Chat

Author Topic: Keksinnöt/ideat/päähän pälkähdykset  (Read 104591 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikkoporo

• View Profile
    • Email
Vs: Keksinnöt/ideat/päähän pälkähdykset
« Reply #30 on: January 14, 2009, 23:47:03 »
ootteko miettinyt on kaloilla lämpönäköä? iskukoukkuun elävään syötiin paremmin kuin kuolleeseen. onko se välttämättä kiinni siitä haju tai maku aistista? jos ne näkeekin lämpöä? tuli vaan mieleen kun töissä lämpökameralla kuvailin....

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #31 on: January 15, 2009, 00:14:03 »
Ei kyllä kannata haukia lähtee ainakaan noilla kaupan pikaveneillä(radioohjattavilla) yrittämään. Se kun kilonen hauki nappaa niin vene on veden alla että heilahtaa. Viime kesänä näin kun joku pikkupoika uitteli kauko-ohjattua venettä ja se olikin jo sitä kokoluokkaa että sillä vois jo jonkun kalan ylös nostaa. Pituutta paatilla arviolta 80-90cm. Tosin sekin oli tuommonen pikavene malli eli ei siinäkään hirveästi ole nostetta.
Jos itse tekisin niin vähintään senkokoinen että sisään mahtuu 3kpl 1,5l mehukatti pulloja.
Tuli muutama vuosi sitten koitettua Pönttökalastusta eli siis litran mehukatti pullo ja siihen muutamametri siimaa sekä peruke+koukku ja elävä syötti. Pönttö sitten heitettiin veteen ja ooteltiin kun kala(hauki) nappaa. 4,5kg hauki oli suurin tuolloin ja se piti 1,5litran mehukatti pulloa pinnan alla jo jonkin aikaa. Ihan hauska kalastusmuoto, mutta vaatii pienen umpilammen ja vettä ei sais olla mielellään kovin paljoa. Kyseinen lampi missä kalastettiin oli n. 50x80m ja syvyyttä 1-2,5m.

Jonkun metrin mittasen, kunnollisilla ponttooneilla ja tehokkaalla moottorilla varustettu pienoismalli radio kauko-ohjattava paatti vois toimia.
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn kun radioohjattavalla autolla on tehty virallisia nopeus ennätyksiä niin onkohan veneillä tehty vastaavaa?
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Hauzi

• View Profile
    • Email
« Reply #32 on: January 15, 2009, 00:20:59 »
ootteko miettinyt on kaloilla lämpönäköä? iskukoukkuun elävään syötiin paremmin kuin kuolleeseen. onko se välttämättä kiinni siitä haju tai maku aistista? jos ne näkeekin lämpöä? tuli vaan mieleen kun töissä lämpökameralla kuvailin....

Eli tämmöisen asian löysin netistä "Kalat ovat vaihtolämpöisiä joten niiden lämpötila riippuu veden lämpötilasta". Eli lämpönäkökyvystä ei juurikaan olisi hyötyä.

Mikkoporo

• View Profile
    • Email
« Reply #33 on: January 15, 2009, 01:41:58 »
niin varmaan meneekin,mutta ei niiden kalojen ruumiinlämpö varmaan heitä +4 talvella kesän +26 asteeseen. Ehkä saattaa mukailla veden lämpöä mutta koskaan tuskin on sama? mä sillä lämpökameralla kun tzuumailin niin se näytti 0.1 asteen tarkkudella lämpötilaerot. kusi näytti lumihangessa aika hauskalta :-D  varmasti veden ja kalan ruumiinlämössä on eroja....

googlella en mäkään löytänyt asiasta enempää,pitää varmaan lähettää luontoiltaan kysymys...

no laitoin sinne luontoiltaan kysymyksen,jännä nähdä tuleeko vastausta? :roll:
« Last Edit: January 15, 2009, 02:36:58 by Mikkoporo »

