Chat

Author Topic: JERKKIKALASTUS A-Ö !!!  (Read 82802 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
JERKKIKALASTUS A-Ö !!!
« on: July 27, 2009, 22:15:47 »
Olisikohan järkeä, että kaikki jerkkiaiheet tähän ketjuun?

Kyselyt väreistä, merkeistä ,uittotavoista jne jne

Alkaa nuo jerkit oleen niin "HOT", että kohta on sivut täynnä vain niitä koskevia aiheita.

Jos tää osoittautuu turhaksi, modet kunnioitettavasti poistanee. Jos aiheelliseksi, modet kunnioitettavasti kerää muutkin jerkki-juttuketjut tähän?
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

pjk

• Guest
Vs: JERKKIKALASTUS A-Ö !!!
« Reply #1 on: July 28, 2009, 14:58:29 »
Laitetaanpa alkuun muutama perusartikkeli Suomen Haukiseuran sivuilta. Kannattaa lukea ensin nuo, sen jälkeen jatkokysymyksiä on helpompaa pohtia...

http://suomenhaukiseura.com/hauenkalastus/kalastustavat/jerkkaus.html
http://suomenhaukiseura.com/valineet/uistimet/varilla_on_valia.html

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 16:56:18 by pikeye »

ahti kiiski

• Kalastusta jo alkuajoista.
    • View Profile
« Reply #2 on: July 28, 2009, 19:04:22 »
Tässä nyt jotain asiaa.

http://www.kalakerho.net/Jerkkaus.htm.
« Last Edit: July 28, 2009, 19:06:26 by ahti kiiski »
-------------O N K I--------------

-Buster-

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: September 01, 2009, 11:28:42 »
onkos kellään kokemuksia fladenin jerkistä?? ei niitä ainakaan hinnalla oo pilattu vaasan prismas maksaa 2.90€...

Skarpa

• MSN Messenger - Karpa_95@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: September 01, 2009, 12:01:11 »
Fladenilla on kaksi jerkkiä. Kumpaa niistä mahdat tarkoittaa ?

Reikäsilmä on ainakin helppo uittoinen eikä tarvitse olla järeät välineet.

Pigin kopiosta tosin ei ole tietoa  :|
Eestä ja takkaaa

Skarpa

• MSN Messenger - Karpa_95@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: September 01, 2009, 12:03:56 »
Melvin Jerk (Reikäsilmä)

http://www.fladenfishing.se/Servlet  ja tuolta Beten

Shark Jerk (Pigin kopio)
Eestä ja takkaaa

-Buster-

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: September 01, 2009, 12:10:51 »
joo tarkotin tota reikä silmä jerkkiä... ootko saanu sillä mitään?

Abborna

• Vuiijttu! et karkoo!!
    • View Profile
« Reply #7 on: September 01, 2009, 13:57:43 »
Vois ihan kokeilumielessä ostaa noita pari (jos löytyy täältä joensuus) kun eivät tosiaan hinnalla ole pilattu..
Voin sit pistää kommenttia ja vaikka uittovideon  :-)

Kalastan kaloja

• Guest
« Reply #8 on: September 03, 2009, 09:11:58 »
Minkälainen olisi hyvä jerkkaus paikka. ostin just välineet mutta en tiedä sitä parasta paikkaa :|

pjk

• Guest
« Reply #9 on: September 03, 2009, 20:26:14 »
Minkälainen olisi hyvä jerkkaus paikka. ostin just välineet mutta en tiedä sitä parasta paikkaa :|

Jerkata voi ihan samoissa paikoissa kuin muutenkin heittokalastaa haukea, kunhan valitsee jerkkinsä kalapaikan syvyyden perusteella (kuten muutkin vieheet). Vaappujen tapaan jerkit selviytyvät kuitenkin huonosti vesikasvien seassa.

Jos uittaa jerkkejä vavalla alaspäin nykien, vene on lähes välttämätön. Kelauitolla pärjää rannaltakin aivan hyvin.

