Chat

Poll

Mikä on paras kaira?

Mora
79 (32.5%)
UR
152 (62.6%)
Vai joku muu, mikä?
12 (4.9%)

Total Members Voted: 219

Author Topic: Mora vai UR?  (Read 80403 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fisumiäs

• oon oppinu tänä keväänä keulimaa
    • View Profile
Vs: Mora vai UR?
« Reply #90 on: April 04, 2011, 19:56:12 »
Vähän tuli virheitä. Siis UR:ssä ei mene terät kieroon ja se on parempi.
<><   <><   <><    <><
  <><   <><   <><

_kiiskenkalastaja_

• Masai-mies
    • View Profile
    • Email
« Reply #91 on: April 04, 2011, 20:56:17 »
Ei oo UR:ssä kyseistä ongelmaa.

Eipä ole kyllä morassakaan tuollaista ongelmaa vaikka aikalailla on tullu moraa raiskattua :-D esimerkiks jos on jumittanu nii oon aina vääntäny vaa väkisin eikä ole mennyt edes varsi kieroon ja terässä pysyy kun ei kolhi tai kairaa pohjaan.

tkj

• View Profile
« Reply #92 on: April 04, 2011, 21:48:03 »
Minusta tuo kuullostaisi siltä, että mora olis liian ottava ja samaa olen kuullut ur:n mustasta terästä.

hena-pena

• Itä-Suomen "tietäjä"
    • View Profile
« Reply #93 on: April 05, 2011, 06:42:16 »
ur mustalla terällä voi leikata vaikka juustoo eli ur on parempi kun mora

ahti kiiski

• Kalastusta jo alkuajoista.
    • View Profile
« Reply #94 on: April 21, 2011, 18:01:15 »
Oisko tämmöinen kairaksi ihan OK?:

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=2822
-------------O N K I--------------

kemu

• View Profile
« Reply #95 on: April 21, 2011, 18:43:27 »
jos ton ostat, niin terä menee samantien uusintaan :|
On aikalailla ''peltiterä''
Tsiigaile semmoisia uuärriä joissa on punainen terä ja sininenkin se saa olla :-)
Päätä päiväsi Rapalan uistimilla!

ahti kiiski

• Kalastusta jo alkuajoista.
    • View Profile
« Reply #96 on: April 21, 2011, 19:58:12 »
jos ton ostat, niin terä menee samantien uusintaan :|
On aikalailla ''peltiterä''
Tsiigaile semmoisia uuärriä joissa on punainen terä ja sininenkin se saa olla :-)

MMmmm...Niinku tälläne :roll:?:

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=2823
-------------O N K I--------------

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #97 on: April 22, 2011, 19:35:57 »
Hyviä kairoja ovat molemmat. Hieman ominaisuuksiltaan erilaisia, ja valinnan voi tehdä oman tarpeen mukaan. Voisi ajatella että esim. kilpailuissa paljon reikiä kiertävä arvostaa pienen UR:n nopeutta, ja että heikompihauiksinen sekapilkkijä valitsee puolestaan 6" Moran.

Nuo tuttavan kaverin jutut "kairaa varovasti, ei saa pysähtyä kairaus siin lopus tai menee terät kieroo" eivät kuulu näihin merkkeihin, mutta ehkä voisi kuvitella että jollain on joskus ollut  joku pehmytteräksinen kaira jonka saa kunnon rykäisyllä solmuun.

Itseltä löytyy mm. 6"  UR punaisella terällä, sekä 6" Mora Expert. Iäkkään UR'n terä alkoi vanhuuttaan menettää purevuuttaan toissasyksynä, ja sen jälkeen olen käyttänyt Moraa lähes kaksi talvea teriä vaihtamatta eikä ole UR:ää tullut ikävä.  Mutta kun terien vaihdon aika koittaa niin luultavasti hankin molempiin uudet ja UR:kin saa uuden elämän.

Olen jollain foorumilla sanonut että Mora Expert on paras kaira mitä olen omistanut. Kun en tarvitse sekuntikelloa kairattaessa, niin kairaamisen keveys ja kuljetettavuus painavat mielipiteessäni. Pidän UR:ää myös hyvänä kairana ja varmasti se soveltuu jollekin toisella Moraa paremmin.

