Chat

Author Topic: JERKKIKALASTUS A-Ö !!!  (Read 87489 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dumppi 95

• Kuhaa yritettiin... Mitään ei tietenkään saatu. :)
    • View Profile
Vs: JERKKIKALASTUS A-Ö !!!
« Reply #30 on: September 09, 2009, 16:25:53 »
Jerkit sen verran alkaneet kiinnostaa, että kysympä nyt, että onko niitä painoltaan ja käytökseltään sellaisia, että voi heittää "normisetillä", jossa siis vapa 10-30g vieheille  eikä mikään special edition rapala magnum protitanium extra wipe ja sorrow sheep- vapa...
Itellä on Daiwan Tornado Max ja sen viehepainosuositus päättyy tekstin mukaan 30g, mutta helposti lensi vielä 70g Jerk-It Fastwood.  :-)
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #31 on: September 09, 2009, 17:07:17 »
Tossa kuva siitä pikkujerkistä.

Tuo Hansenin Vims on enemmänkin rannikkokalastukseen tehty meritaimen uistin. Toimii samalla periaatteella kuin legendaarinen Ahvenanmaalla käytettävä Sandgrävlingen, eli kelaillaan vaan likipitäen monotonisesti sisään sen suurempia "jerkkauksia" tekemättä. Toimii meritaimenelle uskomattoman hyvin.

kemu

• View Profile
« Reply #32 on: September 09, 2009, 17:23:41 »
nimi tolle tais olla stingsilda yleisesti ottaen :wink:
« Last Edit: September 10, 2009, 17:04:36 by kemu »
Päätä päiväsi Rapalan uistimilla!

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Last Edit: September 09, 2009, 19:39:29 by Pete »

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #34 on: September 09, 2009, 19:45:00 »
Tämän Sandgrävlingin tehosta vähän...
http://www.kalastusaitta.fi/albumi/gadda/228560

Kalastan kaloja

• Guest
« Reply #35 on: September 10, 2009, 16:03:38 »
Ostin yhen dartin tarjouksesta 7e :-D Onko hyviä kokemuksia savage gearin deviatorista :?

-Buster-

• View Profile
    • Email
« Reply #36 on: September 11, 2009, 10:24:33 »
Ostin yhen dartin tarjouksesta 7e :-D Onko hyviä kokemuksia savage gearin deviatorista :?

mun mielipide tosta deviatorista on että ei kannata ostaa, se on aika vaikea utettava ite en saanu uimaan oikeen mitenkään. mutta se onki vaan mun mielipide.
mutta dartti taas on yksi helpoimmin uitettavista jerkeistä se ui jo hyvin ku pelkästään kelaa sitä..

Kalastan kaloja

• Guest
« Reply #37 on: September 11, 2009, 12:28:16 »
Voiko matalaprofiilin tai hyrräkelan jarrua säätää. kun olen noita hyrräkeloja katellu näyttäis vehän että ei.

Kalastan kaloja

• Guest
« Reply #38 on: September 11, 2009, 13:14:07 »
Mikä tekee dööristä parhaan jerkkauksessa. olen kuullut että siihen tulee paljon siimasotkuja. luulis että haspeli on parempi :?

-Buster-

• View Profile
    • Email
« Reply #39 on: September 11, 2009, 13:53:07 »
Mikä tekee dööristä parhaan jerkkauksessa. olen kuullut että siihen tulee paljon siimasotkuja. luulis että haspeli on parempi :?

no mulla ei oo kokemusta hyrrällä jerkkaamiseen.. ite jerkkaan ihan haspelilla pitää olla vaan jerkkivapa mikä on tarkotettu haspelille..

olen tuomas ja kalastelen

• Guest
« Reply #40 on: September 11, 2009, 14:03:29 »
Moi olen entinen kalastan kaloja. unohin salasanan niin piti tehä uusi tunnus. :-D. kun joillain jerkkaus palstoilla lukee ,että kalasta silloin ja silloin kaislikosta ja silloin ja silloin syvältä, niin mistä kalastetaan kun JERKATAAN SYVÄLTÄ. kokeneemmat vois neuvoo kun olen aloittelija
« Last Edit: September 11, 2009, 15:42:17 by olen tuomas ja kalastelen »

