Chat

Author Topic: Tauti-thread vol. 2.0  (Read 77385 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Vs: Tauti-thread vol. 2.0
« Reply #150 on: March 15, 2011, 01:34:02 »
Noniin. Kun muut ei sairastele, niin pistetääs tänne taas uutta ilmoitusta kehiin. Meidän taloudessa taas oksennetaan. Toinen kierros virallista mahatautia. Sitten on ollut näitä muita tauteja, joissa vanhempi poju tosiaan on jo kolmessa eri taudissa oksentanut. Nyt siis neljättä olisi tarjolla. Onko tämä enää reilua, perkele, että yhtä perhettä näin paljon kuritetaan? Mistä näitä oikein sikiää? Ei helvetti, en muuta sano.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Pike

• View Profile
« Reply #151 on: March 17, 2011, 22:02:27 »
Mikon poppoon sairastelua lukiessa tulee mieleen, että mikä on vastustuskyvyn laita?

Itselläni tänään tuossa puolen päivän jälkeen alkoi vatsaan koskea (saman tunteen tunnin viimeksi vuoden 2007 keväällä) paheten koko ajan. Kotiin päästessä sitten suorinta tietä peitoin alle nukkumaan huonoa oloa ja arkiväsymystä pois. Herätessä olo oli ihan ok. Vieläkin huomaa, että vatsa ei ole täysin kunnossa, mutta eiköhän aamulla ole taas täysin terve.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #152 on: March 17, 2011, 22:20:05 »
Mikon poppoon sairastelua lukiessa tulee mieleen, että mikä on vastustuskyvyn laita?

Niin? Miten sitä voi mukamas vahvistaa? Tieteelliset faktat tiskiin... uskomuksia on maailma täynnä. C-vitamiinit yms ovat vasta järjettömän suurina annoksina vaikuttavia ja silloinkin efekti on "hivenen" parempi kyky suojautua flunssalta. Ei oo heleppoo ei. Mutta uskoisin, että lapsiperheissä tämä on arkea.

Tämän talven tautilista meidän perheessä: enterovirus, norovirus, adenovirus, B-virus, influenssa A, norovirus toiseen kertaan (todnäk toinen variantti). Lääkärin diagnosoimia ei ole kuin tuo enterovirus, mutta ei tuo lääketiede niin vaikeaa ole, ettenkö minä osaa näitä tunnistaa yleisoireiden ja julkisesti saatavilla olevien raportoitujen tapausten perusteella. Ei tuo koulutus nyt niin kaukana lääkärin koulutuksesta ole kuitenkaan (mä tiedän syitä ja mekanismeja, lekurit taas osaavat käsitellä potilasta.. )  Vieläkin muuten irtoilee varpaista kynsiä, vaikka enterovirus oli lokakuussa. Tuo pottuvarvas kun nyt tuosta tokenee, niin sitten voi viimeinkin kuitata sen taudin läpikäydyksi.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Pike

• View Profile
« Reply #153 on: March 17, 2011, 23:12:49 »
Niin? Miten sitä voi mukamas vahvistaa? Tieteelliset faktat tiskiin... uskomuksia on maailma täynnä. C-vitamiinit yms ovat vasta järjettömän suurina annoksina vaikuttavia ja silloinkin efekti on "hivenen" parempi kyky suojautua flunssalta. Ei oo heleppoo ei. Mutta uskoisin, että lapsiperheissä tämä on arkea.
Missä vaiheessa olen sanonut jotain sellaista, joka aiheuttaa Mikossa moisen hyökkäyksen? En nimittäin missään vaiheessa puhunut siitä, miten vastustuskykyä voisi vahvistaa ja nyt Mikko vaatii minulta tietoa tieteellisillä faktoilla?

