Vision Extreme distance siimat.

Started by Jaakko, March 25, 2003, 14:31:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jaakko

Elikkä onko kokemusta ja millasta sellaista.
Ajattelin tuollasen siiaman laittaa luokissa WF5F.

Anonymous

Kyseistä siimaa en ainakaan minä toista kertaa käyttöön ottaisi. Tuo siima voisi pelittää suhteellisen nopeilla vavoilla ja oikean heittorytmin löydyttyä, mutta en usko kovinkaan suurta heitto nautintoa kyseisellä siimalla silti saavutettavan (kaiken lisäksi liian kallis ominaisuuksiinsa verrattuna). Se on suunniteltu ilmeisesti nopeille vavoille ja pitkiin heittoihin. Jos pituutta heittoihin haluat suosittelen mielummin settiisi mitoitettua ampumapäätä.

Jaakko

Tuleeko tuo siima 3zone setin mukana? ja sopiiko tuo siima sitten 3zone vapaan?

Anonymous

Kyseisen siiman ovh on muisteellekseni 53e (hirveä hinta tuosta siimasta). 3zone setistä minulla ei ole kuin vavan verran kokemusta (paskainen maku jäi siitäkin). En usko todellakaan, että vissu laittaisi noinkaan kallista siimaa halpis setin mukaan. Luultavammin setissä tulee mukana kahtakauheampi rimpula/pyykkinaru (aina ne settien siimat on sieltä... eli siiman osto tahtoo olla heti setin hankinna jälkeen ajankohtainen, mikäli kalastuksesta haluaa todella nauttia).

Jaakko

Onkos sitten tietoa mikä siima sopisi tuohon 3zone settiin, 9 jalkaiseen, #5.
Siiman täytyisi olla WF5F tai WF6F.
Voit kyllä sanoa useampia siimoja. Kuhan ne on hyviä ja helposti heitettävissä.
Kalastan lähinnä pienessä sekä keskikoko luokka joissa, istarilammella ja joskus saatan järven rannallakin nakella.

Anonymous

Kyseisen siiman ovh on muisteellekseni 53e (hirveä hinta tuosta siimasta). 3zone setistä minulla ei ole kuin vavan verran kokemusta (paskainen maku jäi siitäkin). En usko todellakaan, että vissu laittaisi noinkaan kallista siimaa halpis setin mukaan. Luultavammin setissä tulee mukana kahtakauheampi rimpula/pyykkinaru (aina ne settien siimat on sieltä... eli siiman osto tahtoo olla heti setin hankinna jälkeen ajankohtainen, mikäli kalastuksesta haluaa todella nauttia).  

Turha sun on täällä alkaa riitaa haastaan, jos sulla ei ole kokemusta kuin vavasta ja siitäkin aivan vähän. Itse oon ollut tyytyväinen siihen setttiin. Kai nuo arvostelutkin jo jotain kertovat siitä vavasta? Turha sun alkaa mitään mielipiteitä sanomaan siitä setistä jos sulla ei ees oo sitä. Älä ota pulttia, mutta eu sunkaan tartte joka viestissä alkaa muille päätä aukomaan. En nyt usko, että kolmen maan suurimmat kalastuslehdet alkavat aivan potaskaa puhumaan.

Sorry että tämä ei liity topicciin, mutta alkaa ottamaan päähän kun teppe p puhuu setistä josta hänellä ei ole edes kokemusta(tarkoitan kaikkia osia) Koitappas ettiä muuten samaan hintaluokkaan parempi kela. SE siima on muuten visionin, joten ei sekään mikään huono ole todellakaan.

Jaakko

Tuollaiset viestit niinkuin Teppo laittoi, vei osaksi innon ostaa koko settiä.
Mutta silleen se pitää sanoakkin jos on todella sitä mieltä, että setti ei toimi.

Onko sitten Martilla kokemusta tuosta 3Zonesta, siis setistä.
Eläkä ala turhaan sitten kehumaan, ellet todella ole sitä mieltä.
Haluaisin vastaukset siihen, että onko setin siima hyvä heitettäväksi ja kannattaako ostaa settiin mielummin tuo Vision Extreme distance.
Kauanko oot muuten Mara perhoa viskellyt.

