuperäset terät kiinni ja vielä uppoaa jäähän ihan hyvin. Eli ei ne UR kairat tietenkään mitään huonoja ole.

« Last Edit: December 16, 2008, 13:36:11 by perza »
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

« Reply #10 on: December 16, 2008, 15:02:37 »
Vähän vaikee sanoa, kumpi on parempi, kun en ole kun UR:llä poraillut. Hyvinhän tuo UR on toiminut, mulla niinkun isällä ja veljelläkin. Yhen vian oon onnistunu löytämään, ei pysy kahva kunnolla kiinni, ja se siipimutteri, jolla sitä kiristetään on hemmetin pieni eikä pitoo oikeen ole, kun se jäässä on. Muuten ihan toimiva peli siis. :-)
Mun käytössä siis semmonen vaaleen vihree 4 tuumanen.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Väenö.

• View Profile
« Reply #11 on: December 16, 2008, 17:23:07 »
Vähän vaikee sanoa, kumpi on parempi, kun en ole kun UR:llä poraillut. Hyvinhän tuo UR on toiminut, mulla niinkun isällä ja veljelläkin. Yhen vian oon onnistunu löytämään, ei pysy kahva kunnolla kiinni, ja se siipimutteri, jolla sitä kiristetään on hemmetin pieni eikä pitoo oikeen ole, kun se jäässä on. Muuten ihan toimiva peli siis. :-)
Mun käytössä siis semmonen vaaleen vihree 4 tuumanen.
Mutterihan käy vaihtaa.

garfunkel

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: December 16, 2008, 20:57:32 »
Itellä ei oo kans ku morasta kokemuksia.

Samoja mietteitä täällä kuin perzalla, erittäin hyvänä tuo pieneen kokoon meno, mahtuu hienosti autoon, kun lähtee pilkille pidemmälle ja kauemmaksi aikaa.

Larppana

• Guest
« Reply #13 on: December 17, 2008, 19:37:45 »
Moraa voin suositella. Itellä ei oo mutta kaverilla on ja toimii ku junan vessa(kokeiltu on). Kahella muulla kaverilla on UR 6" ja molemmilla on jotain ongelmaa (toisella meni terä persiilleen ku "vahingossa" kairaili kiveen). :-D
Moraan löytyy sitäpaitti useammista kaupoista vaihtoteriä, ku taas UR:ään saa etsiä loppu elämän ajan.
Eli Mora tiäteski.

Ei muuta ko MORALLA PORRRAAMAAN !

Siis sen toisen kaverin UR:ssä EI OLLUT ongelmaa ennen kyseistä kiveen kairailua ja se kaira on 5-vuotta vanha. Toisen kaverin (jonka kairassa ON ongelmaa ilman kiveen kairailua) kaira on ostettu tänä vuonna.
Elikkäs voi olla hyvinkin mahdollista että 5-vuotta sitte ostetut kairat on parempilaatuisia kuin nykyiset.
Valitsin Moran sillä perusteella että ne toimii ainakin omasta mielestä paremmin ku nykyiset UR:ät
Eli EN VERRANNUT Moran kairaa 5-vuotta vanhaan UR:ään, vaan nykyiseen UR:ään

Tulipas asia tehtyä harvinaisen epäselväksi.

« Last Edit: December 20, 2008, 19:08:47 by Larppana »

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #14 on: December 17, 2008, 20:40:32 »
Kahella muulla kaverilla on UR 6" ja molemmilla on jotain ongelmaa (toisella meni terä persiilleen ku "vahingossa" kairaili kiveen). :-D

Ei ihmekkään, että on ongelmaa jos kiveen kairataan.  :roll: Ei kai se UR:än vika ole tuossa tapauksessa.
Kuinkas se toinen UR ? Osuiko se vielä isompaan kiveen ?

... Minulla ei ole ollut mitään ongelmia UR:än kanssa. Todella toimiva peli on ollut. Morasta ei kokemuksia.
« Last Edit: December 17, 2008, 20:46:34 by Vikke »
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #15 on: December 17, 2008, 21:16:18 »
Ite ostaisin UR:n. Jos pitää hyvin, niin ei tarvihe ostella vaihtoteriä, joita kylläkin löytyy täältäpäin useammasta liikkeestä. Morasta on kokemuksia. Pysyy terässä jonkin aikaa, mutta sitten alkaa teroittelu. UR kestää hyvin pidettynä kuulopuheiden mukaan pitkään hyvässä terässä.

Dumppi 95

• Kuhaa yritettiin... Mitään ei tietenkään saatu. :)
    • View Profile
« Reply #16 on: December 18, 2008, 16:52:03 »
Moraan löytyy sitäpaitti useammista kaupoista vaihtoteriä, ku taas UR:ään saa etsiä loppu elämän ajan.

