Minkälaista siimaa?

Started by Kafetist, June 07, 2009, 20:01:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kafetist

Minkälaista siimaa mun kannattais hankkia? Mulla on tommonen halpis setti (abu garcia hong kong 20 euroa). Heittelen täällä helsingissä merellepäin ja ilman venettä, joten kivissä ja kasvustossa kolisee =) 18g varmaan painavin uistin mitä löytyy :p Kaverilla saman setin vakiosiima katkennu jo 10 kertaa varmaan, itellä ei kertaakaan mutta ei kyllä kovinmoista luottoa oo herättäny (en oo ku muutamia tunteja tolla heitelly ei voi vielä sanoa). Löytyis tommonen Rapala Finesse 5.8 kg kela, kelpaako se vai hankinko jotain jytkympää?

jarmoankka

Lähtisin melkein punottua ostamaan. vetolujuudeltaan jotain 15kg paikkeilla.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Kafetist

Joo! Okei! Niin mä ajattelinkin, ja tuolla joku jopa suosittelikin että turha ostaa ruohikkosuojaa ku ostaa punottuu siimaa ni saa hyvin nyittyä =) Päätös on nyt mun osalta tehty sitte!

jarmoankka

Quote from: Kafetist on June 08, 2009, 12:17:11
Joo! Okei! Niin mä ajattelinkin, ja tuolla joku jopa suosittelikin että turha ostaa ruohikkosuojaa ku ostaa punottuu siimaa ni saa hyvin nyittyä =) Päätös on nyt mun osalta tehty sitte!

Siis eihän punottu ja ruohikkosuoja liity toisiinsa. Eihän ruohikkosuojan ole tarkoitus suojata siltä,että kuva ei jää kiinni, jotta sen kestää vetää irti vaan, että kuva ei jää kiinni/kerää roskaa jotta kala ottaisi siihen kiinni!

Eli älä ruohikkosuojista luovu. Suosittelen käyttään "räsäsmallia" eli kaksihaarakoukkua ruohikkosuojattuna ja vallan mainio peli ruohikoihin on Rapala Minnow Spoon eri kokoisina.

Punottua suosittelin lähinnä siksi, että tarpeeksi paksuna versiona sillä vetää vaikka koukut suoriksi heikommista kuvista. On toki alttiimpi sitten katkeaan joissain tilanteissa, koska ei veny kuten monofiili. Ja punotun solmut jos vähänkin rispaantuneen näköisiä, niin metri pari siimaa pois ja uudet solmut.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Kafetist

No, nyt on Power Pro 0.23 (15kg) kiinni kelassa =) Mulla onkin tommonen kivan räikee papukaija Minnowi ja sitte sininen kolmikoukku Minnowi - tosin niistä sanottiin että kannattaa kolmikoukkusiksi ostaa parempia ku Minnowi. No kokeilemalla selviää.

Karski

No itse en ehkä laittaisi punottua siimaa tuollaiseen settiin. Veikkaampa vaan että vaparenkaat ovet keraamiset ja puola muovia niin ne eivät kestä punottua siimaa kovin pitkään. Riippuu minkä luokan kela siinä setissä on niin itse laittaisin 0.25-0.30 monofiili siiman. Niissäkin on vetolujuudet parhaimillaan yli 8kg.
''eise oo niin justiinsa''

harrastaja99

mul kestää 8,4 kg!! :evil: :-o

Ripa

Nykysin uusissa vaparenkaissa on metalli ja muovi pinnote jotka on tehty kestämääm kuitusiimat (punottu siima). Ite käytän heittelyssä kuitusiimaa koska niissä on paremmat vetolujuudet joten pystyy käyttämään ohuempia ja pehmeämpiä siimoja joilla taas saa pidemmät heitot. Kuitusiimojen huonopuoli on se että ne menee herkemmin sekasin eikä sotkua saa helposti selväks. Vetouistelussa sitten käytän melkein täysin monofili siimoja.

Roope-Ankka

7kg rapala testin voittaja siima.

pjk

Quote from: Ripa on June 25, 2009, 17:50:26 Kuitusiimojen huonopuoli on se että ne menee herkemmin sekasin eikä sotkua saa helposti selväks.

Lähes täysin eri mieltä molemmista väittämistä.

Lähtökohtaisesti on vaarallista yleistää "kuitusiimat menevät herkemmin sekaisin". Kuitusiimoja on kahta päätyyppiä (fuusiosiimat ja varsinaiset punotut siima) ja lukuisia eri merkkejä, ominaisuuksiltaan jokainen siima on omanlaisensa. Toisekseen, sotkualttius riippuu siimamerkkiä enemmän siitä, onko se omalle kelalle sopivaa perusominaisuuksiltaan ja paksuudeltaan, ja varsinkin avokelojen kohdalla merkitystä on myös sillä, miten tasaisesti kela puolaa. Jotkut siimat sopivat paremmin hyrräkelalle, jotkut avokelalle, nykyisellään suuntaus tuntuu olevan (onneksi) entistä enemmän yleissiimoihin jotka käyvät hyvin molemmille.

Mikäli siima on em. perusteilla sopivaa, se on käytössä äärimmäisen miellyttävää. Se käyttäytyy kiertyneenäkin huomattavasti paremmin kuin monofiili, eikä purkaudu kelalta omia aikojaan. Joskus sotkuja kuitenkin väistämättä sattuu millä tahansa siimalla, mutta hankala selvitettävyys on vain osatotuus. Punotun siiman tyyppisotku tuntuu olevan johonkin kohtaan keskelle siimaa "itsestään" syntyvä pieni umpisolmu, josta törröttää siimasilmukka. Tällaiset solmut aukeavat kuitenkin lähes poikkeuksetta keinolla, joka monofiilisiimalla johtaisi joko siiman katkeamiseen tai katkaisemiseen puukolla: raa´asti vetämällä. Punottu siima on liukasta eikä pureudu itseensä, joten hullulta kuulostava solmun kireämmälle kiskominen avaa sen.

--pikeye

KÖSTER

Quote from: Kafetist on June 08, 2009, 16:24:42
No, nyt on Power Pro 0.23 (15kg) kiinni kelassa =) Mulla onkin tommonen kivan räikee papukaija Minnowi ja sitte sininen kolmikoukku Minnowi - tosin niistä sanottiin että kannattaa kolmikoukkusiksi ostaa parempia ku Minnowi. No kokeilemalla selviää.

Kun tuota siimaa vedät poikki suosittelen kiertämään sen puukepin tms. varaan. 20e kelan mekanismi harvemmin tykkää kun vahvalla kuidulla
aletaan repimään minnoweita kivikosta koukku suorana.

Ammattilainen

Itse tykkään käyttää punottua siimaa, mutta jos on rahat vähissä niin strennin 11kg kestävää normaalia.
Kalaan aina kun pääsee !