« Reply #34 on: January 25, 2009, 22:03:38 »
Tommonen on tehty crossin runkoon, youtubessa vissiin videoki ja nettimotossa ilmotus. Hyvän näköne vehje oli ja toimi loistavasti.
Ja voishan tuo siis toimia. :wink:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #35 on: January 25, 2009, 22:07:19 »
Jeah... Miksiköhän taas tuli mieleen keskustelu ikärajoista ja järkevän sisällön tuottamisesta näille sivuille....
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Tuhe

• View Profile
« Reply #36 on: January 25, 2009, 22:11:36 »
Ei tapeta luovuutta ikärajoilla. Turhapuron isäkin oli iäkäs, mut keksi kaikkea nerokasta.

[SSS]timppa

• View Profile
« Reply #37 on: February 20, 2009, 14:16:30 »
tämmösiä tuli tehtyä,ajatuksenan oli että kun jollekkin kirre lammelle lähtee jossa yöpymis mahdollisuus
voi jättää ootto onget pyyntiin päiväksi/yöksi javoi keskittyä muuhun olennaiseen.ovat toimineet ihan hyvin
kovemmilla pakkasilla pitää vain "lumeta" toi avanto hyvin että pysyy sulana,tai sit paksumpii tyröksi
kuva on prototyypistä nykyisessä versiossa toi mikro kytkin on koteloituna että ei niin herkästi kastu ja jäädy

« Last Edit: February 20, 2009, 14:28:52 by [SSS]timppa »

[SSS]timppa

• View Profile
« Reply #38 on: February 20, 2009, 14:22:45 »
ensimmäinen ongelma joka tulee mieleen niin on toi kännyköiden akun kestävyys pakkasella.
itelläni on tuossa oottoongessa toi kännykkä ihan vaan tommosessa finnfomista tehdyssä poksissa ja on kestänyt yhdellä latauksella 2 vrk. ja eikä sittenkään ole vielä akku ihan tyhjä ollut pakkasta sillon oli jotakin -19 kun testattiin

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • View Profile
    • Email
« Reply #39 on: February 20, 2009, 14:30:04 »
kerokaas tuosta oootto onki puhelin viritysestä miten se käytännössä toimii,soittaako se mulle et "hei kaveri nyt ois kala kiinni"

meinaa et ois mahva laitella koukut mateille tollaseen ootto onkeen ja istua   iltaa vietämäs vaikka porukalla sisällä.

[SSS]timppa

• View Profile
« Reply #40 on: February 20, 2009, 15:14:10 »
kerokaas tuosta oootto onki puhelin viritysestä miten se käytännössä toimii,soittaako se mulle et "hei kaveri nyt ois kala kiinni"

meinaa et ois mahva laitella koukut mateille tollaseen ootto onkeen ja istua   iltaa vietämäs vaikka porukalla sisällä.
joo elikkäs tää mun versio on ihan yksinkertausuudessaan semmonen että tuo mikrokytkin kytkee puhelimesta kolmos (3) numeroon  asetetun pika valinnan.nokian puhelinhan soittaa pikavalinnalla kun tiettyä numeroa painaa pitkään.mikrokytkin on semmonen että ala asennossa se on pois päältä ja ylä asennossa ,eli kun kala tarttuu ja rulla pyörähtää niin se kytkee pikavalinnan ja soittaa siihen valittuun numeroon,vaikka istusit sauna lauteilla

[SSS]timppa

• View Profile
« Reply #41 on: February 20, 2009, 15:20:26 »
Todella hyvä keksintö :lol:
tollasia vois kaupassaki myydä
voin minä niitä tehä ja myyä ;)

