Chat

Author Topic: Vetouistelemalla kuhaa?  (Read 224460 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Valtte

• Komea karvaperse!
    • View Profile
    • Email
Vs: Vetouistelemalla kuhaa?
« Reply #300 on: July 28, 2011, 12:42:46 »
Viime yönä tuli heitettyä kaverin kanssa, (taas...) kuhan uistelu reissu paikalliselle järvelle. Vetoa tuli n. klo 20.00-01.00 Saaliina 8 ala-mittaista kuhaa ja joitain karkuutuksia. Tänä vuonna on jo tullut 60kuhaa, joista vain 1 on ollut mitallinen (50cm).

Ruma mies

• View Profile
    • Email
« Reply #301 on: July 28, 2011, 12:55:29 »
kumpaa muuten suosittelette, ehkäpä tulevaisuuden varalle, pidempiä sivulle osoittavia vapoja vai pikkuplaanereita?

Riippuu vetokalustosta ja kalalajista. Kuhaa voi kalastaa molemmilla tyyleillä ja molemmilla saa. Itse en ole vielä perehtynyt plaanareihin, joten vaikea antaa täysin pätevää vastausta. Oma uisteluni on 4.7 metrisellä uisteluveneellä ja 2.5 heppasella yammulla aika helppoa. Sivulle laitetaan kolmemetriset vavat ja takaviistoon normaalit kakkoset pitemmillä siimoilla. Itsellä on vielä saaliin maksimoinnin takia tuplavaaput. Huomenna tosin synttärit, joten lahjarahoilla ostan fladenin powersticit joko 3.3 tai 3.6 metrisenä. Itsellä toimii pitkät vavat, toisilla taas plaanarit.

Joo, myös minä olen vetänyt jo vuosia neljällä vavalla ilman plaanareita. Reunimmaiset ovat vaakasuorassa sivulle ja keskimmäiset vinossa asennossa. Aika vähäiseksi on sotkujen määrä jäänyt. Suurin sotkun vaara on silloin, kun pitkässä siimassa oleva kala lähtee vetämään sivulle ja kiertää muiden siimojen ali tai yli.

Mutta ymmärsinkö oikein, että sinulla on keskimmäiset siimat pitkiä ja ulommaiset lyhyitä? Minä olen tehnyt päin vastoin, tai sitten joskus pitkä on toisessa reunassa ja sitten lyhenee toiseen reunaan päin, jolloin käännös tehdään aina lyhyen siiman puolelle.

Koetin hahmottaa, kumpi on oikeampi tapa, mutta epäselväksi jäi. Osaisiko kukaan geometrian taitaja selventää asiaa?

Acke

• View Profile
« Reply #302 on: July 28, 2011, 23:10:39 »
Melko huono kuhakesä ollut täällä päin. Talviverkoissa oli ollut viime talvena hirveästi kuhia. Liekköhän tämä syynä?
Satunnaisia kaloja silloin tällöin, suurimpana 61,5 senttinen.

Tosin tänään oli tietysti kiinni semmoinen 3,5-4 kilon kuha, mutta ei tule varmaankaan kenellekkään yllätyksenä, että karkuunhan se tietysti pääsi... Monta tuntia tullut tänä kesänä oltua vesillä ja rahaakin mennyt mukavasti, niin tietysti sen isoimman kanssa tapahtuu moka... :cry: Perza P13 oli tuolla kuhalla ottivaappuna.
Kuhalla oli arviolta pituutta sellaiset 70-75cm.

Suurkalastaja1

• Katiska-pehtori
  • Kaikki muu paitsi kalastus on turhaa.
    • View Profile
    • Email
« Reply #303 on: July 29, 2011, 17:02:17 »
Eilen käytiin tutun kanssa pari tuntia uistelemassa Etelä-Kallaveellä. Pari alamittaa käväs veneessä. Kohtalainen aallokko haittasi uistelua ainakin soutupaatilla.
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

pyrytintti

• Ahventen tanssittaja
  • Kaloja ei oteta vaan pyydetään.
    • View Profile
    • Email
« Reply #304 on: July 29, 2011, 19:50:07 »
Pari päivää sitten soutelemassa, saaliina 1,6kg kuha. Olisi varmaan tullut enemmän mutta ukkonen yllätti ja piti lähteä pois.

