Chat

Author Topic: Kunnioitusta alamittoja kohtaan  (Read 12091 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
Kunnioitusta alamittoja kohtaan
« on: July 22, 2009, 18:23:14 »

On erittäin valitettavaa, että alamittoja ei kunnioiteta vaan otetaan kalat oli koko mikä tahansa. Kuhan pyynnissä tämä erittäin yleistä, mutta myös lohikaloja otetaan lähes samaan tahtiin. Aktiivivälinein pyydettyjä alamittaisia kaloja ei kenenkään pitäisi ottaa millään tekosyyllä. Varovaisesti kun koukut irrottaa, niin kala voi jatkaa turvallisesti matkaansa. Käytä siihen vaikka varttitunti aikaa. Sinttien pyytäminen ei ole minkään arvoista.

Pyydyksillä luonnollisesti pyydetään suurin osa alamittaisista kaloista. Ammattikalastajat osaavat pyytää sopivan kokoisilla verkoilla ettei alamittaisia tule. Ainakin suurin osa, mutta me harrastajakalastajat emme sitä aina osaa. Käytetään silmäkooltaan sellaisia verkkoja, että pienet kalat pääsevät uimaan läpi. Tietysti jotkut kalat vaativat pienisilmäisiä verkkoja, kuten muikut, mutta katsotaan mihin verkot laitetaan. Otetaan selvää missä mikäkin kalalaji liikkuu ettei tule vaikkapa ahvenverkoilla pyydettyä kilokaupalla kuhan poikasia.

Valtion päättäjien pitäisi puuttua tähän ikävään epäkohtaan joka laskee saaliiden tasoa ja sitä kautta vaikuttaa alan ammattilaisten toimeentuloon, harrastajien vähentymiseen pidemmällä aikavälillä joka vaikuttaa tietysti taas kalastusvälineiden valmistajien toimeentuloon. Lisää varoja valtion kassasta kalastuksen valvontaan. Myös rangaistuksia tulisi tiukentaa niin paljon ettei riskin ottaminen kannata. Kuulin jokin aika sitten, että jos Ruotsissa rikkoo sääntöjä, niin siellä saattaa menettää kaiken valtiolle. Ei pelkästään vapoja ja vieheitä vaan jopa veneensä. Jotain tämän suuntaista kaivattaisiin Suomeenkin. Eihän me haluta jäädä jälkeen rakkaan naapurimaamme suhteen.

Keskustelua aiheesta toivotaan. Mitä mieltä sinä olet? Kuinka asiaan voisi vaikuttaa?
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

El Dorado

• MSN Messenger - futislude95@hotmail.com
    • View Profile
    • http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php
    • Email
Vs: Kunnioitusta alamittoja kohtaan
« Reply #1 on: July 22, 2009, 18:45:57 »
Joo, olen samaa mieltä asiasta Aatamin kanssa.

Tuolla Oulussa, Toppilan putkella alamittaisten kuhien ottaminen on todella yleistä.
Putken kuhista 80%, ellei enemmänkin ole alamittaisia kuhia.

Olen seurannut jo viimevuodesta tätä touhua, kaikki kuhat otetaan siellä, jotka saadaan.
En tajua, että miksi niitä ei voisi päästää kasvamaan, no mutta onhan se tietenkin kiva, että vanhukset saavat ruokaa.  :-)

Itse tunnustan, että viimevuonna otin alamittaisia kuhia :oops:, mutta sitten elo- syyskuussa tajusin, että ei niitä kannata ottaa.

