Chat

Author Topic: JERKKIKALASTUS A-Ö !!!  (Read 87538 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pjk

• Guest
Vs: JERKKIKALASTUS A-Ö !!!
« Reply #120 on: July 23, 2010, 18:03:30 »
Missä nettikaupassa olis hyvä jerkkivapa valikoima kun ei täälläpäin ole mitään kalastuskauppaa missä heilutella vapoja  :|

E: Ja minkä painoinen on toi buster jerk ?

Muutama kauppa:

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=178
http://www.fishers.fi/vavat-jerkki-jigivavat-c-24_53.html

Ennen vapaostoksia olisi toki hyvä miettiä, kuinka isoja jerkkejä aikoo vielä paiskoa. Jerkkivapojakin on kevyempiä ja raskaampia moneen lähtöön, ja jos aikoo heitellä esim. perushauelle pienemmän pään jerkkejä, ei kannata ostaa vavaksi yli 100-grammaisille tarkoitettua kankea.

Buster Jerkejä on nykyään montaa mallia, tiedot löytyvät täältä: http://www.cwcab.com/jerkbaits.htm

--pikeye
« Last Edit: July 23, 2010, 18:13:03 by pikeye »

AbuGarcia

• View Profile
« Reply #121 on: July 23, 2010, 19:34:22 »
Olen ymmärtänyt että kannattaa aloittaa pienemmilä jerkeillä, kuten buster jerk tai salmo slider vai olenko ihan väärässä ?

Talvialennuksissa noi jerkkikamat on varmaan halpoja joten ajattelin sieltä ostaa  :-)
VISION IN FLY FISHING

http://www.kalapedia.fi/

pjk

• Guest
« Reply #122 on: July 24, 2010, 00:24:43 »
Olen ymmärtänyt että kannattaa aloittaa pienemmilä jerkeillä, kuten buster jerk tai salmo slider vai olenko ihan väärässä ?

Talvialennuksissa noi jerkkikamat on varmaan halpoja joten ajattelin sieltä ostaa  :-)

Minusta ei ole mitään syytä sinänsä hankkia ensin pieniä ja vasta sitten normikokoisia – isoja vieheitä. Jerkit ovat loppujen lopuksi vain yksi vieheryhmä siinä missä vaaput, lusikat, lipat, jigit jne. - ei niihin tarvitse suhtautua mitenkään erityisellä hartaudella :). Ovathan ne tietenkin alussa vähän ison näköisiä kalikoita ja kalliimpiakin kuin lusikat ja lipat, mutta silmä tottuu kokoon nopeasti ja hinnatkin ovat tulleet viime vuosina mukavasti alaspäin, tai pikemminkin valikoima on kasvanut huimasti siellä hintahaitarin edullisemmassa päässä. Jo kymmenellä eurolla voi saada aivan käyttökelpoisia ja kalastavia jerkkejä.

Jos hauenkalastuksessa normaalikokoinen jerkki on siinä 15cm paikkeilla, tuota pienempiä malleja kannattaa mielestäni hankkia lähinnä silloin, kun tiedetään haukien koon jäävän omilla kalapaikoilla enimmäkseen kilon-parin tuntumaan. Toinen syy voi löytyä välineistä. Jos on vasta kokeilemassa jerkkausta eikä halua ostaa heti siihen vapaa ja kelaa, niitä kevyemmän pään jerkkejä pystyy heittämään kohtuudella jo omistamillaan avokelavehkeillä.

Nuo mainitsemasi Buster Jerk ja Salmo Slider ovat kyllä sopivia aloittelevalle(kin) jerkkaajalle helpon uittettavuutensa takia, valitsipa niistä sitten pienen tai normaalikokoisen mallin. Samaa koskee myös pienempää 12cm Westin Jerkiä ja saman kokoista Jesse Jerkiä. Luultavasti Jakki-jerkitkin ovat "helppoja". Kannattaa alkuun hankkia kumminkin vain yhtä jerkkimallia, muutamassa värissä joiden tietää jo toimivan kotivesillä muissakin uistimissa, ja opetella uittamaan niitä kunnolla. Uusia jerkkimalleja voi hankkia sitten joskus, jos (kun) tulee tarvetta laajentaa valikoimaa.

