Chat

Author Topic: Teetkö vaappuja vai hyväntekeväisyyttä?  (Read 13888 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikkoporo

• View Profile
    • Email
Teetkö vaappuja vai hyväntekeväisyyttä?
« on: February 28, 2009, 07:52:42 »
Moni ei taida ymmärtää oikeasti mikä työ näissä vaapuissa on? Ymmärrän kyllä kun joku tekee tuhansia vaappuja vuodessa, sorvauttaa omat rungot,ja saa koukut ,turpalevyt ynnä muut edullisesti ja vaaput ovat jo vähän massatuotetta.Silloin pystyy jo hintaakin pudottamaan perus järkeviin summiin. Mutta esim minä joka samfishingin hinnoilla tilaan tarvikkeet ja olen tykästynyt tuohon panda folioon ja kun sen hinta rupeaa olemaan yli 1,5€ per vaappu.myynti vaappuihin laitan  kamasanin koukut 1€ per vaappu, maalit, lakat ja viddu vähintään viikko töitä niin porukka itkee jos en vitosella myy vaappua :? Onko reilua minä vaan kysyn...

« Last Edit: February 28, 2009, 07:57:38 by Mikkoporo »

Tonnimiäs

• View Profile
    • Tarvaisen vaappu ja vehje
    • Email
Vs: Teetkö vaappuja vai hyväntekeväisyyttä?
« Reply #1 on: February 28, 2009, 08:44:02 »
Sepä siinä onkin. Sitä paljon ihmettelen, että sitten jotkut vaaput on huutokaupassa ja lähtöhintana monta kymppiä ja sen hinta silti nousee moninkertaiseksi. Eikä se vaappu näytä yhtään sen kummallisemmalta. Se NIMI vain siinä maksaa. Sen vielä ymmärrän, että 10-15€/kpl, mutta että 30-100€/kpl, niin menee jo yli. Sitten se jerkkiasia...onko ne jerkit oikeasti yhtään sen arvokkaampia vai mikä niissä maksaa?

kalamies]

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: February 28, 2009, 08:52:40 »
Ihan sama vika minulla en kyllä laita tänne useasti kuvia. Olen kuitenkin vaappuja tehnyt jo vuoden ja kun rupean aattelemaan myymistä ei millään raaskisi luopua alle 10e muttakun nää mestarit myy jo 9-12e kipale näitä vaappujaan ja tottakai ne on hehkeemmän näkösiä ja ehkä parempi kalastavuuskin, mutta he tekevät jotkut kerralla ehkä jopa monta sataa vaappua kerralla. Tietenkin kuluttaja ostaa sen hienomman 12e mielummin kun sen aloittelevan 10e mutta ottakaa huomioon, että meistä aloittavista useat tekee rungotkin ite (minä ainakin muista en tiedä) :P

Tonnimiäs

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: February 28, 2009, 09:25:07 »
Eipä ole montaa vuollulla rungolla olevaa vaappua myynyt, melkein kaikki on ollut valmiita sorvattuja. Tässä mennään melkein palveluperiaatteella, niinkuin kuntien kaikki palvelut (kirjastot, uimahallit) ei ne tuota mitään voittoa. Jos joku yhden vaapun vaikka minulta hommaa, niin jään miinukselle, kun postit vie sen yhden euron. Hyvä, jos joku kehtaa 4-5€ maksaa, se on jo hyvä. Ei sitä harrastusta voi jatkaa ilman rahaa, tämä on kallis harrastus, kun kunnon aloittelijan vehkeetkin maksaa ihan oikeasti paljon, verrattuna vaikka jalkapalloon.

Onneksi on niitäkin, ketkä ostaa ihan 10€/kpl, kun näkevät ensin oikeasti sen vaapun, eikä pelkkää huonoa kuvaa.

Hyvä juttu tässä on se, että ei tarvi ostaa mitään massatuotetta, kuin Raaappalat ja muut sellaiset, perzan vaaput on melkein ainoat, joita minun pakissa näkyy omieni lisäksi.

Ja tässä puhutaan vielä pienemmällä kokemuksen äänellä, kuin vaikka kaima kalamies]...että ei kannata minun juttuja uskoa. Aikas paljon vähemmän aikaa olen värkännyt. :roll:

Melkein parempi olla myymättä ja pitää värkit omassa suvussa ja omassa pakissa ja seinällä.

