Kösteriltä mielekiintoista luettavaa kuten Petenkin teksti. Mielestäni tuo alkoholistien hyysääminen ja loru että ne tarvitsee uuden tilaisuuden ja niitä täytyy ymmärtää on aikansa elänyt. Niille annetaan tilaisuuksia ja mahdollisuuksia kyllästymiseen asti. Kaveri pääsee pois alkoholisti parantolasta ja marssii viina kauppaan ekaksi. Illalla ringissä nauretaan että nyt kunto kestää dokata kun on fysiikkaa ottaa.
Itsekkin elämää nähneenä voin sanoa, että jos joku on juomaan alkanut, niin ei sitä auttaa voi ellei hän itse sitä halua. Siis ei niin ettei halua apua, vaan täytyy haluta itse lopettaa. Kaikkihan ne apua haluaa kun kunto on niin huono että ei jaloillaan pysy edes melkein selvinpäin eikä ruoka pysy sisällä. Sitten on nitä jotka koettaa lopettaa lopullisesti sen rimpuilumisen ja otetaan yliannostus tai sitten jotain muuta, lääkkeitä tai ihan pelkkää viinaa tarpeeksi. Yhteiskunnalle ei tulisi kalliiksi, jos he jakaisivat etukäteen kaavakkeet, jossa kaikkinainen hoito omasta tahdosta kielletään.
Jotkut juo suruihin ja osa vain siksi, että viina maistuu ja sosiaaliset kuviot on siellä, missä muutkin juopot on.
Peten pohdintaan onko vika yksilön henkisen/fyysisen/psyykkisen heikkouden vai yhteiskunnan ? sanoisin että syytetään sitten yhteikuntaa, kun juoppoja on sama määrä kuin töissäkäyviä "kunnon kansalaisia". Fyysinen vika tuskin kovin monesta juoppoa tekee. Eli kyllä se menee sinne henkisen puolen juttuihin.
Parikymmentä vuotta sitten tunsin erään kaverin Porista, Jeppe, jolle viina maistui. Saman kaverin kanssa tuli itsekkin kuppia silloin joskus tehtyä. Ainoa ero meillä oli, että en tuntenut tarvetta heti seuraavana aamuna saada ryyppy, että kone olisi lähtenyt käyntiin. Lappeenrannassa oltiin hommissa ja siellä Jeppe lopetti työuransa. Pomo kysyi hitsailiko Jeppe lohkossa, niin joku sanoi ettei sieltä muuta savua ole näkynyt kuin tupakan pöläyksiä. Pomo katsomaan ja Jeppe kyljellään, sammunut aamulla klo 10. Lopputili.
Puolen vuoden päästä näin Jeppeä Raumalla. Sanoi että on lopettanut. Katoin ihmeissäni kun oli känissä että lopettanut minkä. -Lopetin turhan rimpuilimisen töissä ja jäin sosiaalihuollon varaan. (Jepellä muija ja 2 tyttöä,10-12v). -Nyt ei tartte aamulla mennä hommiin ja kaupunki järjesti asunnon Ottilanmäestä ja maksaa ruuat ja laskut. Ottaa voi aina kun haluaa.(Eli ainahan Jeppe oli kännissä kun sen näin).Eikä surrut. Näin 1980 luvulla jo, tuskin ihmiset on muuttunut siitä paljoakaan.
En itse kuulu niihin jotka hyväksyy sen, että meidän kuuluu elättää roskasakkia. Lasken niihin kaikki, jotka pakoilee omaa vastuutaan osallistua yhteiskunnan pystyssä pitämiseen. Niihin töitä vierovuksiin kuuluu nekin, jotka asuu jossain maaseudulla ja valittaa että ei ole töitä. Menisivät ja hakisivat niitä. Ei niitä kukaan siihen kuistille töitä tuo. Seuraavaksi itketään että minun koti on täällä. Myyköön pois ja ostakoon toisen työnsä läheltä. Vai kuuluuko yhteikunnan elättää mies kun sattuu asumaan 30 kilometrin päässä kaupungista.
KÖSTER: huonekaveri puhekyvytön,, uskotko, että kaveri varmasti puhuisi mielellään jos pystyisi, ei hän itse sitä ole pyytänyt. Montako kertaa olet ukkisi itse ulos vienyt ihan uteliaisuuttani kysyn.... Jos epäilet että ukkisi lonkkamurtuma on hoitovirheen seuraus ja kunnon vastauksia ei tule, niin kyllä sinun kuuluisi käydä tekemässä tutkintapyyntö poliisille.
Vaikka itsekkin nyt tänne kirjoita, niin se ei auta, ellei tee jotain konkreettista juuri sinun ukkisi asiassa jos asiat ovat noin..