Kuhaa Pyhäselältä

Started by tyhjän_pyytäjä, June 26, 2009, 09:28:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tyhjän_pyytäjä

Onko täällä ketään Pyhäselällä kalastavia henkilöitä?  Muutaman kerran olen kokeillut kuhaa vedättää Kuhasalon ja Höytiäisen kanavan suun välillä(kuhaa olen uistelemassa siinä kello 21-24 välillä). Ei ole kovin tuotteliasta uistelu vielä ollut, olen saanut vain yhden kuhan koko järveltä (haukia ja ahvenia sitten on uistimia napsimassa ihan reilusti). Se kuha tuli tuolta Höytiäisen kanavan suulta. Eli kertokaa täällä omista kuha kokemuksista, esim. mistä päin järveä ootte kuhaa saanut ja millä.

Luulis että niitä kuhiakin rupeisi löytymään kunhan vedet vähän lämpenee...

Suutarinen

siirryppä siihen kuha salon eteen. en usko et voit jäädä ilman saalista. itsellä ei ole venettä mutta tuosta saa rannaltakin ihan mukavasti kuhaa. ainut on että siinä on sitten yrittäjiäkin niin rannalla kun veneelläkin. hyvä jos sekaan sopii. homma räjähti oikein käsiin kun säät parani.

tyhjän_pyytäjä

Selvä! Pitääpi ens kerralla lähteä sinne kuhasalolle sitten uistelemaan.

Juketsi

Joen suun edusta ja kuhasalon edusta parhaat kuhapaikat.

tyhjän_pyytäjä

Onko Juketsilla paljonkin kuha kokemuksia Pyhäselältä? Suosittele jotain vaappuja. Käykö jesset hyvin?

Juketsi

Quote from: kalajätkä on June 26, 2009, 16:39:11
Onko Juketsilla paljonkin kuha kokemuksia Pyhäselältä? Suosittele jotain vaappuja. Käykö jesset hyvin?

Onhan siellä useampana vuotena peräkkäin tullut käytyä. Ambulanssit ja perus ahven vaaput ovat olleet kovat ottivehkeitä. Viime kesä oli erittäin huono kuhakesä johtuen viileistä ilmoista jolloin kuha ei edes noussut pintaan. Nyt viime päivät ovat onnekseen jo näyttäneet paljon paremmalta ja kuhakin on varmasti noussut pintaan. Tänään olen itsekin lähdössä kokeilemaan josko tärppäisi Pyhäselältä.

tyhjän_pyytäjä

Quote from: Juketsi on June 28, 2009, 11:12:43
Quote from: kalajätkä on June 26, 2009, 16:39:11

Onhan siellä useampana vuotena peräkkäin tullut käytyä. Ambulanssit ja perus ahven vaaput ovat olleet kovat ottivehkeitä. Viime kesä oli erittäin huono kuhakesä johtuen viileistä ilmoista jolloin kuha ei edes noussut pintaan. Nyt viime päivät ovat onnekseen jo näyttäneet paljon paremmalta ja kuhakin on varmasti noussut pintaan. Tänään olen itsekin lähdössä kokeilemaan josko tärppäisi Pyhäselältä.

Kerrohan täällä sitten että oliko kuha syönnillä. Itekkin pitäis yrittää lähteä ens viikolla kokeilemaan.

JuP3

Tässäpä yksi paikka lisää kokeiltavaksi. Tulee matkaa jonkin verran jos kaupungista asti veneilee, mutta on tuossa lähempänä useita veneenlaskupaikkoja . :wink: Ja Bomberia on lehdissä ja kalamiesten keskuudessa kehuttu Pyhäselän kuhakoneeksi...
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Kajastus1972

Kuha viihtyy hyvin Kuhasalon edustalla,mutta syykin on selvä jätevesipuhdistamo.
Jos sinulla on vene käytössä,suosittelen ennemmin höytiäisen kanavan alkupäätä. :-D

tyhjän_pyytäjä

Quote from: Kajastus1972 on June 29, 2009, 13:35:24
Kuha viihtyy hyvin Kuhasalon edustalla,mutta syykin on selvä jätevesipuhdistamo.
Jos sinulla on vene käytössä,suosittelen ennemmin höytiäisen kanavan alkupäätä. :-D

Siis kanavva pitkin sinne puntarikoskelle asti missä se pato on? Tulee varmaan kuhaa siitä kanavastakin jos siitä uistelee?