--pikeye
« Last Edit: July 24, 2010, 10:34:26 by pikeye »

AbuGarcia

• View Profile
« Reply #123 on: July 24, 2010, 02:18:47 »
Tämä selvensi todella paljon iso kiitos (jälleen)  :wink:

Pitääpä sitä sitte kokeilla ens keväänä ja kesänä ! :-)
VISION IN FLY FISHING

http://www.kalapedia.fi/

simo.n

• View Profile
« Reply #124 on: September 03, 2010, 16:15:51 »
Terve!
Tähän väliin aloittelevan jerkkaajan kommentti.
Ostin toissapäivänä jerkkausvehkeet(pitkän aikaa ollut harkinnassa) Abu 5601 jerk,Sergeant vavan ja pari jerkkiä mm. JAKKI värinä magnum. Ja tänään sitten niitä testailessa tuli nykästyä pari haukeakin jo.
Suosittelen kyllä  jerkkausta, hauska ja ns.aktiivinen kalastusmuoto.
Itse kalastellut jo yli 15 vuotta monipuolisesti kaikilla välineillä,nyt jerkkausta kokeileena aion ottaa tuonkin kalastusmuodon ihan kyllä tavakseni.
« Last Edit: September 04, 2010, 08:23:43 by simo.n »

Suurkalastaja1

• Katiska-pehtori
  • Kaikki muu paitsi kalastus on turhaa.
    • View Profile
    • Email
« Reply #125 on: September 04, 2010, 19:35:22 »
Mitäs mieltä porukka on Jakki-jerkeistä? Paraisten Tarjoustalosta tarttui kolme kappaletta mukaan kun olivat niin halpoja (6,59e/kpl). Hyvin nuo kyllä mielestäni uivat. :-)
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

simo.n

• View Profile
« Reply #126 on: September 04, 2010, 20:39:02 »
Mitäs mieltä porukka on Jakki-jerkeistä? Paraisten Tarjoustalosta tarttui kolme kappaletta mukaan kun olivat niin halpoja (6,59e/kpl). Hyvin nuo kyllä mielestäni uivat. :-)

No tuosta ylempää kun luet...Kolmesta hauesta kaksi tuli Jakki Magnum 12cm 40g jerkillä. Keli oli hirveä, kala ei tuntunut oikein syövän, kalakaveri ei saanut yhtään haukee. Itse olen ainakin tyytyväinen.

zima

• View Profile
« Reply #127 on: September 05, 2010, 00:32:05 »
itse ostin motonetisä nilsmasterin jtn jerkkiä. 10€ 3kpl oli niin halpa että pakko ostaa.

Pike

• View Profile
« Reply #128 on: September 05, 2010, 02:23:06 »
itse ostin motonetisä nilsmasterin jtn jerkkiä. 10€ 3kpl oli niin halpa että pakko ostaa.
Dartmaster?

zima

• View Profile
« Reply #129 on: September 05, 2010, 09:58:22 »
juuri se. onko niillä mitään virkaa.

Jolle

• View Profile
« Reply #130 on: September 05, 2010, 11:24:23 »
Ui ainakin ihan suorakelauksellakin.

kuha kalle

• View Profile
« Reply #131 on: December 26, 2010, 11:24:38 »
Power pro paksuudessa 0.36 on kaksinkertainen erälehden testivoittaja, ja muutenkin todella suosittu siima, jota itsekkin käytän ekaa vuotta, tosin jigaamisessa. Siimasta kertoo myös jotakin se, että erälehden toimittajien oikeastaan ainoa jerkkisiima on kyseinen siima. Jos itse pitäisi valita en kyllä ottaisi firelineä, ainakaan jerkkaukseen. Itselläni oli toi perfomanse fuse jigisiimana. Ei siitä enempää kuin meni kaksi puolallista solmuun 1.5 viikossa. OOkkos lukenut jerkkisiimatestiä numerosta (5-2010)? Siinä oli todella arvokasta materiaalia.