No täällä meilläpäin ei tietääkseni myydä yhdessäkään liikkeessä Moran teriä, eikä kyllä itse kairojakaan, kun taas UR:riä löytyy melkein joka liikkeestä, sekä niiden vaihtoteriä.  :-)
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

Uippa

• View Profile
« Reply #17 on: December 18, 2008, 22:13:55 »
UR vihreä 6" ollut käytössäni jo 21vuotta.  Olen joutunut lyhentään yhden kierroksen ja puolestavälistä vähän hitsaan.Pelittää täysillä!
Voi sitä reikien määrää mikä sillä on tullut kairattua omalta ja kavereiden osalta. Seuraava kairani tulee olemaan vihreä UR 6".
Epäilen vanhan palvelian menevän vielä muutaman talven. Jos mora pystyy samaan täytyy senkin olla hyvä. :-)

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #18 on: December 19, 2008, 13:54:12 »
Morassa on nuo ruuvien päät ja pykälät teräpalojen terien kohdalla tahtovat jumiutua, kun jäätyvät. Pitää kopistella aina välillä, kun ei tahdo ottaa jäähän.

Väenö.

• View Profile
« Reply #19 on: December 19, 2008, 14:56:40 »
Morassa on nuo ruuvien päät ja pykälät teräpalojen terien kohdalla tahtovat jumiutua, kun jäätyvät. Pitää kopistella aina välillä, kun ei tahdo ottaa jäähän.

Ei pure myöskään UR,kun terään tulee jääkerros.

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #20 on: December 19, 2008, 16:13:03 »
.. mikään kaira ei pure, kun terään tulee jääkerros.  :-P

Tuhe

• View Profile
« Reply #21 on: December 19, 2008, 16:38:31 »
Itellä kumpiakin merkkejä, mut morat makaa varastossa ja saa pysyäkki. Ur kairat omasta mielestä paljon parempia ja nopeampi tehä reiät. Mieleisin urkaira on 3 tuumainen. Sillä metriseenkin jäähän porskauttaa vaivatta reiän, eikä paljon aikaa tuhraannu. Jos on yli 180cm pilkkijä, niin kannattaa laittaa kairaan jatkovarsi. Se helpottaa huomattavasti reiäntekoa, kun ei tartte kontata jäällä.

j.a.m

• View Profile
« Reply #22 on: December 19, 2008, 17:09:05 »
UR ihan ehdottoamsti ja sinä vihreänä , itse omistan 2 4" ja yhden 6" . sitä saa myös taittomallina jos siitä tykkää. Ur saa erinäiusiä teriä erilaisiin jäätyyppeihin . itse omistan kuivan jään nopean ja märän jään hitaan terän . parhaina reissuina kairaan 50-70 reikää päivässä tämä kevät kelillä kkun jäätä on se metri . ur edut on vahvempi rakenne ja pitempi kierre, kun jää on kohvaista ja paksua saa kairaa rääkätä tosissaan joskus että sen saa irti kohvajäästä . mora antautuu tässä rääkissä . kokemusta on ja kun ur nostaa vaivattomammin lastun pitkän kierteen takia ei tarvitse tehdä välityhjennyksiä reijän teossa. jos käy suht useasti pilkillä niin normi pilkkiä pilkkii useita vuosia samalla kovametalli(pun) terällä paras terä itsellä ollut varmaan 10 v jonka aikana ehkä muutaman kerran olen sitä huoltanut timanttiviilalla.

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #23 on: December 19, 2008, 18:54:22 »
Ei pure myöskään UR,kun terään tulee jääkerros.
Ei tietenkään pure, mutta kumpaan se jää sitten tulee helpommin moraan vai UR:ään, miettikää sitä. UR:ssä kun ei ole nuita pykäliä, eikä ruuvien päitä, sitä olin nyt hakemassa. Kirjoitin tuohon vain muutaman huonon puolen moran teristä.
« Last Edit: December 19, 2008, 18:57:01 by Murmeli »

tuula.

• View Profile
« Reply #24 on: December 19, 2008, 19:03:59 »
samaa mieltä edellisten kanssa ehdottomasti UR !!!!!

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #25 on: December 19, 2008, 19:13:30 »
Hmm...mitähän sitä tulee tehtyä väärin kun ur-kairan saa teroitutta aina kerran/kausi. Pilkki reissuja tulee se 50-60kpl ja reikiä satoja ellei tuhansiin jo mene. Jään paksuus vaihtelee kausittain, mutta maximi on se 50-60cm. Kairan teroittaja puhui jotain että jäällä/jäässä olisi hiekkaa joka tylsyttää kairaa pikkuhiljaa?.  
Tosiaan paksussa jäässä UR vie voiton kevyesti lyhyt kierteisestä morasta, mutta eipä tällä korkeudella tule niin paksuja jäitä etteikö moralla pärjäisi.
6´ Ur on aika painava kaira verrattuna moraan(ite kun kuulun höyhensarjasta pari sarjaa alaspäin niin pitää kattoa vähän painoakin).

Jos nelosen kaira pitää valita ni se on ehdottomasti keskeltä taittuva vihreä UR punaisella terällä ja ottia viilattuna sen verran etä ottaa. Tuntui tänään hirveän kevyeltä kairata 4´ kairalla kun en ollut melkein vuoteen kairannu muulla kun 6´kairalla.

