Chat

Author Topic: Kirjolohen onginta.  (Read 73677 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jake-zxc

• View Profile
Kirjolohen onginta.
« on: April 09, 2009, 22:08:00 »
Eli kirjolohen onginnasta kyse. Tähän threadiin kaikki siihen liittyvää asiaa.

Onko kuitusiima hyvä kirjolohen onginnassa? Kun käyttää virveliä ja syöttinä esim. PowerBait?

unatco

• onkikirbet 2kg&1.5kg
    • View Profile
Vs: Kirjolohen onginta.
« Reply #1 on: April 10, 2009, 10:50:06 »
juu vallan mainio.. ja pientä 3haarakoukkua kannattaa käyttää.. käyn itse vallan paljon kirjoa onkimassa, ja ihan normaalilla mato ongellakin se luonistaa hienosti. virveli tietysti on parempi, kun on se jarru..
Kalastus ei ole vain harrastus, se on elämä !

Jake-zxc

• View Profile
« Reply #2 on: April 10, 2009, 13:33:35 »
Minkä kokoista koukkua olisi hyvä käyttää ja onko päärynäpaino sopiva kirren ongintaan?

Don Miguel

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: April 10, 2009, 13:46:15 »
Minkä kokoista koukkua olisi hyvä käyttää ja onko päärynäpaino sopiva kirren ongintaan?

Ilmeisesti tässä nyt puhutaan kirjolohen ootto-onginnasta, eikä mato-onginnasta(kumpikin tehokas keino saada saalista)
Tuosta ootto-onginnasta sanoisin, että painolle ei ole muita ehtoja kun että se liukuu pääsiimassa. Siihen käy hyvin päärynäpaino. Tapsin pituus on joku 30-50cm yleisesti, mutta tiedän erään paikan jossa täytyy pitää melkein kahden metrin tapseja(hyvin paikkakohtaista siis)

Koukkukokona olen testannut 10 ja 8, joista 10:ä olen alkanut suosimaan. 8:sta irtoilevat liian helposti.
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

Tumi81

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: April 10, 2009, 22:47:28 »

Ilmeisesti tässä nyt puhutaan kirjolohen ootto-onginnasta, eikä mato-onginnasta(kumpikin tehokas keino saada saalista)
Tuosta ootto-onginnasta sanoisin, että painolle ei ole muita ehtoja kun että se liukuu pääsiimassa. Siihen käy hyvin päärynäpaino. Tapsin pituus on joku 30-50cm yleisesti, mutta tiedän erään paikan jossa täytyy pitää melkein kahden metrin tapseja(hyvin paikkakohtaista siis)

Koukkukokona olen testannut 10 ja 8, joista 10:ä olen alkanut suosimaan. 8:sta irtoilevat liian helposti.

Kolmihaarakoukku? Siis 10 ja 8? Julmia vehkeitä tahnaongintaan... itellä 16 ja 18... 16 silikonipalloille ja pienempi nro 18 tahnaa varten.

Loimijoki

• View Profile
« Reply #5 on: April 14, 2009, 21:59:30 »
Joo mua on ruvennu nyt toi kirren onginta kiinostamaan.  :-) Kaiken näköstä pikku vinkkiä voi antaa siihen liittyen, koska melko kokematon oon tuosta touhusta.

jhaapanen

• View Profile
« Reply #6 on: April 25, 2009, 22:39:29 »
Omat kirret on noussu ihan kompostista noukitulla kusimadolla 12:lla koukulla

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #7 on: April 25, 2009, 22:48:14 »
Omia kokemuksia.

1)   Sellainen päärynäpaino siimaan, että sillä saa heitettyä tahnan tarpeeksi kauas. Painon pysäyttäjänä olen käyttänyt uistinrenkkasta, mutta mikä vaan käy. Sitten 50cm-1m pitkä tapsi ja päähän kokoa 12-16 kolmihaara koukku, ja koukkuun puristellaan Power Baittia sen verran että koukku kelluu. Sitten onki vaan pyytämään sellaiseen paikkaan jossa kirjolohta pitäisi olla.

