Chat

Author Topic: Missä kalat lymyävät?  (Read 7960 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

seriaali

• View Profile
    • Email
Missä kalat lymyävät?
« on: July 01, 2009, 06:55:27 »
Olen tässä miettinyt, että minne kalat ovat hävinneet, kun ei ole pitkään aikaan tullut yhtikäs mittään.
Olen vasta aloitteleva virvelöijä, joten varmasti taitoni eivät ole sielt parhaimmasta päästä ja ei tuo oma viehearsenaalinikaan varmasti edusta sitä kirkkainta kärkeä, mutta ihmetyttää et paikat, joista olen haukia jokusen tänä vuonna saanu ovat muuttuneet kuolleiksi :(

Käyn pääsääntöisesti joella Mäntäsälän Hirvihaarassa pienen kosken alajuoksulla ja sieltä olen jokusen hauen napannut.
Olen myös käynyt Haarajoella ja sieltäkin on hauki tullut alkukesästä.
Myös tuusulanjärven rantoja olen kolunnut veneen puutteen takia, mutta ens vkol saan soutuveneen ja pääsisi ulapalle kokeilemaan.

Onko teillä ammattilaisilla antaa jotain pieniä vinkkejä, mitä voisin kokeilla, jotta kalaonneni paranisi?
Omista muutaman vaapun(joitain halppiksia) ja muutaman lipan ja lusikan(halpoja edelleen). Näiden uinti ei varmasti ole ihan samaa luokkaa kuin esim rapalan tai kuusamon välineissä, mutta luulisi nyt jotain silti tulevan, kun on muutama jo tärpännykki.

pjk

• Guest
Vs: Missä kalat lymyävät?
« Reply #1 on: July 01, 2009, 10:03:30 »
Jos tunnetut ottipaikat hiljenevät, se on usein merkki siitä että kalat ovat siirtyneet muualle. Ne eivät välttämättä siirry edes matkassa kovin kauas, mutta kuitenkin erityyppisiin paikkoihin.

Kalasta siis vaihtelevasti erilaisia paikkoja. Nyt kesällä haukia löytyy usein kaikenlaisista paikoista: vesikasvustojen liepeiltä ja seasta, virtapaikoista, kivikoista, syvyyssuunnassa aivan matalasta (alle metri) useisiin metreihin asti. Valoisa aika on pitkä, joten kannattaa panostaa aamu- ja iltakalastukseen varsinkin kuumilla keleillä. Päiväkalastuksessa pilvinen sää voi olla helpompi kuin kirkas auringonpaiste. Kelistä ja kellonajasta riippumatta hauenkalastuksessa(kin) kannattaa kalastaa aina alueita, joille pääsee tuulemaan vähintään sen verran, että vedenpinta rikkoontuu, mielellään enemmänkin. Tyynessä vedessä kala on varsinkin matalassa arempaa ja kalastus hankaloituu huomattavasti. Aloita kalastus siis aina tuulen puoleisilta rannoilta.

Tämän tarkempaa on hankalaa sanoa tuntematta vesistöäsi tarkemmin, mutta pointti on nimenomaan siinä ettei kannata jämähtää samoille paikoille koko kesäksi, jos kalantulo kerran on hyytynyt.

Erilaisista paikoista kalastaminen asettaa myös viehevalinnoille omat vaatimuksensa, kun yhdellä uistimella ei millään pärjää kaikissa paikoissa, varsinkin jos syvyys vaihtuu. Kannattaa lukaista tämä artikkeli. Tärkeämpää kuin se, minkä merkkisiä ja näköisiä uistimia löytyy on vaihtaa viehettä melko usein, eli kaloille annetaan mahdollisuus näyttää mikä niitä sillä kertaa kiinnostaa.

