Chat

Author Topic: uskotko jumalaan?  (Read 146627 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Vs: uskotko jumalaan?
« Reply #510 on: July 22, 2009, 11:25:47 »
niin tulee samantien loppu evoluutioteoriastakin.

Miksi? Evoluutioteoria ei ole enää niinkään teoria, vaan ihan todistettu tieteellinen "fakta" (fakta sanan pistän mieluusti lainausmerkkeihin, koska mistä kukaan voi varmuudella ikinä mitään sanoa). Raamattu ei missään vaiheessa sano mitään siitä (ja olisiko syytäkään sanoa?), miten ihminen on luotu. Tai joo.. onhan siellä jotain omituisuuksia, mutta mitenpähän joku random naama olisi kirjoittanut tuhansia vuosia sitten mitään tieteellistä tekstiä. Pointtini on siis siinä, että JOS ihminen on luotu, voi EVOLUUTIO olla juuri se luomisen konsti. Evoluutiolla on tietty suunta, joka on päinvastainen entropiaan (termodynamiikan 2 pääsääntö) nähden. Lisääntynyt evoluutio tosin lisää entropiaa kiihtyvällä tahdilla. Minä näen asian siten, että ihminen on evoluution tulos ja evoluutio on ikäänkuin entsyymi, joka noudattaa luonnonlakeja. Ihmisen tarkoitus on siis lisätä entropiaa.

En siis näkisi Jumalaa ainoastaan ihmisen luojana, vaan yleisenä käsitteenä, joka kattaa "kaiken".  Evoluutio vastaa kysymykseen "miten" ja Jumala/uskonto yrittää pohtia "miksi". Nämä ovat 2 eri asiaa ja niiden päällekkäisyydestä on turha oikeastaan edes keskustella. Yleensä näiden asioiden rinnastajat ovat perehtyneet vain toiseen puoleen, vaan eivät molempiin. Tai jos ovat molempiin, niin yleensä ainakin toiseen puoleen puolueellisesti, ts. jonkin tahon johdattelemina.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Eetu93

• View Profile
    • Email
« Reply #511 on: July 26, 2009, 18:04:20 »
En näe syytä uskoa. Uskonnothan ovat perustettu aikojen sen vuoksi että saataisiin vaikeat asiat selitetyksi, kun "tiede" on ollut vielä lasten kengissä. Kun ajattelee niin jokainen uskonto yrittää antaa selitykset suurille asiolle kuten kuolema, synty ja maailmanalku ja -loppu Nykyään tiede on paljon kehittynempää niin on hiukka outoa kun maailman länsimaisemmassa ja "kehittyneimmässä" kultuurissa, Amerikan Yhdysvalloissa, pitää Jumalaa tunkea joka paikkaan. Eihän tiede vieläkään joka asiaan pysty vastaamaan mutta hyvää vauhtia edetään koko ajan.

Enkä evankelisluterilaisena näe syytä uskoa Jumalaan kun Hän antaa kaiken anteeksi kun vain pyytää. Itse olen kuitenkin lähimpänä Budhalaisuutta, ei jumalia vaan elämä menee omalla painollaan kuin sen itselleen asettaa. Kuoltuani en halua viettää ikuisuutta taivaassa kuin helvetissäkään vaan haluan vain kuolla. Enimmäkseen tässäkin uskon sielun jälleenvaellukseen, mutta en siihenkään tosissani.

JP_Fisher

• View Profile
« Reply #512 on: July 30, 2009, 14:35:07 »
No en varsinaisesti.
Vaikka ei mulla mitään sitä vastaan ole. Mulle on ihan sama mihin porukka uskoo.

Maailman loppu on kolmas maailman sota.

center>