Mikkoporo

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: February 28, 2009, 10:33:12 »
Mullakin suurin osa on yksilöitä, en montaa ihan samanlaista ole tehnyt,muutamaa väritystä oon joutunu tekemään useamman kun ne on multa väkisin viety :-)
Nii kyllä mullakin muutama pertsa tulee ens kesänä olemaan omassa pakissa,Perzan ansiosta tai syystä tähän hommaan olen hurahtanut :-D Kaiikkihan alkoi siitä kun vahingossa törmäsin tämän vaappu mestarin vaapun teko ohjeisiin internetin ihmeellisessä maailmassa...

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #5 on: March 03, 2009, 14:56:51 »
Mullakin suurin osa on yksilöitä, en montaa ihan samanlaista ole tehnyt,muutamaa väritystä oon joutunu tekemään useamman kun ne on multa väkisin viety :-)
Nii kyllä mullakin muutama pertsa tulee ens kesänä olemaan omassa pakissa,Perzan ansiosta tai syystä tähän hommaan olen hurahtanut :-D Kaiikkihan alkoi siitä kun vahingossa törmäsin tämän vaappu mestarin vaapun teko ohjeisiin internetin ihmeellisessä maailmassa...

:-o
Hienoa olen saanut jotain hyvää aikaan.  :-)
Laskeskelin että yhden vaapun tekemiseen menee rahaa ilman työ tunteja(eli ei palkkaa) 1,5-2€/kpl, sisältää, koukut ja uintilevyt lakat, maalit, liimat, foliot, hileet ja aihion. Siihen sitten muutama päivä työ tunteja päälle. Jos niin lähtee laksemaan että vaapun teko maksaa 2€ ja myyn 12€lla niin käteen jää 10€. Ehei totuus ei ole lähelläkään tuota verojen ja muiden maksujen jälkeen. Karkeasti vähintään puolet voi ottaa tuosta 10€sta pois niin ollaan lähempänä sitä summaa mikä mulle jää käteen. Tuon takia ymmärrän muutamaa vaapunvalmistajaa jolla on hinnat luokkaa 15-20€/kpl.
Mutta niitä en ymmärrä miten voidaan myydä esim. 5€/kpl, jos siitä ottaa verot ja muut kulut pois niin ei jää kyllä käteen yhtään senttiä. Monet kalastus liikeet/tukkurit ostavat kyllä myynttiin pienvalmistajien tuotteita, mutta maksavat todellakin vain 4-6€/kpl eli siinä syy miksi monen pienvalmistajan vaappuja ei yleisesti näy kalastustarvikeliikkeiden hyllyillä.

Monella vaan taitaa olla se käsitys että itse tehty vaappu maksaa vähemmän vaikka se on todellisuudessa ihan toisinpäin. Nimimerkillä minultakin on kyselty lukuisia kertoja että myynkö esim. kympillä kolme vaappua kun kaupan vaaput on niin kalliita...

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #6 on: March 03, 2009, 15:17:31 »
Mä nostan hattua kaikille jotka itse väsää vaaput.
Mutta herää kysymys tämän threadin alkuperäiseen aiheeseen liittyen:

Onko niitä sitten pakko myydä, jos ei mielestään saa riittävää korvausta?

Eiköhän se ole niin, että ensin täytyy vähän saada vaapuille nimeä ja siinä saattaa mennä tovi jos toinenkin.

Perzan vaaput hyväksi todettuja ja jos joku uusi innokas suostuu myymään 5-6e kappale edes koevaapun, niin saatan ostaakin. Jos anataa kalaa, seuraavasta maksaa jo ilolla tuommoisen 10-12e kappale.  Mutta ainakaan itse en lähde "maineettomasta" maksamaan kuin tuon 5-6e...
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: March 03, 2009, 15:31:08 »
Kyllä jos vaapulla on takuu että se ui, niin ehdottomasti valmistaja määrää hinnan. Uskon, että työ vie paljon aikaa ja rahaa ja sen takia olisi mukava saada korvausta tekeleistään, mutta älkää myykö vieheitä jos ette saa niistä haluamaanne hintaa. Oikea ostaja ostaa joka tapauksessa.

Itse olen myös miettinyt tämän harrastuksen aloittamista, mutta toistaiseksi sen viemä aika on ollut estona. Luonnollisesti myös välineiden hinnat hirvittää.