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 17:35:25 by pikeye »

seriaali

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: July 01, 2009, 11:27:41 »
kiitoksia vinkeistä. Olen hieman opetellut tekemään itse lusikoita ja vaappuakin olen aloittanut valmistamaan. Lusikoita olen oppinut jo saamaan uimaan ihan kivan näköisesti, joten voisin kokeilla maalata niitä erilaisilla väriyhdistelmillä. Käsittääkseni ns.papukaija on hyvä väritys hieman sameassa vedessä? Paikat joissa olen heitellyt ovat monasti kovin sameita. Yleisin paikkani on puoli samea ja aika matala. Pitää yrittää siirtyä ko joella hieman pidemmälle kosken alajuoksuun kokeilemaan josko se hauki sieltä tulisi pannulle tirisemään.

pjk

• Guest
« Reply #3 on: July 01, 2009, 14:27:20 »
Tässä omia luottovärejäni hauelle rusehtavaan veteen. Papukaijakin löytyy, kuvassa keskellä.

Jos vähän luonnehtisin noita värejä, vasemmalta alkaen:

1. "Haloo": Erittäin räikeä ja vedessä kauas erottuva väri, joka on tänä kesänä jo lyhyessä ajassa lunastanut paikkansa luottovärien joukossa. Nimi "Haloo" tulee siitä, että uudessa heittopaikassa tuolla on hyvä muutamalla heitolla kysäistä, onko ketään kotona: jos paikalla on ottihaluisia haukia, ne käyvät herkästi ainakin näyttäytymässä vieheen kohdalla, vaikka väri ei sillä kertaa olisikaan se varsinainen päivän ottiväri. On ollut muutaman kerran ylivoimainen erityisesti aurinkoisilla keleillä, mutta ärsytysvärien tapaan saattaa toimia tai olla toimimatta aivan kelistä riippumatta.

2. Firetiger: Monien viehevalmistajien kartoilta löytyy jokin vastaava väri. Ärsytysväri tämäkin, on toiminut minulla parhaiten keskikesästä syksyyn, aika usein pilvisellä säällä mutta toisinaan aivan kirkkaalla auringonpaisteellakin.

3. Papukaija: Samat perusvärit kuin firetigerissä, mutta vähemmän räikeänä versiona. Vahvimmat näytöt poutaisilla / aurinkoisilla keleillä. On ollut (kaikkien värien tapaan) joskus ainoa, joka oikeasti toimii, toisinaan antaa kaloja myös samaan aikaan kuin sen oikealla puolella oleva kullansävyinen savukalaväri.

4. Savukala: Yksi varmimpia "luonnonvärejä" silloin, kun aurinkoa näkyy vähänkin, mielellään paljon. Antaa kalaa ympäri kauden, tosin parhaat tehot löytyvät alkukesästä, ehkäpä siksi että tuolloinhan aurinko paistaa korkeimmalta ja valoa pääsee myös pinnan alle paljon. Kun hyvä lähtökohta on, että viehevalikoimasta löytyisi aina jotain kiiiltäväkylkisiä pikkukaloja matkivia värejä, tällainen rusehtavan, kultaisen sävyinen väri on ollut minulla ruskeissa vesissä paljon kalastavampi kuin perinteinen musta-/siniselkäinen ja hopeakylkinen väri. Sellainenhan on perusväri kirkkaaseen veteen.

5. "Burt": Joskus tarvitaan tummia ja vaatimattomia värejä, paitsi monesti pilvisinä päivinä myös kelistä riippumatta silloin, kun otti on heikonlaista ja vieheen voimakas erottuvuus ja kirkkaus on hauille selvästi liikaa. Lusikkauistimissa hyvä vaihtoehto on silloin ollut esim. ahven-kupari tai kupari-musta.

Nuo ovat minulla siis perusvärejä, joita löytyy kuvan vieheiden lisäksi muistakin vieheistä, eri malleista, eri syvyysalueille. Niiden lisäksi on muita "tukivärejä", joita tulee kokeiltua viimeistään sen jälkeen, kun nuo perusvärit on heitetty alkureissusta läpi ja saatu suuntaa sille, minkä tyyliset värit sillä kertaa toimivat. Kuvasta puuttuu mm. kokopunainen, joka on joskus tehokas. Jos esim. papukaijalla saa jotain hajatärppejä, tulee luontevasti mieleen heittää seuraavaksi jotain punaista - sitä sävyähän oli vahvasti myös papukaijan kyljissä...

