Pitäisi kai tuota jerkkivalikoimaakin hieman laajentaa. Nyt pakista löytyy muutama pikku-busa, salmo slidereitä pari (kelluva ja uppoava), muutamia Westin jerkkejä, sekä Zaltteja jos niitä nyt sitten jerkeiksi lasketaan. Mitä suosittelisitte minun viellä tohon settii hankkivan?
Nyt ollaan jo sellaisten asioiden äärellä, että valinta on tehtävä itse

Oma tapani ajatella haukivieheistä ylipäätään on seuraavanlainen...
- Tarvitaan eri syvyydellä uivia vieheitä, jotta voidaan kalastaa pinnasta alkaen, noin metrin tarkkuudella, niin syvälle kuin omilla vesillään voi kuvitella olevan tarvetta.
- Eri viehemallit uivat kalankin mielestä eri tavoilla, mikä näkyy siinä, että uitettaessa erilaisia vieheitä samalla syvyysalueella jollakin niistä tulee paremmin kalaa kuin muilla, vaikka vieheiden värimaailma olisi suunnilleen sama. Helpoiten tehoerot näkyvät viehetyyppien välillä, esim. jerkeillä ei nyt tule mutta lusikoilla samoista paikoista tulee, seuraavalla reissulla voi olla toisin. Samaa tapahtuu myös joka viehetyypin sisällä eri malleissa, eli joskus pullukka vaappu voi olla kalastavampi kuin hoikka perusvaappu, jne. Vieheen koollakin on merkitystä, usein lämpimässä vedessä ja ympäri kauden heikolla otilla viehekokoa voi hieman pienentää totutusta.
Noista syistä voi vetää äkkiä johtopäätökset, että jos haluaa valikoimistaan löytyvän joka syvyyteen erilaisia viehemalleja ja värejä, "riittävä" viehemäärä on herkästi kolmenumeroinen. Toisaalta, harvalla on varaa tai halujakaan hankkia satoja haukivieheitä ja raahata kymmeniä isoja vieherasioita mukanaan veneeseen. Vähempikin riittää, kun hankinnat tekee harkiten. Ja jos kalastaa koko kauden keväästä syksyyn, kylmän veden vieheet voi jättää kesäreissuilla pois matkasta, eli kaikkea ei tarvitse raahata mukanaan. Vieheiden säilytyksessä ja kuljetuksessa isot irtorasiat ovat tässä mielessä kätevämpiä kuin perinteiset pakit.
Oma linjani on ollut se, että esim. jerkeissä olen pitäytynyt vain muutamassa (kolmessa) eri mallissa. Vaikka tiedossa on, että jerkeissä on erilaisten uintityylien edustajia ja joskus esim. pitkä sivuliuku voisi olla kalastavampi uinti kuin vaikkapa pikku-Busan heilahtelu, olen kalastajana ilmeisesti niin mukavuudenhaluinen etten viitsi opetella kovin monen erilaisen jerkkimallin uittoa. Periaate on tässä mielessä sama kuin ahvenpilkeissä: mieluiten hankin muutaman, käyttösyvyyksiltään toisiaan täydentävän mallin, opettelen uittamaan niitä kunnolla ja hankin ajan kanssa niistä lisää värejä. Edellisen voisi kiteyttää niinkin, että kalantulon kannalta väri on minusta tärkeämpi kuin uinti.
Matalassa sinne kahteen metriin asti uitan pikku-Busaa, 2 - 4 metrissä uppoavia 10 – 12 cm Salmo Slidereita ja 12 cm Westin Jerkejä. Noiden syvemmän veden jerkkien käyttö jää minulla itse asiassa vain aivan alkukauteen huhtikuussa, ennen kutua. Näin kesällä kalastelen samoilla syvyyksillä (mutta eri paikoissa) jigeillä. Lisäksi hankin juuri pari Abu Mörrum Spinnarea, siis painopäälippaa, tarjottavaksi jigien rinnalla.
--pikeye