Onko hauki lohikala?

Started by Mr.Pilkkijä, April 24, 2009, 18:54:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr.Pilkkijä

Olen nyt kyllä aivan ymmälläni! Täältä foorumilta (ja vähän muualtakin) on välillä tullut tokaisuja, että hauki on lohikala.
Wikipediasta ja googlettamalla olen yrittänyt löytää vastausta, mutta tuloksetta. Miten on asian laita?
Always Think Like A Fish.
No Matter How Wierd It Gets. -Storm

jompsu

Ei se lohikala ole :-D niitä jotkut sanovat lohikalaksi ehkä sen takia kun on sen verran ärhäköitä tai muuten vaan pitävät haukea hyvänä kalana.
Hauen voi helposti erottaa lohikalasta esimerkiksi siitä että hauelta puuttuu lohikaloille ominainen rasvaevä kalan selästä..
tä...?

Qkkeli

Morripoika

Jaahas.. Minä kun olin jostain kullut että hauki on luokiteltu lohikalaksi joskus, mutta ei luokiteltaisi enään, ilmeisesti olin väärässä sitten.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Jake-zxc

Omassa kalakirjassa hauki on lohikaloihin merkitty.  :-o Monesti oon lukonut että hauki oisi lohikala mutta omasta mielestä siinä ei ole mitään lohimaista. Jos mietitään vaikka hauen ja lohen purukalustoakin...  :roll:

Kippari Jussi

En heti olisi uskonut että hauki olisi lohi kala. No nyt on taas yhden asian viisaampi.

Mr.Pilkkijä

Quote from: Kippari Jussi on April 26, 2009, 14:22:21
En heti olisi uskonut että hauki olisi lohi kala. No nyt on taas yhden asian viisaampi.

Ehh....  :|

Mikä meni väärin??
Always Think Like A Fish.
No Matter How Wierd It Gets. -Storm

Juz

Pilkkukala, pilkkukala :-D
Mutta joo, itse en kyllä nää hauessa ja lohikaloissa oikein mitään yhteistä.

Ihmevirveli

Ainakin Wikipedian ( :-D) mukaan hauki kuuluisi haukikalojen (Esociformes) eikä lohikaloihin (Salmoniformes). En tiedä kumpaan luottaa, mutta minäkin olen kuullut, että aiemmin hauki on luokiteltu lohikaloihin, mutta asia olisi myöhemmin korjattu.

Tuossa vielä linkki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Hauki
Allekirjoituksia ei tueta.

tyhjän_pyytäjä

En tajua minkä takia hauki olisi lohikala?? Itse pidän haukia haukina ja lohikaloja lohikaloina.... :-P

.Ville

Ei hauki ole lohikala. Koulussa oli puhetta siitä biologian tunnilla, mutta ope sanoi, että tämä "hauki on lohikala" väite on vanhentunutta tietoa.  :-)
En itsekkään näe mitään yhtäläisyyttä lohikalojen ja haukien välillä. Eihän hauilla ole edes rasvaevää.  :|

Jaa onkohan tuo niin luotettavaa tietoa...
Quote from: Qkkeli on April 24, 2009, 18:58:20
http://www.suomenhaukiseura.com/hauki/biologia/hauki_esox_lucius.html

Tuolta löytyy melko luotettavaa tietoa..  :wink:

Nämä tyypit pitävät varmaan haukea hyvänä kalana ja sanovat siksi, että se on lohikala.  :wink:
<><

kirjolohikäärme

Minun käsittääkseni ja tuolta suomenhaukiseuran sivuilta luin, että Hauki ei ole lohi kala. Se kuuluu silti lohikalojen lahkoon, mutta haukikalojen heimoon, eli on haukikala.
Ja niinkuin kaivokin jossain samantyylisessa jutussa sanoi, että "ei voi muuta sanoa kuin, että hauki on kala."  :wink:

Jotkut käsittävät kai hauen myös lohikalana sen takana olevan selkäevän takia, jota he kait luulevat rasvaeväksi, vaikka onkin vain normaalia taaempana oleva selkäevä. Jostain olen tallaista tietoa lukenut, ei vaan muistu mieleen mistä.

Korjatkaa joku ihmeessä, jos kirjotin aivan puuta heinää..

Edit: Jaa-a, nyt antaa kyllä Wikipedia ja Suomenhaukiseura vähän eri tietoa.