Silloin kun reissun alkupuolella ottivärejä vasta haetaan, en heitä yhtä viehettä kuin esim. viisi heittoa kerrallaan, etenkin jos ollaan jo tutuilla, hyviksi tiedetyillä paikoilla. Jonkin kalatapahtuman saa yleensä jo tuossa ajassa, jos kyseinen väri kiinnostaa kaloja. Jos veneen toisessa päässä tasaväkinen kalakaveri tekee vielä samaan aikaan omia kokeilujaan, nekin pitää huomioida, ja ennen pitkää ottivärit löytyvät yhteispelillä. Yksin hommaan menee vain kauemmin aikaa, kun omaa tekemistään ei voi verrata kaverin toimintaan.

Sameissa vesissä en ole nykyään kovin paljoa kalastellut, mutta nyrkkisääntönä vedenalaisen näkyvyyden heikentyessä vieheen erottuvuuteen kannattaa panostaa, sillä hauki on ensisijaisesti näkösaalistaja. Voimakkaat värit ovat hyvä lähtökohta, esim. noista minun perusväreistäni Haloo ja firetiger lähtisivät uimaan ensimmäisten joukossa (toki niitä tummiakaan vieheitä kokonaan unohtamatta). Selkeä tummempi raidoitus vaalealla pohjalla lisää myös värikontrastia.

Koska hauki käyttää saaliin paikallistamisessa myös kylkiviiva-aistiaan, vieheen erottuvuutta sameuden keskellä parantaa myös voimakas uintiliike, ja ei ole ainakaan pahitteeksi mikäli esim. vaapun sisällä on räminäkuulia ääntä pitämässä. Kannattaa heitellä myös isoja lippoja ja leveitä lusikoita.

Jos lähistöltä löytyy kirkkaamman veden alueita, ne kannattaa ilman muuta käydä kokeilemassa. Voihan olla, että samean veden alueella kala on passiivista, mutta paremman näkyvyyden alueella ottihaluisempaa.

--pikeye    

« Last Edit: June 28, 2010, 17:34:45 by pikeye »

Ammattilainen

• View Profile
« Reply #4 on: July 05, 2009, 21:29:02 »
Joskus tosiaan kalat eivät nappaa tai ole samalla paikalla, mistä niitä ennen on tavoittanut. Pjk kertoikin tuossa jo äsken aika paljon asiasta, mutta tosiaan paikkaa kannattaa vaihdella, myöskin syvyys suunnassa. Ja tietysti testailla paljon erillaisia vieheitä. Värejä, kokoja, malleja yms. Joskus kun kala on huonolla syönnillä, niin mm. lipat toimivat aivan loistavasti.
Kalaan aina kun pääsee !

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #5 on: July 05, 2009, 21:31:04 »
Joskus kun kala on huonolla syönnillä, niin mm. lipat toimivat aivan loistavasti.
Olisiko sinulla jokin perustelu tuolle lippa väitteelle, vai onko se vain mielipide ?

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #6 on: July 05, 2009, 21:44:13 »
Joskus kun kala on huonolla syönnillä, niin mm. lipat toimivat aivan loistavasti.
Olisiko sinulla jokin perustelu tuolle lippa väitteelle, vai onko se vain mielipide ?

Eikös kaikki kalastuksessa perustu loppupeleissä kunkin kalastajan omille mielipiteille väreistä jne? Jos tieteellinen tutkimus olisi osoittanut jonkin kikan pomminvarmaksi, kaikki käyttäisi sitä.
Tenavana,kun lipat oli itsellä vielä vakioviehe, tuli aina välillä huomattua että ne oli ainoat eväät mikä kalalle kelpasi.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Ammattilainen

• View Profile
« Reply #7 on: July 05, 2009, 22:29:38 »

Hyvä kysymys, ja pahoittelut kun tuli vähän huono vastaus (ilman mielipidettä) - Niin ja asiaan. Sekä että. Oma mielipiteeni mutta myös olen kuullut ammattikalastajien suusta, kalalehdissä ja opetus DvD:ssä.
Kalaan aina kun pääsee !

