Chat

Author Topic: Kuinka paksu jää on pettänyt altasi?  (Read 11940 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kampela

• View Profile
Kuinka paksu jää on pettänyt altasi?
« on: March 24, 2003, 20:46:36 »
Nyt ei vertailla kalastajien painoja, vaan ihan oman turvallisuutemme kannalta: kerro, jos olet joskus pudonnut jäihin, millaisiin, ja miksi juuri sinne harhauduit? Kokemuksistanne voisi olla hyötyä, kun pähkäillään, vieläkö näille ennätyspaksuille kevätjäille uskaltaa.

Itse en ole vielä pudonnut, vaikka tyhmästikin on tullut käyttäydyttyä jäillä. Kaveri on kyllä paras turvavaruste! Ja piikit oli kyllä metrisilläkin jäillä kaulassa, ihan vaan että tulisi tavaksi.

paulinho

• MSN Messenger - paulinho@rasalvatore.com
    • View Profile
    • http://www.paulikarkkainen.com/
    • Email
Re:Kuinka paksu jää on pettänyt altasi?
« Reply #1 on: March 28, 2003, 07:22:43 »
Oliskohan joku 3 senttiä, ohuemmille en ole uskaltanut mennä. TUokaan ei tosin heti pettänyt, jossain päin vian oli "hauras" kohta.

MRI

• View Profile
« Reply #2 on: March 28, 2003, 13:13:45 »
Itse en ole pudonnut, mutta lähelläni putosi 3 viikkoa sitten kävelemässä ullut nainen paikassa, jonka vierestä kulki autoreitti! Hän pääsi kyllä ylös itse toimien aivan kuin opetusfilmeissä. Tapaus kertoo sen, että yleensä kestävässäkin jääkentässä voi olla heikkoja kohtia virtausten, kivien yms vuoksi: Joten piikit aina mukana!

Jake

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: November 09, 2003, 18:21:47 »
Se oli siinä 15-20 cm myöhhäiskeväiden jäitä kun putosin. Perhana että säikähdin...
KUHAn jottae...

hexex

• View Profile
« Reply #4 on: November 09, 2003, 21:21:15 »
50 cm (!) >:(v*tun kevätjäät...

visa

• Guest
« Reply #5 on: December 26, 2003, 10:33:02 »
Kevättalvella noin 5-6cm jää murskahti alta, onneks oli matalaa. Olin silloin 13.

raimo

• Guest
« Reply #6 on: December 26, 2003, 11:50:46 »
ei oo mulla vielä rysähtäny mutta kaveri  meinas puota 20 senttisestä jäästä. oli viissiin heikompi kohta suvanossa. huusi vaan että ÄITI ku alko jää rytisee :D

Anonymous

• Guest
« Reply #7 on: December 29, 2003, 14:28:17 »
Kerran petti rannan tuntumassa 4cm jää kun olin katsastamassa sen paksuutta.. Vettä oli polviin saakka sai siinä sitten kahlailla..  :D
Olen myös tipahtanu avantoon virtapaikalla, kun oli 12cm en  kyllä ymmärrä miten se niin röksähti.. :(
Onnekseni matkassa oli naskalit.. ja kaveri vieressä kiskomassa..  :)

Ketku

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: December 29, 2003, 23:41:47 »
Samperin hullut.. uskaltaako muuten jo nyt mennä jäälle pilkilli ilman naskalia ja kellunta pukua.. Kallaveteen

Deathis

• View Profile
« Reply #9 on: December 30, 2003, 14:08:57 »
3 cm rantajäihin,vettä oli varmaankin suunnilleen metri.Onneksi vain polvesta alaspäin upposi.

Anonymous

• Guest
« Reply #10 on: March 28, 2004, 21:31:53 »
Olin menossa kotiinpäin pilkkireissulta.. Ojaa pitkin ajattelin mennä, jäätä noin 10cm. humpsahdin läpi kun en tiennyt että siinä oli lähde jossain ojan vieressä. vettä oli noin rinnuksiin asti, ei naskaleita kaulassa yms.