Jonip

• View Profile
    • Kalastus kuvat
« Reply #305 on: August 01, 2011, 10:47:24 »
Nyt on tullu kuhaa vähän jo paremmin. Torstai iltana kaveri sai 2kg kuhan, puras siniseen Jakkiin. Perjantai iltana tuli yks kuha, alamittanen joten pääsi takasin kasvamaan. Perjantai päivällä tuli 1,5 kg kuha, se taas puras kirkas/kupari Räsäseen. Olisi varmaan tullu enemmänkin mutta uistelu aika jäi lyhyeen kun oli muita hommia.  :roll:
"Ei yhtä ilman toista"

Kona19

• Mulla on aivan omanlainen jännitysnäytelmä tässä käynnissä !
  • Toimittaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #306 on: August 01, 2011, 16:34:08 »
Nyt on ollut vähän parempia kuhareissuja lähiaikoina. Tuli taas uusi kpl-ennätys 4kpl, edistystä. Lisäksi tämän kauden suurin kuha tuli tänä aamuna, 44cm ( :-D)
Kappalemäärissä kuhia on tullut 10, joista 3 kavereiden. Kaikki kavereiden kalat ovat olleet alamittaisia, omista kaloistani kolme kpl on ollut mitallisia. Kuhat ovat ilmeisesti menneet hieman syvempään, sillä Jesseihin ei ole enää tullut niin paljon tärppejä kuin X-Rap Shaddeihin.
Miten sen nyt ottaa...

kuha kalle

• View Profile
« Reply #307 on: August 01, 2011, 16:35:31 »
Mutta ymmärsinkö oikein, että sinulla on keskimmäiset siimat pitkiä ja ulommaiset lyhyitä? Minä olen tehnyt päin vastoin, tai sitten joskus pitkä on toisessa reunassa ja sitten lyhenee toiseen reunaan päin, jolloin käännös tehdään aina lyhyen siiman puolelle.Koetin hahmottaa, kumpi on oikeampi tapa, mutta epäselväksi jäi. Osaisiko kukaan geometrian taitaja selventää asiaa?
Kun sivuvavat ovat kolmimetrisiä, niin niillä en hirveästi viitsi kelailla ja kikkailla, kun taas kaksimetrisillä tämä onnistuu helposti, siinä se ero. Tuohan kuullostaa ihan idiootttimaiselta ainakin omaan korvaan, että käännös pitäisi aina tehdä samaan suuntaan.

Kahdessa keskimmisessä 10 metrin siima ja sivuvavoissa 6 metrin siima, ainakin itsellä, ja solmuja 0.
Itsestäni on ainakin luonnollisempaa, että mitä pidempi vapa sen lyhyempi siima.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Ruma mies

• View Profile
    • Email
« Reply #308 on: August 02, 2011, 09:07:01 »
...Tuohan kuullostaa ihan idiootttimaiselta ainakin omaan korvaan, että käännös pitäisi aina tehdä samaan suuntaan.

Kiitos kohteliaisuudesta!

...Itsestäni on ainakin luonnollisempaa, että mitä pidempi vapa sen lyhyempi siima.

No mutta sehän onkin todella pätevältä kuulostava syy hoitaa asia määrätyllä tavalla.

Kona19

• Toimittaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #309 on: August 02, 2011, 10:24:21 »
Jesseihin ei ole enää tullut niin paljon tärppejä kuin X-Rap Shaddeihin.

Tämäkin lausunto tulee nyt hylätyksi, nimittäin eilen illalla tunnin uistelureissun aikana kaksi kuhaa kyyttiin, ja kummatkin Jessellä. Lisäksi yksi tumppihauki, mutta niitähän ei kuhanuistelussa lasketa.
Miten sen nyt ottaa...