Kajastus1972

Kanavasta en ole saanut kuhaa,pelkästään haukea,ahventa ja 1 kirjolohen. Suosittelen joko pyhänselänpuoleista suuaukkoa tai Höytiäisen puoleista suuaukkoa/grillauspaikan edustaa. :-)

tyhjän_pyytäjä

Ainakin se Pyhäselkään laskeva kanavan suu oli viime viikolla pommitettu täyteen verkkoja... :x Osa niistä on vaan mehutörpöillä merkattu... Arvatkaahan erottaako niitä aallokossa miten hyvin? :-P

JuP3

Eiköhän noilla kaikilla saa. Riippuen toki kelistä, mutta illalla/yöllä uittasin tuota punaselkästä. :wink:

Juketsi

Tänään tuli käytyä Pyhäselällä. 5 tuntia uistelua takana. Saaliina kymmenkunta haukea, muutama hyvänkokonen ahven ja pari kuhaa. Haravoitiin aluksi aluetta Niittylahti/Reijola edustaa, josta tärppäsi hyvänkokoiset ahvenet ja pari haukea. Sitten palattiin pikkuhiljaa tutuille vakiopaikoilla joen suun tietämille, josta kaksi kuhaa. Ajankohta oli vähän liian aikainen kuhan saantiin. Miellään juuri ilta/yö on paras aika sille. Itse olimme 14-20 välissä. Bomberit ovat tosiaan kova sana kuhan saantiin Pyhäselällä. Hyväksi todetut ovat mustanharmaita. Höytiäisen kanavan edustaa haravoitiin toissa kesänä eikä sieltä ainakaan sillon kyllä mitään kuhia saatu, muutama hauenparkki vain.

tyhjän_pyytäjä

Quote from: Juketsi on June 29, 2009, 20:04:20
Tänään tuli käytyä Pyhäselällä. 5 tuntia uistelua takana. Saaliina kymmenkunta haukea, muutama hyvänkokonen ahven ja pari kuhaa. Haravoitiin aluksi aluetta Niittylahti/Reijola edustaa, josta tärppäsi hyvänkokoiset ahvenet ja pari haukea. Sitten palattiin pikkuhiljaa tutuille vakiopaikoilla joen suun tietämille, josta kaksi kuhaa. Ajankohta oli vähän liian aikainen kuhan saantiin. Miellään juuri ilta/yö on paras aika sille. Itse olimme 14-20 välissä. Bomberit ovat tosiaan kova sana kuhan saantiin Pyhäselällä. Hyväksi todetut ovat mustanharmaita. Höytiäisen kanavan edustaa haravoitiin toissa kesänä eikä sieltä ainakaan sillon kyllä mitään kuhia saatu, muutama hauenparkki vain.

Kun kalastat joen suulla, niin kalastatko kuhasalolta katsottuna niiden pikkusaarien (tiedäthän ne pienet saaret siinä joen suistossa) oikealta vai vasemmalta puolelta? Onko niin että siinä oikealla puolella saaria ei saisi edes kalastaa? Mielestäni olen joskus kuullut niin :?

Juketsi

Quote from: kalajätkä on June 29, 2009, 20:49:52
Quote from: Juketsi on June 29, 2009, 20:04:20

Kun kalastat joen suulla, niin kalastatko kuhasalolta katsottuna niiden pikkusaarien (tiedäthän ne pienet saaret siinä joen suistossa) oikealta vai vasemmalta puolelta? Onko niin että siinä oikealla puolella saaria ei saisi edes kalastaa? Mielestäni olen joskus kuullut niin :?