En tuota kelaa löytänyt linkistä huolimatta. Hyvi keloja ovat heittohyrrät, matalaprofiilihyrrät, ja jotkut avokelat (erä: 14-2008)
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

kuha kalle

• View Profile
« Reply #132 on: December 26, 2010, 16:51:37 »
Kyllä hyvinkin rapala voi kepittää pienvalmistajien vaappuja jossain tilanteessa. Mutta totta, kyllä erälehtikin mainostaa artikkeleissaan joitain vieheitä, mutta eivät ne kaikki turhia ole. Ja kannattaa muistaa että mikään testi ei kata kaikkia olosuhteita. Esim kolmen tähden jerkki voi kepittää bomber herky jerkyä aika helpostikkin. Mutta silti keskimäärin bomberilla saa kalaa keskimäärin paremmin. Bomber oli kyllä harvinaisen ylivoimainen kyseisessä testissä, mitä kuvaa harvinainen 5 tähteä ja plus.

Erä lehdestä kannattaa lukea Arto Kojon hauen kalastus jutut, on täyttä asiaa.
M.S

-Buster-

• View Profile
    • Email
« Reply #133 on: December 29, 2010, 11:18:12 »
itsellä oli viimekauden käytössä spiderwire 0.35 hyvää siimaa ei mitään valittamista.. sitä ennen oon aina käyttäny powerprota, mutta nyt taidan siirtyä tohon spiderwireen paremman vetolujuuden takia.. ja ainut solmu mitä käytän kuitu siimoissa on PALOMAR solmu ei luista ja kyllä kestää riuhtomista!

kuha kalle

• View Profile
« Reply #134 on: December 29, 2010, 15:27:09 »
Jotenkin en usko että spideri kestää PP 0.36 enempää, mutta se taitaa johtu siitä että spideri paljon paljon paksumpaa. Mutta tämä menee jo siimakeskusteluun, joka tosin liittyy oleellisesti jerkkaukseen. Tärkeintähän siimassa on se että kalastaja luottaa siihen ja osaa käyttää oikein.
M.S

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #135 on: January 04, 2011, 21:17:42 »
Erälehteä en lue kovinkaan,paljon, koska siinä mainostetaan jotakin valmistajan tuotteita, esim tuossa Erälehden uusimmassa painoksessa 14/2010. Rapalan tekemistä vieheistä oli todella monta kuvaa, vaikka ei olisikaan pärjännyt. Sijoitukset rapalan osalta muutenkin epäilytti todella paljon, esim. tuo rapalan trolls-to-minnow olisi muka hakannut pienvalmistajien tekemiä vaappuja? :-o , Kyllä minun kokemuksien perusteella pienvalmistajien tekemillä kuhavaappuilla tulee huomattavasti paremmin kalaa kuin tuollaisella rapalan vaapulla.
Kiitos kumminkin kuha kalle, mutta haluaisin jotakin varmaa omaakokemusta tästä asiasta, että mikä olisi hyvä ja mikä ei. Selvisi sitten kumminkin se, että en osta firelineä. :-)

Tästä alkoi koko "off topic"-keskustelu. 15-vuotias kalastajan alku kertoo syvällä rintaäänellä kuinka hänen kokemuksensa mukaan... Ja lehdessä on kuitenkin miehiä jotka tekevät testejä, esittelyjä sekä juttuja lehteen ammatikseen, ja täysin puolueettomasti. Syyn tähän puolueettomuuteen kerroin jo aiemmin.
Kokemuksia saa ja pitää esittää, mutta kuitenkin niin ettei kukaan niitä ota, tai pidä ainoina oikeina tapoina tai sitten ainoina ja oikeina vieheinä kyseisiin tarkoituksiin. Ja vielä kun niissä vakuutteluissa olisi vielä jokin edes pieni asiaa tukeva perustelu, eikä vain huitaisu että, minun mielestä näin vain on.

