Chat

Author Topic: Toimivia vai ei?  (Read 19609 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Turismo

• View Profile
Toimivia vai ei?
« on: January 09, 2009, 18:45:14 »
Ajattelin noin 15 vuoden tauon jälkeen kävästä pilkki jäillä. Puhdistin muutaman vanhan "löydön" ja ostin pari uutta. Kertokaa Ammattilaiset, että onko noista mihinkään vai kannattaako miettiä uusia eväitä jäille?  :-D
Aion kalastella yhdellä melko syvällä (parhaimmillaan noin 20m) mutta kirkas vetisellä järvellä. Ja toisella matalammalla(~4m) humuksen värisellä järvellä.
Tiiän et kokeilemalla se parhaiten selvii mut jos jollain on kokemuksia noiden toimivuudesta.  :-)

Muutama vanha puhdistettu ja uudet koukut.

Ja uusia.. pienemmät nimeltää Karelia-Pilkki.

Thenextone

• Think Like a Fish - No Matter How Weird It Gets
    • View Profile
    • Email
Vs: Toimivia vai ei?
« Reply #1 on: January 09, 2009, 22:15:39 »
Tuosta alimmaisen kuvan oikeanpuolimmaisesta (ilmeisesti Tarmian pysty), saat ihan kohtuullisen tapsikoneen hieman syvempään veteen. Pääsiimaks joku 0.20-0.18mm ja tapsiksi 0.16mm. Tapsin pituus esim. 1-1.5xpilkin pituus. Joku 12-14 nro koukkuun tehty morri + pari toukkaa kehiin.

Jos löytyy reilusti syövää ahventa isommalta alueelta, nii sitten vaikka tuo kuvassa oleva ketjukoukku kehiin ja ahvenen silmä syötiks + aktiivista uittoa.

Turismo

• View Profile
« Reply #2 on: January 09, 2009, 22:48:34 »
Kiitoksia vinkistä! :) On toi Tarmian pysty, en vaan muistanu nimeen niin jäi laittamatta. hyvä et edes jostai noista saa muokattua edes teoriassa toimivan pelin :)

Loimu

• Haukea tulee
    • View Profile
« Reply #3 on: January 10, 2009, 08:51:16 »
Itselläni on ainakin hyviä kokemuksia noista Karellia-pilkeistä :-) Ne toimivat ihan hyvin suoraan paketista, mutta suosittelen vaihtamaan tapsimorrin.
Kalalle kelistä riippumatta.

jompsu

• Perhokalastelija
    • View Profile
« Reply #4 on: January 11, 2009, 11:48:20 »
kyllä noilla alkuun pääsee!
sitten kun kalastus kipinä iskee niin hankit vaan morreja ja tasureita ja muuta pilkki sälää niin hyvin pärjää :-)
tä...?

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #5 on: January 11, 2009, 15:20:23 »
Ylimmän kuvan ylin pilkki. Talvipilkinnästä en tiedä, mutta kesällä olen käyttänyt tuota tapsin+madon (ketjun sijasta n. 15 cm siimatapsi isolla 1-haarakoukulla) kanssa 4..12 metrin syvyyksillä. Ahventa, särkeä ja lahnaa on tullut.

Turismo

• View Profile
« Reply #6 on: January 11, 2009, 20:38:15 »
Kiitoksia kaikille kommenteista! :) Taidan laittaa muutamaan noista sit tapsimorrit ja vahtaa pari koukkua. Toivottavasti tänne eteläänki vaan tulis sellaset jäät et pääsis kokeilemaan!

JP_Fisher

• View Profile
« Reply #7 on: January 11, 2009, 20:41:33 »
Kyllä noilla pääsee hyvään alkuun

Don Miguel

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: January 11, 2009, 20:53:01 »
Kiitoksia kaikille kommenteista! :) Taidan laittaa muutamaan noista sit tapsimorrit ja vahtaa pari koukkua. Toivottavasti tänne eteläänki vaan tulis sellaset jäät et pääsis kokeilemaan!

Minä olen käynyt toista viikkoa Porvoossa merellä kuhapilkillä 20-25cm jäillä :-o Mitäs paikkaa sie olet kyttäilemässä, jos on vieläkin heikkona...
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

JP_Fisher

• View Profile
« Reply #9 on: January 11, 2009, 20:58:34 »

Minä olen käynyt toista viikkoa Porvoossa merellä kuhapilkillä 20-25cm jäillä :-o Mitäs paikkaa sie olet kyttäilemässä, jos on vieläkin heikkona...
Ite asun  Riihimäestä n. 20 km pohjoseen ja täällä on 20cm jäätä eli ei sitä enää ootella tarvi kunhan pidät naskalit mukana

Turismo

• View Profile
« Reply #10 on: January 11, 2009, 23:51:30 »
Vantaan lähellä oon. Viellä joku aika sit oli järvistä viel osa rannoista auki mutta ehkä tilanne on sit nyt parantunu :) pitää kattoo jos jossai vaiheessa kerkeis käydä kurkkaamassa.

Väenö.

• View Profile
« Reply #11 on: January 12, 2009, 13:25:53 »
Ylimmän kuvan ylin pilkki,eli Arttu on ollut vuosia minulla luottopilkki varsinkin kirkkaissa vesissä.Myös tarmiasta on myönteisiä kokemuksia varsinkin merellä ja noin 10 metrin vesistä.

« Reply #12 on: December 28, 2010, 04:42:58 »
törmään joka threadissa sanaan tapsi? Eli tarkoittaako se siimasta tehtyä välikappaletta itse pilkin jakoukun välille?

-Sori OT..
"Epäonistumisen todennäköisyys on suuri, kun kyvytön, opettaa halutonta, tekemään hyödytöntä."

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
« Reply #13 on: December 28, 2010, 10:43:59 »
Hyvin yleinen tapa on kiinnittää pystypilkkiin tapsi (10-15 senttimetriä pitkä siima), jonka toisessa päässä on usein mormuska.
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #14 on: December 28, 2010, 14:15:39 »
törmään joka threadissa sanaan tapsi? Eli tarkoittaako se siimasta tehtyä välikappaletta itse pilkin jakoukun välille?

-Sori OT..
http://www.kalapedia.fi/index.php?title=Tapsipilkki

Tuossa vielä linkki Kalapedian tapsipilkkiartikkeliin.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

center>