En kyllä tiedä miten asiaan voisi vaikuttaa, mutta yritetään kaikki nyt päästää kaikki alamittaiset kalat kasvamaan.. :-)

eipä paljon asiaa irronnu aivoista

Jätetään nuo tuollaiset pikkufontilla kirjoitetut lauseet mieluummin kirjoittamatta, jos niitä ei normaalikokoisena voi/kehtaa laittaa, todella hattumaista lukea, eiks je ;)
-Timpe
« Last Edit: July 22, 2009, 18:54:44 by Timpe »

hd-dvd

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: July 22, 2009, 20:56:38 »
Ainakin koskilla tuohon on mielestäni yksinkertainen ratkasu: VALVONTAA. esim. Halistenkoskella kukaan ei ole koskaan kysynyt mitään lupia, tänäkin vuonna olen käynyt siellä maaliskuusta lähtien vähintään 2xviikko. Melkein joka viikko siellä on joku sankari onkimassa smoltteja, jos asiasta mainitsee niin ei olla kuulevinaan.

Mielestäni yleisillä kalapaikoilla(koskillahan näitä on ihan hyvin)  voisi olla jonkinlaisia infotauluja, koskien kalojen alamittaa, Itse en tiennyt että kuhalla edes on alamitta kun ensimmäisen kuhani sain( n 3-vuotta sitten) Kävi tuuri. että melkein heti kuhan saamisen jälkeen kalastuksenvalvoja ilmestyi paikalle ja valisti asiasta. (saamani kuha oli 42cm \o/)

Hmm itse olen tainnut kerran syyllistyä alamittaisen ottoon, lapissa mökkimme edessä menee joku koski, heittelin siellä lippaa ja sain raudun. Mukaanhan se lähti...(puolustetaan sillä että olin pikkupoika  :-D ) Itseasiassa en tiedä edelleenkään mikä on raudun alamitta, voisin korjata virheen suorittamalla googletuksen.

Jos sattuu jäämään kiinni vaikka 30cm taimenen papittamisesta, niin saako siitä edes sakkoja ?

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: July 22, 2009, 21:07:59 »
Se on kalastuslain rikkomus ja kyllä siitä sakot saa, jos sen valvoja eteenpäin vie.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Juz

• View Profile
« Reply #4 on: July 22, 2009, 21:11:06 »
Itse pyrin vapauttamaan kaikki alamittaiset mahdollisimman hienosti ettei kalalta mene rikki mitään. Pidemmekin uistellessa kuhan alamittana 47cm ja vapautetaan tietysti loput sitten kun on ruokakalat altaassa. Huvikseen uistellessa myös kaikki ahvenet ja hauet pääsee vapauteen.
Tuli mieleen yksi paikallinen verkkokalastaja joka pitää kuhaverkkoja ympäri vuoden ja ottaa kaikki 20cm kuhatkin mukaan vaikka ahvenfileiksi :-D Ja vielä kehtaa kehua tyyliin "tulipa taasen saavillinen kuhia verkoista" :|

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: July 22, 2009, 21:30:49 »
Tuo Juz:in mainitsema verkkokalastaja kuvaa turhan hyvin ukkoontuvien verkkokalastajien kantaa ja se on sanalla sanoen perseestä. Jos olen oikein ymmärtänyt niin kuha on sellainen laji, jolle koosta/iästä on hyötyä poikastuotannossa. Tietysti lohikalat myös tällaisia.

Itse kannattaisin vieläkin suurempia alamittoja. Esimerkiksi järvärille 60 cm, taimenelle 60 cm kuhalle 50 cm. En usko, että tällaisesta muutoksesta ole kuin positiivisia vaikutuksia kalakantoihin.

[TSK]Topa

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: July 22, 2009, 22:06:27 »
joo-o ei voi olla ku huolissaan tästäkin asiasta. Niin paljo näkee tänä päivänä näitä kyseisiä herroja, jotka hamstraavat ämpäritolkulla alamittaisia kaloja ylös ja vielä pari tapausta kehannu tulla kehuskelemaan saaliillaan. Jälkeepäin sitten ruikutetaan, kun kuhaa ei taho tulla ja mistä lie sekin johtuu. Tuosta kuhan alamitasta sen verran, että täälläpäin ainakin ilmoitettu kuhan alamitaksi 45cm ja kaipa tuo on kaikkialla sama. Jostakin luin, jos nyt oikein muistan, että kuhan alamittaa laskettaisiin 40 senttimetriin mikä on kyllä aika huolestuttavaa, jos näin käy. Kalastuksen valvontaa pitäisi lisätä ja huomattavasti. Täälläpäin pariviikkoa sitten tapahtui harvinainen näky järvellä. Kalastuksenvalvojahan se siellä oli ja lupia tuli kyselemään. Tuo oli positiivinen yllätys, koska järvellä viimeksi käynyt n.5 vuotta sitten kalastuksenvalvoja minun tietojeni mukaan. Eipä siinä muuta, kun jätetään ne alamittaiset takaisin sinne minne ne kuuluu.