PaHo

Älkää pelästykö tuollaista kommenttia mikä perustuu näihin luuloihin ym. Kuten hän tekee.

1. "Kyseisen siiman ovh on muisteellekseni.."
2."3zone setistä minulla ei ole kuin vavan verran kokemusta" PUHE OLI SIIMASTA
3."En usko todellakaan, että vissu laittaisi noinkaan..."
4."Luultavammin setissä tulee mukana kahtakauheampi..."

Tässä näitä. Missä näistä lauseista on varmaa tietoa ilman sanoja: muistaakseni, ei ole kokemusta siimasta, en usko ja luultavimmin.

Silloin voi puhua tuolla tyylillä enemmän, kun on tietoa, ei luuloa, kuten tässä.

Anonymous

No laitetaan nyt sitten listaa: Cortlan 444 lazerline, SA mastery Gpx tai XXD, orvis wonderline (mahtava siima),  Rio windcutter (pitkäheittoinen laadukas siima,joka pelaa vaativissa olosuhteissakin loistavasti ja toimii yllättävä kyllä lyhyissäkin heitoissa)... Siinä muutama mielestäni erittäin laadukas wf siima, joiden uskoisin pelaavan 3zonessakin. Hinta liikkuu 50-80e paikkeilla, mutta panostus siimaan kannattaa (ei tarvitse kokoajan olla ostamassa uutta). Erästä tuttuani siteeraten:"Köyhän ei kannata ostaa halpaa". Pitää muuten tiettyyn pisteeseen asti kutinsa tuo lausahdus...

Anonymous

martti kirjoitti: "Turha sun on täällä alkaa riitaa haastaan, jos sulla ei ole kokemusta kuin vavasta ja siitäkin aivan vähän. Itse oon ollut tyytyväinen siihen setttiin. Kai nuo arvostelutkin jo jotain kertovat siitä vavasta? Turha sun alkaa mitään mielipiteitä sanomaan siitä setistä jos sulla ei ees oo sitä. Älä ota pulttia, mutta eu sunkaan tartte joka viestissä alkaa muille päätä aukomaan. En nyt usko, että kolmen maan suurimmat kalastuslehdet alkavat aivan potaskaa puhumaan."

Minulla on kyseisestä vavasta yhden kesän verran kokemusta (9,6 #6). Kyseinen keppi oli tunnoton ja kolkon oloinen ja siitä jäi kirjaimellisesti "paska maku suuhun" kun heitin sitä oman scott alphan ja rs2 rinnalla. Samana kesänä heitin 3zonea rinnakkain myös loopin blackline:n kanssa. 3zone:ssa riitti ennemmän puhtia heitossa, mutta tunnottomuus vaivasi vapaa edelleen ja näin ollen blackline:kin ajoi minun hyppysissä 3zonen ohi (blackline:sta löytyi reilusti enemmän tunnokkuutta esim: larvastus puuhissa). Kaikkia vapoja heitin useilla siimoilla ja ihan asiakseni vertailin ja pyrin löytämään kustakin vavasta hyvät ja huonot puolet (3zone jäi minun käytössä kauas taakse muista vavoista joita tuona kesänä heitin). Nykyään markkinoilta ei tahdo löytyä niin huonoa vapaa löytyä joka ei heittämiseen sovellu, mutta silti minä pyrkisin sijoittamaan rahani oikein, vaikka määrä olisikin niinkin pieni kuin 100-150e. Kyseiseen hintahaitariin mahtuu niin monta parempaa vaihtoehtoa kuin 3zone, että kyseistä keppiä en ainakaan minä lähtisi suoraltakädeltä suosittelemaan.

Paho kirjoitti: "2."3zone setistä minulla ei ole kuin vavan verran kokemusta" PUHE OLI SIIMASTA""

Koska kysyttiin toimiiko vapa/siima kombinaatio, näin asiakseni mainita kokemuksiani kyseisestä setistä/kepistä.

Anonymous

Hmmm....

Tuskimpa Vision 3Zone ottaa testivoitot Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa, jos olisi ihan kukkakeppi? Itse olin testimielessä koittanut 3Zonea, siinä kyllä oli mielestäni voimaa, ja lensi pitkälle. Tosin siimoissakin on eroja.... Suosittelevatko suomen suurimmat kalastusliikkeet muka aivan kevotonta keppiä? Ei kai? Olen kuullut 3Zonesta paljon hyväää, nytten kuulin ensimmäiset haukut. Mielipiteensä kullakin...