2)   Laitat virveliin mato-ongen, jossa ei ole hirveän iso koho. Sen verran painoa saa kuitenkin olla, että se lentäisi vähän matkan päähän. Sinne voi laittaa tavallisen yksihaarakoukun tai kolmihaarakoukun ja pieni paino aika lähelle koukkua, ettei syötti nouse pintaan ja sotkeudu siimaan. Koukun ei tarvitse olla yhtä pieni kun ootto-onginnassa.

3)   Tai sitten käytät vaan perinteistä mato-onkea. Iso koho, iso koukku ja paljon painoa. Onki heitetään kalojen ottipaikalle. Syöttinä isoja savimatoja, tai kasiainen. Siimassa pitää olla sen verran painoa, että kala vetää kohon helposti veden alle, eikä hylkää syöttiä heti.

Tuossa muutama vinkki, jolla ainakin on tullut kalaa. Muistakaa että noita onkia ei saa käyttää lohi-, ja siikapitoisissa virtavesissä tai muuten niiltä kielletyillä paikoilla! Tai miten se menikää  :roll:
Olen kalastelijapoika!

ahti kiiski

• Kalastusta jo alkuajoista.
    • View Profile
« Reply #8 on: April 26, 2009, 18:40:16 »
Mä olen kuullut ,että ottaa tosi hyvin matoon kanssa.pitääkö paikaansa?
-------------O N K I--------------

Abborna

• Vuiijttu! et karkoo!!
    • View Profile
« Reply #9 on: May 06, 2009, 10:13:02 »

Mä en nyt ihan ymmärrä tätä ketjua tai ainakaan osaa siitä..
Siis missä porukka käy mato-ongella ottamassa kirreä?
Käsittääkseni on laitonta touhua kalastuslain pykälä 8 mukaan jossa kielletään mato-onkiminen lohi- ja siikapitoisissa paikoissa.

tuohon kysymykseen vastaan että mato on kirrelle,taimenelle,harrille jne ylivoimainen verrattuna mihinkään syöttiin (oma mielipide/kokemus)
Periaatteessa minusta vastaa jo dynamiittikalastusta  :-D
« Last Edit: May 06, 2009, 10:14:46 by Abborna »

M1kko

• M1kko Alatalo
    • View Profile
« Reply #10 on: May 06, 2009, 11:29:17 »

Käsittääkseni on laitonta touhua kalastuslain pykälä 8 mukaan jossa kielletään mato-onkiminen lohi- ja siikapitoisissa paikoissa.

tuohon kysymykseen vastaan että mato on kirrelle,taimenelle,harrille jne ylivoimainen verrattuna mihinkään syöttiin (oma mielipide/kokemus)
No onhan madolla ongittu kirjolohia istutusjärvillä iät ja ajat ennen kuin tahnat keksittiin. Itse en ole kovin vakuuttunut madon pyytävyydestä kirjolohelle. Enpä muista että juuri koskaan olisi madolla saatu paremmin kirjolohia kuin tahnalla.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #11 on: May 06, 2009, 12:09:20 »
Lohi- ja siikapitoisissa VIRTAvesissä on mato-onginta kiellettyä. Ei se ole vielä koskaan ollut lammissa kiellettyä, ellei jotain muitakin omituisia "natsisääntöjä" ole ko. lammella käytössä (tyyliin vaapussa vain keskipaikassa 1-haarainen alle 12-koon koukku sallittu). Nykyään tahnalla kirreä saa enemmän lähinnä sen vuoksi, että sitä käytetään enemmän kuin esim. matoa. Vierestä seuranneena voin sanoa, että maissillakin kirreä nousee hyvin, jos on opettanut kalat sitä syömään. Ja itse olen saanut madolla ja kärpästoukalla kirreä, mutta tahnalla EN KOSKAAN. Yrittänyt olen monestikin ja oppeja saatu milloin mitenkäkin kovalta tahnagurulta, mutta eipä juuri se tahnaonginta vakuuta. Ei ole minun laji. Muutenkin se on ihan h___tin tylsää istua vain odottelemassa koko päivän, että josko jarru narahtaisi.