Itse näkisin tuon hinnoittelun sen suuntaisesti, että loistovieheistä, joilla saa kalaa ja ui mainiosti, sopii pyytää lähes pari kymppiä, mutta perusviehe, jolla toisinaan saa saalista, on tuon 10-15 euroa haarukassa. Jatkakaa vaan jätkät lajin parissa. Kyllä vieheet menee kaupaksi. Aina löytyy niitä, jotka arvostavat käsityötä ja nimenomaan Suomalaista sellaista.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Tonnimiäs

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: March 03, 2009, 16:42:04 »
Perzan laskuihin:

Mistä saat materiaalit noin halvalla? Varmaan tilaat niin ison satsin tavaraa aina, että paljousalennusta saat? Kun pelkkä aihiokin maksaa jo sen 1€/kpl. Koukut on 1€/vaappu ja siihen sitten kaikki langat, maalit, lakat, turpalätkät ja kaikki. Miä sain omien laskujen mukaan 4€/kpl pelkät valmistuskulut pienille, isommille pikkasen enemmän.

Jarmoankalle:

Mistä sitä mainetta saa niille vaapuille, jos niitä ei kukaan osta ja levitä tietoa? Ei sitä itse kehumalla saa sitä mainetta. Ja jos sitä meinaat, että lahjoitetaan muutama sata vaappua, että saa mainetta, niin voi sanoa, että konkurssissa ollaan että paukahtaa. Tässä itsekin riskirajoilla mennään, kun kukaan ei tunnu maksavan juuri mitään.

Aatamille:
Jatkakaa vaan jätkät lajin parissa. Kyllä vieheet menee kaupaksi. Aina löytyy niitä, jotka arvostavat käsityötä ja nimenomaan Suomalaista sellaista.
Ei sen vaan tuolta tunnu... :evil: Uinti on ainakin jokaisessa minun myymässä vaapussa testattua, jos ei erikseen mainita!

Pakko väittää huonon koulupäivän jälkeen vastaan kaikille..Anteeksi.

Migelis

• Guest
« Reply #9 on: March 03, 2009, 17:01:24 »
Juu kallista se on itsekkin tehdä näitä vaappuja.
Viime tilaukseen meni rahaa 65e. :oops: Sisältää n. 3 metriä balsaa, 100 kpl uistinrenkaita, 50 kpl koukkuja, 3 pulloa cab maalia, turpaläppiä 40 kpl ja vielä tarra silmiä 100 kpl.
Itse olin kanssa laskeskellut että materiaaleihin menee yhteen vaappuun noin 2e.
Mutta kyllä vähän rupesi mietityttämään että jos alan myymään noita 6e kpl ja yhtä vaappua kohti menee yleensä aikaa semmoiset pari tuntia kun otetaan mukaan kaikki.
Siinä kun rupeaa miettimään että 6e koko vaappu, -2e materiaalit jää työn palkaksi 2e tunnilta.
Joten mielestäni on melko kohtuullista ottaa omatekoisesta vaapusta se 10e varsinkin jos on omarekoinen timmi runko, maalaukset onnistuneet hyvin ja uinti kaloja houkutteleva.
Ja kun vielä lasketaan tuosta että vaappu maksaa sen 10e ja siitä taas materiaalit -2e niin ei tuostakaan jää tuntipalkaksi kuin se 4e...
Noh kunhan joku ostaisi noita edes..

--Migelis

Mikkoporo

• View Profile
    • Email
« Reply #10 on: March 03, 2009, 18:00:42 »
niin kyllähän sinun laadulla rupeaa varmaan kauppaa syntymään. Tää on vähän kakspiippuinen juttu ,meinaan vaappujen myynti. kyllä varmaan kun multakin rupeaa tulemaan just samaa mallia samalla värillä useampi kerralla,niin niistä on vielä helpompi vielä luopua. Ja toisaalta olis hyvä kun niitä vaan menis moneen paikkaan tulevaisuutta aatellen niin sais niitä saaliskuvia suuremalla todennäköisyydellä. Siitä on varmasti iso apu tulevaisuudessa jos näitä rupeaa tosissaan myyntiin tekemään.
 Sitten on saatava käytetty aika ja tarvikkeiden hinnat minimiin....

Tonnimiäs

• View Profile
    • Email
« Reply #11 on: March 03, 2009, 18:12:15 »
Materiaalien hinnat riippuu toki myös niiden materiaalien laadusta. Nuo koukut, mitä hommaan ja käytän, on 50snt/kpl ja vielä en ole parempaa koukkua löyänyt. Jos vaihtaisin johonkin halvempiin koukkuihin, niin toki laatukin laskee samalla. Viime pistäytyminen Penan kaupassa toi sadan euron arvoisen pussukan kotiin kannettavaksi, vaikka lähdin kauppaan sillä ajatuksella, että vain jotain 10-20e menee. Viime kuussa meni reippaasti taas yli 250e vaappu- ja kaikkeen muuhunkin tämän alan tarvikkeisiin. Sisältäen ne useat epoksituubit ja värijauheet, joita menee vaikka mätikoukkuihin ja liitseihin.