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #41 on: September 11, 2009, 14:42:50 »
Moi olen entinen kalastan kaloja. unohin salasanan niin piti tehä uusi tunnus. :-D

Tältä sivustolta löytyy varmasti myös "unohditko salasanasi" linkki, josta saat sen takaisin. Ja lisäksi, satuitko huomaamaan että myöskin löytyy viestien muokkausnappi? Olisit voinut muokata tuota ylintä viestiäsi ja kertoa kaiken asiasi siinä, eikä tehdä 3 postausta!

Tässä vielä kuva, josset löydä salasananappia

« Last Edit: September 11, 2009, 14:49:43 by Kipster »

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #42 on: September 11, 2009, 16:14:31 »
Voiko matalaprofiilin tai hyrräkelan jarrua säätää. kun olen noita hyrräkeloja katellu näyttäis vehän että ei.

Hyrräkela on suunniteltu juuri sellaiseksi, että sen jarru on huomattavasti tasaisempi, vahvempi ja tarkemmaksi säädettävissä oleva kuin minkään muunlaisen kelan jarru.
Yleensä hyrrissä on ns.tähtipyörä kammen alla josta jarrua säädetään. On myös keskipakoisjarru, magneettijarru sekä akselijarru hyrräkelan mallista riippuen.
Eli vastauksena kysymykseesi; Hyrräkelassa voi säätää jarrua, ja hyvin kaikenlisäksi voikin.

Hyrräkelalla jerkkauksessa on hyvinä puolina se, että niissä on usein nopea välitys, esim. 5,3:1 tai jopa 6,4:1. Haspeliin verrattuna ei tarvitse sormissa pitää siimaa heitettäessä, joskus paksu punottu siima leikkaa etusormen nivelestä ikävästi... koska heitettävät uistimet ovat joskus jopa 150 gramman painoisia.
Hyrrällä heiton voi stopata helposti vain peukalolla puola pysäyttäen, jos heitto on menossa vaikka liiaksi kaisloihin tms.

Siimasotkuja tulee jos hyrrällä ei osaa heittää, se on syy sotkuihin.
« Last Edit: September 11, 2009, 16:17:20 by Pete »

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #43 on: September 11, 2009, 22:25:13 »
Niin ja eikös hyrrällä aloitteleva voi säätää rullan pyörimään niin "kankeasti" että se ei pääse pyörimään ylikierroksia?

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #44 on: September 12, 2009, 12:17:47 »
Voihan sen. Mutta sitten et kyllä heitä kymmentä metriä pidemmälle =P

Dumppi 95

• Kuhaa yritettiin... Mitään ei tietenkään saatu. :)
    • View Profile
« Reply #45 on: September 13, 2009, 12:12:26 »
Tämä menee nyt OT:ksi mutta aivan pakko kysyä. Eli mitä noilla keskipakoisjarrulla, magneettijarrulla ja akselijarrulla tehdään? Kun eikös joissain hyrrissä voi olla esim. kaikki nuo, tai ainakin yhdessä omassa hyrrässä on kolme säätöpyörää: tähtipyörä, toisessa päädyssä joku pyörä ja vielä tähtipyörän alla yksi pyörä. Eli mitä nämä kaksi jälkimmäistä ovat ja mikä niiden käyttötarkoitus on?  :-)
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #46 on: September 13, 2009, 12:53:39 »
Toinen on puolanakselin säätö, jolla puola keskitetään ja säädetään uistimen mukaan kuinka paljon siimaa pääsee vapasti rullaamaan kelalta ulos. Keskipakoisjarru jarruttaa puolaa heiton alkuvaiheen rajuilla kierroksilla. Akselijarrun tehtävä on hillitä puolan pyörimistä alkukiidytyksen jälkeen, joten jos ko. jarru on liian kireällä, puola ei pääse pyörimään vapaasti. Tähtipyörästä säädetään se kalastusjarru, eli kuinka paljon kala saa vedettyä siimaa puolalta väsytystilanteessa.
Kokeeneemmat heittelijät pitävät akselijarrun liki kokonaan auki ja vähentävät keskipakoisjarrun jarrupalojen määrää kelan sisältä, halliten puolan pyörimistä sitten peukalollaan.