Ja viisi kuusi viestiäsi luettuani, en nyt kovin ammattimaista kuvaa saati kymmenien vuosien kokemusta uistimista tai kalastuksesta yleensäkään saanut.
No, totean vielä, että moderaattoreille sattuu virheitä ja he varmastikin myöntävät ne. Ja "off topickkeja" lietsovat yleensä ne jotka eivät mistää juuri mitään tiedä.

Jerkkejä mä tilasin tuolta http://www.outdoorworld-danmark.com/default.aspx?load=main&data=ProductInfo&key=Jerkbait_130110  ja ihan kelpo pelejä ovat. Suspina/uppoavana toimivat matalassakin ja uinti ei vaadi kovinkaan ihmeellistä opetelua.
Vapana ollut RST:n Jerk 6`6" up to 120gr. Ja kelana toiminut vasuri Amban 5601C JB, koska normi Amboista IAR:rä ei oikein tykkää siitä repimisestä kovin kauaa. Yksi jo repes. Nämä nyt ihan omana mielipiteenä.
« Last Edit: January 04, 2011, 21:19:17 by Pete »

Pike

• View Profile
« Reply #136 on: January 31, 2011, 18:04:50 »
Onko kellään tietoa koska nuo pienemmät Puolan puhdistajat elit Salmo Sweeperit saapuu Suomeen. Kyseessä siis 10cm, 12cm ja 14cm koot. Jo vähän aikaahan on ollut tuo 17cm Sweeper myynnissä. Noita pienempiähän on jo ainakin Puolassa myynnissä.

Järvilohi

• View Profile
« Reply #137 on: February 14, 2011, 15:19:46 »
Itselläni kävi kerran kalassa hauska idea. Laitoin Buster Jerkin painon kanssa n.3 metriin ja uistelin sillein n.30sek.. ja aloin katsoa kun vapa taipui oudosti, no aloin tietysti nostaa ylös kun luulin että se osui pohjaan. mutta sitten se rupesi vetämään ja aloin kelata sitä ylös. sieltähän nousi 2,5kg hauki  :-D

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #138 on: February 14, 2011, 16:45:31 »
Erälehteä en lue kovinkaan,paljon, koska siinä mainostetaan jotakin valmistajan tuotteita, esim tuossa Erälehden uusimmassa painoksessa 14/2010. Rapalan tekemistä vieheistä oli todella monta kuvaa, vaikka ei olisikaan pärjännyt. Sijoitukset rapalan osalta muutenkin epäilytti todella paljon, esim. tuo rapalan trolls-to-minnow olisi muka hakannut pienvalmistajien tekemiä vaappuja? :-o , Kyllä minun kokemuksien perusteella pienvalmistajien tekemillä kuhavaappuilla tulee huomattavasti paremmin kalaa kuin tuollaisella rapalan vaapulla.
Kiitos kumminkin kuha kalle, mutta haluaisin jotakin varmaa omaakokemusta tästä asiasta, että mikä olisi hyvä ja mikä ei. Selvisi sitten kumminkin se, että en osta firelineä. :-)

Tästä alkoi koko "off topic"-keskustelu. 15-vuotias kalastajan alku kertoo syvällä rintaäänellä kuinka hänen kokemuksensa mukaan...
Jerkkejä mä tilasin tuolta http://www.outdoorworld-danmark.com/default.aspx?load=main&data=ProductInfo&key=Jerkbait_130110  ja ihan kelpo pelejä ovat. Suspina/uppoavana toimivat matalassakin ja uinti ei vaadi kovinkaan ihmeellistä opetelua.
Anteeksi nyt vielä kolmannen kerran nyt kolmannen kerran vielä, että ilmaisin mielipiteeni.
 Hyviä jerkkejä olet tilannut Pete. Minulla oli muutama syksyllä ja hyvin uivat. Nyt sain vielä syntymäpäivä lahjaksi 6kpl niitä. Kaloja en kyllä kerinnyt vielä saamaan niillä, kun kerkesin käyttämään niitä yhden reissun, mutta onko joku muu niillä saanut isompia kaloja?  :-)