Galamiäs

• MSN Messenger - esp_90@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: March 29, 2004, 15:58:57 »
Jotain 5 cm. Olin järvellä ja kävelin kairaan ku "kosssh" vähän kastu paikat
Se mikä ei tapa sattuu v*tusti!

AnGrY2

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: April 22, 2004, 18:24:24 »
Kerran olen jäästä läpi mennyt, enkä halua enää mennä toiste. (Silloin oli noin 2 cm jäätä ja kaulaan asti vettä). Tyhmä kuin olin ja menin leikkimään jäälle kaverin kanssa. >:(
Seitlahden Hauki -> 107 cm / 7,3 kg

Perhopoika

• View Profile
    • Email
« Reply #13 on: April 22, 2004, 20:31:08 »
50 cm (!) >:(v*tun kevätjäät...
Mäki meinasin mennä tommosesta jäästä läpi muutama viikko sitten. Mut kengät siin kastu vaan onneksi! Olin vielä keskellä jäätä, tuli vähän hassu olo kyllä! >:( Mut sit ku aina  jää meni, niin vikkelästi pois vain, kyllä oli reikiä. Mulla oli kyllä hyvä tuuri. Ja sit kun kairasi 7 tuumasella (?) kairalla, niin tuli 50 tuuman reikä. ( No ei nyt ihan). Oli ainakin helppo laittaa katiska!

Ja sitte menin pienenä rannassa (onneksi) jäästä läpi. Mutta en muista paksuutta, mutta muistaakseni olisi ollut aika paksu.
Hölömö.

nääpiskä

• Guest
Vs: Kuinka paksu jää on pettänyt altasi?
« Reply #14 on: March 02, 2010, 20:04:44 »
Muistan ekan kerran ku pääsin melkeen avanto uimaan,lunta oli niin paljon jään päällä et oli tullut jään ja lumen väliin vettä joten otin saappaat mukaan. Faijan kans ku oltiin nii kokeiltiin rannassa et kuinka paljon oli jäätä ,ni olihan siel aika paljon jäätä (20cm) joten ei otettu naskaleita kaulaan :x Vettä oli jäällä 10-15cm ja jäätiin pilkkii ,aattelin mennä vähän pidemmälle ja huomasin ku lumi alko pitää ja "kävelin lumella" ,kuulu inhottava rasaus mut aattelin et se oli vaa lumi joka rasahti. Huomasin ku menin pari askelta eteenpäin nii takaa rupes tulee vettä,pelästyin ja huusin faijalle et tuutko auttaa,koitin mennä viel eteenpäin ettei vesi saavuttais mut sit eestäkin rupes tulee vettä. huomasin et jäälautta oli irronnut kokonaan kai jonkun pyörteen voimasta. Lautta rupes kallistuu ja menin toiselle puolen sitä. Se kallistu taas ja aattelin et otan vauhtii ja hyppään faijan luo, jalat vapisi hirveesti,otin vauhtia ja hyppäsin. Onnistunut hyppy, mut jää vajos siitäki. Aattelin jo et nyt tuli pulikointi reissu, mut ei sentään. Onneks vettä oli vaan 10cm siin kohassa(olin kiven päällä),pelästyttiin paljon koska järvessä oli keskimäärin 5m vettä :roll:

Crice

• View Profile
« Reply #15 on: March 04, 2010, 13:50:32 »
Kerran vain jää pettänyt alta. Tapahtui pari vuotta sitten järven rannalla josta vettä oli vetäytynyt pois ja jää "tyhjänpäällä". Jää petti mutta sain nopesti otettua puunoksasta kiinni ja säästyin suuremmilta kastumisilta.
O_o

samip

• Kalastus & Metsästys!
    • View Profile
    • Email
Vs: Re:Kuinka paksu jää on pettänyt altasi?
« Reply #16 on: March 30, 2010, 18:13:26 »
3 cm rantajäihin,vettä oli varmaankin suunnilleen metri.Onneksi vain polvesta alaspäin upposi.
Mahtaa olla pitempi kaveri ^^,
Perkeleen rökhäät häirittevät pilkkimistä.

