Chat

Author Topic: Keksinnöt/ideat/päähän pälkähdykset  (Read 105527 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Patte123™

• Kalassanet Ry jäsen
  • entinen auto..
    • View Profile
Vs: Keksinnöt/ideat/päähän pälkähdykset
« Reply #60 on: June 15, 2009, 16:27:21 »
Itse olen kanssa tekemässä tuollaista kauko ohjattavaa venettä.
Laittakaa ohjeita jos löydätte.
Siis laittakaa ohjeita niihin johtoihin ja semmosiin, rungon ja semmoset kyllä osaan tehdä mutta en sitä ohjausta, eli mitä osia siihen tarvitaan?
nii-in ittellä sama ongelma. mäki rakennan venettä sellasta aika isoo millä voi kalastaa. siihen tulee tehokas (ehkä 2) 540 moottoreita.ja sitte 1 tai 2 3300AmH akkua.(sori jos ei kaikki ymmärrä tätä mun tekstii)
Syö särkeä se kasvattaa järkeä.
Oma blogi: http://www.kalassa.net/patte/

Slx

• Guest
« Reply #61 on: June 15, 2009, 22:01:24 »
Siis laittakaa ohjeita niihin johtoihin ja semmosiin, rungon ja semmoset kyllä osaan tehdä mutta en sitä ohjausta, eli mitä osia siihen tarvitaan?

Hankit valmiin radio-ohjattavan veneen ja vaikka pyykkipojan liimaat siihen kiinni.
Ideana siis että veneellä vedät uistinta ja ja siiman toinen pää on virvelissä kiinni ja rullaa sieltä ja kun kala nappaa niin siima irtoaa veneestä ja voit kelata virvelillä kalan ylös eiköä vene uppoa  :-D

Patte123™

• Kalassanet Ry jäsen
  • entinen auto..
    • View Profile
« Reply #62 on: June 15, 2009, 22:04:04 »
se ei ole niin hauskaa kun että itse kalastaa veneellä. ja siksi on kai parempi onkia veneellä.

Jokuvaiin

• View Profile
« Reply #63 on: June 16, 2009, 18:13:19 »

Hankit valmiin radio-ohjattavan veneen ja vaikka pyykkipojan liimaat siihen kiinni.
Ideana siis että veneellä vedät uistinta ja ja siiman toinen pää on virvelissä kiinni ja rullaa sieltä ja kun kala nappaa niin siima irtoaa veneestä ja voit kelata virvelillä kalan ylös eiköä vene uppoa  :-D

Siis olen tekemässä sellaista R/C venettä että jotenkin vielä kiinnittäisin siihen vaikka 2 1,5l limsapulloa että se kelluisi kunnolla ENKÄ OSTA R/C venettä vaan rakennan sen itse.
« Last Edit: June 23, 2009, 15:49:18 by fisupoika »

Miskala

• View Profile
« Reply #64 on: July 29, 2009, 00:07:04 »
http://erkinkuvat.kuvat.fi/kuvat/heureka%20021.JPG

Vähän "arkisempi idea" eli kaksi koukkua onkeen.

Suosittelen pistämään erillisen painon jokaiselle koukulle. Näin estät siimaa olemata löysällä ja sotkujakin tulee vähemmän. Lisäksi on helpompi pistää enemmän koukkuja.

Kannattaa myös koittaa pistää erillinen paino siiman päähän, jolloin siitä tulee pohjaonki, jossa vain on enemmän kuin yksi koukku. Tällöin voit kokeilla samaan aikaan onkia pohjasta, välivedestä ja pinnasta, eikä syvyyttä tarvitse kokoaikaa vaihtaa ja saat lisäksi samaan aikaan pinta- ja pohjakaloja.

Olen itse kokeillut pistää jigin onkeen kiinni (Tällöin minulla oli ongessa kolme koukkua ja yksi jigi.) ja sain sillä ihan kivan kokoisia ahvenia. Tätäkin kannattaa kokeilla, varmista vain, että jigi on hyvä.