Niin ja jottei ihan offtopiciksi mene, niin olo ei ole vielä muuttunut suuntaan eikä toiseen.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #154 on: March 18, 2011, 00:19:59 »

Tämän talven tautilista meidän perheessä: enterovirus, norovirus, adenovirus, B-virus, influenssa A, norovirus toiseen kertaan (todnäk toinen variantti). Lääkärin diagnosoimia ei ole kuin tuo enterovirus, mutta ei tuo lääketiede niin vaikeaa ole, ettenkö minä osaa näitä tunnistaa yleisoireiden ja julkisesti saatavilla olevien raportoitujen tapausten perusteella. Ei tuo koulutus nyt niin kaukana lääkärin koulutuksesta ole kuitenkaan (mä tiedän syitä ja mekanismeja, lekurit taas osaavat käsitellä potilasta.. )  Vieläkin muuten irtoilee varpaista kynsiä, vaikka enterovirus oli lokakuussa. Tuo pottuvarvas kun nyt tuosta tokenee, niin sitten voi viimeinkin kuitata sen taudin läpikäydyksi.

Mutta ei tuo minusta kuitenkaan ihan "normaalilta" lapsiperheen arjeltakaan kuullosta. Muutamia lapsiperheitä kyllä tiedän ja se on totta että sairastumisia tulee useammin kun pariskunnalla jolla ei ole lapsia. Siskolla perheessään 4 lasta ja he ovat korkeintaan 3-5 kertaa vuoden aikana kipeitä jollain asteella. Yleensä syksyllä ja toinen sesonki sitten keväällä. Taudit siis lähinnä kausi flunssaa yms. Vatsatauteja korkeintaan pari kertaa/vuosi. Mutta yleensä myös se koko perhe eli 6 henkilöä sairastaa silloisen taudin. Ikävältähän tuo Mikon perheen piina kuullostaa, mutta eipä sille juuri mitään voi. Vastustuskyvyistä ja muista en osaa sanoa mitään, jos joudun itse samaan huoneeseen puoleksi tunniksi mahatautisen potilaan kanssa niin aivan varmasti minullakin on kyseinen tauti parin päivän päästä. Toiset vaan tulee sairaaksi helpommin kun toiset.

« Last Edit: March 18, 2011, 01:24:20 by perza »
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #155 on: March 18, 2011, 00:49:08 »
Pike: Mikä ihmeen hyökkäys? Koitan vain tiedustella, että mihin pohjautuu tuo vastustuskyky-kommentti. Kaikenlaisia teorioita on vaikka miten paljon ja ihmiset uskovat välillä ihan ihme haihatuksiin. Immuunijärjestelmään liittyvien asioiden kanssa duunailen työkseni, joten jotain asiasta taasen tiedän. Ei se ollut hyökkäys vaan haaste keskustelemaan aiheesta syvemmin. Ei täällä kovin usein päästä keskusteluissa pintaa syvemmälle. Jospa nyt?

Samppa919

• Pelekääkkö nää Olokkosta?
    • MSN Messenger - samppa919@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #156 on: March 18, 2011, 02:14:52 »
Luulempa että se vastustuskyky riippuu enenmmän ihmisestä kuin vitamiineista.
Itse olen ollut oksennustaudissa viimeksi joskus penskana, mutta kuumeessa olen aina parinvuoden välein ja olen sitten kanssa kunnolla, kaikki kahdenvuoden sairastamattomat kuumeet purkaantuu ulos.  :-)

Nämä kaikki muka vastustuskykyä parantavat jogurtit yms. ovat ihan täyttä paskaa, terveydellä on helppo rahastaa.

Hyvää jatkoa, jos oma ei riitä.

