Chat

Author Topic: Kirjolohen onginta.  (Read 73676 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HerraLohi

• View Profile
Vs: Kirjolohen onginta.
« Reply #30 on: June 30, 2009, 22:39:12 »

antakaa kaikkien kalastaa tyylillään!

juuri näin! :-D

janne-95

• View Profile
« Reply #31 on: July 03, 2009, 22:45:56 »
mä kaytän powerpaint sateenkaari tahnaa ja 10 koon koukku niin että ei näy olleskaa koukkua eikä solmua sain tänään 8kpl 600-1200g joten toimii ja siimalla ei väliä kunhan kestää! ja heitto koho sydeemi on ehdoton! :wink:

Sambou

• Eränkäynti
    • View Profile
« Reply #32 on: July 06, 2009, 13:58:20 »
Nyt olen ollut muutaman päivän kirreä yrittämässä koskella/suvannoilla, muttei ole syönyt. Onkohan syynä se, että on liian matalalla / kuumana vesi, ja nyt tuonne on kuitenkin istutettu n. 100kiloa kirreä.
Olen yrittänyt madolla, toukalla, perholla, lipalla, vaapulal ja vaikak millä, hyväkun en dynamiitilla muttei vain lohet nouse . Neuvokaa alokas.tahnaonkiaa, olisi kiva saada elämänsä 2 kirre  :-P

Skarpa

• MSN Messenger - Karpa_95@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #33 on: July 06, 2009, 14:15:35 »
Koskissa se ainakin on. Netistähän sen voi tarkistaa jos haluaa  :wink:
Eestä ja takkaaa

xtreme12

• MSN Messenger - xtreme12@suomi24.fi
    • View Profile
    • Email
« Reply #34 on: July 06, 2009, 14:44:48 »
Nyt olen ollut muutaman päivän kirreä yrittämässä koskella/suvannoilla, muttei ole syönyt. Onkohan syynä se, että on liian matalalla / kuumana vesi, ja nyt tuonne on kuitenkin istutettu n. 100kiloa kirreä.
Olen yrittänyt madolla, toukalla, perholla, lipalla, vaapulal ja vaikak millä, hyväkun en dynamiitilla muttei vain lohet nouse . Neuvokaa alokas.tahnaonkiaa, olisi kiva saada elämänsä 2 kirre  :-P

missäspäin suomea sä kirreä yrität?
mä olen nostanut tälle kesälle n25 kirreä ootto ongella. jokapaikassa on hieman eri syvyydet eli sillä määrätään tapsin eli painon ja koukun väli eli kosken jälkeisessä suvannossa jossa vettä noin 1000mm niin tapsin pituus ollut noin 300mm ja muutenkin jos näkyy paljon pintakäyntiä olen pyytänyt pinnan läheisyydestä ja taas jos tuntuu että kala makaa pohjassa niin täky pohjaan eli kova pohjasessa järvessä esim 100mm tapsi voi olla toimiva jos sattuu osumaan hienosti kalan viereen!
monet pyytävät kahdella koukulla jossa toinen 200mm painosta ja toinen 400mm painosta.

itse rakennan aina ongen tyylillä: perustin, perustimeen paino , samaan perustimeen 300mm siima jossa 16koon kolmihaara koukku. kaverini käyttää 14 koon koukkua mutta todella usein tulee kala koukku súussa rantaan eli ei niele mahaan asti jolloin karkaamisen riski on suuri! myös 16 koon koukkuun saa pienemmän pallon tahnaa joten toimii paremmin syöttinä kun liian suuripallo! sillon on tahnapallo oikean kokoinen kun se on noin pikkurillin pään kokoinen!

tämä on kirjoitettu vain oman kokemuksen pohjalta eli vain 20 vuoden kokemuksella!
pojat on poikia, lelut vaan kasvaa

HerraLohi

• View Profile
« Reply #35 on: July 06, 2009, 17:28:36 »

Eikös onginta ja tahnaonginta ole kiellettyä virtavesissä, jossa on jalokalaa?
[/quote]

eiköhän se ole niin että onginta "luonnonmukaista" syöttiä käyttäen on kiellettyä lohi- ja siikapitoisissa virtavesissä...ja tahna ei kuulu noihin "luonnonmukaisiin" syötteihin. tietysti voi olla jotain paikallisia rajoituksia. näin siis minun käsitykseni mukaan.

