Chat

Author Topic: JERKKIKALASTUS A-Ö !!!  (Read 88419 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
Vs: JERKKIKALASTUS A-Ö !!!
« Reply #60 on: September 16, 2009, 13:20:02 »
Mikä on isoin haukenne jerkillä?
8.8 kiloa. Ja kyseessä oli JiO:n joku vanha kokeilu-proto-suspi-jerkki värissä "Hauki". Ja alueena eteläinen merialue, noin 2 metrisestä lahdukasta huhtikuussa jokunen vuosi sitten..
« Last Edit: September 16, 2009, 16:00:52 by Pete »

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #61 on: September 16, 2009, 15:17:11 »
5 kiloa ja jerkkinä Westins jerk värissä kelta-musta ahven. Paikka kirkkolahti Hollolassa. Vesi noin +4 asteista, osittain jäässä. Tuli noin neljän metrin päästä venettä lyhyellä heitolla johtuen jäistä. Isompaa odotellessa.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

janezki93

• MSN Messenger - mollikka93@suomi24.fi
    • View Profile
    • Email
« Reply #62 on: September 16, 2009, 17:38:10 »
Onko kellään kokemusta Jakki jerkistä? ois kiva tietää millane se on ku lähimmästä kalastusliikkeestä ei muita jerkkejä löydy. NIIN et kalastaako se? :?

-Buster-

• View Profile
    • Email
« Reply #63 on: September 16, 2009, 18:55:29 »
Onko kellään kokemusta Jakki jerkistä? ois kiva tietää millane se on ku lähimmästä kalastusliikkeestä ei muita jerkkejä löydy. NIIN et kalastaako se? :?

ei mun mielestä oo parhaammasta uiva jerkki.. tilaa netistä jerkkejä jos ei kaupasta löydy muuta..

olen tuomas ja kalastelen

• Guest
« Reply #64 on: September 18, 2009, 20:41:18 »
Jerkatessa pitäis visiin käyttää perukkeita. niin että olisko semmoinen perukemateriaali kuin ProLeader hyvä. ja mimmoista semmonen on... joitan lankaa???? vai suosittelettoko jotain muuta?? ajattelin tässä että semmonen vois tulla halvaks. kun olen niin pihi :-D

-Buster-

• View Profile
    • Email
« Reply #65 on: September 18, 2009, 20:51:43 »
ostat TIG hitsauslankaa rosteria ja väännät ite perukkeet ostat vaan leikareita ja lukkoja... tulee halvaks ja kyllä KESTÄÄ isompaaki haukee.

• Guest
« Reply #66 on: September 18, 2009, 21:35:59 »
Eli busterilla ei ole kokemusta ProLeaderista

-Buster-

• View Profile
    • Email
« Reply #67 on: September 18, 2009, 22:55:17 »
ei oo ei.. voihan se ollakki ihan hyvää mutta jos olet kerta pihi niin mun neuvvoilla tekee perukkeet todella halvalla...

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #68 on: September 19, 2009, 07:14:01 »
ProLeader ja kaikki muutkin ns.löysät perukemateriaalit jäävät jerkatessa koukkuihin tai muutenvain sotkeentuvat itse jerkkiin. Oikea jerkki-peruke on jäykkä noin 15-25 senttinen. Sellaisella saa sen jerkin uinninkin liukuvaksi sivulta sivulle.

pjk

• Guest
« Reply #69 on: September 20, 2009, 10:23:58 »
Mikä on isoin haukenne jerkillä?

5,3 kg. Tuli kotivesiltä Oulujoelta pari vuotta sitten, vieheenä Buster Jerk II. Syvyyttä ottikohdassa oli pari metriä. On samalla kolmanneksi suurin haukeni.

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 14:04:20 by pikeye »

t3mppa

• Tais se tääki lähtee käsistä..
    • View Profile
    • Email
« Reply #70 on: September 20, 2009, 13:26:51 »
ei oo ei.. voihan se ollakki ihan hyvää mutta jos olet kerta pihi niin mun neuvvoilla tekee perukkeet todella halvalla...

Komppaan tohon, ite ostin 5m TIG lankaa 1,2mm(2e) ja lukot päihin (abaut 8e-10e), ja sain tehtyä 15 jäykkää peruketta.
http://teamkallynpyry.blogspot.com - Kalastusta fiilis pohjalta!