Ruma mies

• View Profile
    • Email
« Reply #310 on: August 03, 2011, 14:11:58 »
On hauska huomata, miten pieni muutos olosuhteissa vaikuttaa eri uistinten ottavuuteen. Minä vedin viikon ajan (16-23.7.2011) suunnilleen joka toinen ilta samalla selällä vaihtelevasti 4-8 vavalla. Sää oli leppoisa ja lämmin koko ajan, mutta veden pintalämpötila nousi alun 20 asteesta lopun 22 asteeseen. Kokeilin Rapalaa, Merimetsoa, Bomberia, Jesseä, Salmoa ja paria muuta. Alussa ei kelvannut mikään muu kuin Salmo. Lopussa eivät kelvanneet mitkään muut kuin Merimetso ja Jesse.

HuiKalle

• View Profile
    • Email
« Reply #311 on: August 04, 2011, 11:33:56 »
Eilis iltana käytiin Unnukalla uistelemassa. 3 tuntia täysin tyhjää, mutta klo 21.30 ensimmäinen kuha ja heti tasan 3 kg painoa! Klo 23 mennessä yksi pieni ja yksi karkuutus. Sitten olikin jo aika lähteä rantaa kohti. Itsekään en ole käyttänyt enää plaanareita...eilenkin vain 3 vapaa vedossa...kaksi sivulla ja yksi potkurivirrassa, josta isoimman antoikin. Tarttee vielä modifioida että saa neljä silleen järkevästi vetoon  :-D

Acke

• View Profile
« Reply #312 on: August 04, 2011, 12:56:55 »
Eilis iltana käytiin Unnukalla uistelemassa. 3 tuntia täysin tyhjää, mutta klo 21.30 ensimmäinen kuha ja heti tasan 3 kg painoa! Klo 23 mennessä yksi pieni ja yksi karkuutus. Sitten olikin jo aika lähteä rantaa kohti. Itsekään en ole käyttänyt enää plaanareita...eilenkin vain 3 vapaa vedossa...kaksi sivulla ja yksi potkurivirrassa, josta isoimman antoikin. Tarttee vielä modifioida että saa neljä silleen järkevästi vetoon  :-D

Missä päin Unnukkaa olit uistelemassa? :-P

HuiKalle

• View Profile
    • Email
« Reply #313 on: August 04, 2011, 20:20:35 »
Timonsalonsaaren ja rastisaaren lähimaastossa :-)

Suurkalastaja1

• Katiska-pehtori
  • Kaikki muu paitsi kalastus on turhaa.
    • View Profile
    • Email
« Reply #314 on: August 05, 2011, 21:15:44 »
Keskiviikkona käytiin tutun kanssa uistelemassa Onkivedellä. Heikkoa oli. Veneeseen nousi vajaa kiloinen kuha + pari haukea, joista suurempi 2,3 kg. Joku iso oli plaanarivavassa kiinni. Mutta niinhän se on että isot aina karkaa. :-)

Uploaded with ImageShack.us

Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

kuha kalle

• View Profile
« Reply #315 on: August 06, 2011, 22:14:24 »
Eilen soutelua 14-16, saalina neljä mittakuhaa, 3 am-kuha ja pari pientä haukea. Ottivieheinä oranssi jesse (2), sinivalkoinen storm thunder stick ja valkovihreä taildanceri (kummatkin1 mittakuha). Illalla 21-23 uistelua, saaliina 2 m-kuha, 10 am-kuha.

Tänään herätys Kyrösjärven rannalla 7.45. Ruuat naamaan ja eväät valmiiks. Kallen busteri tuli hakeen 8.15, ja lähtö puolelta. Aamulla vedettiin syvää noin 5-9 metrin vettä, Kallella ja sillä toisella euroopan mestarilla oli takilat ja mulla ja mun serkulla painoraipat. Nillä vedettiin kahdesta kisapaikasta kummastakin n. 5 minutin vedolla 2 mittakuhat kummastakin. Näiden ohella kokeiltiin muitakin paikkoja. Kalle ja serkku vietiin pois ennen kolmea ja kolmelta oltiin mökkilaiturissa. Tässä puolen tunnin nälkä tankkaus. Ruuan jälkeen vedettiin matalia alueita kahdeksaan asti, ja puol yhdeksältä lähti vene rampista.