Paraskalastaja

• Ahven!
    • MSN Messenger - aku.lappalainen@dnainternet.net
    • View Profile
    • Email
« Reply #157 on: March 18, 2011, 08:16:15 »
Maanantaista lähtien ollu 38-39 astetta ja kurkku ihan raiskattuna :|
-Paraskalastaja

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #158 on: March 18, 2011, 10:14:17 »
Nämä kaikki muka vastustuskykyä parantavat jogurtit yms. ovat ihan täyttä paskaa, terveydellä on helppo rahastaa.
Tässä pitää olla kyllä eri mieltä. Onhan niissä kaiken maailman bakteereja (en kyllä tiedä vaikuttaako ne) jonka uskoisi ainakin parantavan vastustuskykyä (ei sillä että näitä tuotteita käyttäisin..). Mutta myös kokeellisesti todistetusti ihminen on keskimääräistä terveempi kun vaan uskoo pysyvänsä terveenä ja luottaa omaan vastustuskykyyn.
Ainakin minä olen aina ajatellut että minulla on hyvä vastustuskyky, ja ehkä juuri sen takia olen kipenä tosi harvoin (mahatautia lukuunottamatta). Esim oksennustaudissa olen ollut kerran elämässäni, nuha, kuume, yskä sun muut flunssan oireet pysyy poissa vaikka pukeutuminen oikein ei ole ehkä niitä omia vahvimpia puolia.

Myös maitohappobakteerit tuntuisivat auttavan aika hyvin kaikennäköisiin vatsaongelmiin.

Hyvä ja terveellinen ruoka, parempi mieli ja usko omaan terveyteensä luulisi jo auttavan aika pitkälle.
Olen kalastelijapoika!

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #159 on: March 18, 2011, 10:28:45 »
Pilkkiäijä: Plasebo-efekti on todellinen, ts. ihmisellä on paljon "sairauden tuntemuksia", joiden voimakkuuteen voi vaikuttaa tietynlaisella asennoitumisella. Nuo jugurtit nyt ovat mitä ovat.. normaalisti terve ihminen ei tuollaisia kaipaa, mutta ei niistä nyt suuresti mitään isompaa haittaakaan ole. Paitsi mitä nyt suositus on, että esim. läppävikaiset eivät saa mieluusti edes maitohappobakteeri-valmisteita käyttää antibioottikuurien yhteydessä, koska on olemassa mitättömän pieni todennäköisyys, että näitä bakteereita pääsee myös verenkierron mukana aiheuttamaan ongelmia sydämessä. Sama pätee todnäk näihin tuotteisiinkin. Oksennustaudista sen verran, että muistaakseni joku 10% väestöstä (tai alle) on immuuneja noroviruksille (tai lähes immuuneja), joten tämä yleisin tauti ja sen aiheuttamat oireet joko puuttuvat tai ovat mietoja (viitetieto puuttuu, netissä tuli joku artikkeli joskus vastaan aiheesta, saattoi olla ihan tieteellinenkin jopa). Kerrran eläissään vietetty oksennustauti voi olla sitten rotavirus, jolle tulee pidempikestoinen suoja sairastamisen myötä.

Minä olen sitä mieltä, että stressi on paras suoja taudeilta. Silloin kun olin väitöksen vuoksi stressaantunut, ei ollut vuoteen mitään tauteja. Koskaan en ole kouluaikoina ollut tenteistä/kokeista pois taudin vuoksi, ts. stressi on suojellut. Intissäkin olin aina kassulla terveenä, mutta lomilla pamahti kuume päälle. Nykyisin töissä on kuitenkin ihan kohtuullisen mukavaa, enkä koe sellaista stressiä kuin opiskellessa/kokeisiin valmistuessa. Siksikö lie sitten tautejakin. Mene ja tiedä.  Stressi-sanaan takertuville, että suomen kieli ei erottele "hyvää" ja "huonoa" stressiä toisistaan mitenkään. Sanalla on negatiivinen sävy, vaikka sillä on hyvätkin puolensa.