Ei halpa harrastus ei. Onneks ne nyt sentään justiinsa siihen 5€/kpl hintaan menee kaupaksi. Täytyy vaan olla tyytyväinen siihen.

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #12 on: March 03, 2009, 18:39:26 »
Uskoppa hyviksesi, että kun nuo 5e kappale myydyt kalat antaa ekoja kunnon saaliita ja ostajat alkaa puhuun niistä, niin ei mene kauaa kun voit pyytää sen 10e kappale. Mutta se vaatii eka sitä kalaa sillä vaapulla ja sitten sanaa siitä, että sillä on tullut.

Se oli mun pointti...ensin pitää myydä omakustannehintaan, jotta vaappuja on liikkeellä, jotta niillä saatas kaloja, jotta niiden arvo nousisi. Jotta sano.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Mikkoporo

• View Profile
    • Email
« Reply #13 on: March 03, 2009, 18:40:57 »
niin ja kun ammamiehille myy vaappuja niin moni vaihtaa niihin omat koukut,sillä oon noihin myyntivaappuihin laitellut halvemmasta päästä niitä.

edit...niin täytyy tähän lisätä että oon todellakin antanut koville kisamiehille vaappuja,siis ihan antanut. Niillä on taas kovat tuntimäärät mitä vetävät ja jos jossain kisoissa joku kala saa mielenhäiriön ja iskee mun tekemään vaappuun niin jos ei siitä maine leviä niin mistä sitten? Ja näillä ammamiehillä tilausmäärät ovat sitten useita kymmeniä yhdellä kertaa.
 Täsmä toimintaa...
« Last Edit: March 03, 2009, 18:47:49 by Mikkoporo »

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #14 on: March 03, 2009, 18:45:33 »
Mistä saat materiaalit noin halvalla? Varmaan tilaat niin ison satsin tavaraa aina, että paljousalennusta saat? Kun pelkkä aihiokin maksaa jo sen 1€/kpl. Koukut on 1€/vaappu ja siihen sitten kaikki langat, maalit, lakat, turpalätkät ja kaikki. Miä sain omien laskujen mukaan 4€/kpl pelkät valmistuskulut pienille, isommille pikkasen enemmän.

Aihiot sorvauttajalta n. 50-60snt/kpl(kallein koko hommassa), Koukut normarkilta alle puolet samfishingin hinnoista oisko joku 20cnt/2koukkua. Koukkurenkaat ei maksa juuri mitään yhtävaappua kohti. Runkolanka maksaa n. 20snt/metri ja sitä tekee jo muutaman langan. Uintilevy on alle 20snt/kpl. Lakat, liimat ja maalit on vaikea laskea, mutta ei hirveästi yhtä vaappua kohden maksa ehkä n. 40snt.
Minun ostoksissa ei vielä hirveästi ole paljous alennuksia, kun en niin isoja määriä ole tilaillut.

Tuossa syksyllä laskin tarkkaankin paljon maksaa yhden vaapun tekeminen, kun tekee 100 vaapun sarjassa eli ostaa 100 normaali vaapulle tarpeet.(ei siis hile eikä mitään folioita) ja summaksi sain 1,25€/vaappu.

Toki hinnat on vähän korkeampia normaali hinnoilla.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #15 on: March 03, 2009, 18:46:03 »
10e/kpl ei myöskään vielä jää mitään tuntuvaa käteen. Ittellä on pyynnöt vaihdellut vaapusta riippuen 12-16e välillä ja kaikki menee käsistä.. vaan eipä ole ollut aikaa tehdä vaappuja pitkään aikaan. Myytäviä olisi kyllä rasiassa muutama, mutta ei ole ehtinyt edes niitä laittaa jakoon.. Tuo 12-16e hinnasta tuleva "voitto" menee lähes aina loppuneiden maalien, lakan, ruiskunosien yms ostamiseen. Periaatteessa harrastus on "lähes ilmainen", mutta voittoa siitä ei tule. Pitäisi tehdä yli 1000 vaappua vuoteen, että jäisi edes vähän jotain rahaa käteen.. vaan sittenkin verojen jälkeen tosi vähän.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Mikkoporo

• View Profile
    • Email
« Reply #16 on: March 03, 2009, 18:50:28 »
mä oon vähän narkkari periaatteella kanssa liikenteessä,maksan oman käytön tällä myynnillä :-D

center>