Ottipilkki

Started by Fisu95, February 09, 2009, 19:41:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fisu95

Tämmöne aihe saattaa olla jo olemassa, mutta yritämpä nyt kuitenkin.  :oops:
Elikkäs minkälainen pilkki ahvenelle suht sameessa vedessä?
Tiien kyllä että aika vaikee vastata ku tapauskohtane tuo ottipilkki, mutta jos edes yrittäisitte.
JA tietysti tänne muutakin keskustelua ottipilkeistä.  :-)
Peetukin sanoo niin!

uistin203

Itse olen todennut hyviksi perus ottipeleiksi nautiluksen kuparihopea värisenä. Myös hopeasiipi on hyvä värinä kuparihopea ja kuparimessinki. Kooksi ottaisin 5-9cm.

Tuhe

Kysyjä aivan oikeassa pilkin värin suhteen. Se on yleensä vesistökohtainen, tai jos on joku niinn rakas pilkki, et pitää uittaa aina vedessä. Sameassa vedessä kokeilisin messinki hopeaa ja kuparihopeaa, mut kirkkaaseen veteen täyshopeaa. Monesti pilkin alla oleva morri tai värikoukkukin, ratkaisee ottaako kala vai ei. Kokeilemalla se paljastuu, mihin ottaa, mut sinuna kyselisin niiltä hepuilta, jotka kyseisellä vesistöllä kalastelee. Vaikea se on neuvoa, kun ei tiedä vesistöä. Laita järven nimi, tai merialueen paikka, niin kyllä täällä joku varmaan tuntee paikan ja antaa vinkkiä.

jaslyh

Itslläni on tapana kierrellä uusia paikkoja syvyyskarttojen perusteella, muodostelen jonkinmoista kuvaa ahvenen liikkeistä kelin, valoisuuden, lumen, veden sameuden ja syvyyden välille. Toimivaksi setiksi on muotoutunut pystypilkki ja mormuska. Pystypilkkinä pidän poikkeuksetta KALASTUSTARVIKE S. HALOSEN LIUKUPILKKEJÄ. Luikuri 77mm/5g ja Sakkeus 53mm/5g eri väreissä ovat mun suosikkeja. Liukupilkin ja morrin välistä tapsia kun voi muutella ihan mielensä mukaan, näin ollen sulla on täysin säädettävä paketti kun laitat muutamia settejä valmiiks.

Sitten morrin laittaminen on oma taiteenlajinsa, isommalle kalalle isompi on perussääntö mutta väri ja paino on jokaisen omien kokeiluiden varassa. Näissä tulee sitten hiukka valinnanvaraa, kannattaa lähtee liikkeelle laadukkaasta koukusta. Kunnon koukku takaa hyvän tarttuvuuden.

Kannattaa TUHEn neuvojen mukaan kuulostella paikallisilta "guruilta" millaisilla kamppeilla ne härnää. Parhaassa tapauksessa tajuat jonkun tuttusi joka sulle neuvoo hyvät aloitusvehkeet ja pari ottipaikkaa.

Kallavesi on "lätäkkö" jossa mä harjottelen lajia, Pohjois-kallavesi ja aivan Kuopion keskustan läheiset alueet, tänne voin neuvoja antaa..

Zorbass

Sanos Jaslyh ja mahdollisesti muutkin, jotka näitä foorumeita koluaa, käytättekö noiden liukupilkien kanssa erillistä tapsia, jos pääsiima on esim. 0,18 mm. Itte oon nyt parin reissun ajan uittanut S. Halosen Saku- ja Sakkeus -liukupillkejä ja oon laittanut pääsiimaan jatkeeksi n. 5 sentin pätkän 0,12 mm Stroftia verisolmulla....onko ihan turhaa? 0,18 tuntuu niin pirunmoiselta vaijerilta pienten morrien kans.

Ja käytättekö noiden Halosen pilkkien jatkeena poikkeuksetta morria? Ittellä on siiman päässä ollut tähän mennessä morri, mutta eikö Sakun pilkit ole aika värisevää kalustoa, joten värinapilla varustettu koukku silmäsyötillä vois myös toimia hyvin. Laitetaanko värikoukku suoraan siiman jatkeeksi ja tapsi lyhennetään noin tuuman mittaiseksi...vai kuinka?

Osaamista laajentaakseni tässä kyselen. Jos joku haluaa lisäksi antaa neuvoja tapsipilkin ja etenkin Halosen sellaisten uitosta, niin otan niitä mielelläni vastaan. Tähän mennessä tapsipilkintäni on ollut melko yksipuolisesti eri kokoisten Saukkojen uittamista noin kymmensenttisellä tapsilla ja pienellä morrilla. Pelittänyt kohtuuhyvin.....mutta siinäkin uitossa kehitettävää. Tällä hetkellä kalastelen Jyväskylän ympäristössä...