• Guest
« Reply #47 on: September 13, 2009, 19:12:56 »
Joskus kun olet jerkkaamassa eikä kaislikoista eikä kivikkorannoilta tule mittään, niin varmaan kokeilet syvältä. ja jerkkaus artikkeleissa lukee että jos haluat isoja niin kalasta syvältä, niin mitä se SYVÄLTÄ on:? Minkälainen paikka: selältä? salmesta? lahdesta? kuinka syvää? yli 3? 5? 7? 10? mitkä jerkit? buster jerk? dartmaster? Ja vielä olis yksi kysymys: minkälaista uittoa savege gearin deviatorille ja dartmasterille?
« Last Edit: September 13, 2009, 19:16:41 by olen tuomas ja kalastelen »

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #48 on: September 13, 2009, 19:23:00 »
Eikähän syvältä kalastus tarkoita vain, että vettä on hieman enempi kuin joku sanottasko 2 metriä... Itse jos saan kalaa syvältä, ne tulee yli 5m syvyydestä. selältä tai rannan kupeesta.

Itseäni lainaten. Edelleen "syvässä" on jokaisen kalastajan oma raja eikä missään kirjoissa määritelty
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

• Guest
« Reply #49 on: September 13, 2009, 20:02:01 »
Itse jerkkaan noin 1,5 - 3 metristä. mitä jerkkejä käytät "syvällä"?

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #50 on: September 13, 2009, 20:03:18 »
Itse jerkkaan noin 1,5 - 3 metristä. mitä jerkkejä käytät "syvällä"?
Kaikkia uppoavia... :cry:

• Guest
« Reply #51 on: September 14, 2009, 16:10:10 »
Mikä olisi hyvä ja halpa hyrräkela jerkkaukseen?

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #52 on: September 14, 2009, 16:26:53 »
Selailin tuossa vähän ja huomasin, että ei ole mainintaa Westins jerkeistä? Itse kalastanut niillä nyt pari vuotta ja omassa käytössä päihittää busterit mennen tullen. Uittotapa kai siinä syynä. Nuo Westins-jerkit on erittäin helposti uitettavia, melko kevyitä ja mikä parasta hinta on alle kymmenen euroa kpl. Värivalikoima ei ole samaa luokkaa kuin busterilla, mutta näistäkin väreistä löytää jo monta erittäin ottavaa väriä säälle kuin säälle.

Värivalikoima täältä
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

• Guest
« Reply #53 on: September 14, 2009, 16:34:19 »
Kuinka syvällä nuo westinit ui? Itse jerkkaan vain kaislikoissa kun en oikeen osaa syvällä: en tiedä hyviä jerkkejä, hyvistä paikoista puhumattakaan. voisitko vähän helppiä

Jokuvaiin

• View Profile
« Reply #54 on: September 14, 2009, 16:36:50 »
Voisiko joku muuten laittaa linkin verkkokauppaan jossa myydään jerkkejä jotka uivat 1-1,5m syvyydessä?

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #55 on: September 14, 2009, 16:46:38 »
Westins- jerkit ei ui kovinkaan syvällä. Tietysti kun kyse on vajoavista jerkeistä, niin kyllähän ne syvälle saadaan, kun malttaa odottaa. Olen kalastanut näillä pääosin 1-3 metrin syvyydestä ja kalaa on kyllä tullut. Kyseessä on ehkä kaikkein paras aloittelevalle jerkkikalastajalle soveltuva viehe. Oma uinti suorassa vedossa on jo houkutteleva, mutta uintiin voi itse keksiä myös hyviä variaatioita. Olemme jopa uistelleet soutu-uistelua näillä ja muutamia ihan komeitakin kaloja tullut.