Menfish

• Huopanan huopaaja
  • KyKa Member
    • MSN Messenger - pyyleva@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #98 on: June 21, 2011, 10:54:44 »
Kuulin jostakin että Moralla tuppaa olemaan paha tapa irroittaa maalipintaa ja ruostua :S
, sen takia tyydyin UR:ään ja totesin että perhana tämähän on oikeen huippu kaira :). nykyään omistan 4" ja 6" UR:n kairat
Kyllä se kala vielä nappaa.

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #99 on: March 11, 2012, 15:15:13 »
Hyviä kairoja ovat molemmat. Hieman ominaisuuksiltaan erilaisia, ja valinnan voi tehdä oman tarpeen mukaan. Voisi ajatella että esim. kilpailuissa paljon reikiä kiertävä arvostaa pienen UR:n nopeutta, ja että heikompihauiksinen sekapilkkijä valitsee puolestaan 6" Moran.

Nuo tuttavan kaverin jutut "kairaa varovasti, ei saa pysähtyä kairaus siin lopus tai menee terät kieroo" eivät kuulu näihin merkkeihin, mutta ehkä voisi kuvitella että jollain on joskus ollut  joku pehmytteräksinen kaira jonka saa kunnon rykäisyllä solmuun.

Itseltä löytyy mm. 6"  UR punaisella terällä, sekä 6" Mora Expert. Iäkkään UR'n terä alkoi vanhuuttaan menettää purevuuttaan toissasyksynä, ja sen jälkeen olen käyttänyt Moraa lähes kaksi talvea teriä vaihtamatta eikä ole UR:ää tullut ikävä.  Mutta kun terien vaihdon aika koittaa niin luultavasti hankin molempiin uudet ja UR:kin saa uuden elämän.

Olen jollain foorumilla sanonut että Mora Expert on paras kaira mitä olen omistanut. Kun en tarvitse sekuntikelloa kairattaessa, niin kairaamisen keveys ja kuljetettavuus painavat mielipiteessäni. Pidän UR:ää myös hyvänä kairana ja varmasti se soveltuu jollekin toisella Moraa paremmin.

Siis toinen on ns. lady malli ja toinen hiukan äijäkkäämpi näköjään :wink:?

esranta

• View Profile
« Reply #100 on: February 14, 2013, 00:18:17 »
Ny on soppa sekasin, koska oikea ja perinteine UR onkin nykyisin Heinolan Jääpora.

UR-Rapala on sitten joku mikä lie?

Sitten vielä sekoitetaan soppaa sillä, että näihin menee samat terät.

off

• View Profile
« Reply #101 on: April 06, 2013, 23:01:26 »
Tätä pitää nyt nostella vaikka onkin aika vanha aihe. Ostin tänään alati tylsyvään UR:ään (punainen varsi ja musta terä) kyllästyneenä Mora Nova 5" kairan kun olin sitä paljon kuullut kehuttavan. Pari koeporausta kävin tekemässä ja olin aluksi ihan mykistynyt siitä kuin hyvin se puri jäähän eikä tarvinnut painaa vaan meni ihan kevyesti omalla painollaan.

MUTTA!!
Aivan käsittämätön suunnitteluvirhe nuinkin kalliiseen kairaan on se, että jatkovarren lukitukseen on laitettu vauvan nyrkin kokoinen muovinen "mutteri" jonka saa sormin kyllä auki. Siinä vaiheessa kun kaira oli niin syvällä paksussa jäässä, että tämä mutteri alkoi osumaan syntyvään reikään jääneeseen sohjoon, niin eihän se siitä enää alas päin liikkunut koska se muovimutteri jäi kantamaan siihen sohjon päälle samalla estäen kierrettä nostamasta sohjoa reiästä ylös. Hätä meinasi tulla siinä vaiheessa kun totesin että ei se nouse sieltä ylöskään, ilmeisesti se sohjo tiivistyi siihen väliin niin tiukkaan että jumissa oli. Aikani joka suuntaan vetkuttelin ja sain kairan ylös ja äkkiä tallille tekemään parannuksia. Vaihdoin tavallisen rosteripultin isolla prikoilla sen alkuperäisen tilalle ja ongelma on (toivottavasti) poissa. Nyt ei vaan voi kairan pituutta säätää ilman työkaluja mutta en tiiä liekö sille tarvettakaan välttämättä.. Onko muilla ollu tämmösestä kokemusta?

center>