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • MSN Messenger - joonasmantere988@hotmail.com
    • View Profile
    • Ammattikalastajan Arkea
    • Email
« Reply #160 on: March 18, 2011, 11:44:57 »
Itse uskon karaistumiseen, oli siitä olemassa tieteellistä näyttöä tai ei. Ylihygieenisyys ja ylenpalttinen pukeutuminen on omasta mielestä suurin syy jatkuvalle sairastelulle. Jos ihminen kiskoo heti vaatetta niskaan ja kaulahuivin kaulalle jos tulee vähänkin kylmempi ilma tai käy vaikka pieni viima, niin tottakai sen elimistö tottuu siihen lämpimään ja heti jos sattuu se kaulahuivi unohtumaan, niin on kurkku kipeä viikon. Toinen on jatkuva käsien pesu ja desinfiointi. Naurettavaa sanon minä. Ymmärrän toki että siellä vessassa käynnin jälkeen ne tassut pestään, mutta se että niitä pitää jokaisen lehden luku kerran ja rahan käsittelyn jälkeen pestä niin ei huhh huhh!. Elimistö ei saa sitä vastustuskykyä luotua itselleen, kun ei ole mitään mitä torjua. Sittenkun joku pöpö tuleekin läpi, niin ollaankin kunnolla kipeänä, kun ei oo vastustuskykyä olemassa.

Henkilökohtaisen esimerkin asiasta voin antaa kun muutama vuosi sitten tuli istuttu koneella enemmän kuin tarpeeksi. Pihalla ei tullut liikuttua kuin pakolliset koulumatkat ja nekin hyvin pukeuduttana. Jatkuvasti sitä oltiin silloin flunssassa tai kuumeessa, parhaimmillaan se 3-5 kertaa vuodessa, ellei enemmänkin. Nyt kun tulee oltua lähes joka päivä pihalla 2-10h tuulessa,helteessä ja pakkasessa, oli keli mikä tahansa, niin ei oo flunssat koputellut. Parhaimmillaan on vedetty kaula paljaana menemään monta tuntia kosteissa olosuhteissa syksyisellä pohjoismyrskyllä, eikä siitä kurkku oo tullut kipeäksi. Sama homma on käsien pesun kanssa. Välillä heitellään pilaantuneita kaloja avokäsin verkoista pois ja pyyhitään hetken päästä vaan enimmät liat housunpulttuihin ja vedetään leipää samoilla käsillä naamaan. Eikä ole mahatauditkaan viimeisen kuluneen vuoden aikana soitellut. Toki nämä seikat ei välttämättä auta noihin viruksiin jne. Ja samaan kategoriaan tuon ylihygienisyyden kanssa tulee nykypäivän allergiat ja astmat. Ei niitä muutama vuosi kymmen sitten ollut, kun ei oo ollut niin tarkkaa siivouksen ja muun paskan kannalta. Ja edelleen ne on maaseudulla huomattavasit vähäisempiä missä lapset saavat temmeltää pihalla ja pyöritellä kissanpaskasta hiekkakakkuja jne.

Uskon myös tuohon ajatuksen voimaan tässä asiassa, että sillä myös pystyy hyvin pitkälti asioita estämään. Samoin tuo stressi on todistettu vissiin tieteellisesti tehokkaaksi, ja kyllähän noita jatkuvasti kuulee ettäkun joku jää töistä lomalle niin on heti kipeänä jne.

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #161 on: March 18, 2011, 12:18:44 »
Siinä oli niin tyhjäntäviä mielipiteitä, että hattua nostan. Olen täysin samaa mieltä noissa asioissa.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

zekkeliini

• MSN Messenger - z.omppa@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #162 on: March 18, 2011, 12:31:13 »
Liityn Daiwan sanoihin. Itse en pidä siivoamisesta mutta muuten pidän hygieniasta huolta.
Katsoin tässä olisiko joku 2 viikko sitten dokumentin jossa puhuttiin taudeista. Siinä oli esim: Torakat aiheuttavat astmaa ja yms.
Itse rupesin miettimään kun siinä sanottiin ihmiset jotka siivoavat koko ajan ja pitävät kodin oikein puhtaana niin se saattaa vähentää vastustus kykyä?? Eli käsitin näin että jos kotona on vähän likaista niin vastustus kyky on parempi kuin niillä joilla on talo aina tiptop.
Sanokaa jos olette eri mieltä.    (Dokumentti tuli muistaakseni Jim kanavalta)