• Guest
« Reply #71 on: September 20, 2009, 18:29:16 »
Olis pikkasen kysyttävää jerkkien uittotavoista. miten uitatte jesseä ja dartmasteria(Onko dartti hyvä syvällä jos antaa vähän upota?). Olen yrittänyt uittaa niitä vavalla mutta ne vaan hyppii jotenkin epämääräisesti. oletteko saaneet niitä uimaan hyvin vavalla? kuulin että dartti on hyvä syvällä mutta en oo saanu mittään. onkos teillä hyviä kokemuksia kyseisestä jerkistä. jos se ei toimi niin ostan "busan". kuin syvälle sillä pääsee(kunhan ei joudu venaamaan puolta minuuttia :-D)? Oletteko saaneet "syvältä" mittään dartilla tai busalla?

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #72 on: September 20, 2009, 20:48:53 »
Kirjolohijerkki? Löytyiskö esim UL-laitteisiin viritelty 2-3 cm hitaasti uppoava riittävän lentokykyinen jostain? Vai pitäisköhän ruveta talven pimeinä
iltoina kehittelemään moisia?

Dumppi 95

• Kuhaa yritettiin... Mitään ei tietenkään saatu. :)
    • View Profile
« Reply #73 on: September 21, 2009, 17:21:05 »
Onko kellään palstalaisella kokemusta OPM:n markkinoimista Jerk-It jerkeistä? Itsellä noita löytyy 2kpl Fastwood 15cm ja 1kpl Deepwood 17cm. Ruskean värisellä Fastwoodilla olen muistaakseni yhden hauen saanut ja mahdollisen ennätyshaukeni karkuuttanut huonojen koukkujen takia.. Maalipintahan noissa on aivan susi, ainakin tuossa ruskeassa ja koukut myös. Kerran huomasin, että pintaan oli tullut pakissa muutaman sentin pituinen viilto ja parin reissun jälkeen melkein koko kylki oli jo kokonaan lakaton ja maaliton. Nyt jerkki on ilmeisesti imaissut vedet sisäänsä, kun ei oikeen tahdo uida ja uppoaa kuin luoti. Erä-lehdessä oli joku jerkkitesti kesemmällä ja juuri tuo ruskean värinen Fastwood oli testin yksi parhaimmista jerkeistä ja testaaja jopa kirjoitti, että tämä jerkki on ehkä omassa käytössäni ollut kaikkien aikojen paras.  :-)
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

-Buster-

• View Profile
    • Email
« Reply #74 on: September 26, 2009, 10:18:50 »
onhan ne ihan hyvän näkösiä jerkkejä, mutta se maalipinta on ihan pe*****tä!!! kaveri koitti kesällä kyseistä jerkki ekalla heitolla kun jerkki osu vedenpintaan niin maali halki :x että sellasia kokemuksia noista jerkeistä..

Dumppi 95

• View Profile
« Reply #75 on: September 26, 2009, 11:00:15 »
Ajattelin tuohon uudempaan laittaa pari kerrosta vielä lakkaa päälle niin auttaisiko tuo asiaa?

• Guest
« Reply #76 on: October 03, 2009, 11:01:40 »
Olen tässä ajatellut jerkkihyrrän ostoa. joten sanokaapas että kumpi näistä on kooltaan pienempi: Abu ambassadeur revo S vaiko SX? olen nimittäin pieni kätinen.

zima

• View Profile
« Reply #77 on: October 03, 2009, 21:28:21 »
oon täälä lukenu näitä jerkkaus foorumeita ja yrittäny tajuta miten se tapahtuu...
torstaina ostin jerkkaus välineet,yhden buster jerkin  ja tänään ensimmäinen reissu.aluksi mietin mahdanko uittaa yhtään oikein mutta sitten tunnin jälkeen oli 2 haukea ylhäällä 2kg ja 4.2kg. teki vaikutuksen kun oli 3 muuta veneessä eikä heillä edes ollut tärppejä.
hauet nielaisi koko 15 cm kapulan. suosittelen.
kireitä
-zima