Itse sain säippävapaopetukset jo viime kesänä, kun olin samanlaisessa kyydissä kolmena päivänä. Nyt tuli tuo painosäippä touhukin opittua, tosin kalaa ei tullut 6 tunnissa itselle kuin yksi 30 cm kuha ja yks nelivitonen putos veneen vieressä. On muuten oikeesti raskas kun 4.5 metrin painosäppä jää pohjaan, ei meinaa saada telineestä vapaa ainakaan mun käsivoimilla.
Ruuan jälkeen 4+4 vavan uistelu sujui jo rutiinilla, tosin kalaa ei paljoa tullut. Vieheissä ei mitään erityistä ottikonetta ei ollut.
Kaloja 4 m-ahventa, 8 m-kuhaa, 25 am-haukea ja alamittasia kuhia noin 20. En tiedä miksi oli noin huono syönti, kun edellisenä päivänä tuli ihan mukavasti kalaa. Tosin tänään tuuli paljon enemmän, mutta meidän paikoille ei tuuli paljoa osunut.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Kona19

• Toimittaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #316 on: August 07, 2011, 11:01:55 »
Toissapäivänä tuli uudet kuhaenkat 46&47 senttiset kuhat. Ottivat valko-vihreään Jesseen seitsemän aikoihin. Lisäksi eilen yksi alamittainen. Hyvin tapahtumia ón ollut, viisi kertaa vapa niiasi eilisen reissulla, mutta vain yksi ylös. Pitänee teroitella Jiven koukkuja...
Miten sen nyt ottaa...

Valtte

• Komea karvaperse!
    • View Profile
    • Email
« Reply #317 on: August 07, 2011, 16:58:47 »
Eiku tyhmää kysymystä kehii...

Mitenkäs siellä on, täällä kelit on viileämpiä kuin aikaisemmin ja kuha ei ota enää niin hanakasti illalla ja aamulla. Niin olettekos saaneet parhaiten sitten päivällä, vai onko siellä lämmintä keliä sitten "koko" ajan? Tuli jopa ensimmäinen nolla reissu heitettyä...

LaGi

• View Profile
« Reply #318 on: August 08, 2011, 15:50:20 »
Jos kuhia meinaatte uistella niin suosittelen Sepen Tuuri ja Lappia vaappuja, jotka ovat toimineet ainakin minulla kuhan uistelussa. Tänäkin vuonna olen saanut toista sataa kuhaa näillä uistimilla, suurin osa on kyllä ollut alamittaisia koska järvessä jossa uistelen on todella suuri kuha kanta, mutta kuhat ovat pieniä. Suurin tänä vuona saatu on 3,5 kilonen kuha. Muuten alamitta on tossa järvessä 45cm

HuiKalle

• View Profile
    • Email
« Reply #319 on: August 11, 2011, 10:42:17 »
Sepen Tuurilla oon itekin kuhia saanu ja Grosariin on pari isompaa tärähtäny  :-D Tuota Lappia vaappua pitää kokeilla...mistä niitä saa ostettua?

Zalbeer

• View Profile
« Reply #320 on: August 12, 2011, 10:25:00 »
Sepen Tuurilla oon itekin kuhia saanu ja Grosariin on pari isompaa tärähtäny  :-D Tuota Lappia vaappua pitää kokeilla...mistä niitä saa ostettua?
Vaikka täältä?
Zalbeer, created by nature

HuiKalle

• View Profile
    • Email
« Reply #321 on: August 13, 2011, 13:22:25 »
Okei...hyvän näköisiä pulikoitahan nuo on  :-) Eilen illalla kesän eka nollareissu heitetty...ei enää kuha purru  :-( Onko muilla samoja kokemuksia että ois paras kuhasesonki pikkuhiljaa ohi??

pasolini

• View Profile
    • Email
« Reply #322 on: August 13, 2011, 22:07:02 »
Eilen illalla Päijänteeltä Varpusenlinnanselältä kauden kuhaenkka 63,5cm 2,22kg.
Tarrasi sinililaan bomberiin painouistimen avittamana 15m päältä, uistinten uidessa n. 10 metrissä.