Topa

abla

• View Profile
« Reply #7 on: July 23, 2009, 10:14:53 »
Itse olen nähnyt että etenkin Venäläiset ottavat mukaansa kaiken mitä saavat. Varmasti Suomalaisetkin ottavat alamittaisia mutta mutta...

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: July 23, 2009, 13:56:44 »
Itse en alamittasia ota. Mutta kertokaas mitä tehdä jos alamittainen ottaa kiinni ja koukku on syvällä. Kala vuotaa verta kun koukun saa irti. Päästääkö takaisin, vaikka olisi 100% varma että se ei selviä, vaiko päästää tuskistaan ja nakkaa ravuille?

Mitä itse tekisit tilanteessa?
« Last Edit: July 23, 2009, 15:58:35 by Kipster »

pjk

• Guest
« Reply #9 on: July 23, 2009, 14:18:48 »
Itse olen nähnyt että etenkin Venäläiset ottavat mukaansa kaiken mitä saavat. Varmasti Suomalaisetkin ottavat alamittaisia mutta mutta...

Suomi ja Neuvostol... siis Venäjä ovat naapurimaita. Missä muualla Euroopassa tai ylipäätään länsimaissa tuo kaikkien kalojen rohmuaminen sekä ei-ammattimainen verkkokalastus rehottavat samalla tavalla kuin meillä? Ruotsi on tuossa lahden takana, mutta kalastuskulttuuri on siellä valovuosia edellä meitä.

Toisaalta, Ruotsi ei ole käynyt viimeisintä sotaa eikä nähnyt siitä johtuvaa pula-aikaa samalla tavalla kuin Suomi. Toivoa sopiikin, että meilläkin asenteet alkavat muuttua pikkuhiljaa kun tajutaan, että 2000-luvulla kalan voi nähdä jo muunakin kuin pelkkänä elintarvikkeena.

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 17:06:46 by pikeye »

kalle

• View Profile
« Reply #10 on: July 23, 2009, 15:25:51 »
 Juu, helppo olla samaa mieltä Aatamin kanssa alamittojen kunnioittamisesta.
 Mielestäni paras lääke olisi ensiksikin verkkojen silmäkoon kasvattaminen - silloin väistämättä otettavienkin keskikoko kasvaisi - eikös vaan?

Vapavälineillä ei kuitenkaan niin suurta tuhoa saada aikaan. Sanktiot vaan huomattavsti kovemmiksi...

Itse en lähtisi ihan noi nostamaan alamittoja - vapakalastajat kärsivät, ja verkkopyytäjät toteavat vain: Taas on jäänyt alamittainen pahasti kiinni...

miesnumero69

• View Profile
« Reply #11 on: July 23, 2009, 17:14:10 »
Moro

Mitäs mieltä olette seuraavasta? Eräällä etelä suomen järvellä pyydetään kuhaa alamittana lakisääteinen 37 cm, kalastus alue tehnyt kuitenkin päätöksen että kuhan alamitta 45 cm . Ongelma on siinä että osa porukasta pyytää alamittana 37 cm ja osa noudattaa tuota 45 cm. Syyllistyykö nuo 37 alamiitta pyytäjät rikokseen josta voi saada rangaistuksen, ja tietääkö kukaan mikä rangaistus tulee alamittaisen kalan pyynnistä.