En suinkaan siellä saarien luona vaan heti siinä missä joki muuttuu Pyhäseläksi. Eli aallonmurtajilta selällepäin edestakaisin joen suuta ja aallonmurtajien edessä olevan saaren takaa ja sinne minne kuhasalo jatkuu syväsatamaan päin.

tyhjän_pyytäjä

Kiitos tiedosta, nyt tuli selväksi... Tonne pitää itekkin ens kerralla lähteä kokeilemaan :-)

tyhjän_pyytäjä

Eilen (30.6.2009) lähdin parin serkun kanssa vetouistelemaan, tietysti kuha tavotteena. Kello tais olla n. yheksän kun alotettiin. Aluksi tuli 2 pientä ahventa ja sitten ei pariin tuntiin mitään. Sitten serkku sai kahentoista aikaan 330 grammaisen kuhan, joka tietysti pääsi takaisin kasvamaan. Sitten taas näytti siltä että mitään ei tule, mutta sitten mulla tarttui uusi ennätys kuha (1005 grammaa näytti vaaka). Lähettiin ajamaan takaisin päin sinne missä mulla nappas kuha ja serkulla heti kiinni n. 750 grammainen kuha. Nämä 2 kuhaa otettiin ruokakaloiksi. Päivän kuhavaappu oli jesse, jokainen kuha tuli jesse vaapulla, bomberit pyytivät vain tyhjää. Höytiäisen kanavan suun alueella pyörittiin, sieltä tuli kaikki kuhat.

Ot:  Kuva tulee joskus myöhemmin kunhan jaksaa laittaa.

Juketsi

Quote from: kalajätkä on July 01, 2009, 16:10:33
Eilen (30.6.2009) lähdin parin serkun kanssa vetouistelemaan, tietysti kuha tavotteena. Kello tais olla n. yheksän kun alotettiin. Aluksi tuli 2 pientä ahventa ja sitten ei pariin tuntiin mitään. Sitten serkku sai kahentoista aikaan 330 grammaisen kuhan, joka tietysti pääsi takaisin kasvamaan. Sitten taas näytti siltä että mitään ei tule, mutta sitten mulla tarttui uusi ennätys kuha (1005 grammaa näytti vaaka). Lähettiin ajamaan takaisin päin sinne missä mulla nappas kuha ja serkulla heti kiinni n. 750 grammainen kuha. Nämä 2 kuhaa otettiin ruokakaloiksi. Päivän kuhavaappu oli jesse, jokainen kuha tuli jesse vaapulla, bomberit pyytivät pari tyhjää. Höytiäisen kanavan suun alueella pyörittiin, sieltä tuli kaikki kuhat.

Kannattaa kyllä mielellään nuo pikku-kuhat laittaa oikeasti takaisin kasvamaan (ellei ole pahasti vahingoittunut), koska siellä sitä isoakin on. Tuleevatpahan sitten isompana takaisin koukkuun. :) Kaveri oli pari viikkoa sitten joen suulta saanut n. 60 centtisen reilun 3 kilosen kuhan nääs.   

Juketsi

Quote from: kalajätkä on July 01, 2009, 22:14:32
Quote from: Juketsi on July 01, 2009, 21:24:22
Quote from: kalajätkä on July 01, 2009, 16:10:33
Eilen (30.6.2009) lähdin parin serkun kanssa vetouistelemaan, tietysti kuha tavotteena. Kello tais olla n. yheksän kun alotettiin. Aluksi tuli 2 pientä ahventa ja sitten ei pariin tuntiin mitään. Sitten serkku sai kahentoista aikaan 330 grammaisen kuhan, joka tietysti pääsi takaisin kasvamaan. Sitten taas näytti siltä että mitään ei tule, mutta sitten mulla tarttui uusi ennätys kuha (1005 grammaa näytti vaaka). Lähettiin ajamaan takaisin päin sinne missä mulla nappas kuha ja serkulla heti kiinni n. 750 grammainen kuha. Nämä 2 kuhaa otettiin ruokakaloiksi. Päivän kuhavaappu oli jesse, jokainen kuha tuli jesse vaapulla, bomberit pyytivät vain tyhjää. Höytiäisen kanavan suun alueella pyörittiin, sieltä tuli kaikki kuhat.

