Predator- perukelanka

Started by jarmoankka, May 07, 2009, 20:07:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jarmoankka

Moro.

Kellä kokemuksia Predator-perukelangasta? Lähinnä kaipaan vinkkejä solmuista, joita käytätte siitä perukkeita tehdessänne ja vinkkiä tehokkaimmasta keinosta poikkasta solmun yli jääneet langan pätkät.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

perza

Kolmisen vuotta olen käyttänyt ko. lankaa perukkeissa ja hyvin on pelittänyt. Pari peruketta on mennyt poikki hauen hampaissa, mutta nekin tapahtumat niin että kala on jo haavissa.
Solmuna käyttänyt perus viehesolmua(mikä sitten onkaan sen oikea nimi). Solmuun en tee kierroksia kun pari, muuten ei solmu kiristy kunnolla. Ylijäämien katkomiseen käyttänyt terävää fileointi veistä ja laudan pätkää vasten katkonut.
Noita kun tekee sarjana niin että leikkaa eka halutun mittasia pätkiä vaikka 25cm ja sitten solmii leikarit ja lukot kiinni ja tämän jälkeen sitten katkoo ylijäämät pois niin on nopea ja helppo tehdä.

E: siis jos tarkoitit fortess predator lankaa?

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Rambo-Jonne

Normi viehesolmua olen itsekin käyttänyt 1-3 kierroksella, ei tosiaan luista auki helposti. Käyttämäni lanka on ollut sitä paksuinta (45kg?). Ylijäämän olen leikannut normi keittiösaksilla, mutta melkoista jauhamista se tosiaan on. Eikä varmasti mikään veitsi/sakset hirveästi pidä tuon langan leikkaamisesta.

perza

Quote from: Niemel@ on May 08, 2009, 12:56:15
Eikä varmasti mikään veitsi/sakset hirveästi pidä tuon langan leikkaamisesta.
Tuo on totta, ei kannata sitä ihan uusinta ja kalleinta filointi veistä kuitenkaan käyttää.
Sahalaitaset perhonsidonnassa käytetyt saksetkin leikkaa kohtuu hyvin tuota materiaalia.
Esimerkiksi nämä,
http://mistpool.com/product_info.php?products_id=254

Hagge

Ihan hyvää tavaraa ja erittäin taipuisaa. Valitettavasti ei kuitenkaan ole ikuisesti kestävää tavaraa, joten kulumista täytyy tarkkailla. Itse olen käyttänyt uni solmua, mutta varmasti muutkin solmut käy.

elsku

itse olen käyttänyt normi kasisolmua ja poikki sen saa ihan sivuleikkureilla

jarmoankka

Oon nyt käyttänyt perukkeen tekoon viehesolmua. Se on tosi vaikeaa saada kiristymään niin, ettei jää lenkkiä.

Onko kikkoja? Tai tietoa heikentääkö se peruketta, jos solmu ei ole kireellä vasten leikarin lenkkiä/lukon lenkkiä?

Täytyisi kai alkaa käyttään tuota unisolmua, kiristyykö se kiinni leikariin/lukkoon vai jääkö siihenkin lenkki?

Mitä teen väärin, tuntuu vaan ettei tuo perukemateriaali niin hirveen helpolla luista kiristyäkseen...

Oon koittanut myös 4-kertaista umpisolmua, mutta pelkään sen heikentävän perukkeen vetolujuutta...?
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

perza

Quote from: jarmoankka on June 03, 2009, 22:54:29
Oon nyt käyttänyt perukkeen tekoon viehesolmua. Se on tosi vaikeaa saada kiristymään niin, ettei jää lenkkiä.

Onko kikkoja? Tai tietoa heikentääkö se peruketta, jos solmu ei ole kireellä vasten leikarin lenkkiä/lukon lenkkiä?

Täytyisi kai alkaa käyttään tuota unisolmua, kiristyykö se kiinni leikariin/lukkoon vai jääkö siihenkin lenkki?

Mitä teen väärin, tuntuu vaan ettei tuo perukemateriaali niin hirveen helpolla luista kiristyäkseen...

Oon koittanut myös 4-kertaista umpisolmua, mutta pelkään sen heikentävän perukkeen vetolujuutta...?

Ite käytän siis tätä solmua,
http://www.naamisuvanto.net/html/kalaan/kalaan_valineet_lohensoutu_viehesolmu.html

Mutta vain parilla kierroksella, yhdelläkin varmasti kestää(eli siis kahdeksikko solmu). Jos ei solmu kiristy niin sitten on voiman puutetta tai liian monta kierrosta solmussa...

Aatami

Ite myös käyttänyt tuota Perzan mainitsemaa solmua toisinaan. Tosin olen tehnyt siitä sellaisen version, että pyöräytän siiman kaksi kertaa kuvan tapauksessa leikarin silmästä ja muuten ohjeiden ohjeiden mukaan. En tiedä onko se jo joku vanha keksintö, mutta ainakin se on vahvempi solmu.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Hagge

Kuten jo vastasin niin unisolmua olen itse käyttänyt, mutta olen pujottanut siiman lenkistä läpi vain kolme tai neljä kertaa. Syntyy vahva solmu, joka liukuu aina leikariin saakka. Ja kuten aina tehtäessä solmua mihin tahasa siimaan, solmu kostutetaan vedellä ennen kiristämistä.

jarmoankka

jarmoankka

Perzan solmu alkoi pelittään kun vähensin kierroksia... kaksi kertaa siiman yli ja sitlenkkien läpi.... Olin kiertänyt 4-5 kertaa tähän mennes. Nyt kiristyy. Kiitos kaikille vinkeistä.