Miskala

• View Profile
« Reply #12 on: July 23, 2009, 17:17:42 »
Moro

Mitäs mieltä olette seuraavasta? Eräällä etelä suomen järvellä pyydetään kuhaa alamittana lakisääteinen 37 cm, kalastus alue tehnyt kuitenkin päätöksen että kuhan alamitta 45 cm . Ongelma on siinä että osa porukasta pyytää alamittana 37 cm ja osa noudattaa tuota 45 cm. Syyllistyykö nuo 37 alamiitta pyytäjät rikokseen josta voi saada rangaistuksen, ja tietääkö kukaan mikä rangaistus tulee alamittaisen kalan pyynnistä.

Voihan siinä kalastusvälineet hyvinkin lähteä kalastajilta, jos on alamittanen kuha otettu ylös.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #13 on: July 23, 2009, 20:03:55 »
Käsittääkseni tuo 37 cm on yleinen alamitta, jos ei kalastuskunta erikseen ole muuta määrännyt. Vähintään tuo se kuitenkin on. Eli nyt kun teillä päin on määrätty 45 cm alamitaksi, niin silloin on laitonta pyytää 37cm mittaisia kaloja kotiin vietäväksi.

Vehkeet valtiolle oli joskus ihan mainoksessa, mutta olen myös kuullut 50 euron suuruisesta sakosta. Ihan varmana en kuitenkaan osaa sanoa. Onkohan joukossamme kalastuksenvalvojaa joka osaisi asiasta tarkemmin valaista?

Don Miguel

• View Profile
    • Email
« Reply #14 on: July 23, 2009, 20:18:49 »
Vehkeet valtiolle oli joskus ihan mainoksessa, mutta olen myös kuullut 50 euron suuruisesta sakosta. Ihan varmana en kuitenkaan osaa sanoa. Onkohan joukossamme kalastuksenvalvojaa joka osaisi asiasta tarkemmin valaista?

Porvoonjoella alamittaisen kuhan hinta oli 50€/kpl. Ensimmäistä kertaa näin, kun valvoja hoiteli toimiaan.
Joku sieltä sitten +300€:n laskun kanssa lähti ilman kuhiaan.
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

KALIKKA

• Foliohattu
    • View Profile
    • Email
« Reply #15 on: July 23, 2009, 20:33:26 »
alamitta ongelmia on myös täällä savon suunnalla.isännät ostelivat 45mm kuha verkkoja ja kehuskelivat kuhilla :cry:
tänä kautena ilahduttavaa kyllä paikat jossa käyn kuhaa hämmentämässä ovat olleet verkoista lähes vapaat ja verkottajilla silmäkoko ollut 55mm
jotain tuo norppa vouhotus sentään on saanut aikaan :lol:
itte olen koittanu pitää kuhan mitan 50cm paremmalla puolella ja lohen sukusilla 55.toistaiseksi olen kalassa pysyny ihan riittävästi.
kapulan kokokin on minimi 11cm ja suurin osa vedossa olevista kalikoista 13-16cm kuhalle,mutta taannoinen reissu ja viime reissu osoitti
että 20cm kuhalle kelpaa myös iso kapula,kun sille päälle sattuu.todellisuudessa karsii kuitenkin pienempiä
hauella mitta on miulla,että kalalla pitää olla kokoa riittävästi eli siellä kolmosen paremmalla puolella jotta kelpuutan kyytiin,ellei muummo ankan kissalta
ole päässy sapuska loppumaan
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa

unskilo

• Puluopaatti
    • View Profile
    • Kalastusblogini
« Reply #16 on: July 24, 2009, 12:42:01 »
miesnumero69: Ainakin Oulussa sanotaan kalastuslupaehdoissa näin: "Kalojen alamittoja: merilohi 50 cm merialueella, merilohi 60 cm jokialueella, meritaimen 50 cm, taimen 40 cm, kuha 37 cm ja harjus 30 cm. Kuhan kalastuksessa vapaaehtoiseksi alamitaksi suositellaan vähintään 45 cm."