Tällä kokemuksella voin suositella 3Zonea.

-= Olli-T =-

Anonymous

martti kirjoitti: "Sorry että tämä ei liity topicciin, mutta alkaa ottamaan päähän kun teppe p puhuu setistä josta hänellä ei ole edes kokemusta(tarkoitan kaikkia osia)"

Vapa on mielestäni todella olellinen lenkki setissä/kokoonpanossa, jos se kusee ei kokonaisuuskaan voi kovinkaan loistokkaasti pelata.  

martti kirjoitti: "Koitappas ettiä muuten samaan hintaluokkaan parempi kela"

Kelasta en ole puhunut mitään, koska minulla ei ole siitä kokemusta. Sinä varmaan voisit valottaa meitä asiasta tietämättömiä kyseisen kelan autuuksista (mielellään myös jotain vertailu pohjaa).

"Turha sun on täällä alkaa riitaa haastaan, jos sulla ei ole kokemusta kuin vavasta ja siitäkin aivan vähän. Itse oon ollut tyytyväinen siihen setttiin."

En haasta riitaa kerroin vain suoran mielipiteeni vavasta, sitä ei tule ottaa vidduiluna, vaikka olisikin kyseisen kepin omistaja. Kerroppas mikä siinä setissä sinua tyydyttää eniten (kenties kela?), jos löytyy myös jotain kokemusta muista vavoista lukisin vertailua mielelläni (mikäköhän meidän vapa mieltymyksissä menee ristiin, se kiinnostaa).

Anonymous

Tuollaiset viestit niinkuin Teppo laittoi, vei osaksi innon ostaa koko settiä.
Mutta silleen se pitää sanoakkin jos on todella sitä mieltä, että setti ei toimi.

Onko sitten Martilla kokemusta tuosta 3Zonesta, siis setistä.
Eläkä ala turhaan sitten kehumaan, ellet todella ole sitä mieltä.
Haluaisin vastaukset siihen, että onko setin siima hyvä heitettäväksi ja kannattaako ostaa settiin mielummin tuo Vision Extreme distance.
Kauanko oot muuten Mara perhoa viskellyt.

Kokemus: On minulla siitä setistä n. vuoden kokemus. Olen ollut tyytyväinen. Suosittelen sitä kokemus sinullekkin. Se sai erän testeissä muistaakseni 4 tähteä. Vastassa oli Sagen ja vissun parhaimmisto, eikä se paljoa hävinnyt. Toki mielipiteitä saa esittää, mutta Teppo P puhuu setistä jota ei ole itse edes kokeillut. Mistä Teppo voit tietää millainen ko. siima on jos et ole edes kokeillut sitä? tuo alkoi ihmetyttään.

Anonymous

"Toki mielipiteitä saa esittää, mutta Teppo P puhuu setistä jota ei ole itse edes kokeillut. Mistä Teppo voit tietää millainen ko. siima on jos et ole edes kokeillut sitä?"

En ole koskaan sanonut kokeilleeni settiä (ainoastaan kyseistä vapaa)

martti kirjoitti: "Mistä Teppo voit tietää millainen ko. siima on jos et ole edes kokeillut sitä? tuo alkoi ihmetyttään."

Heitin ainoastaan villin arvauksen siiman laadusta (kuten mainitsin settien siimat ovat YLEENSÄ surkuhupaisia).

Lainaan itseäni ja korostan kohtia joita sinun tulee ottaa huomioon: "En USKO todellakaan, että vissu laittaisi noinkaan kallista siimaa halpis setin mukaan. LUULTAVIMMIN setissä tulee mukana kahtakauheampi rimpula/pyykkinaru (aina ne settien siimat on sieltä... eli siiman osto tahtoo olla heti setin hankinna jälkeen ajankohtainen, mikäli kalastuksesta haluaa todella nauttia)."

Anonymous

Nämä arvaukset erilaisten kalastus välineiden kohdalla pilaa tämmöisten foorumien keskustelun.
Mielipiteitä on ja pitääkin kertoa, mutta fakta asioita ovat vain fakta asiat. Kokemus peräiset tai tutkitut.
Nämä Tepon kertomat ovat juuri niitä "musta tuntuu, ettei se oikein sovi siihen vapaan, ainakin luulisin niin".
Miksi tuollainen firma pilaisi myyntinsä sillä että laittaisi settiin täysin suden siiman?