[SSS]timppa

• View Profile
« Reply #42 on: February 20, 2009, 18:06:15 »
niin ja onhan sitä sit tullu värkättyä tämmönen lisälaite näihin "satelite" ootto onkiin.
varsin kätevä hämärässä ja jos on mahollista useampaa ootto onkea käyttää

eli tuohon lipun päälle tulee tommonen kirkas putki jossa on ledi, vastus ja asento kytkin joka kytkee sähkön ledille
kuvat kertoo melkein paremmin toiminnan

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • View Profile
    • Email
« Reply #43 on: February 20, 2009, 18:09:40 »
Onkos tommosen kännykkä jutun kyhäys sitten ylivaikeaa tämmöselle tavalliselle sulakkeen polttajalle?kännyköitä  on läjäpäin ,mutta vain parti sim kortit.voikos tän jotenkin siltauttaa et tunnistais jos vaikka ois parikin tollasta  sydeeiä yhes,mut soittais jos jossakin ois jotain kiinni?

[SSS]timppa

• View Profile
« Reply #44 on: February 20, 2009, 19:06:28 »
Onkos tommosen kännykkä jutun kyhäys sitten ylivaikeaa tämmöselle tavalliselle sulakkeen polttajalle?kännyköitä  on läjäpäin ,mutta vain parti sim kortit.voikos tän jotenkin siltauttaa et tunnistais jos vaikka ois parikin tollasta  sydeeiä yhes,mut soittais jos jossakin ois jotain kiinni?
no ei se nyt ylitsepääsemätön ole purkaa sen kännykän niin että saa näkyviin ne näppiksen kosketuspinnat ja tinaa vaan piuhat vaikka 3 napin kohtaan
ja pujottelee sit piuhan jostakin kuorten välistä ulos,sit vaan joku kytkin tuohon oottoonkeen.muistaa vaan kännykästä laittaa pikavalinnan päälle ja tallettaa oman numeron siihen 3 paikkaan.itellä meni vajaa ilta tuon kyhäykseen.ja R kioskilta kun ostaa joka onkeen priipeit liittymän niin sillä pärjää periaattaassa monta talvee
tuo siltauttaminen kävi mielessä mut äkkiä aatellen se vaatis ongesta aina piuhan siihen puhelimeen,eli onkien pitäs olla aika lähekkäin.puhelimeenhan saa kyl pikavalinnoilla
ainakin 8 numeroo et se ei ainakaan ole este

kalastaja123

• Guest
« Reply #45 on: February 21, 2009, 02:31:32 »
tällasta suunnittelin voiko toimia?

(toi taka juttu on samanlainen ku moottorikelkassa)
Kommentteja

Hehe. Kunto ainakin tuollaisella liikuttaessa kasvaisi :D.. Sitten idean toteutus on aika vaikeaa.
en nyt usko koska siin pyräs on niin helppoja vaihteita.Ja otan mallia/ostan halvalla sen taka kumi homman ja menen kaverille hitsaamaan noi mitä tarttee

Daiwa

• Hauki tuo lisää kiinnostusta kalastukseen.
    • MSN Messenger - lare.saari@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #46 on: February 21, 2009, 10:13:51 »
tällasta suunnittelin voiko toimia?

(toi taka juttu on samanlainen ku moottorikelkassa)
Kommentteja

Hehe. Kunto ainakin tuollaisella liikuttaessa kasvaisi :D.. Sitten idean toteutus on aika vaikeaa.
en nyt usko koska siin pyräs on niin helppoja vaihteita.Ja otan mallia/ostan halvalla sen taka kumi homman ja menen kaverille hitsaamaan noi mitä tarttee
Mutta jos siihen jonkun pienenkin telasysteemin tekee, niin melko paljon siihen voimaa tarvii, että liikkeelle pääsee. No sun viritelmistä ei tietoa, mutta näin yleisesti ottaen.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #47 on: March 08, 2009, 20:48:46 »
Jep, tela ei rullaa yhtään = vehje pysähtyy heti kun löysää jalat pedaaleilta.