Itseänikin ärsyttää suuresti kun alamittoja ei noudateta. Koskahan kaikki tajuaisivat, että alamitoilla pyritään varmistamaan, että kalat pääsisivät sukukypsiksi asti ja ehtisivät kutea ainakin kerran ennen kuin joku kalastaja sen vie ruuakseen? Kävin myös tuossa kerran siellä Toppilan putkella, ja rantaan päästessäni joku mies oli juuri nostamassa (alamittaista) kuhaa ylös, ja kehui suureen ääneen että melkein joka heitolla on kuha kiinni. "Alamittainen, mutta muuten hyvä", totesin, ja mies vastasi, että "No ei sillä oo niin väliä..." Alkoi ärsyttää niin että menin itse kalaan niin kauas kuin pääsin ko. tyypistä. Olisi pitänyt ottaa siitä kuva ja laittaa nettiin kiertämään, prkl.
http://unski.pulu.org/onki/  Kalastusblogini. http://rohtologi.pulu.org/ Opiskelublogini.

pjk

• Guest
« Reply #17 on: July 24, 2009, 13:05:25 »
Joidenkin perustelut alamittaisten pyynnille voivat olla niinkin typerät, kuin "ei täältä tule isompia". Tuohon ei saa parannusta kuin kahdella tapaa: nopeampi tapa on vaihtaa kalastuspaikkaa, esim. syvemmän suuntaan tai kokonaan toiseen vesistöön. Hitaampi, mutta kestävämpi tapa on olla tappamatta alamittaisia kaloja.

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 17:05:30 by pikeye »

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #18 on: July 25, 2009, 13:20:41 »
Yksi vähän aihetta sivuava homma mikä menee yli hilseen on tuo kiintiöiden rikkominen. Mikä hitto siinä on, kun määrätään kiintiö jonnekin, niin siitä ei välitetä jos ei valvoja ole lähettyvillä? Evon Niemisjärvillä kuukauden istutusmäärät hipovat lähellä tuhatta kiloa. Onhan se paljon, mutta kävijöitäkin on paljon. Kuukaudessa varmasti yli tuhat kävijää. Ainakin vilkkaimpaan aikaan. Eräällä kerralla satuttiin istutusten jälkeen sinne ja totta kai kalaa tuli. Kahteen mieheen otettiin 2 kalaa äijää kohden. Kolmen lohikalan kiintiö tuolla. Sitten ohi kävelee kaveri jonka kanssa sitten pari sanaa vaihdettiin. Kysyin saaliista ja äijä totesi, että jos et paljasta valvojalle, niin 11 kirreä ja kaveri vieläkin useamman. Kyllähän niitä kaloja oli aikamoinen läjä. Pieni epäkohta siinä tosin oli. Nimittäin kaveri oli kiskonut neljän päivän kalat yhtenä päivänä. 11 kiloa kirjolohta on aikamoinen määrä syötäväksi kahden kuukauden ajalle. Jokainen kuitenkin tietää, että kalaa ei kannata pakastaa kahta kuukautta pitempään. Miksi pitää olla niin välinpitämätön? 

pjk

• Guest
« Reply #19 on: July 25, 2009, 13:33:35 »
Yksi vähän aihetta sivuava homma mikä menee yli hilseen on tuo kiintiöiden rikkominen. Mikä hitto siinä on, kun määrätään kiintiö jonnekin, niin siitä ei välitetä jos ei valvoja ole lähettyvillä? Evon Niemisjärvillä kuukauden istutusmäärät hipovat lähellä tuhatta kiloa. Onhan se paljon, mutta kävijöitäkin on paljon. Kuukaudessa varmasti yli tuhat kävijää. Ainakin vilkkaimpaan aikaan. Eräällä kerralla satuttiin istutusten jälkeen sinne ja totta kai kalaa tuli. Kahteen mieheen otettiin 2 kalaa äijää kohden. Kolmen lohikalan kiintiö tuolla. Sitten ohi kävelee kaveri jonka kanssa sitten pari sanaa vaihdettiin. Kysyin saaliista ja äijä totesi, että jos et paljasta valvojalle, niin 11 kirreä ja kaveri vieläkin useamman. Kyllähän niitä kaloja oli aikamoinen läjä. Pieni epäkohta siinä tosin oli. Nimittäin kaveri oli kiskonut neljän päivän kalat yhtenä päivänä. 11 kiloa kirjolohta on aikamoinen määrä syötäväksi kahden kuukauden ajalle. Jokainen kuitenkin tietää, että kalaa ei kannata pakastaa kahta kuukautta pitempään. Miksi pitää olla niin välinpitämätön?  