Mielestäni tahnaonginta on vain tekosyy kaljoittelulle  :-D
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Abborna

• Vuiijttu! et karkoo!!
    • View Profile
« Reply #12 on: May 06, 2009, 13:10:07 »
Aivan aivan.

Mulle just jäi se kuva että porukka vetää kirreä jostain joesta mato-ongella  :-D
Itse voin myöntää että on tullut tuotakin touhuttua silloin kun en ollut rikosvastuullisessa iässä ja sitä kalaa nousi tosiaan kuin dynamiitillä..
kiinnikkin jäätiin ja torut kuunneltiin joten olisiko siitä jäänyt tämä "paha" hampaankoloon kirren mato-onginnasta.  :wink:

Tuohon tahna hommaan sanon että sitäkin on tullut kokeiltua ja ihan hyvällä menestyksellä mutta se oli virtapaikassa.
Joillakin kirrelammilla on tullu kokeiltua myös tahnaa mutta tuollaisessa "seisovassa" vedessä ei ole tullut sitten mitään..mistä lie johtunee..
Tylsää se kyllä on tuollai ku lammella käy ja istua jurottaa vaan kepin vieressä että millo alkaa siima liikkua..

M1kko

• M1kko Alatalo
    • View Profile
« Reply #13 on: May 07, 2009, 10:36:19 »
Tuohon tahna hommaan sanon että sitäkin on tullut kokeiltua ja ihan hyvällä menestyksellä mutta se oli virtapaikassa.
Eikös tahna lasketa kuitenkin "luonnon syötiksi" eikä sitä saa lohikalapitoisissa virtapaikoissa käyttää?

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: May 07, 2009, 10:55:10 »

Tässähän on se porsaareikä että yleensä nämä kirrepaikat jossa sitä esiintyy on istutuspaikkoja joissa ei muutoin lohikalaa esiinny, ja jos mikään suomen taho ei ole kyseistä puroa tai koskea määrittänyt lohi ym pitoikseksi joeksi niin silloinhan madon käyttö on sallittua,tahnaa tuskin luetaan luonno syötiksen koska sehän on täysin  kemiallista ja muusta moskasta tehtyä.

jhaapanen

• View Profile
« Reply #15 on: May 07, 2009, 19:24:14 »
Eikö toi madon käyttö syöttinä ole kiellettyä sellaisissa paikoissa missä esiintyy luonnon varaisia yksilöitä? Istutetuthan juuri sitä kalastusta varten sinne veteen päästetty? Näin ainakin itse ole asian ymmärtänyt!
Kirre ongella tuli tossa eilen käytyä eka kerta, mutta saalista ei tullut, vedet vähän turhan korkealla ja sekaisin vielä. Tosin isot pojat kylillä kertoivat että kirreä olis jo ko.paikasta tullut

haoki97

• suurin haukeni tuulastamalla 6,5kg.
    • View Profile
« Reply #16 on: June 02, 2009, 20:22:42 »
meidän lohialtaasta vaikka isoimmat painaa noin 2-3kg on mulla monta onkee mennyt poikki :evil:

Skarpa

• MSN Messenger - Karpa_95@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #17 on: June 06, 2009, 16:46:10 »
Itse käytän vihreätä Power Baittia,14 koon koukkuja ja päärynäpainoja.

Tänä vuonna käynyt 2 kertaa ja 2 kalaa olen saanut joista toinen tuli tänään,mutta ei ole koolla hurraamista vaikka hyviä ruokakaloja ovat olleet  :roll:

Ihmeellisen hiljasta oli mestoilla vaikka oli juuri istutettu ~300 kirreä.