Sambou

• Eränkäynti
    • View Profile
« Reply #36 on: July 07, 2009, 00:47:20 »

missäspäin suomea sä kirreä yrität?
mä olen nostanut tälle kesälle n25 kirreä ootto ongella. jokapaikassa on hieman eri syvyydet eli sillä määrätään tapsin eli painon ja koukun väli eli kosken jälkeisessä suvannossa jossa vettä noin 1000mm niin tapsin pituus ollut noin 300mm ja muutenkin jos näkyy paljon pintakäyntiä olen pyytänyt pinnan läheisyydestä ja taas jos tuntuu että kala makaa pohjassa niin täky pohjaan eli kova pohjasessa järvessä esim 100mm tapsi voi olla toimiva jos sattuu osumaan hienosti kalan viereen!
monet pyytävät kahdella koukulla jossa toinen 200mm painosta ja toinen 400mm painosta.

Ylistarossa, Kyrönjoessa, vesi matalalla, huomenna menen kokeilemaan sinun tyyliäsi, miten olisi hyvä kun nään lohien molskahduksia ja kovia pintatärppejä ja olen yrittänyt onkia 3haara koukuilla ja normi koukuilla, tahna on pinkkiä kimalle power painttia, ja vettä on n. 500mm - 1300mm . Tänään satoi vähän vettä että jos olisi vesi noussut, pohjalta ei tuu mitää, mutta jos aivan pinnasta kokeilisi!

itse rakennan aina ongen tyylillä: perustin, perustimeen paino , samaan perustimeen 300mm siima jossa 16koon kolmihaara koukku. kaverini käyttää 14 koon koukkua mutta todella usein tulee kala koukku súussa rantaan eli ei niele mahaan asti jolloin karkaamisen riski on suuri! myös 16 koon koukkuun saa pienemmän pallon tahnaa joten toimii paremmin syöttinä kun liian suuripallo! sillon on tahnapallo oikean kokoinen kun se on noin pikkurillin pään kokoinen!

tämä on kirjoitettu vain oman kokemuksen pohjalta eli vain 20 vuoden kokemuksella!

Ylistarossa, Kyrönjoessa, vesi matalalla, huomenna menen kokeilemaan sinun tyyliäsi, miten olisi hyvä kun nään lohien molskahduksia ja kovia pintatärppejä ja olen yrittänyt onkia 3haara koukuilla ja normi koukuilla, tahna on pinkkiä kimalle power painttia, ja vettä on n. 500mm - 1300mm . Tänään satoi vähän vettä että jos olisi vesi noussut, pohjalta ei tuu mitää, mutta jos aivan pinnasta kokeilisi! Teen tuon ongen muuten samalla tyylillä kuin sinä mutta laitan yhden liukupainon ja siihen sitten normi matoonkipainon, puristan sen siihen liukupainon eteen ettei liiku. Nakyykö tuollaisella yhdistelmällä tärpit? paras kellon aika ja sää ? Tietääkö kukaan vielä Ylistaron seudun istutuksista, ja tuo tahna onkiminen on täällä sallittua.

xtreme12

• MSN Messenger - xtreme12@suomi24.fi
    • View Profile
    • Email
« Reply #37 on: July 07, 2009, 09:42:01 »
kyllä a kalapaikan säännöissä lukee saako kalastaa ongella! esim tenollahan on  kaikki syötti kalastus kielletty mutta esim pyhäjoessa on yksi koski missä on onkikalastus kielletty mutta muuten sallittu! eli jos on paikanpäällä onkikielto kyltti niin siinä tapauksessa ei saa onki kalastaa mutta muuten se kuuluu jokamiehen oikeuksiin.