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #8 on: July 05, 2009, 23:42:11 »
Minäkin olen kuullut kaikenlaista, jopa nähnyt DVD:ltä ja vielä lukenutkin lehdistä mitä erilaisimmista asioista, mutta silti pidän niitä mielipiteinä, enkä lopullisena totuutena.

Kuten "pjk" tuossa aiemmin jo kertoikin, kalat etsivät erilaisina aikoina erilaisia oleskelupaikkoja. Niihin vaikuttavat esim: valoisuus, vedenlämpö, virtaukset, ravinnon hankinnan helppous, häiriötekijät sekä suojapaikat, ja vielä varmasti paljon muitakin asioita.
Parasta ja ottavinta uistinta on mahdoton sanoa, mutta joitain yleisiä "uskomuksiahan" on jokaisella kalastajalla. Kuten on myös ns. luottovieheitä.

« Last Edit: July 06, 2009, 13:56:54 by Pete »

pjk

• Guest
« Reply #9 on: July 06, 2009, 14:14:52 »

Oma tuntumani eri viehetyyppien tehoeroista on, että se olisi paitsi päivä- ja tilannekohtainen, myös vesistökohtainen asia. Esimerkiksi kotivesilläni lipat ja vaaput (lasken vaapuksi puu- ja muovivieheet, joiden uinti on suorakelauksella syntyvää sivupotkua ja / tai kylkien keikuttelua) toimivat lähes poikkeuksetta heikommin kuin jerkit ja lusikat. Lippoja en ota edes mukaan, kun ne eivät kerran kalasta.

Miksi näin on, voi vain arvailla. Se on ainakin varmaa, että viehetyyppien perusuinnit poikkeavat toisistaan (lusikka keikahtelee ja väläyttelee itseään, vaappu "takoo" puolelta toiselle, jerkki ui katkonaisesti syöksähdellen, lippa kulkee suoraan ja lähettää voimakasta paineaaltoa jne.). Joka vieheen uinti paitsi näyttää, myös tuntuu erilaiselta kalan kylkiviivassa. Lippa voi olla tehokas esim. sameassa vedessä, kun kalan on helpompaa löytää suoraan etenevä ja tasaista paineaaltoa lähettävä viehe. Lippa voi olla joissakin tilanteissa tehokas ihan siksikin, että useimpien käyttämät lipat ovat "ahvenkokoa", eli pieni viehe kelpaa kalalle joskus paremmin kuin iso.

Toinen selitys voisi olla siinä, millaista ravintokalaa minkäkin alueen hauet ovat tottuneet näkemään ja saalistamaan. Jos tarjolla on esim. paljon korkeaselkäistä saalista kuten ahvenia ja isoja särkikaloja, leveiden jerkkien toimivuus ei liene yllätys. Jigikalastuksen puolella havainnontynkää alkaa olla myös siitä, että kotivesilläni hauet ainakin kolmeen kiloon saakka kelpuuttavat selvästi paremmin pienehköt 5 tuuman toukkajigit kuin 6 tuuman kalajigit, jotka kooltaan olisivat sinänsä sopivia. Ehkäpä jigipaikoillani hauki on tottunut syömään melko pientä kalaa, joten tuollainen kalajigi on hahmoltaan jo liian suuri?  

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 17:29:09 by pikeye »

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #10 on: July 06, 2009, 16:49:04 »
Kuten aiemmissa vastauksissa on todettukkin, paikkoja kannattaa vaihdella.

Kalat eivät ole samassa paikassa välttämättä edes tuntia. Jos heittelet tutulla paikalla vaikkapa yli tunnin ja kalaa ei ole tullut, niin suosittelen paikan vaihtamista lämpimästi.

Yksi kalapaikkasi, missä yleensä siis kalastat on joki. Jos vain on mahdollista (jos rannat eivät ole hirveän puskaisia yms), niin kannattaa mennä jokea alaspäin vähitellen.
Matkanvarrelta saattaa bongata sellaisen kalapaikan, joka muuttuu vakioksi. Ja aina uudella reissulla kun tekee saman, eli aloittaa samasta kohdasta ja menee jokea vähitellen alaspäin niin saaliit saattavat parantua (en lupaa kumminkaan mitään  :-)). Joskus voi mennä tietenkin myös vastaavasti jokea ylöspäin.