Huomenna uudestaan.
Eestä ja takkaaa

El Dorado

• MSN Messenger - futislude95@hotmail.com
    • View Profile
    • http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php
    • Email
« Reply #18 on: June 06, 2009, 16:51:22 »
Itse vaan muutaman kerran kirrejä ootto-onkinu, mutta..
Päärynäpaino 20-30g. Sateenkaaren väristä PowerBaittia.
16koon koukku on paras, koska kirjolohella on kuitenkin aika pieni suu, ja kirren pitää saaha koukku ihan mahaan asti..
Yleensä käytän 20-40cm tapsia.

Huomena sanginjoelle tuolla tekniikalla onkimaan.. :-)

jhaapanen

• View Profile
« Reply #19 on: June 06, 2009, 21:05:51 »
[quote author=El Barto link=topic=21385.msg278749#msg278749 date=1244296282
16koon koukku on paras, koska kirjolohella on kuitenkin aika pieni suu, ja kirren pitää saaha koukku ihan mahaan asti..
[/quote]
P*skapuhetta, jokanen minkä oon saanu on tullu joko 10 tai 12 koukulla ja ei oo syöny syöttiä persläpeen saakka!

Skarpa

• MSN Messenger - Karpa_95@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #20 on: June 07, 2009, 09:02:32 »
[quote author=El Barto link=topic=21385.msg278749#msg278749 date=1244296282
P*skapuhetta, jokanen minkä oon saanu on tullu joko 10 tai 12 koukulla ja ei oo syöny syöttiä persläpeen saakka!
[/quote]

Kyllä sinäkin varmaan niitä tolla 16koolla saisit jos kokeilisit  :roll:

Eikä siitä hermostua tarvi  :wink:
Eestä ja takkaaa

mikarim

• View Profile
« Reply #21 on: June 07, 2009, 09:33:03 »
Minusta tahnalla onkiminen on kyllä yksi suurimmista vitsauksista mitä veden äärellä näkee. Otetaan esimerkiksi vaikkapa Oulussa oleva Sanginjoen Lemmenpolku. Vieri vieressä pohjaonkia ja yritäppä siinä sitten heitellä välistä. Ukot tulee joelle, virittävät pohjaonget pyytämään ja sitten painutaan makkaranpaistoon/oluen kittaamiseen jne jne. Onko se nyt kalastusta? Minusta ei. Minusta se on sitä makkaranpaistoa/oluen kittaamista tai mitä nyt ikinä muuta siellä tekevätkään. Jos ihan pakko on niitä pohjaonkia käyttää, niin virittäkää edes sellaisiin paikkoihin mistä on hankalaa heitellä viehettä niin, että niillä heittokalastajillakin olisi mahdollisuuksia.

Tämä minun vaatimaton mielipide.

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #22 on: June 22, 2009, 21:50:55 »
Itsekkin olen käyttänyt 14-koon kolmihaaroja...
Juuri sen takia, että kirre saisi sen syvemmällekkin.

Mutta kaikilla omat mielipiteet tässä(kin) asiassa.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Sambou

• Eränkäynti
    • View Profile
« Reply #23 on: June 24, 2009, 22:28:10 »
Olen serkkujeni luona kokeillut tätäkin hommaa muutaman kerran, mutta viime kerralla meni tahnaonkimiseen järki: Heitin koko roskan jorpakkoon, odotin 4 tuntia ei edes nykäisyä, sitten kun olimme lähdös niin koko roska oli tarttunut kahden kiven väliin ja halpahallin tarjouskuitusiima naps poikki. Ja paino oli vielä sellainen iso putki, jonka toisessa päässä oli 40g lyijymöltti, kauppiaan mukaan "tarttumaton".  :?

Ripa

• View Profile
« Reply #24 on: June 24, 2009, 22:41:44 »
Kyllä mato-onki (pelto perho) on lyömätön, heittokoholla kun vippaa madon etemmä rannasta niin johan lohikala on kiinni, mato onkea ei vaan saa käyttää sumessa juurimissään virtaavissa vesissä mutta istutus lammissaa monessa saa. 