• Guest
« Reply #78 on: October 04, 2009, 17:21:12 »
oon täälä lukenu näitä jerkkaus foorumeita ja yrittäny tajuta miten se tapahtuu...
torstaina ostin jerkkaus välineet,yhden buster jerkin  ja tänään ensimmäinen reissu.aluksi mietin mahdanko uittaa yhtään oikein mutta sitten tunnin jälkeen oli 2 haukea ylhäällä 2kg ja 4.2kg. teki vaikutuksen kun oli 3 muuta veneessä eikä heillä edes ollut tärppejä.
hauet nielaisi koko 15 cm kapulan. suosittelen.
kireitä
-zima

Olin itse kanssa viikon loppuna jerkkailemassa. Mökki on vääksyssä joten luonnnollisesti kalastan päijänteessa. Ittelläni on vain neljä jerkkiä( olen itsekkin aloittelija): 1 westin jerk 58g, jesse jerk 60g, salmo slider normi uppo 46g ja savage gearin deviator 68g. Näillä tuli tuli tänä viikonloppuna kalastettua kahtena päivänä yhteensä noin 6 tuntia. saalis: 5 haukea. 1 haggi paino kilon. loput 500g. Mitä mä teen väärin, kun ei tuu ton isompaa. uittamis oppia olen ottanut gäddfeder leffasta( siinä kalastelee buster jerkin kehittäjät). jerkit on ihan ok. johtuukohan se siitä että päijänne on iso ja kohtuu syvä järvi. vähän isommat on varmaan vähän syvemmällä ja laajemmalla alueella. suurimmaksi osin kalastan kaislokoita joiden syvyys on metristä kolmeen. sä olit ekaa kertaa jerkkaamassa ja sulle tuli 2 ja 4 kilon hauet. missä järvessä kalastat kun siellä on noin isoja. Ja minkälaisissa paikoissa? Kiinnostais muakin saada vähän isompia. Vai pitääköhän siirtyä bustereihin :-)

zima

• View Profile
« Reply #79 on: October 04, 2009, 19:00:47 »
no ne hauet tuli merenlahdesta kristiinankaupungin edustalta.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #80 on: October 04, 2009, 19:01:38 »
Olen tässä ajatellut jerkkihyrrän ostoa. joten sanokaapas että kumpi näistä on kooltaan pienempi: Abu ambassadeur revo S vaiko SX? olen nimittäin pieni kätinen.
Abu Ambassadeur Revo Inshore Jerk tai  Abu Ambassadeur 5501C Inshore SW on varmasti varma valinta. Ne ovat tehty jerkki-kalastusta varten ja pitäisi kestää se heitto, kuin myös jerkkaus rasitus. Muissa saattaa jopa mennä puolan akseli kieroksi tai IAR-laakeri paskaksi, jos ei sitä takasalpaa ole.
Se, että on pienikätinen, sille ei oikein voi mitään....;)

• Guest
« Reply #81 on: October 04, 2009, 19:21:17 »
Ajattelin noita revo s ja sx:iä sen takia kun on niin halpoja. inshore jerk maksaa kaks hunttia. eikös kannattais ottaa shimanon curado mielummin kuin inshore jerk????

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #82 on: October 04, 2009, 19:22:44 »
Ajattelin noita revo s ja sx:iä sen takia kun on niin halpoja. inshore jerk maksaa kaks hunttia. eikös kannattais ottaa shimanon curado mielummin kuin inshore jerk????
Perustelut, miksi, varmaan osaat lukea tuosta edellisestä viestistäni.

• Guest
« Reply #83 on: October 04, 2009, 19:27:22 »
Perustelut, miksi, varmaan osaat lukea tuosta edellisestä viestistäni.

Jeps jeps. luulin vain että curado olis laadukkaampi.  mun painavimmat jerkkini painavat 90g. eikö revo s kestä edes niitä :?