Abborna

• Vuiijttu! et karkoo!!
    • View Profile
« Reply #48 on: April 10, 2009, 17:27:27 »
Kun tekemisen puute iskee tulee mieleen kaikenlaista tyhmää ja päätin väsätä tälläisen motoroidun pilkkivavan  :-D :-D

__

__

Moottorina tuossa on tuollaisesta polttavasta DVD asemasta otettu ja virtaa sille antaa 9v paristo.
Kytkin ja "suojakotelo" on nurkista kaivettu eli en tiedä alkuperää  :-)
Pilkki on normaali merkkiä X

Perusidea on vain että akseli millä kela pyörii porattiin pois ja tilalle laitettiin moottori takapuolelle josta aksenli menee sitten puolalle.
puola tietenkin on liimattu akseliin kiinni.
Kytkin väliin ja patterille "pikaliitin" vanhasta palohälyttimestä + kotelo kahvaosaan vanhasta poretabletti tuubista ja avot!  :-D

Tuossa vielä video :-)

kalastaja123

• Guest
« Reply #49 on: April 10, 2009, 17:41:49 »
Hieno on. pieni pulma vaan jos isompi kala nii ei oikeen toi jaksa nostaan mut aina voi ottaa siimasta kiinni

Abborna

• Vuiijttu! et karkoo!!
    • View Profile
« Reply #50 on: April 10, 2009, 19:19:21 »
Hieno on. pieni pulma vaan jos isompi kala nii ei oikeen toi jaksa nostaan mut aina voi ottaa siimasta kiinni

joo ei toi jaksa nostaa ees kiiskiä  :-D
Mutta tossahan toimii ihan normaalisti kelaus vaikka ilman patteria..
Ei huomaa eroa edes alkuperäiseen jäykkyydessä koska moottori antaa rullata niin hyvin vapaalla  :-)

Arska_1

• Kirurgi
    • View Profile
« Reply #52 on: April 18, 2009, 19:25:48 »
Itse olen tehnyt joskus näin, että kun hopeisestä pilkistä hävisi kiilto, niin pyöritin alumiinifoliota ympäri ja teipillä kiinni. Hauskaa tässä oli se, kun veljellä oli joku uusi pilkki niin sain tällä minun viritelmälläni paremmin kaloja kuin se. Kannattaa kokeilla jos on jotain huonompia pilkkejä mihin ei kiiltoa tahdo enää saada. Hopeateippikin voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen.
Nämäkin varmaan tuttuja monelle, mutta joillekkin ei välttämättä ole.

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

eza1992

• Mr. Harpoonman
    • View Profile
    • Sukelluskalastajan virtuaalimekka - Team Kampelan foorumi
« Reply #53 on: April 18, 2009, 19:53:56 »
Itse olen tehnyt joskus näin, että kun hopeisestä pilkistä hävisi kiilto, niin pyöritin alumiinifoliota ympäri ja teipillä kiinni. Hauskaa tässä oli se, kun veljellä oli joku uusi pilkki niin sain tällä minun viritelmälläni paremmin kaloja kuin se. Kannattaa kokeilla jos on jotain huonompia pilkkejä mihin ei kiiltoa tahdo enää saada. Hopeateippikin voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen.
Nämäkin varmaan tuttuja monelle, mutta joillekkin ei välttämättä ole.

-Arska_1

Tuota hopeapilkin kiillonhan voi palauttaa juuri tuon alumiinifolion avulla, eli hopeapilkin ympärille alumiinifoliota (ei teippiä!), sitten vettä ja ruokasoodaa kattilaan. Sitten kuumennetaan vesi-ruokasooda-seos kiehumispisteeseen, ja foliolla ympäröity pilkki kattilaan. Tällöin syntyy kemiallinen pari jossa hopea pelkistyy (=kirkastuu) ja alumiini hapettuu. Seoksen lämpötila ja ruokasooda toimivat katalyyttina. Samaan ilmiöön perustuvat perämoottorien sinkkianodit, jolloin siis vain sinkkianodit hapettuvat muun moottorin sijaan.