Tonnimiäs

• View Profile
    • Tarvaisen vaappu ja vehje
    • Email
« Reply #65 on: July 29, 2009, 21:02:41 »
Mitäs porukat on mieltä?
Haiskahtaa siimasotkulta jo ekalla heitolla.

Voi olla, mutta jos korvaa tuon tavan korkkikohon heittokoholla (vettä sisällään pitävä pallero) ja siirtää koukut kohon etupuolelle lukuunottamatta viimeistä koukkua. Sehän on silloin sama kuin perholitka, mutta perhojen tilalla lilluu koukut. Hyvillä siimoilla ja oikeanlaisilla solmuilla saadaan tapsit pysymään hyvin irti pääsiimasta, jolloin siimasotkuja ei synny. Siinä tuo idea "mato-onkilitkasta" murskataan, mutta toimivampi vekotin se vois olla (ja onkin).

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • View Profile
    • Email
« Reply #66 on: July 29, 2009, 22:57:10 »
laitat jokaiseen tapisiin lisäksii eri painoiset  ongen painot ylimpään kevyemmän ja alimpaan painavimman,jos tajusti mitä tarkoikoitin ja toimii varmasti seisovassa vedessä

Slx

• Guest
« Reply #67 on: July 30, 2009, 15:06:09 »
Kyseessä ei ole varsinaisesti mikään "uusi idea" mutta en viitsinyt tehdä uutta aihetta joten kysyn tässä.

Eli tarkoitus päällystää uistin kalan nahalla. Kirjolohen nahka fileroitu ja kuivumassa. Miten nahka kannattaa kiinnittää vaapun päälle :? Jollain epoksiliimalla? ja lakka päälle. Kirjolohi on aika rasvainen joten pitäisikö nahka puhdistaa jotenkin jotta sen saa kunnolla kiinni?

eza1992

• Mr. Harpoonman
    • View Profile
    • Sukelluskalastajan virtuaalimekka - Team Kampelan foorumi
« Reply #68 on: July 30, 2009, 15:16:03 »
Kyseessä ei ole varsinaisesti mikään "uusi idea" mutta en viitsinyt tehdä uutta aihetta joten kysyn tässä.

Eli tarkoitus päällystää uistin kalan nahalla. Kirjolohen nahka fileroitu ja kuivumassa. Miten nahka kannattaa kiinnittää vaapun päälle :? Jollain epoksiliimalla? ja lakka päälle. Kirjolohi on aika rasvainen joten pitäisikö nahka puhdistaa jotenkin jotta sen saa kunnolla kiinni?

Pyyhi nahka ennen liimausta huolellisesti asetonilla kostutetulla paperilla, muuten se mädäntyy eikä tartu kovin hyvin. Voit myös uittaa nahan asetonissa. Liimana voi käyttää vaikka UHUn Allplastia tai Erikeeperiä. Myös epoksi käy, mutta en suosittele sitä hyvin lyhyen työskentelyajan takia.

Kannattaa muuten käyttää se nahka mahdollisimman tuoreena. Kirjolohen nahka on sen verran paksu, että jos se ehtii kuivua ja kovettua, niin sen taivuttelu vaapun pinnalle on melkoisen hankalaa.

Slx

• Guest
« Reply #69 on: July 31, 2009, 23:26:33 »
Vaapun pinnoittamista kokeiltu, ja todettu että ei ole mua varten...
Asetoonia ei ollut joten käytin tinneriä joka toimi samalla tavalla rasvan poistoon. Liimana epoksi oli liian hitaasti kuivuvaa joten käytin pikaliimaa. Nahkaan jäi yksi pieni ruttu myös. Kuvia en kehtaa laittaa esille  :-D Nahka pitää ottaa pienemmältä kalalta kirjolohella on pilkut turhan isoja jotta tulisi "nätti" ja toiselle puolelle tuli harmaata kun toiselle tuli punertavaa.
Ilmeisesti nahka pitäisi laittaa kahtena osana eikä yhdestä palasta kuten tein, mutta onpahan tullut kokeiltua...