_kiiskenkalastaja_

• Masai-mies
    • View Profile
    • Email
« Reply #17 on: April 03, 2010, 22:17:53 »
Tänään pilkillä kävelin n.1,5m kaukana sulasta puronsuusta ohi ja sitten tunsin kun jää rupes painuu alaspäin, olin just hyppäämässä pois kun mulahin vyötäröö myöten vetee mut onneks sain nostettuu heti itteni ylös nii ei kastunu ku housut :-) jäätä oli ehkä siinä 5-15 senttii, en menny enää takas mittailee jään paksuutta :-D

lareman

• Kulunnan kaivohauki
    • View Profile
    • Email
« Reply #18 on: April 04, 2010, 01:16:03 »
Itse en kovinkaan muistasi, että olisin mulahtanut muualle kun Ruosteojaan  :-D
Miten tämä liittyi aiheeseen?

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #19 on: April 11, 2010, 20:33:29 »
Nyt ei vertailla kalastajien painoja, vaan ihan oman turvallisuutemme kannalta: kerro, jos olet joskus pudonnut jäihin, millaisiin, ja miksi juuri sinne 

Turvallisuuden kannalta tämä kysymys on mitäänsanomaton. Jään paksuus ei kerro sen kantavuudesta, koska jään rakenne vaikuttaa siihen ratkaisevasti.  Lujinta on ilmaton teräsjää, tämä on sitkeää ja voi taimua kulkijan alla murtumatta. Heikointa on keväällä esiintyvä puikkojää, joka koostuu heikosti toisissaan kiinni olevista pystysuuntaisista jäätikuista. En ole pudonnut jäihin koskaan polvenmittaa syvempään, mutta olen testimielessä tömäyttänyt saappaalla reiän yli 30 cm paksuun puikkojäähän.

Jos epävarmoille jäille pitää mennä (no, pilkkijähän usein menee mutta yleensä onkin kokeneempi jäilläkulkija kuin satunnainen ulkoilija) niin yksi keino lisätä turvallisuutta on käyttää keppiä tai sauvaa jossa on muutama sadan gramman rautapiikki päässä - sillä kun kopauttelee jäätä niin jo äänestä oppii kuulemaan alla olevan jäänmuutokset.  Näin keväällä tuolla on lyötävä pystysuoraan puikkoontumisen vuoksi, syysjäillä koputellaan eteen menosuuntaan.

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #20 on: April 11, 2010, 21:14:52 »
Jos et tunne vesistöä sen virtauksia, veden korkeuden vaihteluita ym. voi käydä kuin allekirjoittaneelle kevättalvella syvärillä.

Ajelin autolla jäätietä kaikessa rauhassa parkkiin niemen/salmen nokkaan ja kävelin noin 15m. eteen päin ja reikää poraamaan, hupsis ta vaan
kokonainen kymmenen cm teräsjäätä jäätien tuntumassa! Auton (PIKAISEN)  siirron jälkeen totesin jotta auton kohdalla 50cm jäätä ja tulosuuntaan
vain vahvistui 8-). Koska säännöstelyn vuoksi vedenpinta voi tuollakin heittää jopa 2m. on voimakkaita vaihteluita eri vuosien välillä myös
eripaikkojen virtauksissa.
Ota aina kaveri ,köyttä, paukkuliivit tai kellupuku tai vaikkapa nuo kaikki mukaan,piikit lienee vakiovaruste,ja riittävä väli kaveriin kävellessä jäällä,
näin on helpompi löytää vainaja/uhri vaikka henki meniskin jos pakonomainen tarve testata tuo
jään pettämiskynnys. 8-)!

« Last Edit: April 11, 2010, 21:41:33 by KÖSTER »

center>