Samppa919

• Pelekääkkö nää Olokkosta?
    • MSN Messenger - samppa919@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #163 on: March 18, 2011, 13:14:41 »
Daiwalla loistava kirjoitus, olen täysin samaa mieltä.

Pakko vielä laittaa tähän HyväTerveys lehdestä otettu artikkeli liittyen asiaan.

Puutetta bakteereista?

Riittävä käsienpesu on oleellista flunssien torjunnassa, mutta toisaalta liiallinen puhtaus on pahasta.
Nykyinen ylihygieeninen ympäristö voi olla enemmän haitaksi kuin hyödyksi. On todettu, että maatilalla varttuneilla lapsilla on muita vähemmän allergisia sairauksia. Meillä voikin olla puutetta bakteereista ja muista ympäristön mikrobeista.

– Jos törmäisimme useammanlaisiin mikrobeihin, puolustusjärjestelmämme voisi kehittyä vahvemmaksi, eikä hyökkäisi viattomia kohteita kuten ruokaa vastaan, sanoo lastenlääkäri Marko Kalliomäki Turusta.

– Annetaan lasten olla lapsia, leikkiä ja tutustua ympäristöönsä joskus vähän likaisemminkin käsin, hän ohjeistaa.
Hyvää jatkoa, jos oma ei riitä.

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #164 on: March 18, 2011, 13:15:23 »
Daiwalta hienoa tekstiä.

Tosiaankin tuo liiallinen pukeutuminen vaikuttaa varmasti siihen, kuinka helposti elimistö reagoi ilman viilenemiseen. Kun tarpeeksi kauan pukeutuu "huonosti", huomaa hetken kuluttua jo tottuneensa siihen kylmään ilmaan eikä todellakaan tule yhtä helposti kylmä. Sama taitaa päteä myös elimistön vastustuskykyyn. Eli pieni bakteeri tai virushyökkäys ei paljon kehon puolustuskykyä hetkauta. Ei sitä sentään tarkoituksella silti palella kannata  :wink:

Vielä lisään, että omasta mielestä kun on nuha, ei ole kipeä tai se ei ole mikään tauti. Vaikka se nuha olisi kuinka paha. Siihen auttaa kun tunkee nenäsumutetta nenään tarpeeksi usein ja käyttää muutaman nenäliinan. Nuha on tällä keinolla nopeasti poissa. Yskänlääke ei mielestäni auta yskään ollenkaan, se tuntuu vain pahentavan sitä. Onneks ei ole tarvinnut yskästäkään kärsiä moneen vuoteen..
Olen kalastelijapoika!