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #70 on: August 01, 2009, 02:30:05 »
Vaapun pinnoittamista kokeiltu, ja todettu että ei ole mua varten...
Asetoonia ei ollut joten käytin tinneriä joka toimi samalla tavalla rasvan poistoon. Liimana epoksi oli liian hitaasti kuivuvaa joten käytin pikaliimaa. Nahkaan jäi yksi pieni ruttu myös. Kuvia en kehtaa laittaa esille  :-D Nahka pitää ottaa pienemmältä kalalta kirjolohella on pilkut turhan isoja jotta tulisi "nätti" ja toiselle puolelle tuli harmaata kun toiselle tuli punertavaa.
Ilmeisesti nahka pitäisi laittaa kahtena osana eikä yhdestä palasta kuten tein, mutta onpahan tullut kokeiltua...

Nahka puhtaaksi kaikesta lihasta/"kalvoista". Puukolla raapimalla saa suht hyvin/helposti nahkan putsattua. Toisen kyljen fileestä pala vaapun toiselle puolelle ja toisesta toiselle puolelle.
File palaset vaikka lautaselle ja hiustenkuivaajalla kuivattelet hetken. Liian kuivaksi ei saa kuivata, meinaan jos pääsee kuivumaan korpuksi niin eipä onnistu enää vaapun kylkeen liimaaminen. "Sopivan" kuivaksi kun kuivattelee niin pystyy liimaamaan hyvin vaikka erikeepperillä.
Sitten vain vaapun toiselle kylelle liimaa kerros ja siihen päälle asettelemaan se nahkan palanen. Apuna käyttäen hauenleukoja(niitä nipsuttimia) tai pyykkipoikia. Annetaan kuivua tovi ja kun liima on kuivunut leikataan saksilla ylimääräset nahkat pois ja liimataan samalla tavalla toinen kylki.
Sitten vaan taas ylimääräset nahkat terävillä saksilla veke ja saumat voi tasoittaa vaikka kitillä. Sitten vaan lakkaa päälle paljon eli erittäin paljon ja välillä voi hioa maha ja selkäpuolta. Maalaamaan ja pinnalle useita kerroksia lakkaa. Siinähän se kaikessa yksinkertaisuudessaan. Helppooa kun heinän teko...(ei se heinän teko niin hirveän helppoa ole :-D)

Kirjolohen nahka on ehhäpä yksi vaikeimmista kalan nahoista käyttää vaapun päällystämiseen. Ahven taitaa olla kaikista helpoin.
Itellä on tuolla lakkaantumassa yksi kuhan nahka vaappu, saa nähä miltä näyttää valmiina.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Survari

• Punainen surma
  • Kalassanet Ry jäsen
    • View Profile
« Reply #71 on: August 03, 2009, 14:06:57 »
Mullakin on muutama ahvenen ja kuhan nahka kuivamassa.

MIETTINEN

• Berliinin Reagan
  • Kalassanet Ry jäsen
  • Kiero savolainen, muuten ihan terve
    • View Profile
    • Email
« Reply #72 on: August 08, 2009, 14:10:31 »
Kyllä on sellasia PELLE PELOTTOMIA että ihan pyööryyttää :-D

Toi moottoroitu pilkkionki kyllä iski parhaiten, Täytyykin tässä syksyn aikana "varastaa" idea ja kokeilla kans :-D

[TLV]Fisu

• MSN Messenger - jambo84@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #73 on: August 08, 2009, 15:46:01 »
Tässäpä rakentamani vehje jota kutsun "heittolitkaksi". :roll: Noihin koukkuihin tulee siis syöttejä, ja se heitetään veteen ja jäädään odottelemaan tärppiä.   :-

Mitäs porukat on mieltä?

touhan on samanlainen kuin silakka laahus...? vai olenko nyt aivan hakoteillä..? p.s tai ainakin idea on melkein samanlainen..