Tässäpä ERÄ-lehden juttua haukiguru Elorannan suurhaukivieheistä tilastojen valossa:

Buster Jerk 9kpl yli 12kg haukia>suurin 14,9kg

Nilsmaster invicible 3kpl yli 12kg>suurin 12.8kg

Pig Jr Suspending 1kpl 13.050kg

Salmo Slider 1kpl 13,150kg

Kaappari 12,900kg 1kpl

ja särkitäkyllä 12,250kg

Ps. kaverilla 11 291 haukimerkintää heinäkuu 2010 mennessä (50 yli 10kg) ja nuo suurimmat näyttää pääosin mereltä ja heittokalastamalla tulleen!
Ja nämä hänen henk. kohtaisia Suomesta pyydettyjä kaloja! Ei muuta kuin syvä kumarrus, voinee kutsua 7 dan haukimestariksi :wink:?
Ihan sama mitä lehti mainostaa, vaan tuossapa linkki jos isoja haukia halajaa.

wewwer51

• back to black
    • View Profile
« Reply #139 on: March 25, 2011, 16:51:58 »
mistä noita jerkejä saa halpaan hintaa? koska lielahessa sportia pekassa on 17 e hinalla. :x
fishing rocks!

Pike

• View Profile
« Reply #140 on: March 25, 2011, 19:13:15 »
mistä noita jerkejä saa halpaan hintaa? koska lielahessa sportia pekassa on 17 e hinalla. :x
Osa jerkeistä on yli 30€ (jotkut Mantat) ja jotkut alle 5€, esim. jakki jerkit ja kaikkea löytyy tuolta väliltä.

Potentiaalisia ostopaikkoja ovat nettikaupat, kalastustarvikeliikkeet yms joista löytyy näitä ~5-10€ perusjerkkejä.

ukko61

• View Profile
« Reply #141 on: April 15, 2011, 23:42:26 »
hei vaa kaikille taas. olen entine kalastelija tuomas eli siis olen tuomas ja kalastelen. poistin erehdyksessä vanhan käyttäjän. nyt o jäänyt jerkkihommat kokonaan pois kun tuli muutto Norjaan. mutta voiko Norjassa jerkata? onko sopivia paikkoja tai kaloja?

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #142 on: April 16, 2011, 12:01:47 »
hei vaa kaikille taas. olen entine kalastelija tuomas eli siis olen tuomas ja kalastelen. poistin erehdyksessä vanhan käyttäjän. nyt o jäänyt jerkkihommat kokonaan pois kun tuli muutto Norjaan. mutta voiko Norjassa jerkata? onko sopivia paikkoja tai kaloja?
En tiedä yhtään mihin päin Norjaa muutit, tai millaisia vesistöjä on lähelläsi tai yleensäkään mielessäsi.
Norjassa se jerkki lentää varmasti aivan samalla tavalla kuin suomessakin ja kalatkin ovat aikalailla samoja. Pääasiassa sillä jerkillähän kalastetaan haukea, ja käsitykseni mukaan norjassakin löytyy vesiä, meriä, jokia ym. lampia joissa haukea on.

wewwer51

• back to black
    • View Profile
« Reply #143 on: April 21, 2011, 20:54:46 »
minulle tuli elämäni eka jerkki ostetua ja yritän päästä äkkiä vesille haukia heiteleen. onko muita keinoja uitaa jerkkiä? ainoan minkä itse tiedän on siksakki. :|
fishing rocks!

pjk

• Guest
« Reply #144 on: April 22, 2011, 08:26:21 »
minulle tuli elämäni eka jerkki ostetua ja yritän päästä äkkiä vesille haukia heiteleen. onko muita keinoja uitaa jerkkiä? ainoan minkä itse tiedän on siksakki. :|

Ajattelisin pikemminkin niin, että tuo "perinteinen" siksakki on vain eräs uintityyli, jota jotkin jerkkimallit edustavat. Vastaavasti joitakin jerkkimalleja ei saa uimaan puhdasta siksakkia, vaikka miten nykisi.