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #165 on: March 18, 2011, 13:51:10 »
Vilustuminen itsessään ei aiheuta tauteja. Se on harhaluulo, että näin kävisi. Tauti tarvitsee taudinaiheuttajan, joka näissä tapauksissa yleensä on aina joku rhinovirus, adenovirus tms tyypillinen flunssaa aiheuttava virus. Joku aika sitten oli raportti, jossa oli tutkittu varusmiesten keskuudessa flunssaan sairastuvuutta. Oli voitu osoittaa, että kylmässä oleilu lisäsi sairastuvuutta, ts. elimistö on alttiimpi tavalla tai toisella ottamaan vastaan pöpön silloin. En muista, oliko siinä pohdittu mahdollisia syitä, miksi näin käy. Daiwan kohdalla sanoisin kuitenkin, että kontaktien vähyys työssä on yksi syy siihen, miksei tauteja tule. Tautipiikit talviaikaan selittyvät paljolti juuri sillä, että ihmiset ovat sisätiloissa (toisinkuin esimerkin kertoja?) ja siksi alttiina toisten pärskinnälle. Taudit leviävät toimistoissa ovenkahvoista ja ilmastointien välityksellä. MYös matkustelevat saavat lentokoneen sisäilman kierrätyksen mukana kivasti pöpöjä tarjolle. Itse olen yliopistolla, missä painelee useampi tuhat ihmistä sisätiloissa ja vietetään pitkiäkin aikoja milloin missäkin (tosin itse omassa tutkijaboksissa suurimman osan ajasta), joten kyllä täällä tauteja saa imuroitua. Penskat saavat niitä eskasta ja hoitopaikasta ja kerhoista yms. Vanhempien työkiireet ovat nykyään sellaisia, että lapset viedään hoitoon puolikuntoisina ja sitten ne tartuttavat taudit koko ryhmään. Ja sitten ne samat taudit kulkeutuvat kotiin. Vastuuttomien vanhempien niskoille minä ison syykuorman itse romautan tässä asiassa.

Tuo allergioiden/astman synty likaisessa vs puhtaassa ympäristössä on vähän eri asia. Meidän labran tutkimuksia oli se vähän aikaa sitten uutisissa ollut tutkimustulos, jossa todettiin kansankielellä "paskaisemmassa ympäristössä asuvilla" olevan alentuneita immuunivasteita (ei tarkoita sitä, että immuunijärjestelmän kyky torjua tauteja olisi heikompi, vaan pikemminkin päinvastoin). Täsmälleen sama efekti oli myös sillä, että oliko taloudessa koira vai ei (ts. koira on mikrobilähde). Kissan kohdalla tällaista efektiä ei havaittu. Siksipä esim. maalla asuvilla lapsilla on näitä sairauksia vähemmän kuin puhtaammassa ympäristössä asuvilla.

Tuo vertaus "maalla tehdä kissanpaskasta hiekkakakkuja" särähti vähän korvaan, koska minä voisin heittää ilmoille arvauksen, että kaupungeissa on isolla todennäköisyydellä paskaisempi hiekka hiekkalaatikoissa kuin maalla. Täällä on kaikenmaailman kissoja ja koiria ja variksia ja rottia ja jäniksiä yms tosi paljon paskimassa sinne laatikkoon, unohtamatta sitä että myös leikkijöitä on monta kertaluokkaa enemmän yhdellä lootalla. Jos hiekanvaihdossa ei noudateta laissa mainittua suositusta (kerran vuodessa), voi hiekka sisältää merkittäviä määriä kaikenlaisia terveydelle haitallisia mikrobeja (esim. paskasta peräisin olevaa kamaa).

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #166 on: March 18, 2011, 22:13:18 »
Ompa helppo olla samaa mieltä edellisten kanssa, nyt tuli kuitenkin semmonen negatiivinen ressi
ja herpes huuleen! Valo tai työ lie syy, vaan laitoin spray laastarin ja taas mennään eikä huulirupi tunnu missään :-). tuli kokeiltua hetken mielijohteestatuo spray ja totesin mukavammaksi ,kuin zovirax tai muut rasvat/kalliit laastarit :-D.