Kalastat siis myös järvellä. Siellä kannattaa myös kokeilla paljon erilaisista paikoista. Nyt kun saat vielä mahdollisuuden veneeseen, niin voit kokeilla vieläkin enemmän erilaisia paikkoja, mitä rannalta kalastaessa. Kokeilemisen arvoisia paikkoja näkee ihan silmälläkin (mm. poikkeuksilliset virtakohdat, kivikot, kasvillisuus yms). Jokainen paikka mikä vähänkin pistää silmään, kannattaa käydä koittamassa.

Sitten vähän vieheisiin... Kyllä kaikenlaisilla vieheillä voi saada kalaa. Oli se minkälainen tahansa. Vieheen merkkiinkään ei välttämättä aina tarvitse panostaa niin paljon, kun sen väriin. Kaikista vieheistä ei kumminkaan löydy, kun se yksi väri. Mutta miltein kaikkien laadukkaimpien merkkien vieheillä on värikartat, joista on varaa valita... Sanan "laadukas" osaa jokainen päätellä itse.

Kun ostaa jonkun uuden vieheen, eikä saa sillä ikinä kalaa samaan aikaan, kun muut vieheet antavat, niin vika onkin usein sen värissä.
Täten kannattaakin kokeilla samaa viehettä ainakin toisen kerran vielä eri värissä. Joskus tietenkin vieheen uinti voi merkata myöskin paljon.
Yksinkertaisesti eri päivinä, eri väriset-, ja laiset vieheet toimivat paremmin.

Kalastus vaatii joskus malttia ja odotusta, mutta kyllä se yleensä palkitaan !
« Last Edit: July 06, 2009, 20:20:27 by Vikke »
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

seriaali

• View Profile
    • Email
« Reply #11 on: July 06, 2009, 21:18:22 »
kiitoksia kovasti neuvoista. Kokeilinkin jo tänään siirtymistä vakio joellani jokusen sata metriä alemmaksi pellon reunaan, missä pusikko loppui ja pientä lumpeikkoa oli näkyvissä. Kunhan saan lusikka proton toimimaan, voisin kokeilla maalata erilaisia värejä niihin. Eka omatekoinen vaappuni on musta puna vihreä mutta se ei oikein toiminut. Noh kokeillaan sitten kuhan sopiva aihio muotoutuu

Ammattilainen

• View Profile
« Reply #12 on: July 06, 2009, 21:53:10 »
kiitoksia kovasti neuvoista. Kokeilinkin jo tänään siirtymistä vakio joellani jokusen sata metriä alemmaksi pellon reunaan, missä pusikko loppui ja pientä lumpeikkoa oli näkyvissä. Kunhan saan lusikka proton toimimaan, voisin kokeilla maalata erilaisia värejä niihin. Eka omatekoinen vaappuni on musta puna vihreä mutta se ei oikein toiminut. Noh kokeillaan sitten kuhan sopiva aihio muotoutuu

Juu, "lykkyä tykö"

Se on todellakin kummallista miten nopeasti ottivieheet vaihtelevat - ei tarvi kuin esim. auringon ruveta hieman paistamaan enemmän, niin voi olla ettei äsken kelvannut viehe enää kelpaa lainkaan. Ja toki on niitä hyviä aloitus värejä mm. firetiger on aina omasta mielestäni ollut kokeilemisen arvoinen.
Kalaan aina kun pääsee !

seriaali

• View Profile
    • Email
« Reply #13 on: July 06, 2009, 22:09:45 »
Pitäis eka vaikka mato-ongella naarata joku pieni affena, napautta se hengiltä ja sitoa koukku se pyörstöön:) Jos ei toimisi niin sen luonnon vaapun voisi sitten viedä kisulle evääksi