Jokaisella jerkkimallilla on siis oma tyypillinen tapansa liikkua, mikä kalastajan pitäisi ensin selvittää, ja sitten kokeilemalla etsiä sopiva uittotapa. On myös suuria eroja uintien muunneltavuudessa: jotkut jerkit pyrkivät uimaan vain sitä siksakkia nykäisystä riippumatta, kun taas jotkut mallit saa poukkoilemaan myös ylä-alasuunnissa jos kalastaja rytmittää uiton oikein, jne.

Edellisellä yritän sanoa sitä, että jos olet aloittamassa jerkkausta, ei kannata hankkia heti monia erilaisia jerkkimalleja. Hommaan pääsee sisälle helpommin siten, että hankkii jotain helppouittoista mallia muutaman kappaleen niissä väreissä, jotka kotivesillä toimivat muutenkin, ja opettelee uittamaan niitä alkuun lyhyillä heitoilla, jotta jerkin näkisi koko ajan. Tietoa jerkkien uinneista ja uitosta saa näiltä nettipalstoilta ja esim. täältä: http://www.suomenhaukiseura.com/hauenkalastus/kalastustavat/jerkkaus.html

--pikeye
« Last Edit: April 22, 2011, 08:33:47 by pikeye »

wewwer51

• back to black
    • View Profile
« Reply #145 on: April 22, 2011, 09:44:23 »
kiitos tiedosta pike eye.
fishing rocks!

lahna99

• View Profile
« Reply #146 on: June 17, 2012, 18:31:17 »
Mikä olis paras väri jerkille aika sameaan veteen? En itse oikein tiedä. :? :? :?
(Etsin lähinnä nettikaupoista eli laita linkki sinne kauppaan)tai oulun läänin alueella olevaa kauppaa.
« Last Edit: June 19, 2012, 13:01:18 by lahna99 »

lahna99

• View Profile
« Reply #147 on: June 17, 2012, 18:45:16 »
Onko se Buster Jerk nemo hyvä ku sitä näkyy joka paikassa. Ja kumpi jerkin pituus on parempi 12cm vai 15cm?? :mrgreen:

Joensuun kolli

• View Profile
« Reply #148 on: March 25, 2013, 09:54:50 »
Onko jerkkikalastus teillä päin suosittua (missä nyt sitten kukin asuu)? Itse asun Joensuussa ja ilmeisesti ei ole täällä kovinkaan suosittua. Vaikka haukea ja paikkoja riittäs.... En ainekaan ole törmännyt "jerkkiukkoihin" tai kuullut kehu kaloista mitkä olisi jerkkivehkeillä pyydetty. No tämä on yhden miehen mutu tuntuma, saatan olla hyvinkin väärässä.... Itse olen jerkkivehkeitä kokeillu ja nähnyt kun niillä osaava kaveri kalastaa. Ja en epäile yhtään niiden tehoa.... Onko kynnys aloittaa jerkkihomma sit suurempi koska joutuu investoimeen kela/vapayhdistelmän (ainakin pian jos innostuu)? Ja pienillä lammilla ja järvillä ei mielekästä, mutta isompiakin löytyy kuitenkin runsaasti.

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #149 on: March 31, 2013, 12:50:39 »
Ainakin täällä tulee harrastettua jerkkausta about 20krt kesäisin, enemmän muuta heittokalastusta/jigausta ja vetouistelua tulee harrastettua enemmän. Toki jerkkaus on mukavaa puuhaa...
"rocky has left the building"

center>