Voisiko siinä olla sitäkin, että pyyntivietti saa vallan eikä ihminen tajua lopettaa ajoissa, kun kalaa tulee kerrankin hyvin. Jonkun kerran olen itsekin sortunut samaan lajissa, jossa pyydetään kappaleita ja niitä voi tulla lyhyessä ajassa paljon (ahvenen pilkintä). Touhu alkaa harmittaa jo jäältä autolle kävellessä kun muovikassi painaa, lopullinen tuskastuminen tulee kotona kun joutuu väsyneenä perkaamaan kilotolkulla yli oman rajansa. Lajit, joissa pyydetään isompia yksittäisiä kaloja, esim. lohikaloja ja haukea, ovat siinä mielessä kalastajalle helpompia säännöstellä, että joka kalan jälkeen on "harkinta-aika". Ei se kaikilta onnistu kyllä sittenkään.

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 17:01:25 by pikeye »

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #20 on: July 25, 2009, 14:09:47 »
Käsittääkseni tuo 37 cm on yleinen alamitta, jos ei kalastuskunta erikseen ole muuta määrännyt. Vähintään tuo se kuitenkin on. Eli nyt kun teillä päin on määrätty 45 cm alamitaksi, niin silloin on laitonta pyytää 37cm mittaisia kaloja kotiin vietäväksi.

Se on semmonen juttu että ainakin ennen kalastuksenvalvoja sai viedä välineet säilöön poliisilaitoksen varastoon tai muuhun paikkan missä niitä säilytetään. Vehkeet voi sitten lunastaa sakkoa vastaan. Eli kun olet maksanut sakon voit hakea välineet pois.
En tiedä onko nykyisin enää noin. nimimerkilä kalastuslakia lukenut 3 vuotta sitten koulun penkillä.
Nämä piiloverkot mitkä valvoja löytää lähtee ainakin tuolla tavalla eli valvoja ottaa verkot isoon paljuun ja jättää verkkojen kohille yhden mehukatti pöntön johon kiinnittää lapun että verkot voi noutaa poliisi laitokselta. Tuon olen itse pariin otteeseen nähnyt, kun on tullut uisteltua piiloverkkoihin ja soitettua valvojalle.
Mitä alamittasiin tulee niin empä ole koskaan joutunut ottamaan alamittasta sentakia että olisi vahingoittunut. Kyllä noita alamittasia takaisin laskettuja on jäänyt pinnalle kellumaan, mutta parempi mahdollisuus niillä on siellä vedessä selvitä kun minun kylmälaukussa. Jos ei selviä niin luonto hoitaa.
Aatamin mainitsemat alamitat 50, 60 ja 60cm olisi joissain paikoissa vähän turhan isot näin äkkiseltään jos nostettas. Porrastamalla vois onnistuakkin. Otan esimerkkinä Kyyveden, jossa 1/10 kuhasta on juuri ja juuri yli 45cm. Yli 1,5kg kuha on harvinaisuus. Alamitta tuolla on sen 37cm. Mutta jos nostettas vaikka 42senttiin muutamaksi vuodeksi ja sitten taas parilla sentillä lisää niin voisi onnistua. Ainut vaan että ensin olisi teho pyydettävä sitä kuha paljoutta, koska kuha on aivan varmasti joissain päin kyyvettä kääpiöitynyt. Kuhaa on niin hirveästi että parvia voi verrata jopa muikku parviin. Tuttu oli käynyt toissa päivänä vetämässä ja oli saanut n. 70 kuhaa yksikään ei ollut yli 45cm...

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

center>