Täällä nuoremmat kalastajan alut kysyvät asioita ja mielestäni heille ei pidä antaa tietoa mikä ei ole kokemus peräistä tai muuten faktaa. Ei heille pitäisi kertoa luuloja vaan tosiasioita ettei ne vähätkin rahat mene hukkaan.
Älä heti riehaannu näistä kommenteista täällä.

PatilZ

3Zone setistä nyt sitten empiiristä vertailutietoa (#5 9' vapa):

- jos pitäisi verrata kelaa johonkin muuhun vastaavaan, niin otan vertailukohdaksi Okuman Integrityn ja Airframen. Jarru toimii 3Zonessa mielestäni tasaisemmin heti lähdöstä. Varapuolan hinta 3Zonessa kalliimpi. Verrattuna Airframeen on myös kelan hinta kalliimpi. Integrity on taas (ei muovikela!) sitten kalliimpi. Jotkut ovat valitelleet kelan siimatilavuutta, itse saan 20lb pohjia luvatut määrät. Toimiva kela.
- vapa, ysi kinttunen muuten hitusen tunnokkaampi kuin pitempi. Voimaakin on vavassa. Nopeudeltaan sellainen medium-fast, taipuu kuin puolitoiminen. Verrattuna Loopin Blue lineen selkeästi hitaampi ja Yellow lineen taas nopeampi. Tunnokkuudessa 3Zone häviää näille kahdelle, mutta on toisaalta on halvempikin. Yhden kokeilun perusteella en taas näe hirveätä eroa tunnokkuudessa Black lineen, nopeudessa sen sijaan on eroa. Uutta Adventure-vapaa en kokeillut. Sanoisin, että vavalla onnistuvat myös rullausheitot ja sen variaatiot. En voi väittää olevani muuta kuin surkea heittäjä, mutta Spey (ja sen variaatioista se, jossa siima pyöräytetään alavirrasta ylävirtaan - "Snake Roll"???) onnistuu tällä vavalla paremmin kuin Blue linellä. Gjööörani (jota en sitäkään hallitse) onnistuu taas yllätys yllätys Loopin vavoilla helpommin. Vavan viimeistely hyvä, kelakiinnikkeen kanssa ei ole ollut ongelmia - toisin kuin molemmissa Loopeissani.

- setin siima (siimana kuitenkin #6)  ko. vavassa. Ei kaikkein liukkain siima, mitä maailmassa on. Silti yllättävän hyvä settisiimaksi. Muistiongelmaa ei esiinny ainakaan laajakehävavassa. Toimii moitteetta, ei ole siis pyykkinaruosastolta. Siiman värinä valkoinen (tai joku voisi mainostaa sitä myös norsunluuksi = Ivory) erottuu hyvin ruskeasta taustasta.

Siima ei myöskään ole luonnollisesti huippu: empiirisesti todeten mukavempia olivat heittää ko. vavalla Scientific Anglersin GPX ja XPS. Molemmista kokemusta samasta luokasta. Voisi toimia paremmin #6 siimalla. Koska siimat eroavat kartion pituuden osalta ja XPS (lyhyempi kartio) tuntui mukavammalta, päättelen ettei #Zone vapa voimasta huolimatta ole siltikään parhaimmillaan maksimipituuksia etsiessä. Paremmin toimi pitkällä siimalla myös Lee Wulfin TT (#4-5). Suosittelen tähän vapaan kuitenkin TT:tä luokkaa raskaampaa, jolloin kartioinnin rullausominaisuuksia pääsee paremmin käyttäämään. Toisaalta voipi olla jopa niinkin, ettei siimaluokan nosto hirveesti rullausominaisuuksiin vaikuta, silti tuntuma oli se, että lyhytpelissä siima oli liian kevyt.

