Heh, tämä on pakko kertoa.
Olin eilen vantaankoskella pitkästä aikaa ja päivä oli pilvinen.
Heittelimme vantaankosken suvantoa edeltävässä virrassa.
Vajaaseen puoleen tuntiin emme olleet saaneet mittän kunnes heitin liitsini kauas ja tein nopeita nykäsyjä pohjan lähellä. Samassa töksähti ja ajattelin sen olevan kivi. Yritin saada perhon pois pohjasta mutta ei. Sitten siirryin lähemmäs ja nykäsin. "Kiveni" nykäisi takaisin.
Olin hieman ihmeissäni. Nykäisin uudestaa ja silloin tkala alkoi nykiä oikein kunnolla. Kalalla ei tununut olevan painoa joten nostin vapaa kala kellahti pintaa. Ohjasin sen rantaan ja kaverini väitti että se on hauki. Itse olin nähnyt sen paremmin ja tiesin että se on
made.
Oli kyllä harvinaisen ruma kala. Noin 15cm pitkä limainen kala pääsi lopulta jatkamaan kasvua. Loppu hyvin, kaikki hyvin? Ei!
Siirryimme kalastamaan Mustakosken niskalle ja koska kaverini kalastivat virveleillä niin he joutuivat ottamaan vähän pakkia.
Sidoin siiman päähän uuden perhon ja samassa huomasin että joku lukutaidoton mies kalasti keskellä Mustakoskea virvelillä! Se alkoi ottaa päähän. Pian mies lähti mutta lissä porukkaa tuli. Virveli kalastajia perhokalastus alueella! Siinä vaiheessa toivoin jonkun lupatarkastajan ilmaantumista.
Kalastin vähän aikaa ilman tulosta ja olimme lähtemässä piahkoin kun jotkut pikku joujou äpärät saapuivat paikalle. Toisella oli mato onki ja se lätkytteli onkeaan veteen että varmaankin vantaankaupungin koskella kuultiin. Ärsyttivät tahalleen minua. En minä siitä niin välittänyt, joten laitoin vehkeet kasaan olin lähtemässä. Tällöin pojat päättivät rikkia onkensa. Hakkasivat sitä koivuun ja onki meni poikki.
Pojat eivät tähän lopettaneet vaan alkoivat lisää häiriköidä. Tässä vaiheessa lähdimme. Kioskilla on aina mukava istua ja jutella kalastuksen jälkeen ja siinä samassa heitimme läppää kuin pojat olisivat tippuneet jokeen.
Nämä pojat olivat n.9v (eli uhmaiässä) joten en mennyt sanomaan.
Siitä ei olisi ollu apua. Jos olisivat olleet vanhempia niin oltaisiin käyty sanomassa. Tai jos ne oisi alkaneet aukoa päätään->niska-perse otteella koskeen!

Mutta muuten oli kiva reissu paitsi paitsi...
Joten:
Jos menette koskelle kalaan niin ottakaa selvää säännöistä ja noudattakaa niitä. Älkää häiritkö muita ja älkääkä vahingoittako luontoa. Kun kaikki hoitaa omat asiansa niin kaikilla on kivaa!