Kannattaa kyllä mielellään nuo pikku-kuhat laittaa oikeasti takaisin kasvamaan (ellei ole pahasti vahingoittunut), koska siellä sitä isoakin on. Tuleevatpahan sitten isompana takaisin koukkuun. :) Kaveri oli pari viikkoa sitten joen suulta saanut n. 60 centtisen reilun 3 kilosen kuhan nääs.   

Totta, olen hyvänä esimerkkinä siitä, huomatkaa että päästin tuon 330 grammaisen takaisin kasvamaan (onneksi ei vahingoittunut yhtään), toivottavasti tarraa uudestaan vähintään kilosena  :lol:  Tehkäähän muutkin samoin!  :wink:   Minä en voisi ajatellakkaan pistää poskeeni alamittaisia kaloja.... :-D...

Kuhalla taitaa se alamitta olla 45 cm. Näinköhän vajaa kiloinenkaan sen mitan ylittää?  :-P

JR#15

Lauantaina pikainen pyörähdys päivällä jokiaseman edessä, josta yksi pikkuinen kuha. Kalaa kaiku näytti todella paljon mutta suut pysyi kiinni.

tyhjän_pyytäjä

Mä kävin eilen kokeilemassa klo. 20-24 ei tullu kuhia, mutta 5 hauen pulikkaa :-P

Juketsi

Sunnuntaina tuli käytyä taas Pyhäselällä kalalla. Helkkarin isot aallot oli, mutta kuhaa oli todella paljon isoissa parvissa; osittain myös pinnassa. Silti vesi sekottui aaltojen takia sen verran, että tuloksena reissusta vaan yksi kuha (joka laskettiin takaisin) sekä ahven.

JuP3

Naapurifoorumilta bongasin kuhasaalista.  :-P

tyhjän_pyytäjä

Muutaman kerran on tullut jo Pyhäselällä käytyä kuhaa uistelemassa, hyvin sitä on noussut, mutta pieniä on ollut omat kuhat mitä on tullut... Karjalaisessa oli juttua siitä että joku oli vetäny kuhasalon edustalta päälle 5 kg kuhan. Kyllä siellä noita isompiakin olisi jos vain kohalle sattuisi... :lol: tänä iltana taas uistelu reissu heittämään. Mitenkä muilla, onko käyty kuhaa pyytämässä?

JR#15

Poiketaan hiukan aiheesta. Eilen vajaa 5h höytiäisellä kuhan kiusana, saaliina noin 10 kuhaa, pari ahventa ja haukee. Taas kerran kuha oli pientä noin 40cm joten kaikki jatkaa kasvuaan. Toivottavasti edes jossain vaiheessa löytyisi isompaa kalaa.

KÖSTER

Toimiiko siniselkäinen keltavatsainen ja punaista turpalevyn alla väriset vaaput pyhäselällä?

tyhjän_pyytäjä

Quote from: KÖSTER on June 30, 2010, 23:08:43
Toimiiko siniselkäinen keltavatsainen ja punaista turpalevyn alla väriset vaaput pyhäselällä?

En ole ite tommosta vaappua uittanut, mutta kannattaa kokeilla. Ite oon jesse vaapuilla vetänyt kuhaa Pyhäselältä. Tässä linkki jesse vaappujen sivuille:
http://www.korkiakoskenuistin.fi/11ja8.html   , toi väri 11 on antanut eniten kuhia itelle...