Jokuvaiin

• View Profile
« Reply #74 on: August 22, 2009, 21:37:22 »

Entäpä jos täkykalastat tuolla ja nappaa 4 haukea kerralla?  :-D

Miskala

• View Profile
« Reply #75 on: August 23, 2009, 21:43:59 »

Entäpä jos täkykalastat tuolla ja nappaa 4 haukea kerralla?  :-D

Hieno juttuhan se olisi.
« Last Edit: August 25, 2009, 20:28:28 by Miskala »

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #76 on: August 24, 2009, 19:49:57 »
Elekää ennään lainatko tuota kuvaa.  :x

Jokuvaiin

• View Profile
« Reply #77 on: October 09, 2009, 14:13:13 »
Tuli mieleen, että eikös siima kulu, kun se hinkkautuu ison kalan napatessa jään reunaan?
Eli eikös vaikka ämpäristä voisi ottaa pohjan irti ja laittaa sen avantoon?

Surkea luonnos:

Vai haittaisiko tämä kalan syöntiä, jos pilkkisi pinnasta ja kala ihmettelisi mikä helskutti tuo on?

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #78 on: October 09, 2009, 21:57:44 »
Eipä oo mikään keksintö, mutta idea ja päähänpälkähdys. Oon suunnitellu itelle (koulussa erään tylsän opettajan tunneilla) kelluvan saunan ja kakskerroksisen erämökin. Tavoitteena on nuo rakentaa sitten joskus.

Älkää välittäkö jos piirrosmerkit vähän heittää. En oo arkkitehti. LVI-piirustuksista kattelin nuo seinämateriaalit yms.
Kelluva sauna

Ulkoapäin jotain ulkovuorauslautaa sinistä tai punaista. Saattaa tulla myös pystylaudotus. Jos pystylaudotus, niin sitten alareunaan joku yks lauta, joka ottaa kaiken veden itteensä ja se on helppo vaihtaa pois mätänemästä. Katolle ehkä joku systeemi että sieltä voi hyppiä järveen (telineet ja portaat saunan takaa). Saunan taakse kiertää "terassi" ja perämoottorin paikka on jossain siellä sitten. Pieni ohjaus "pulpetti" saattaa tulla johonki tuohon terassile oven ulkopuolelle. Ponttoonit on vain piirretty. Niiden kokoja ei oo ollenkaan mietitty.

Lautan mitat: Leveys 3 metriä ja pituus 6 metriä plus 0,5 metriä (tuo mihin moottori tulee).
Saunan mitat: Leveys n. 3 metriä ja pituus n. 3,5 metriä

Erämökki

Ulkoseinät punaista lautaa (tms.) ja sisällä näkyy hirret. Eriste niiden välissä. Huussit yms muualla. Pieni tuulikaappi heti ulko-oven jälkeen. Jos ei vaatenaulakot mahu tuulikaappiin niin sitte siihen portaitten viereen. Sisällä takka ja puuhella. Johonki pesuallas, muttei välttämättä sekoittajaa ollenkaan, eli taavallaan pelkkä kaatoallas. Alakerrassa kulmasohva ja ruokapöytä, josta saattaa tulla semmonen pirtinpöytä tyyppinen, eli niitten pitkien penkkien päällekki saa sitte nukkumapaikan. Portaat rumasti keskellä huonetta, mutta ne onki sitte jyrkät. Kattoon tulee semmoset kahvat portaitten kohalle, eli ei tartte välttämättä portaisiin koskea jos käsivarsissa on tarpeeksi lihaa. Ottaa vain seuraavasta kahvasta kiinni. Yläkerrassa Savupiipun vieressä lattia auki, eli hyvät näkymät alas. Yläkerrassa yks kiinteä sänky ja pöytä. Tottakai itse rakennettuja kaikki huonekalut.