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 14:07:59 by pikeye »

-Buster-

• View Profile
    • Email
« Reply #10 on: September 03, 2009, 20:32:17 »
kyllä mä ainakin jerkkaan rannalta ja veneestä vavalla nykimällä... että ei mun mielestä vene ole välttämätön..

Kalastan kaloja

• Guest
« Reply #11 on: September 06, 2009, 18:47:10 »
Kyselisin hieman jerkkien uittotavoista. minulla on kaksi jerkkiä: salmon slideri 46g uppoava ja jesse jerk uppoava 60g. olen lukenut jerkki oppaita ja niissä on sanotaan että jokaiselle jerkille on hyvä löytää oma uittotapa. sanokaapa nyt tarkasti että mitkä on ne kalastavimmat uitto tyylit. (Huom! T-A-R-K-A-S-T-I, OLEN HIEMAN HIDAS ÄLYINEN :-D

pjk

• Guest
« Reply #12 on: September 06, 2009, 19:31:28 »
Kyselisin hieman jerkkien uittotavoista. minulla on kaksi jerkkiä: salmon slideri 46g uppoava ja jesse jerk uppoava 60g. olen lukenut jerkki oppaita ja niissä on sanotaan että jokaiselle jerkille on hyvä löytää oma uittotapa. sanokaapa nyt tarkasti että mitkä on ne kalastavimmat uitto tyylit. (Huom! T-A-R-K-A-S-T-I, OLEN HIEMAN HIDAS ÄLYINEN :-D

Tuossa edellä Kalakauhulta hyvä vastaus. Molemmat jerkkimallit ovat helppouittoisia, eli juonesta saa aika nopeasti kiinni kun heittelee alkuun lyhyitä heittoja näköetäisyydelle ja nykii viehettä sisään pinnan tuntumassa. Kirkas vesi on eduksi.

Mikä sitten on se kalastavin uittotapa, selviää kokeilemalla. Jerkin ei tarvitse uida oppikirjamaisen kauniisti puolelta toiselle, jotta se kiinnostaisi kaloja. Kylmässä vedessä uittotaukoja voi pidentää kesäisestä, kuten Kalakauhu mainitsikin.

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 14:07:19 by pikeye »

Kalastan kaloja

• Guest
« Reply #13 on: September 06, 2009, 20:41:18 »
kiitos noista neuvoista. kun aina puhutaan siitä vapauitosta niin luulin että se olisi ollut parempi. on silläkin kyllä tullut kalaa. 4 reissua 4 haukea. ihan hyvin näin aluksi. mitkä jerkit sitten ui paremmin sillä vapauitolla, kun sitä kehutaan paljon paremmaksi kuin kelauittoa? kelauitolla ja sliderillä on vissiin tullut kalaa???? onko nää mun jerkit sitten sukeltajiä vai liukuvia kun molemmat uppoaa noin 20cm sekunnissa
« Last Edit: September 07, 2009, 07:39:20 by Kalastan kaloja »

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: September 06, 2009, 21:23:50 »
Jerkit sen verran alkaneet kiinnostaa, että kysympä nyt, että onko niitä painoltaan ja käytökseltään sellaisia, että voi heittää "normisetillä", jossa siis vapa 10-30g vieheille  eikä mikään special edition rapala magnum protitanium extra wipe ja sorrow sheep- vapa...
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Kalastan kaloja

• Guest
« Reply #15 on: September 07, 2009, 07:28:00 »
Kyllä niitä jerkkejä voi uittaa ihan normiseteillä kunhan vaan käyttää kevyitä jerkkejä ja miettii vähän että mitä tekee

pjk

• Guest
« Reply #16 on: September 07, 2009, 07:33:10 »
kiitos noista neuvoista. kun aina puhutaan siitä vapauitosta niin luulin että se olisi ollut parempi. on silläkin kyllä tullut kalaa. 4 reissua 4 haukea. ihan hyvin näin aluksi. mitkä jerkit sitten ui paremmin sillä vapauitolla, kun sitä kehutaan paljon paremmaksi kuin kelauittoa?