karib

• Sauna-kyborgi
    • View Profile
« Reply #167 on: March 19, 2011, 03:22:00 »
Nuha/influenssa asiaan täytyy kertoa omakohtainen kokemus:
Aikoinaan (nuorempana) kärsin flunssasta/poskiontelon tulehduksesta, kunnes pamahti oikea JackPot!
90-luvun alkupuolella jouluaattona alkoi pistää kurkkuun niin paljon, ettei kyennyt nielemään juuri lainkaan.
Edessä oli siirtyminen sairaalaan, jossa totesivat kurkussa kaksi mätäpaisetta.
Pari päivää tiputuksessa ja tuo "ah niin ihana" paiseiden puhkaisu.
Makoilin sairaalassa joulunpyhät ja uusivuosi alkoi häämöttää, kun lääkäri totesi, että odotamme
aikaa leikkaukseen. Hiustenko leikkaukseen kysyin lääkäriltä, johon hän totesi: nielurisojen poistoon,
koska paha pöpö pääsee pesimään nielurisojen alla suojassa.
Niin valkeni uuden vuoden ensimmäinen päivä ja sattumoisin löytyi vapaata tilaa leikkaussalista,
joten minua vietiin sinne kiireellä avonaisen koltun helmat lepattaen.
Nielurisat lähtivät ja minä pääsin pois sairaalasta lääkärin poltettua kolvilla viimeisen haavan kiinni kurkusta.
Pari viikkoa kivuliasta nielemistä johtuen osin noista mätäpaiseista (norm. 1vko), mutta kuinka sitten kävikään:
Ensimmäiset 8 vuotta: ei flunssaa eikä poskiontelon tulehduksia lainkaan, sen jälkeen n. kerran vuodessa
lievä flunssa.
Lopuksi vielä lainaus Mikolta ja kommentti sen jälkeen.
"Minä olen sitä mieltä, että stressi on paras suoja taudeilta. Silloin kun olin väitöksen vuoksi stressaantunut, ei ollut vuoteen mitään tauteja. Koskaan en ole kouluaikoina ollut tenteistä/kokeista pois taudin vuoksi, ts. stressi on suojellut".
Omalta kohdalta olen töissä "stressaantunut" esim. näihin aikoihin, kun pitäisi sovittaa vuosihuollot tuotannon lomaan. Mitään tuotannon osia ei voi sulkea kokonaan ja nuo talven lumimäärät ovat nostaneet kattoristikoiden
kysyntää huomattavasti normaalia suuremmaksi. Lisäksi vielä vanhan tehdaskiinteistön remontti uutta vuokralaista varten.
Tämä stressi lienee sitä hyvää stressiä, koska töissä en ole sairas, mutta viikonloppuna yrittää tulla kaiken
maailman selkäsärkyjä ja nivelvaivoja jne. joita ei esiinny viikolla.   

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #168 on: March 19, 2011, 11:50:34 »
Niin, tämä lomalla sairastelu tapahtuu usein tunnolliselle työntekijälle joka stressitason laskiessa "antaa itselleen luvan sairastaa loman alkaessa ja stressin vähentyessä">siihenhän auttaa se lomastressi jos haluaa terveenä pysytellä :wink:?

Tätä asiaa olen pohtinut ja seurannut/ihmetellytkin, jotta kuinka ne  jotka ei töissä stressaile onnistuukin sairastumaan juuri viikko jälkeen ja ennen lomaa  sekä työaikana ja huomattavasti harvemmin lomalla, kuin tunnolliset henkilöt?
Onko muilla samoja havaintoja?

Ihmevirveli

• Kalassanet Ry jäsen
    • MSN Messenger - tero.vaara@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #169 on: March 22, 2011, 19:31:14 »
Huomenna matikan yo-kokeet ja flunssaa pukkaa. Nyt 39 C kuumetta ja tuntuu nousevan edelleen.. Mitähän tästäkin vielä tulee?