Mökin mitat: Leveys 4,5 metsrä, pituus 8,5 metriä ja korkeus 5,5 metriä

« Last Edit: October 09, 2009, 22:23:46 by Murmeli »

Jokuvaiin

• View Profile
« Reply #79 on: October 09, 2009, 22:00:34 »
Vähän muuten ihmettelin, kun ensimmäisen kerran näin kelluvan saunan... olin silloin jtn. 4v.

Patte123™

• Kalassanet Ry jäsen
  • entinen auto..
    • View Profile
« Reply #80 on: October 09, 2009, 22:04:52 »
Oletko murmeli itse piirtänyt?

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #81 on: October 09, 2009, 22:06:53 »
Ihan ite.

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #82 on: October 09, 2009, 22:09:06 »
Tuossa vielä Tornion poikien lauttasauna. En tosin tiedä, millainen lopputulos, kun selasin vaan kuvat. Hyvältä näyttää.

http://www.homma.fi/blogit?method=blog&id=550

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #83 on: October 09, 2009, 22:15:39 »
Tämmönen lauttasauna löytyy immeljärveltä:
http://www.immelkartano.com/images/lauttasauna/Lauttasauna/index.html

Tosin tuo ei enää rannalta saa käsittääkseni lähteä, koska lupien kanssa on jonkinsortin ongelmaa. Ja muutenkin noiden lauttasaunojen lupien saaminen on ilmeisesti kovemman työn takana, koska eräs "tuttu" ei saanut ollenkaan lupaa omalle erämaajärvelle.

tyhjän_pyytäjä

• Kalapussin karkuuttaja
    • View Profile
« Reply #84 on: October 09, 2009, 22:20:13 »
Tuli mieleen, että eikös siima kulu, kun se hinkkautuu ison kalan napatessa jään reunaan?

Surkea luonnos:

Vai haittaisiko tämä kalan syöntiä, jos pilkkisi pinnasta ja kala ihmettelisi mikä helskutti tuo on?

Tuosta sai kunnon naurut. turhin keksintö aikoihin!
 :lol:

Jokuvaiin

• View Profile
« Reply #85 on: October 09, 2009, 22:24:51 »

Surkea luonnos:

Tuosta sai kunnon naurut. turhin keksintö aikoihin!
 :lol:
No tuohan on vasta suunnitteluasteella...  :-D

Miskala

• View Profile
« Reply #86 on: October 12, 2009, 01:13:43 »

Jos nyt ämpäristä olet tekemässä, niin heti tulee mieleen pari ongelmaa: Ämpäri tuskin mahtuu avantoon, ellei se sitten ole todella iso, ja jos mahtuisi, niin se ei yltäisi jään alareunaan asti, tai sitten menisi siitä yli asti, mutta todennäköisesti ei riittäisi alareunaan asti, jolloin siima hankautuisi taas jäätä vasten. Myöskin ämpäri jäätyisi helposti kiinni jäähän ja olisi ylimääräinen ämpärikin kannettavana.

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #87 on: October 12, 2009, 18:43:44 »
Ei vielä tiiä. Kait sinne joku säiliö pitää laittaa,ainaki ko netistä kattelin muitten ohojeita. En oo vielä sellaista ajatellut, kun en oo vielä moneen vuoteen toteuttamassa nuita. :-) Tuohon kuistin alle tulee joku verkko, että jos niistä lautojen välistä putoaa jotaki, nii ei tarvi pohjasta lähtä hakemaan.
« Last Edit: October 12, 2009, 18:46:01 by Murmeli »

DarkfireFIN

• Luumäen kuunvalo
    • View Profile
« Reply #88 on: October 12, 2009, 19:12:14 »
Siitä vaan saunan ikkunasta onkea veteen ja kalat kiukaalle paistumaan.   :-P

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #89 on: January 02, 2010, 18:00:18 »
Värikoukkujen pyörityslaite. :lol: Meinasin tehdä moottoroidun version, mutta kyllä tuossakin saa olla toinen käsi vapaana.

Tuon valmistusohje tuolla:

www.freewebs.com/jokitaimen

center>