minulla on yleensä painona itsetehty heitto perustin eli 15cm haukiperuke johin olen kiinnittänyt kokomatkalle n puolen sentin halkaisijalla olevia lyijypainoja.
lentää todella hienosti ja ei jää kiinni pohjaan. painaa noin 20g.

jos liian painava paino niin kala ei kerkeä niellä kun huomaa että joku mättää ja sylkee pois koukun  ja sama homma jos on liian keveä paino niin ei tule ns:vastaiskua kun kala tähtee vetämään!
heitto ustelussahan vastaisku tulee koska virveli on uistelijalla kädessä mutta ootto onki on vapaana rannalla.

näkee todella paljon onkijoita jolla on siima oottelu vaiheessa  niin kireällä että vapa taipuu kun mutta parempi tyyli on kiristää siima niin että vapa taoipuu vain pari senttiä ja tuuli pääsee vielä hieman heiluttamaan siimaa niin kala ei huomaa heti että joku mättää vaan kerkeää syömään koukun mahaan saakka!

täällä on kekusteltu aika kiivaasta koukun koosta mutta näyttää siltä että eri koukku valmistaja käyttää eri merkintää koska olen aina ostanut 16 koon koukkuja ja velipojalla oli 10koon koukku mutta oli täysin sama koukku, eli jos mitataan kolmihaaran kuokusta koukkuun niin sen väli on noin 3-5mm lisään pari kuvaa malliksi!

niin ja varmaan paras tahna on rainbow powerpaint eli sateenkaari tahna mutta itse olen ihastunut silikooni palloihin koska ne ei liukene veteen ja voi uudelleen käyttää kun avaa kalan ja poistaa pallot massusta ja laittaa takas purkkiin hajustumaan!
pojat on poikia, lelut vaan kasvaa

zima

• View Profile
« Reply #38 on: August 03, 2009, 21:52:24 »
jos haluaa että lohi tahna pysyy paremmin koukussa niin irroita kuulakärkikynästä jousi ja laita se koukun sisään

ottivaappu

• View Profile
« Reply #39 on: August 28, 2009, 20:54:21 »
Itse pyydän kirreä Berkley Gulp "mätipallero" jäljitelmällä. Koukku on pohjaongessa yksihaarainen 16 perhokoukku ja pallero on viritetty päärynäpainolla pohjaan noin 50cm pohjasta. Ja siima tietenkin "juoksee" painosta läpi ettei kirre huomaa syödessään heti et on "satimessa". Viimeksi 25.8 ko yhdistelmä koitui kirren kohtaloksi Villin-Pohjolan Seitenahvenisella :evil:

Jokuvaiin

• View Profile
« Reply #40 on: August 28, 2009, 21:17:03 »
Löysinkin tässä vuosi sitten 4 PowerBait purkkia varastosta...
Pitää kokeilla kesällä toimiiko meidän mökillä tuo.
Muistaakseni äitini on saanut n. 5kg lohen ootto-onginta tavalla!  :-D

Maukka™

• View Profile
« Reply #41 on: April 04, 2010, 16:56:41 »
Eli kirjolohen onginnasta kyse. Tähän threadiin kaikki siihen liittyvää asiaa.

Onko kuitusiima hyvä kirjolohen onginnassa? Kun käyttää virveliä ja syöttinä esim. PowerBait?