Nämä edellä mainitut siimat eivät ole halpoja, joten setin siimaan vertailu ei ole oikeudenmukaistakaan. Halvemmista siimoista ko. vavalla heitelty RT Energyä sekä kelluvana että Interinä. Kelluvaa siimaa ei kannata ostaa - siinä on siima joka kelpaa vain pyykkinaruksi. Muistia on järkyttävästi. Interi toimii yllättävän hyvinkin, eikä muistiongelmaa ole. Toimii kivasti ko. vavassa luokkaa painavampana. Sitten Shakespierun Professional ja Worchester siimat: halpoja, nahkeita, suhteellisen ikäviä heittää. Siimanhoitoaineella asia paranee. Toimenpiteen jälkeen kokeiltuna DT#5 lataa riittävästi vapaa ja on aika mukavakin heitettävä.

Anonymous

Kokemus kirjoitti: "Extreme distance vai se valmiina setissä tuleva"

Tässä tilanteessa pitäytyisin sinuna Patilz:in linjalla. Jos Patilz:in kirjoitus pitää hiukankaan paikkansa pitäytyisin mielummin paketin alkuperäisessä siimassa, ainakin väliaikaisesti. Tosiaan jos olet perhokalastus harrastusta vasta aloittelemassa, ei sinun ehkä kannattaisikaan suurta summaa siimaan panostaa, koska tiettävästi harrastuksen alkuvaiheessa niitä siimoja raippaantuu kiville ja minnemilloinkin (piloille joka tapauksessa). Tämä ei kirpaise aivan niin kovalla kädellä jos siima on sieltä alemmasta hintaluokasta. Extreme distance kuuluu juuri siihen siimakastiin jonka minä näen miltei tarpeettomaksi. Pitkiä roiskaisuja sillä saa aikaan nopeillatoimisilla vavoilla, mutta auttamatta tulee tätä siima heitettäessä mieleen, että miksi ei ostaa/rakentaa samantien ampumapäätä+runneria, sillä pääsee vielä pidemmälle jos se on heittämisessä olennaisin asia. Itse pyrin heittämisessä mahdollisimman "pehmeisiin" presentaatiohin ja heittämisen miellekkyyskin/mukavuus on olennanen osa tätä lajia. Juuri tämän vuoksi ehkä extreme distance ei sovi minun käyttööni (kai siltäkin löytyy käyttäjäkuntansa...). Tuo patilzin:kin mainitsema S.A GPX on suuniteltu suhteelisen nopeatoimisiin vapoihin (se on hieman "normaalia" painavampi siima) ja tämänvuoksi kannattaa miettiä otatko vapaasi wf#4 vai #5 jos tähän siimaan päädyt (wf#6 tuskin tulee kysymykseen vaikka pitkiä heittoja halajasitkin).

PatilZ

Teppo.P: Tuo painoero GPX:n ja XPS:n välillä voi jotain selittää myöskin. Totta. Paljonko muuten painoissa on eroa saman luokan siimoissa? Puolen luokan verran?

Anonymous

Vielä en ole hedelmävaa'alla Gpx:sää punninnut. Kyseisen siiman paino tulee ilmi jo heitettäessä ja vertaillessa muihin samanluokan siimoihin. Täytynee vierailla lähiaikoina hedelmävaa'alla ja selvittää grammalleen oikea paino (kyse aftm#4 gpx:stä). Siitä olen varma, että painoa on enemmän kuin "normaali" luokituksen mukaisissa wf siimoissa.

PatilZ

Teppo: Nähtävästi Gpx on kirvoittanut paljon pähkäilyä perhokalastajat.net foorumilla. Sieltä bongasin tiedon, että gpx on sen puoli luokkaa aliluokiteltu. Eli #5 onkin #5,5. No jos heitin #5 vavalla gpx:ää ja samanluokan xps:ää samalla kun jotkut toiset siimat on toiminut #6 luokassa paremmin (myös tuntuma, että xps olisi voinut olla se #6 luokankin siima), niin voidaan päätellä, että #5 Gpx on passeli 3Zone #5 vavalle noin painon puolesta. Vavan nopeus ei vaan riitä sille siimalle, tai oikeammin siima ei sovi vavalle. Silloin sama ongelma saattaapi tulla vastaan muillakin pitemmällä runko-osalla varustettujen siimojen kanssa. Olisko tuo Extreme distance sellainen? Nimi voisi tähän viitata. Jos vissun siimaa haluaa ko. vapaan niin löytyiskö pelkkää Distancea, jossa kartiointi on normaali?