Kaikkia jerkkejä voi uittaa joko vavalla tai kelalla, oma tottumus ja käsiala ratkaisevat. Jerkki ei ole sen ihmeellisempi tai vaikeampi haukiviehe kuin muutkaan vieheet.

oletteko muuten saaneet  jerkeillä yleisesti semmoisia 3kg haukia, ja joskus jotain semmosia 6kilosia. olen aikaisemmin heitellyt kaislikossa krokodiiliä ja muita hauki uistimia mutta keskipaino on ollut vain  1kg. miten niillä jerkeillä saa sitten suurhaukia kun heitellään samoissa paikoissa???

Ei oikein mitenkään. Pikkuhaukipaikat eivät ole ison hauen (yli 3 kg) paikkoja kuin sattumalta, eli kalan keskikoko ei nouse jerkilläkään jos kalastat edelleen niitä kilohauen paikkoja. Ison kalan saamisessa syvän veden läheisyys on yleensä tärkeää, siellä kaisilikoissa tai muuten matalassa isoja on lähinnä merellä kylmän veden aikaan, eikä silloinkaan joka paikassa. Sisävesillä on heittokalastajalle vielä hankalampaa saada isoja, sillä ne käyvät matalassa säännönmukaisesti keväällä kutemassa ja viihtyvät muuten suurimman osan vuotta yli 3 m veden alueella, mistä niitä on ylivoimaisesti helpointa tavoitella uistelemalla. Kaikissa sisävesissä kala ei edes kasva kovin suureksi, ravintoköyhissä pikkulammissa jo 2 kg haukea voi pitää isona.

Ison kalan hakeminen menee jo tämän keskustelun ulkopuolelle, joten lueskele esim. tämä keskustelu.

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 14:06:53 by pikeye »

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #17 on: September 07, 2009, 11:34:25 »
Jerkkiavuttomuudesta kärsivänä pyydän pari vinkkiä jerkeistä, jota A: pelittelee hyvin normisetilläkin ja B: eivät ole ihan hintahaitarin yläpäästä.

Panze

• View Profile
« Reply #18 on: September 07, 2009, 15:35:15 »
Jerkkiavuttomuudesta kärsivänä pyydän pari vinkkiä jerkeistä, jota A: pelittelee hyvin normisetilläkin ja B: eivät ole ihan hintahaitarin yläpäästä.

Salmo Slider pätee hyvin noista kumpaankin kriteeriin. Oma liike jerkissä on melko suuri, joten kalaa saat varmasti ihan pelkällä tasaisella kelauksellakin, mutta pienet pysäytykset, nykäykset tietysti antavat lisää näyttävyyttä uintiin. Hintahaarukkakin on melko alhainen, siinä kympin tienoilla, riippuen kaupasta. Tarjouksestakin noita aina väliajoin löytyy, esim. yhden löysin Prismasta hintaan 3e. 10cm malli taitaa painaa 46gr, 7cm mallin painosta ei tietoa. Kannattaa ostaa testiin.
Give a man a fish and you will feed him for a day. Teach a man to fish and you will feed him for a lifetime.

Kalastan kaloja

• Guest
« Reply #19 on: September 07, 2009, 16:09:05 »
Kun jerkkaus palstoilla sanotaan että kalasta silloin ja silloin syvältä, niin tarkoittaako se että keskeltä selkää vai jossain syvänteessä rannan lähellä?

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #20 on: September 07, 2009, 16:13:48 »
Eikähän syvältä kalastus tarkoita vain, että vettä on hieman enempi kuin joku sanottasko 2 metriä... Itse jos saan kalaa syvältä, ne tulee yli 5m syvyydestä. selältä tai rannan kupeesta.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #21 on: September 07, 2009, 19:26:52 »
Eikähän syvältä kalastus tarkoita vain, että vettä on hieman enempi kuin joku sanottasko 2 metriä... Itse jos saan kalaa syvältä, ne tulee yli 5m syvyydestä. selältä tai rannan kupeesta.
Niin jerkillä, vai ihan tavallisella uistimella ? Pääsee sillä uppoavalla jerkilläkin vaikka sinne viiteen metriin hyvinkin helposti.