Monifiliä oon aina käyttänyt, nyt kesällä aion kokeilla kuitua..syötteinä itsellä tässä järjestyksessä: katkarapu,mato,kärpäsentoukka,kalasuikale,tahna,surviainen. Koukkujen kokoja en muista mutta paremmin on lähtenyt 1- haaraisella kuin 3-haaraisella

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #42 on: April 05, 2010, 13:33:10 »
:-D :-D :-D
puhuvat taas jotku ketkä eivät ole päässyt sisälle ootto onginnan saloihin!

itse kalastan heittelemällä , perholla je kun tekee mieli lähteä selvin päin vesille otan veneen ja menen vetouistelmaan mutta kun tekee mieli ottaa olutta ja nauttia kuumasta kesäauringosta kaikessa rauhassa ja antaa mielen levätä niin silloin valitsen oottoonginnan!

itse olen 28v mutta osa porukasta täällä taitaa olla vielä niin vauhti iässä että ei ole kerennyt vielä rauhoittua ja istua hetkeksi aloilleen.
itse olen ollut rannalla istumassa 9h putkeen ilman näpyäkään ja lähtenyt tyhjin käsin mutta silti aina yhtä hyvin mielin pois kalasta oli se sitten ootto tai heitto kalastusta!

miettikääs jos nämä esim: sanginjoella kalastelevat eläkeläis ukot ei jaksakkaan enään mennä napaa myöten kahluuhousut jalassa jokeen tai kävellä edestakasin jokivartta 3km uistinta heitellen mutta haluavat silti kalastaa.
antakaa kaikkien kalastaa tyylillään! ei ootto onki miehetkään valita heittokalastajista jos eivät heitä siimoja sotkuun, kuten itse tein sanginjoella ja poimin lotto-betellä 4 ootto-onkea mukaan  :-D tulipas sitä ärräpäätä  :lol:

Tuossapa ne syyt minunkin kalastuspaikan valintaani tulivatkin(siis kunnioitan noita pasiivisesti kalastavia menemättä häsläämään sekaan), se vaan on mahdoton yhdistelma vetää ootto onkien seassa pienellä alueella missä ne ajatellut kalapaikat tuppaa olemaan jos on seisovaa pyydystä kymmenittäin joessa ei mukana pysy ja taas on siimat ristissä eli kehitysvaiheessa jossa liikunta ei miellytä ja tykkää nauttia paikallaan luontoa tutkiskellen aivan ok.
Ne aktiivisen vaiheen yksilöt nauttivat todennäköisesti enemmän ,kun ei tarvitse noita passiivisia pyydyksiä varoa ja siksipä on molemmille vaiheille omat paikkansa?
Molempia muotoja on tullut myös kokeiltua ja näin 42 vuotisena mennään  tässä vaiheessa kehitystä, jotta antaa kaikkien kukien rauhassa rehottaa. Valinta on oma vaihtoehtoja löytyy jokaiselle jotakin yhdessä ja erikseen.

Megamack

• View Profile
    • Email
« Reply #43 on: July 28, 2010, 12:57:02 »
Mansikkamaissia voin ainaski suositella ja maissia ylipäätänsä. Purkki auki ja kourallinen maissia veteen ja siihen yläpuolelle onkimaan.
Sattu olemaan viime kisassa maissia mäskin seassa ja ongittiin järvessä jossa kirjolohta ja 2 kirreä oli kiinni. Onneksi pääsivät irti ennenkä vapa meni poikki.
Jos meinaa onkia niin suosittelen kelaonkea teleskoopin sijasta.

_mb250_

• View Profile
    • Email
« Reply #44 on: August 01, 2010, 18:40:18 »
kuka jaksaa välittää kalastus kielto kylteistä? tai jostain mato onginta kielletty jutuista? minä ainaki kalastelen semmosissa paikoissa melko usein :D   niistä paikoista sitä sentää saa jotain. on kai se tympiä kököttää jossain turreikossa päivä tai yö eikä nykyn nykyä :D

pjk

• Guest
« Reply #45 on: August 02, 2010, 14:41:12 »
kuka jaksaa välittää kalastus kielto kylteistä? tai jostain mato onginta kielletty jutuista? minä ainaki kalastelen semmosissa paikoissa melko usein :D   niistä paikoista sitä sentää saa jotain. on kai se tympiä kököttää jossain turreikossa päivä tai yö eikä nykyn nykyä :D

Onkohan profiilissasi ilmoitettu ikä kirjoitettu vahingossa väärin? Eikö sen kakkosen paikalla pitäisi olla ykkönen?