Anonymous

Patilz kirjoitti: "Nähtävästi Gpx on kirvoittanut paljon pähkäilyä perhokalastajat.net foorumilla. Sieltä bongasin tiedon, että gpx on sen puoli luokkaa aliluokiteltu"

Tuota hieman itsekin enteilin (siis, että suurin piirtein puoli luokkaa aliluokitettu). En vaan millään tohtinut heittää minkään suunnan suoralta kädeltä veikkausta pelkästään omankohtaiseen siima vertailuihini pohjaten, vaikka varma olinkin asiastani. Ettei vaan jäisi jollekin niin ratkaiseva gramma vapakädeltä huomaamatta (tämän ymmärtänet lukemmalla aiemman viesti ketjun). Vaa'alla aion jokatapauksessa asian lopullisesti tässä lähiaikoina ratkaista (tulee paino varmasti grammalleen oikein...).

"Eli #5 onkin #5,5. No jos heitin #5 vavalla gpx:ää ja samanluokan xps:ää samalla kun jotkut toiset siimat on toiminut #6 luokassa paremmin (myös tuntuma, että xps olisi voinut olla se #6 luokankin siima), niin voidaan päätellä, että #5 Gpx on passeli 3Zone #5 vavalle noin painon puolesta. Vavan nopeus ei vaan riitä sille siimalle, tai oikeammin siima ei sovi vavalle"

Asia on hieman kaksipiippuinen. Jos tavoitellaan pituutta heitossa #5 gpx on oikea valinta, mutta jos haluaa harrastaa keskipitkiä/lyhyitä heittoja ja harrastaa usein esim pinturi kalastusta voi tässä tapauksessa #4 pelata huomattavasti nätimmin. Tosin jos todellista pinturi siimaa hakee kannattanee gpx unohtaa ja suunnata katse lee wullf tt:seen tai hieman huokeampaan wulff kopioon vision presentatio:niin. Vision extreme distance kuuluu niihin käsittämättömiin "ampumapään ja wf siiman yhdistelmiin". Kartion pituus siimassa on 8,8 ja "runningline" on .024 . Se sisältää mielestäni kaikki ampumapään heikkoudet (kuten vaikea siiman korjattavuus heiton jälkeen), mutta sillä ei siltikään heitä yhtäpitkälle kuin oikein mitoitetulla ampumapäällä. Eli miksi ostaa väli muotoa, suosittelen siirtymään suoraan ampumapäihin jos heiton pituus kiehtoo/on välttämötön paha olosuhteiden vuoksi. Extreme distance ei siis kuulu mainitsemiisi "long belly" siimoihin. Itse asiassa en  väitä, että extreme distance ei pelaisi juuri 3zonella, minulla se ei pelaa missään vavassa, koska valitsen pituuden saavuttamiseen mielummin ampumapään, kuin visionin tai loopin distance mallin wf siiman. Huom: nämä ovat henkilökohtaisia mielipiteitäni, ei herneitä nenuun jos vaikka distance siiman omistaisitkin, ole onnellinen, että se pelaa sinulla käytössä (minulla niille ei valitettavasti ole käyttöä, vaikka vahingossa sellaisen olenkin mennyt hankkimaan).

Anonymous

Korjaanpahan tuota edellistä kirjoitustani. Lopussa mainitsemillani distance simoilla tarkoitin tietenkin ainoastaan näitä long/extreme distance malleja (loopilta ja visionilta), en niitä perus distance siimoja joita ainakin loopilta löytyy.

PatilZ

Kiitos Teppo.p. No näin sitä tulee päivä päivältä viisaammaksi. Tosiaankaan mulla ei ole siis mitään käsitystä tuosta Extreme distancesta. Vai on se tollanen ampumapääirvikuva.

Itse huonon heittotekniikan omaavana välttelen kaikkea, mikä viittaa pitkäheittoisuuteen. Lisäksi mulla on vaikeaa seurata katseella siimaa, joka vipeltää lähemmäs 30 m päässä. Tai siltä se tuntuu. Se voi olla syynä tietenkin kielteiseen asennoitumiseen ja "tuntumaan", mutta mikä ihmeen hohto siinä pitkälle heittämisessä on. Kalastuksellisesti on todella harvinaista se, että pitäisi nakata maksimimitta siimaa pihalle. Minkähän takia tämän ketjun aloittaja muuten haluaa nimenomaan extreme osastoa??