Wikipedia sanoo, että hauki kuuluu Haukikalojen lahkoo, kun taas Suomenhaukiseura sanoo, että Lohikalojenlahkoon. Kumpaa uskoa, siinäpä se... 
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

hässi

Opus nimeltä Suomen kalat sanoo asiasta tälläistä; " Hauet kuuluvat samaan lahkoon kuin lohikalat, mutta kuitenkin eri alalahkoon. Perustana ovat tietyt anatomiset piirteet. Samaan lahkoon kuuluminen ei kuitenkaan anna perusteita sille, että haukea voitaisiin kutsua lohikalaksi."

Ihmevirveli

"Hauki kuuluu nykymääritelmän mukaan haukikalojen lahkoon."
http://www.ksml.fi/teemat/luontokuvat/kalat/hauki/23920

Mielestäni tuo tarkoittaa, että hauki on joskus aiemmin luettu kuuluvaksi johonkin muuhun lahkoon, tässä tapauksessa lohikaloihin, mutta nykykäsityksen mukaan kuuluu haukikalojen lahkoon. Opus nimeltä Suomen kalaopas sanoo myös, että hauki kuuluu haukikalojen lahkoon, mutta on aiemmin luettu lohikalaksi.
Allekirjoituksia ei tueta.

kalastan_kaikkea

Hauki kuuluu lohikalojen kanssa samaan alaluokkaan.(neopterygii) Käytännössä kaikki Suomen kalat kuuluvat siihen. Hauki kuuluu eri lahkoon (Esociformes=Haukikalat/Hauenmuotoiset) kuin Lohikalat (Salmoniformes=Lohikalat/Lohenkaltaiset).

Hauki (Esox Lucius)
Eucarya->Animalia->Chordata->Vertebrata->Osteichtyes->Actinopterygii->Neopterygii->Esociformes->Esocidae->Esox lucius

Atlantinlohi (Salmo trutta)
Eucarya->Animalia->Chordata->Vertebrata->Osteichtyes->Actinopterygii->Neopterygii->Salmoniformes->Salmonidae->Salmo trutta

Ette varmaan ymmärtäneet mitään. :roll: Atlantinlohi vain esimerkkinä lohikaloista. Kaikki lohikalat kuuluvat Salmoniformes lahkoon, mutta kaikki eivät kuulu Salmoninae alaheimoon.

Lohikalojen alaheimoja:
Coregoninane (Siiat, pyörösiiat, nelmat.)
Thymallinae (harjukset)
Salmoninae (Lenokit, Jokilohet, Huchot, Tyynenmerenlohet, Atlantinlohet, Nieriät...

Huchot ovat BTW maailman suurimpia lohikaloja. Esim Hucho taimen (siperian taimen) voi kasvaa jopa satakiloiseksi tai isommaksi.

Murmeli

Ei oo hauki lohikala. Tästä jutusta on väännetty kyllä jo melko kauan. Joskushan tuo on lohikaloihin laskettu, mutta ei hauki ole lohikala sen enempää, kuin markka Suomen tämänhetkinen valuutta.

Mikko_-Procyon-

Quote from: morripoika on April 24, 2009, 19:47:25
Jaahas.. Minä kun olin jostain kullut että hauki on luokiteltu lohikalaksi joskus, mutta ei luokiteltaisi enään, ilmeisesti olin väärässä sitten.

Se oli luokiteltu lohikalaksi vielä silloin kun minä opiskelin eläintiedettä (eli 1997-2002), mutta sen jälkeen sen luokitus on muuttunut.

Nykyisin hauki on "Esociformes", "Esocidae", "Esox".

Eli vastaus on: Hauki ei ole ENÄÄ lohikala.

Suomen haukiseuran sivustot eivät ole ajan tasalla. Olisi kyllä syytä tehdä tuolle jotain. Wikipediakaan ei ole tietolähteenä mikään kovin luotettava, tosin suuntaa antava.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

vaapunveistelijä

-Hauki ei ole lohikala vaan lohikalan sukuinen kala.-

leijonanmieli

hauki on heimona lohikala ja sukuna haukikala. Aikoinaan haukea on pidetty lohikalan sukulaisena, mutta tieto on muutettu. Tosin edelleenkin hauki kuuluu siihen "lohikala heimoon" vaikkei lohikalalle ole mitään sukua.

(oli pakko sanoa sama viel kerran minkä lähes 20 naamaa tääl on jo sanonut :P  )
"Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku"

jepujei

Itse olen kuullut,että hauki olisi lohikala,mutta itse en kyllä pidä sitä lohikalana yhtään.