Punssi

• View Profile
« Reply #84 on: October 05, 2009, 23:20:36 »
En viitsinyt omaa aihetta tehdä niin laitetaan tänne. Siis. Nyt on sitten jerkki kärpänen puraissut ja kovaa. Viime reissulla tuli pikku buster II:lla todella hyvin kalaa ja nyt olisi tarkoitus päivittää hiukan välineitä tonne oikeiden jerkkien maailmaan (75g-120g). Nyt kuitenkin askarruttaa tuo kalastus syvyys. En nimittäin saanut tuota pikku busaa kertaakaan uitettua yli metrin syvyyteen vaikka mitä kommervenkkejä koetin. Onnistuuko syvemmällä kalastaminen näillä raskaammilla jerkeillä tarkoitus olisi kalastaa 1m-3m syvyydessä, vai uivatko nekin melko pinnassa, vai onko kyse vain osaamattomuudesta etten saa tuota BusterII:sta syvemmälle. En nimittäin viitsisi tuhlata rahoja kalliisiin jerkkeihin jos uivat vain kohtuu pinnassa.

-Buster-

• View Profile
    • Email
« Reply #85 on: October 06, 2009, 11:17:33 »
tuo buster jerk II on suspending ja tarkotettu 0-1m. mutta normi 75g 15cm busteri jos se on sinking eikä shallow nii sillä voi jo kalastaa melkee nii syvällä ku on vettäki jos vaan haluaa.. tai halvempi vaihto ehto on westin jerk sinking ne on tosi hyviä, dartmasterit yms..

Dumppi 95

• View Profile
« Reply #86 on: October 07, 2009, 17:34:43 »
Nyt on tullut jerkkausta harrastettua jo yli kuukausi, mutta kaloja huimat n. 4-5kpl... Epäilisin, että uitossani on jotain vikaa, kun mikään muu omistamani jerkki, kuin Jerk-It Fastwood ei tee sitä sivulta sivulle sik sakkia, vaan tekee vain toiseen suuntaan syöksyn ja sitten tulee suorana vähän matkaa ja taas samaan suuntaan syöksy.. eli missä mahtaa olla vika? Vavalla tulee aina uitettua eli onko vika mahdollisesti kelausrytmissä?  :?

zima

• View Profile
« Reply #87 on: October 07, 2009, 22:24:07 »
yritä rauhallisemmin

Miskala

• View Profile
« Reply #88 on: October 07, 2009, 22:51:18 »
Nyt on tullut jerkkausta harrastettua jo yli kuukausi, mutta kaloja huimat n. 4-5kpl... Epäilisin, että uitossani on jotain vikaa, kun mikään muu omistamani jerkki, kuin Jerk-It Fastwood ei tee sitä sivulta sivulle sik sakkia, vaan tekee vain toiseen suuntaan syöksyn ja sitten tulee suorana vähän matkaa ja taas samaan suuntaan syöksy.. eli missä mahtaa olla vika? Vavalla tulee aina uitettua eli onko vika mahdollisesti kelausrytmissä:?

En ole itse koskaan jerkannut, mutta luulen että sitä jerkkiä uitetaan vavalla nykien.

Muutes paljollako saa ostettua jerkkaustarvikkeet, kun nyt ajattelin ensi avokauden alussa/nyt syksyllä aloittaa? Eli vapa, kela, pari-kolme jerkkiä alkuun? Riittää kunhan vapa ja kela toimii, kela on jerkkaukseen sopiva ja jerkit hyviä.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #89 on: October 08, 2009, 23:24:44 »
Suosittelisin hankkimaan jerkkejä joita voit heittää perus haspelilla ja siihen vähän jäykempi tikku. Eli jotain kevyempiä malleja westins jerkin pienin tai baby buster, mikä nyt sattuu kaupastasi löytymään. Sitten vaan kokeilemaan. Sitten kun kunnolla aletaan jerkkaamaan niin kyllä se vähän enemmän kysyy rahaa kuin 150 euroa. Siksi on hyvä ensin vähän kokeilla miltä jerkkailu maistuu. Kaikki ei siitä innostu ja sen jälkeen voi harmittaa kalliit satsaukset lajiin. Kyllähän jerkkauksella isoja kaloja saa kun homman hallitsee ja on hyvät vedet missä kalastaa.

Itse harjottelin myös aluksi haspelilla ja tunnustelin onko jerkkaus oma juttuni. Sen jälkeen kun olin varma niin hankin omasta mielestä hyvät jerkkivehkeet joilla pääsi alkuun ja niihin upposi 300 euroa siimoineen. Se on sitten eri asia mitä itse pidät hyvänä aloitus settinä.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

center>