Jospa myös Fisu95 sais näistä jotain onkeensa....

Zorbass

Vielä tarkennusta....

Itselläni se tapsipilkin uittaminen menee kutakuinkin näin...

Aluksi pilkki pohjaan ja pöläyttelen pohjaa muutaman kerran. Sen jälkeen nostan pilkkiä varovasti n. 20 cm ja värisyttelen melkein kuin pelkällä morrilla onkiessa. Jos kala ei tähän mennessä anna merkkejä, vedän yhden tai kaksi reilua houkutusvetoa (pilkki leijaa alas siima löysänä) ja pudotan pilkin vähän pohjan yläpuolelle. Sen jälkeen väristystä, pieniä taukoja ja mahdollisesti muutama houkutusveto. Jos ei mitään kuulu, niin uutta reikää kehiin!

Välillä mietin, pitäisikö pilkille antaa enemmän liikettä. Täytyy varmaan rueta kokeileen, kunhan löytää hyvin syövän parven.

Ottakaahan kantaa.... Laitan sitten kuulumisia tulevilta reissuilta.

jaslyh

Mulla on jotain 0.15-0.18 siimaa, en oo erillistä tapsia alkanu laitella. Siiman ku pitää kunnossa ni säästyy haavereilta, parikolme pakettia kaudessa menee hauen suuhun..

Mulla on aina morri siellä liu'un jatkeena, jollain 12-15 cm tapsilla lähen liikkeelle ja heti ku alkaa tärppimään niin tapsi alkaa lyhentyä. Hurjaks jos menee niin tapsia on jäljellä jotain 5-7cm, silloin on tärpitkin aika topakoita, taitaavat kuttua "tekemisen meiningiks" moista syöntiä  :-D .

Itte pilkkiminen menee aika samoin kun Zorbaksella, pohjan pöllyttelyt ekaks ja sit n. 20-30 cm morri irti pohjasta, tää on vakiintunut käytännöks. Aluks tulee laitettua muutama ripee nosto josko se sit viä houkuttelis sitä parvee paremmin. Syönnin alettua rauhoitetaan nyhtäminen pelkästään "toukan elossa pitämiseen". Kärpäsen toukkaa, punasta ja valkeeta, ne uppoo kallaveden raitapaidalle..

Tänään 4h yhden syvänteen ympärillä ja n. 5kg kukkosilppua. Mut mikä tärkeintä, termarillinen kahvia, eväsleivät ja raikasta ilmaa..kevättä odotellessa..

Dumppi 95

No minulla ainakin toiminut Kuusamon uistimen Varma-pystypilkki kupari/keltainen hologrammi tarra. Sillä on tämän talven kaikki pystäri ahvenet ylös saatu, joita on ehkä 30-40 kpl.  :-)
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

Mr.Pilkkijä

Kyllä se taitaa minun luottopilkit olla noita puustjärven pilkkejä, eritoten Nautilus (pieni) ja Hopeasiipi (pieni tai kesk.).
Tänäänkin aamulla tuli noilla kahdella ahventa vaikka syönti olikin hieman heikohkoa.
Always Think Like A Fish.
No Matter How Wierd It Gets. -Storm

heolan

puustjärven pilkit ovat olleet vrmoja,nautilus,hopeasiipi,puijo.morreista kuusamon kirput.

jompsu

omaksi parhaiksi  ottipilkeiksi olen todennut: tapsa-pysty pilkki, timantti ja siipi-kirppu ja yksi sauruksen halpis pystypilkki :-)
muita toimivia ovat nautilus,pienet morrit ja pysty/tapsi pilkit.
tä...?

jcuster

Yritän pyrkiä hopeasiivestä eroon, joten tämän vuotta on siiman päässä uinut lähes pelkästään saukko sekä vaarin tekemä "pikkumusta".

Saukolla on yleensä tullut ja jollei ole, pikkumusta on kyllä korjannut saalista. Jollei ole tullut oikein  kummallakaan, eivät ole muutkaan saaneet juuri mitään.  Aiempiin vuosiin verrattuina erot saaliissa ovat samaa kokoluokkaa edelleen.

Kumma juttu, sen homman luulisi olevan pilkistä kiinni mutta tällä kaudella olen yrittänyt keskittyä enemmän tapsimorrien väreihin. 
Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.