En ymmärrä miksi aloittelevan pitää heti hamstrata bustereita varastot täyteen ja hetken päästä innostus laantuu, kun kalaa ei tule. Kyllähän toki jotkut saa,  mutta ne vaatii kärsivällisyyttä paljon enemmän. Hyvää uintia ei helpolla löydy.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

-Buster-

• View Profile
    • Email
« Reply #56 on: September 14, 2009, 16:56:16 »
Voisiko joku muuten laittaa linkin verkkokauppaan jossa myydään jerkkejä jotka uivat 1-1,5m syvyydessä?

tossa olis yks netti sivu missä on hyviä jerkkejä http://kalastusaitta.fi/

Jokuvaiin

• View Profile
« Reply #57 on: September 14, 2009, 18:04:42 »
Nyt muuten vasta tajusin että onhan minullakin yksi jerkki...
Eli zaltti minulta löytyy, jonka tajusin vasta kun luin tätä kolumnia:
http://www.kalassa.net/keskustelut/kolumnit/viehevalinta-hauen-heittokalastuksessa/

pjk

• Guest
« Reply #58 on: September 14, 2009, 19:22:29 »
Tuolla "syvältä" tarkoittaa varmaan jerkatessa 3-5m syvyydessä kutulahtien edustoilta, tai selkäkarien rinteiltä jerkatessa... (?)
Ainakin itse katson jerkkaavani vähän syvemmältä, jos jerkkaan yli kolmesta metristä. Normaalisti jerkataan 0,5-1,5m syvyydessä.

pjk voi varmasti sanoa enemmän, joten pallo hänelle.

"Syvällä" on tietysti yhtä suhteellinen juttu kuin "matalassakin"... mutta kalastuksen kannalta "syvä" tarkoittaa hauestuksessa useimmiten juuri tuota kolmea metriä ja siitä syvemmälle. Tuo syvyys on melko luonteva raja viehepuolella (suurin osa haukivieheistä ei heittokalastuksessa pääse omin avuin yli kolmeen metriin), sekä kalan koon takia. Kalan koko kiloissa kertoo karkeasti sen matalimman oleskelusyvyyden metreissä, jos kutuaikaa ei lasketa ja vesistössä on syvyyttä sen verran, että kalalla on mahdollisuus valita paikkansa.

Sisävesillä tämä "kg / m" -sääntö toimii pitkin vuotta selkeämmin kuin merellä, jossa suurhaukia tapaa kylmän veden aikaan toisinaan aivan matalastakin, alle metristä. Järvillä tätä kylmän veden heittokalastuskautta ei ehdi olla jäiden takia sen enempää keväällä kuin syksylläkään. Oma lukunsa ovat kumminkin virtavedet, jotka aukeavat keväällä varhain tai pysyvät kenties sulina läpi talven. Haukia voi saada niistä ennen kutua uistimella ihan samaan tapaan kuin mereltäkin, kunhan löytää paikat. Syvyys on tuolloinkin oleellista, jos syvää vettä on tarjolla...  

Syvyyssääntö on käyttökelpoinen kaikkialla itse kalastuspaikkoja valittaessa: isojen haukien saaminen (muuten kuin vahingossa) edellyttää usein sitä, että syvää vettä on lähistöllä, vaikka itse kalastuskohdassa vettä ei olisikaan välttämättä enempää kuin "normaalisti". Vieheen ei tarvitse siis uida 10 metrissä pohjia myöten, jotta voisi saada 10 kg kalan, mutta tuo syvyys lähistöllä nostaa mahdollisuuksia ison kalan läsnäololle syvän veden reuna-alueilla, joissa kalastus tapahtuu. Jokainen syvän veden reuna ei ole kumminkaan automaattisesti ison kalan paikka, joten onnistumisen kannalta kalastajan pitäisikin keksiä kotivesiltään ne paikat, joista isoja tapaa useammin kuin muualta. Syvyyskartta käteen ja kaiku veneeseen...  

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 14:05:11 by pikeye »

• Guest
« Reply #59 on: September 16, 2009, 13:18:00 »
Mikä on isoin haukenne jerkillä?

center>