Kalastan kaloja

• Guest
« Reply #22 on: September 08, 2009, 12:57:51 »
Mitkä olisi hyviä jerkkejä syvälle eli mun tapauksessa yli kolmeen metriin.

-Buster-

• View Profile
    • Email
« Reply #23 on: September 08, 2009, 14:24:29 »
Mitkä olisi hyviä jerkkejä syvälle eli mun tapauksessa yli kolmeen metriin.

no ite käytän syvällä 12cm 68g nils masterin dartmasteria ja toinen hyvä 15cm buster jerkki kummatkin uppoo suht nopeesti..

Kalastan kaloja

• Guest
« Reply #24 on: September 08, 2009, 16:23:43 »
kuinka syvälle se dartmaster ui. olen kuullut että jussi glider olisi hyvä syvällä mutta on se niin kallis

Miskala

• View Profile
« Reply #25 on: September 08, 2009, 16:28:07 »
kuinka syvälle se dartmaster ui. olen kuullut että jussi glider olisi hyvä syvällä mutta on se niin kallis

Eikös ne ikuisesti uppoa?   :-)

Kalastan kaloja

• Guest
« Reply #26 on: September 08, 2009, 16:39:45 »
Mitkä värit olisi hyviä järvelle.

Deeku

• Lahna on aina yhtä iloinen.
    • MSN Messenger - tampio95@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #27 on: September 08, 2009, 17:19:44 »
Onko olemassa aivan pieniä jerkkejä vähän niinkuin jotain ahvenelle tarkoitettuja. Koska minä kun kävin kaupassa niin näin siellä muikun värisiä pienen vaapun mallisia uistimia ja ne olivat kokoonsa nähden tosi raskaita. Koska ne ei ollut kuin n.5 cm pitkiä mutta silti ainakin 15 ehkä jopa 20 grammasia en muista tarkkaan. Eikä niissä ollut vaapuille tuttua uimalevyä. Jos niitä on siellä ni pitääpä ottaa kokeiluun ja voin näpsäistä kuvankin jos selllainen tarttuu mukaan.
”Toi meni särki.”
        ~3-vuotias poika rikottuaan maljakon.

-Buster-

• View Profile
    • Email
« Reply #28 on: September 08, 2009, 18:27:40 »

no se on uppoova jerkki kyllä sen saa uimaan vaikka 4metrissä jos haluaa ja eikä tuo dartti oo ees kallis joku 10€.. noista jusseista ei oo omaa kokemusta..

Onko olemassa aivan pieniä jerkkejä vähän niinkuin jotain ahvenelle tarkoitettuja. Koska minä kun kävin kaupassa niin näin siellä muikun värisiä pienen vaapun mallisia uistimia ja ne olivat kokoonsa nähden tosi raskaita. Koska ne ei ollut kuin n.5 cm pitkiä mutta silti ainakin 15 ehkä jopa 20 grammasia en muista tarkkaan. Eikä niissä ollut vaapuille tuttua uimalevyä. Jos niitä on siellä ni pitääpä ottaa kokeiluun ja voin näpsäistä kuvankin jos selllainen tarttuu mukaan.

kyllähän noita ahven jerkkejäki tehdään.. ite oon saanu ahvenia baby busterilla se on 10cm ja 25g...

Deeku

• Lahna on aina yhtä iloinen.
    • MSN Messenger - tampio95@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #29 on: September 08, 2009, 19:55:04 »
Tossa kuva siitä pikkujerkistä.

Tai jos toi nyt ees jerkki on mut ei täs muutakaa mieleen tuu. Kommentoikaa.
”Toi meni särki.”
        ~3-vuotias poika rikottuaan maljakon.

center>