HuiKalle

• View Profile
    • Email
« Reply #323 on: August 14, 2011, 18:00:14 »
Onnea enkasta  :-)

kalastin

• View Profile
« Reply #324 on: August 15, 2011, 12:40:30 »
Vielä on kesää jäljellä... pe 12.8. 2180g/62cm ja 800g kuhat, lauantainakin  13.8. pari mitallista. Tuo perjantainen isompi otti plaanarin takaa 20g puntin takaa 9cm oranssi/kelt jointediin iltapäivällä, eli aika pinnasta.  Aina kannattaa kokeilla

ottivaappu

• View Profile
« Reply #325 on: August 16, 2011, 09:50:12 »
Täällä kun jessen pyytävyyttä epäillään, niin allekirjoitttanut on saanu kaikki kesän kuhat jessen 11cm vaapuilla eri väreillä toki. Bomberit, vanhat rapalan shadrapit ja husky jerkit ovat saaneet uiskennella rauhassa ainakin allekirjoittaneen veneessä. Toki se voi vaikuttaa et kalastelen Porin edustalla merellä  :roll: Kalat ny ei mitään suuria oo, paljon alamittaa ja välillä seassa 43-56cm kuhia... Allekirjoittaneen "paletti" kuhan osalta muodostuu molemmin puolin venettä yhdet pikkuplaanarit ja kolme suoraa siimaa. Takiloita ei ole vielä tarvinnut kun kalat ovat olleet sen verran matalassa.

Peetu

• View Profile
« Reply #326 on: August 23, 2011, 09:17:29 »
Pari päivää sitten sain ensimmäisen kuhani, soutelemalla Petäjävedestä. Ei ollu mitallinen mutta kuha teki kyllä minuun vaikutuksen kalana, mukava uusi tuttavuus ainaisen hauen ja kirjolohen rinnalle!

Oli tosiaan  itselleni ensimmäinen kerta kun olin varsinaisesti edes kuhavesillä kalassa mutta sen verta pidin reissusta että täytyy lähteä useamminkin. Niin ja ottivieheenä toimi Merimetso, jolla kalakaveri on saanut muutenki hyvin kuhaa tänä kesänä. Tulihan siinä ohessä myös Haukea ja Affenta jotka kaikki otti Merimetsoihin.
Hauki on kala, Hauki on kala! Mikä se hauki on?

Miikkali

• Rupelihattu
  • http://pyyrivaaput.nettisivu.org/
    • MSN Messenger - zupzap99@hotmail.com
    • View Profile
    • Moro kaikki
    • Email
« Reply #327 on: August 25, 2011, 16:43:42 »
Joo, tänä kesänä on pari kuhaa tullu pyyrinlahelta, ja vaapuksi suosittelen Luulahden lukko-vaappuja, tai Jessejä.
Ilmaisia tarroja - ilman postikuluja! www.yad.fi/streetteam

adez

• View Profile
« Reply #328 on: September 06, 2011, 18:23:56 »
Leppävedestä 1kg tullut viimekuussa mut aika niukasti tullut käytyä. Keskeltä selkää kapeasta kohdasta.
Vaapuista suosittelen lämpimästi Rapala X-Rap 10 cm vaappu. Sinisellä ja violetilla selällä. Aika hoikka koko mitalta.
Tuossa vaapussa on ne kuulat sisällä ja höytyvät taka koukussa. Voimakkaasti uiva ja kirkas/peilaileva kylki sekä maha.
Hauki nappaa sit ainakin jos ei muuta kalaa tule  :lol: ei reissua ettei olisi hauki ottanut kiinni!

Typeyks

• View Profile
    • Email
« Reply #329 on: October 11, 2011, 22:25:32 »
Aloitetaanpa uutena käyttäjänä tännekkin niiden "viisauksien" jakaminen.

Kuhan uistelu omalla kohdallani:

- Vapoja kaksi

- Luottopelit:
Alkuperäinen Kuusamo Variant (sininen 10cm)
Rapala Magnum (sini-vihertävä uppoava)
nilsun Spearhead (papukaija)

- Uistelunopeus = hidas ja hidastuu, mitä kylmemmäksi vesi menee

Kesäkuusta- lokakuulle olen saanut valoisaan aikaan suurimman osan kaloista 3-4m syvyydestä. Tuon jälkeen ne painuvat syvemmälle möllöttämään.

Viime viikonloppuna 3 tunnin saldo oli 5 kuhaa, jotka tulivat ensimmäisen 45min aikana.

Mainitsemat asiat toimineet järvillä, meri voi olla sitten ihan uusi juttu.

center>