ALEE

• View Profile
« Reply #14 on: July 08, 2009, 23:40:53 »
Jatketaan nyt samaan aiheeseen... Täälläpäin Päijanteellä samanlaista ongelmaa, haukia vaan ei tahdo oikeen tulla. Kaislikot ja muut rantakasvustot antaneet pääasiassa pientä haukea, mutta niitäkin harvoin. Läheiseltä pieneltä selältä ainakaan matalikoilta joissa on kalastettu ole juurikaan kalaa tullut. Tällä selällä on vähän saaria tai karikoita, niiden läheisyydet ovat vielä koettamatta. Rannoilla on pääasiassa heitelty vaapuilla ja selällä vaapuilla uisteltu soutuveneellä... :roll:

Ammattilainen

• View Profile
« Reply #15 on: July 09, 2009, 00:43:34 »
Jatketaan nyt samaan aiheeseen... Täälläpäin Päijanteellä samanlaista ongelmaa, haukia vaan ei tahdo oikeen tulla. Kaislikot ja muut rantakasvustot antaneet pääasiassa pientä haukea, mutta niitäkin harvoin. Läheiseltä pieneltä selältä ainakaan matalikoilta joissa on kalastettu ole juurikaan kalaa tullut. Tällä selällä on vähän saaria tai karikoita, niiden läheisyydet ovat vielä koettamatta. Rannoilla on pääasiassa heitelty vaapuilla ja selällä vaapuilla uisteltu soutuveneellä... :roll:

Paljon voi joskus joutua päivän aikana vaihtelemaan paikkaa ja viehettä ennen kuin se oikea ottipaikka tai ottiuistin löytyy. Itse kyllä etsin päivän aikana useasti enenpikin ottiväriä, en niinkään viehettä. Tietysti tulee aina ensisijaisesti testattua näillä klassikoilla ; turku spoon ja krokodile - näiden kahden vieheiden kokoa ja väriä vaihtelen päivän mittaan, ja jollei mitään tule niin rupean testailemaan lippoja ja jigejä. Joskus myös tulee huonon syönnin aikaan lähdettyä vetelemään vaappua syvemmille vesille. Kireitä siimoja :-)!
Kalaan aina kun pääsee !

seriaali

• View Profile
    • Email
« Reply #16 on: July 09, 2009, 06:33:53 »
ei se fisu tahdo löytyä. Olen tuota vakio jokeani nyt harannut päivä päivältä eteenpäin turhaan:( tänään menin jopa ihan toiselle joelle, josta olen kuullut nousseen isoakin pulikkaa. Ei sieltä mitään tullu. En osaa sanoa mikä mättää. Monia eri värejä olen kokeillut. samoin eri lippoja, lusikoita ja vaappuja. Olen myös yrittänyt kehitellä jotain omaperäisiä uittotyylejä tuon preinteisen suoran kelauksen lisäksi. Viime vkol Haapaveedeltä nousi pien hauki ja veljelle tuli pien affena. En tajua haisenko mä sit niin pahalta et kala ei uskalla piilostaan tulla :D

Ammattilainen

• View Profile
« Reply #17 on: July 09, 2009, 20:57:38 »
Onnea yritykseen. Tietysti vieheen uittosyvyys voi myöskin vaikuttaa. Kuinka nopeasti kelaat?
Kalaan aina kun pääsee !

seriaali

• View Profile
    • Email
« Reply #18 on: July 10, 2009, 06:52:39 »
Olen vaihdellut uittonopeutta. Välillä kelaan rivakasti ja välillä hitaasti (riippuu tietysti mikä ottipeli minulla on kiinni). Usein vaihtelen kelausnopeutta kelauksen aikana siten, että aluksi nopeaan ja sitten hieman hiljennän ja taas nopeaa. Paikat joissa kalastan on sen verran vähän vettä, että uittosyvyydellä tuskin paljoa voi pelata. Vaihtoehtoina on monesti joko pohja, aivan pinta tai sitten sopivasti siitä väliltä :) Toki joissain kohdissa on enemmänkin vettä, joten noissa kohdissa olen antanut ottimen välillä vajota syvemmällekkin.

center>