Anonymous

Patilz: "Tosiaankaan mulla ei ole siis mitään käsitystä tuosta Extreme distancesta. Vai on se tollanen ampumapääirvikuva."

Ei sitä nyt aivan markkinoida tai mainosteta "ampumapään ja wf siiman yhdistelmäksi", mutta itse näen kyseiset siimat hyvin pitkälti kyseisen kaltaisena välimuotoina (ei ehkä aivan irvikuva, mutta jotain sinnepäin). Pakosta tulee mieleen 30m heittoja rykiessä, että siiman hallittavuus on samaa luokkaa kuin ampumapäissä, mutta heitot eivät silti lähde yhtä rempseästi kuin kunnon ampumapäällä. Itse en myöskään ole mikään guru/taituri heittämisessä, mutta perus tekniikat ovat kyllä hallussa. Ampumapäitä tulee käytettyä harvoin, koska ei näillä "perus" Suomen kokoluokan koskilla pitkiä heittoja (mielestäni) tarvita. Kaiken lisäksi lyhyitä 5-20m hettoja on paljon helpompi hallita ja nautinnollisempi heittää (olkoot sitten aloittelia tai konkari).

Patilz: "Minkähän takia tämän ketjun aloittaja muuten haluaa nimenomaan extreme osastoa??"

Epäilisin tässä tilanteessa olevan kysymys nimenomaan pitkälle heittämisestä. Useasti aloittelioilla on sellainen harhakuvitelma, että pitkätheitot ovat avainsana kalan saantiin ja näin ollen helposti langetaan näihin pitkäheittoisina mainostettuihin siimoihin. En puhu tietenkään kenenkään puolesta, mutta sangen monta tälläista  tapausta olen itse tavannut.  

Jaakko

Mistä siitä paketista näkee onko se sellanen pitkäheittonen vai ei ???

Anonymous

Kokemus kirjoitti:"Mistä siitä paketista näkee onko se sellanen pitkäheittonen vai ei"

Paketin takaa näet kartioinnin, se selventää asiaa. Eikö nimi ja mainostus tyyli tuo mitään mieleen? Loppupeleissä mikään siima ei ole pitkäheittoinen, kaikki on kiinni heittäjästä. Silti on siimoja jotka on suunniteltu pitkiin heittopituuksiin (ei tarkoita, että siima olisi "helppo heittoinen"). Aloittelialle paras vaihtoehto on perinteinen wf/dt siima ja notkea "anteeksiantavainen" vapa. Sen vuoksi "uudensukupolven" rautakanki vavoille suunnitellut mallit eivät ole erityisen suositeltavia. Jotta lisäkysymyksiltä vältytään mainitsen, että 3zone ei kuulu näihin nopeatoimisiin vapoihin, jos asia ei vielä ole selvinnyt.

Anonymous

Extreme Distance ei sovellu 3Zoneen, se kait on tullut selväksi. Itselläni kokemusta kyseisestä siimasta puolenkesää, tosin #9 luokassa. Sen perusteella väitän että se on nimenomaan pitkien heittojen siima. Ei sovellu miksikään yleisiimaksi, eikä varsinkaan miksikään pitkienheittojen harjoittelusiimaksi.

PatilZ, en minäkään pidä pitkistä heitoista, enkä ole todellakaan mikään heittovirtuoosi, mutta joskus vain se siima pitää saada pitkälle, jotta kalastuksessa olis edes jotain mieltä.

PatilZ

Uudessa Visionin kataloogissa (2003) on aika mukavasti kerrottu Visionin siimoista. Jokaisen siiman kartioinnin profiili on esitetty melko tarkasti ja uutta ovat Extreme Distance Compound siimat ja ACE ampumapäät, joissa selvästi "triangle taper" kartiointi. Ampumapään ostajaa helpottaa myös kataloogissa oleva taulukko ampumapään pituudesta ja painosta.

Mututuntumalla. Siis ei todellakaan vielä mitään kokemusta näistä siimoista. Nuo edellä mainitut uutuudet voisivat olla mielenkiintoinen vaihtoehto pituuksien metsästäjille.