Mutta jos jotain pitää moittia UR kairoista niin en voi suositella Punaista 6 tuuman ur kairaa mustalla terällä. Ensinnäkin terä on ihan susi ja kierteet ei kestä yhtään tai ainakaan tuossa isäni kairassa alkoi terän juuresta kierre halkeamaan ja lopulta irtosi koko terä kun kierre ja terän kiinnike halkesi.(ihan normi käytöllä)
Tuo kaira ei tosin maksanut kuin 50€, mutta niinkun sanoin en voi suositella.

eli suosittelen edelleen
6´moraa, (nyt on yhden kauden toimu sekä kaira että teräpalat, saa nähä millon pitää palat vaihtaa tai teroittaa.)
4´ Vihreä ur
3´ Unohtakaa ihmeessä 3´kaira siitä ei mahu kun pikku kalat.(no jossain kisoissa varmasti toimiva kaira)

Moraa on tällä seudulla ostettu todella paljon juuri sentakia kun se on vaan niin hyvä. Taitaa ruotsissakin olla aika paljon moria käytössä...

Torro

• Urospuolinen nauta
  • Maalintekijä jumalan armosta
    • MSN Messenger - redwoodriver@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #26 on: December 19, 2008, 19:24:54 »
UR on itelläni ja kolme vuotta se poras ihan julmetun hyvin kertaakaan teroittamatta. Juurikaan ei tarvinut edes painaa, kaira puri itse itsensä läpi kun vähän pyöritti. Kerran sitten tiputin suojatta maahan terä edellä ja kulma vääntys viduiks. Ukko näytti sille vasaraa ja taitaa olla nyt entinen terä.
UR siis puree tosi hyvin, eikä tartte terottaa.

Moralla en ole koskaan kairannut mutta sitä on mukavampi kantaa koska ote on tasapainossa.
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Tuhe

• View Profile
« Reply #27 on: December 19, 2008, 19:31:03 »
Perzalle sen verran, et olet ihan oikeessa siinä, et elkää laittako ur mustateräisiä kairoja missään koossa, jos ette halua ongelmia. Ehottomasti punateräisinä koko mikä tahansa. Terä tylsyy heti jos käy hiekkaan, joka on jäässä kiinni, siinä ei auta oli kaira minkämerkkinen tahansa. Pahasti olen eri mieltä kanssasi tosta 3 tuumasesta. Kun on noita kisoja kulkenu vuositolkulla ja tehny reikiä kyseisellä kairalla kymmeniä ellei kymmenentuhatta, niin koskaan ei ole käyny kisoissa, et kala ei olis mahtunu reikään. Tiedän varmasti, et 750gr apura kyseisestä kolosta noussu ylös, niin kyllä kai siitä normi pilkkikisakala 10-70 krammainen ihan hyvin tulee ylös. Kyseisellä pelillä vaan on niin kevyt vääntää reikää, et siinä sen etu. Ei tuota kokoa kannata hupihommiin laittaa ja on paljon kalliimpi ku muut koot.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #28 on: December 19, 2008, 19:37:19 »
Perzalle sen verran, et olet ihan oikeessa siinä, et elkää laittako ur mustateräisiä kairoja missään koossa, jos ette halua ongelmia. Ehottomasti punateräisinä koko mikä tahansa. Terä tylsyy heti jos käy hiekkaan, joka on jäässä kiinni, siinä ei auta oli kaira minkämerkkinen tahansa. Pahasti olen eri mieltä kanssasi tosta 3 tuumasesta. Kun on noita kisoja kulkenu vuositolkulla ja tehny reikiä kyseisellä kairalla kymmeniä ellei kymmenentuhatta, niin koskaan ei ole käyny kisoissa, et kala ei olis mahtunu reikään. Tiedän varmasti, et 750gr apura kyseisestä kolosta noussu ylös, niin kyllä kai siitä normi pilkkikisakala 10-70 krammainen ihan hyvin tulee ylös. Kyseisellä pelillä vaan on niin kevyt vääntää reikää, et siinä sen etu. Ei tuota kokoa kannata hupihommiin laittaa ja on paljon kalliimpi ku muut koot.

Nii siksi siinä suluissa lukeekin että kisoissa ihan toimiva.  :-P
Itsekkin viime talvena näin kun 700g appura nostettiin 3 reiästä, tosin siimasta sitä ei vedetty, sen verran otti laitoihin kiinni. Ite en kylläkään nostanut, mutta seurasin vierestä miten mahtaa käydä kalalle. Mielummin kuitenkin nostan sen kalan siitä 6´reiästä. :-)
Kisoihin sitten 4´titaani kaira. on kevyt kun höyhen, mutta ootappa kun jää on on märkää. Sillä ei kairaa pirukaan sillon...

Tuhe

• View Profile
« Reply #29 on: December 19, 2008, 19:49:44 »
Sama pätee myös tuohon kolmituumaseen, kun jää on kohvanen. Ollaan sitä eräänkin kerran työmaalla oiottu, kun olen vängällä vääntäny, et kaira kisan jälkeen ollu ihan lengolla. Syynä tähän on et terä on niin pirun ottava, et lohkoo jäätä, mut kisan jälkeen tuntunu harteissa, et jotain on tullu tehtyä sinä päivänä.

center>