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • View Profile
    • Email
« Reply #54 on: April 18, 2009, 20:36:55 »
itse olen kesä töissä  yleensä puhditanut /kirkastanut  pilkit ja lusikat labran ultra ääni pesurilla,eukot pesi korujaan minä uistimiä /pilkkejä :wink:

??? Olisko tuo "pili" kuitenkin "pilkki" ?

ehkä tai mistäs sitä tietää
« Last Edit: April 19, 2009, 12:34:33 by Tornio_River »

kemu

• View Profile
« Reply #55 on: April 25, 2009, 16:00:50 »
oon kiillottanu pilkkejä lusikoita yms. kierteenpoistolaikalla joka on yleensä puukonteroitus konneissa.
sitten kiilottanut aineella.
Päätä päiväsi Rapalan uistimilla!

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #56 on: June 07, 2009, 15:16:38 »
Perholippa.
Perhoja ei tule uitettua ja nyt ois ajatuksena virittää joku tuon kuvan näköinen systeemi. Harjukselle pääasiassa, kun ne ei taho mun vaappuihin pahemmin ottaa. Mahdollisimman pientä yritän tehdä, mutta kuitenki painoa tulee tuosta liitsistä ihan tarpeeksi.

Nyt pitäis saada jostain nuita lipan lehtiä, pieniä metallisia helmiä ja niitä millä lehti laitetaan systeemin runkoon kiinni.

« Last Edit: June 07, 2009, 15:19:25 by Murmeli »

Jokuvaiin

• View Profile
« Reply #57 on: June 13, 2009, 20:46:35 »
Itse olen kanssa tekemässä tuollaista kauko ohjattavaa venettä.
Laittakaa ohjeita jos löydätte.
Siis laittakaa ohjeita niihin johtoihin ja semmosiin, rungon ja semmoset kyllä osaan tehdä mutta en sitä ohjausta, eli mitä osia siihen tarvitaan?
« Last Edit: June 14, 2009, 15:04:48 by fisupoika »

Tontsake

• "jepjep"
    • MSN Messenger - hotaa123@hotmail.com
    • View Profile
    • Youtube
« Reply #58 on: June 14, 2009, 16:42:21 »
Itse olen kanssa tekemässä tuollaista kauko ohjattavaa venettä.
Laittakaa ohjeita jos löydätte.
Siis laittakaa ohjeita niihin johtoihin ja semmosiin, rungon ja semmoset kyllä osaan tehdä mutta en sitä ohjausta, eli mitä osia siihen tarvitaan?

Tarvitset kolme kanavaa. Kaasulle yksi eli ON tai OFF ja ohjaukseen kannattaa käyttää potkurin taakse sijoitettavaa laippaa. Säädät sitä sitten vasemmalle tai oikealle. Saat kaikki ohjainta myöten valmiina jos löydät vanhan rc-auton tms. purettavaksi. Rungosta kannattaa  tehdä mahdollisimman virtaviivainen tai vaihtoehtoisesti leveä (=hidas).
Pilkkimään!

Hagge

• View Profile
« Reply #59 on: June 14, 2009, 23:05:23 »
Perholippa.
Perhoja ei tule uitettua ja nyt ois ajatuksena virittää joku tuon kuvan näköinen systeemi. Harjukselle pääasiassa, kun ne ei taho mun vaappuihin pahemmin ottaa. Mahdollisimman pientä yritän tehdä, mutta kuitenki painoa tulee tuosta liitsistä ihan tarpeeksi.

Nyt pitäis saada jostain nuita lipan lehtiä, pieniä metallisia helmiä ja niitä millä lehti laitetaan systeemin runkoon kiinni.

Tuolta löytyy:http://www.puukkomatti.com/index.php?cPath=115&sort=1a&filter_id=

center>