HerraLohi

• View Profile
« Reply #25 on: June 25, 2009, 22:32:51 »
Itse olen käyttänyt 16 koukkuja...onko porukka saanu hyvin kirrejä tänä kesänä?

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #26 on: June 25, 2009, 23:18:14 »
Kuitusiimakin toimii pyydyskalastuksessa,kun on riittävän rento kokotoiminen vapa.
Pätkä monofiiliä esim. Stroft 0.18 tai  0.20 n. 2 metriä toimii kuidun jatkona ja antaa myös saalista
paremmin kuin pelkkä kuitusiima.
Suotavaa on painottaa viritys niin,että kala ei tunne vastusta napatessa tahnapallukan ja viedessään viritystä mukanaan  hylkää sitä.

Henk. koht. kierrän nämä oottopaikat kaukaa, mutta suotakoon tuo oluen ja makkaranpaistoriemut
heille jotka vielä siinä kehitysvaiheessa kalastuksen suhteen.
Vetouistelu,heittokalastus tai perhokalastus on mielestäni parempi tehdä tahnavapailla vesillä niin ei tule
pahaa verta ilmapiiriin.

Leifendar

• View Profile
    • Email
« Reply #27 on: June 27, 2009, 13:40:17 »
Mitenkäs sitten tuo tahnan laitto koukkuun? Pistättekö kunnon möntin, että koukku peittyy täysin vai jätättekö koukun piikit näkyville? Entä onko kukaan koittanut höystää tahnakoukkua vaikkapa pienenpienellä jigillä? (kuten pilkittäessä käytetään toukkia)

Jake-zxc

• View Profile
« Reply #28 on: June 27, 2009, 21:19:42 »
Mitenkäs sitten tuo tahnan laitto koukkuun? Pistättekö kunnon möntin, että koukku peittyy täysin vai jätättekö koukun piikit näkyville? Entä onko kukaan koittanut höystää tahnakoukkua vaikkapa pienenpienellä jigillä? (kuten pilkittäessä käytetään toukkia)

Ei siihen ainakaan toukkia tarvita mutta tahnaa sen verran että koukutkin peittyy kunnolla. Mutta kannattaa malttaa sen tahnan kanssa, kun laitat ison mäntin niin tule kirreä.  :wink:

xtreme12

• MSN Messenger - xtreme12@suomi24.fi
    • View Profile
    • Email
« Reply #29 on: June 29, 2009, 12:22:25 »
 :-D :-D :-D
puhuvat taas jotku ketkä eivät ole päässyt sisälle ootto onginnan saloihin!

itse kalastan heittelemällä , perholla je kun tekee mieli lähteä selvin päin vesille otan veneen ja menen vetouistelmaan mutta kun tekee mieli ottaa olutta ja nauttia kuumasta kesäauringosta kaikessa rauhassa ja antaa mielen levätä niin silloin valitsen oottoonginnan!

itse olen 28v mutta osa porukasta täällä taitaa olla vielä niin vauhti iässä että ei ole kerennyt vielä rauhoittua ja istua hetkeksi aloilleen.
itse olen ollut rannalla istumassa 9h putkeen ilman näpyäkään ja lähtenyt tyhjin käsin mutta silti aina yhtä hyvin mielin pois kalasta oli se sitten ootto tai heitto kalastusta!

miettikääs jos nämä esim: sanginjoella kalastelevat eläkeläis ukot ei jaksakkaan enään mennä napaa myöten kahluuhousut jalassa jokeen tai kävellä edestakasin jokivartta 3km uistinta heitellen mutta haluavat silti kalastaa.
antakaa kaikkien kalastaa tyylillään! ei ootto onki miehetkään valita heittokalastajista jos eivät heitä siimoja sotkuun, kuten itse tein sanginjoella ja poimin lotto-betellä 4 ootto-onkea mukaan  :-D tulipas sitä ärräpäätä  :lol:
« Last Edit: June 29, 2009, 12:23:56 by xtreme12 »
pojat on poikia, lelut vaan kasvaa

center>