--pikeye  

Infernus

• View Profile
    • Email
« Reply #46 on: October 20, 2010, 17:05:54 »
En tiedä meneekö off-topiciin, mutta kyselempä silti.
Eli onko muilla kokemusta TriggerX syöttitahnoista?

http://www.normark.fi/tuotesivu_2/trigger_x_-houkutusaineet_ja_keinosyotit_2/trigger_x_fast_action_-kirjolohitahna_2

"Tahnaa on helppo käsitellä ja muovailla, eikä se sotke sormia. " Minun purkissa olevaa mönjää on ainakin mahdotonta koskea ilman, ettei käsiä joutuisi jälkeen päin pesemään.
Koostumus on kuin hammastahnaa, mistä on mahdoton muotoilla minkään näköisiä palloja.
Kertokaapa jos kokemusta löytyy, että onko kyseessä joku valmistusvirhe vai onko ihan sekundaa?  :?

J_H

• Vinnurvan vinguttaja
    • View Profile
« Reply #47 on: November 15, 2010, 21:09:01 »
Itse ongin kolmihaaralla koko 24 ja koukku piilon tahnaan. Yleensä käytän sateenkaarta joka toimii ''aina''!  :wink: Joskus toimii punanen.
Elä anna kalan odottaa sinua vaan odota sinä mielummin kalaa!

« Reply #48 on: May 27, 2011, 15:50:55 »
Itse ongin kolmihaaralla koko 24 ja koukku piilon tahnaan. Yleensä käytän sateenkaarta joka toimii ''aina''!  :wink: Joskus toimii punanen.
tarkoititkohan koukku kokoa 14?   Ite vaan käytän ja olen muidenkin kuullut käyttävän 10-16 koukkuja joskus jopa 8 mutta se on hieman liian iso kun menee tahnaa niin penteleesti.

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #49 on: May 30, 2012, 11:58:03 »
Itellä on modifoitu onki taimenta ja lohikaloja varten elikkäs mato-onki jämäkäksi tehty, koukkuna toimii STORMIN selkä koukku :) iso ku *****, ja siimana 0.20 12,6 kg nanofilament. Ja hyvin toimii. Koukkukin juuri oikeanlainen isommalle kalalle suosittelen kokeilee jos rikkinäisiä stormeja tai muuten vaan ylimääräsenä kyseistä koukkua.
"rocky has left the building"

zima

• View Profile
« Reply #50 on: May 31, 2012, 13:40:41 »
Miten on kun lähijoelle on sääntö, "100m koskesta suuntaansa onginta kielletty", eli jos meen 101m päähän onkimaan lohta tahnalla,  kaiken järjen mukaan laillista?

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #51 on: May 31, 2012, 22:21:58 »
Miten on kun lähijoelle on sääntö, "100m koskesta suuntaansa onginta kielletty", eli jos meen 101m päähän onkimaan lohta tahnalla,  kaiken järjen mukaan laillista?

100,1metriäkin riittää>pitää vaan mitata tarkkaan jos ei ole paikkaa jo valmiiksi rannalle merkattu :wink:.
Eli voihan tuossakin tapauksessa vääntää ja kokeilla rajoja, tiedä sitten onko ratkaisevaa merkitystä saaliin suhteen tai vaikuttaako siihen missä kalat tykkää uiskennella.

jaakola69

• View Profile
    • Email
« Reply #52 on: June 07, 2012, 21:01:12 »
joo ootto-onginta on mukavaa puuhaa,ite istunut parhaillaan 13tuntia putkeen saamatta näpyäkään,mutta kyllä se menee sekin aika varsinkin kesällä kun ottaa muutaman pilsun sekä kunnon makkaraa mukaan, ja saahan siinä nauttia samalla tästä suomen kesästä??=)

center>