Ja tuosta stressijutusta: ainakin minulla taudit iskevät juuri silloin kun stressaa jostain asiasta, esimerkiksi koeviikolla tai nyt ylppäreiden aikaan.
Allekirjoituksia ei tueta.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #170 on: March 30, 2011, 13:02:17 »
Hehe.. ei oo tervettä taaskaan. Kävin vkl hiihtämässä, selvästi on kosto siitä se että nyt on pää täynnä räkää ja kuumetta.

jussi88

• PIMEYDEN ASUKKI !!!
    • View Profile
    • Email
« Reply #171 on: April 03, 2011, 11:03:25 »
joo kävin eilen pilkillä. tietenkin kuume nous sen verran korkeaksi (38,7), että nukuin koko päivän.nyt on naama niin tukossa että tuntuu ku pää räjähtäis.ja on niin helevetin moinen yskä ja kurkkukipu.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #172 on: April 04, 2011, 07:53:30 »
Jatketaanpas päivittelyä :D  Flunssa jatkuu yhä, perjantaina iski miedohko noidannuoli yläselkään. Lauantain olin vielä melko invaliidi, mutta sunnuntaina piti punnertaa pilkille. Viime yönä sitten taas herättiin ennen kolmea huutoon yläkerrasta, että vanhempi poika on huonovointinen ja kohta siivoiltiin taas oksennusta. Jo 4. kerta tälle talvea, kun tuo pikkumies oksentaa eri taudissa. Reilua meininkiä.

pflüger

• View Profile
« Reply #173 on: April 05, 2011, 11:09:38 »
Jotain helvetin kevätflunssaa on. Se menee aina samalla kaavalla. Ensin mieletön kurkkukipu, sen jälkeen alkaa vuotaa nenä ja seuraavat kaksi viikkoa meneekin sitten niistäessä, aivastellessa ja yskiessä.

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #174 on: April 05, 2011, 19:23:59 »
No niin,etukulmahammas ja oikea ala poskihammas otti ja lohkesi! Yläkulma paikattiin aiemmin ja
alaleuka tänään, molemmat teki eri henkilö ja täytyy myöntää, jotta kyllä pelotti tuo jälkimmäinen
tohtori>mahoton häsläri ja jäi vielä terävät reunatkin kieltä syömään kaikessa kiireessä. No nimihän nyt tiedossa, joten osaan olla menemättä tulevaisuudessa.

Olipa tuossa viikon vatsa oudon makuinen ,ilman ripulia tai oksentelua tokeni,vaan läheltä piti ettei jo tohtorille tullu kilautettua.>yritin kyllä lääkitäkkin,sauna terva ja viina. Ihme etten joutunu tiputukseen :-D. ei parantanut ,mutta olihan tuo lepposampaa sairastaa vaikka vähän venähtikin paranemisen suhteen :wink:.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #175 on: April 06, 2011, 07:54:59 »
Flunssan kröhiminen jatkuu yhä ja migreenikin kerkesi käymään kylässä. Nuorempi poju on kovassa yskässä ja kuumeessa, mutta viime yönä se vanhemman oksennustauti sitten alkoi siinäkin. Kierre senkun jatkuu..

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #176 on: April 08, 2011, 08:50:08 »
En tiiä mikä helvetin tauti tässä on taas iskenyt. Kuumetta on ollut nyt viisi vuorokautta ja ei mitään helppottamisen tunnetta, päin vastoin. Limaa on köhitty ja syljetty vessanpönttö täyteen, nokka vuotaa, kurkku on kipeä...
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

jussi88

• PIMEYDEN ASUKKI !!!
    • View Profile
    • Email
« Reply #177 on: April 08, 2011, 09:07:05 »
mulla on nyt viikko täynä että on ollu korkeaa kuumetta ja yskää ,mutta nyt jo helpottaa .räkä vaan valuu vielä ja yskittää ihan pirusti. :|

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #178 on: April 09, 2011, 19:16:14 »
Ja nyt vanhempi poika yksii ja kuume huitelee 39 tienoilla.. Tosin tuossa se pelailee playstationilla, vaikka tauti vähän vauhtia hidastaakin.

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • View Profile
    • Email
« Reply #179 on: April 09, 2011, 20:22:26 »
Pakko kysyä mikolta että onko asuntoon tehty kosteusmittauksia? meinaan että voisi jo home aiheuttaa nuita tauti kierteitä,tai tämmönen tuli vain mieleen.

center>