Chat

Author Topic: Jigipäät: värillinen vai maalaamaton?  (Read 4287 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pjk

• Guest
Jigipäät: värillinen vai maalaamaton?
« on: July 31, 2009, 14:48:22 »
Tuli mieleen, että käytätkö mieluummin maalattuja vai "värittömiä" jigipäitä, vai molempia? Perustelut?

Itse olen jigihommassakin "ottiväriuskovainen" siinä mielessä, että käytän pelkästään maalaamattomia lyijypäitä, eli minulla vaihtuu vain jigiväri. Tämä ihan siksi, että haluan pitää värin hakemisen yksinkertaisena. Jos esimerkiksi kalaa alkaa tulla kokeilujen jälkeen hyvin keltaisella jigillä, voi ajatella että kala on tosiaankin kiinnostunut itse jigin väristä, ei esim. siitä punaisesta jigipäästä.

Huono puoli tuossa tietysti on se, että se keltainen jigi voisi joskus kalastaa paremmin värillisellä päällä. Uskon kumminkin, että jigeissäkin kokonaisväritys on tärkeämpi kuin jokin pieni alue eri väriä, esim. juuri jigipään väritys.

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 16:41:57 by pikeye »

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
Vs: Jigipäät: värillinen vai maalaamaton?
« Reply #1 on: July 31, 2009, 14:51:28 »
Vähän sama juttu täälläkin. Käytän ainoastaan värittömiä jigipäitä. Ihan vaan siksi, että en usko pään värityksen olevan niin tärkeä. Joskus käytin myös värjättyjä päitä ja kyllä niilläkin kalaa sai. Eli siinä suhteessa melko sama, mutta ajan ja helppouden takia värittömät mieluisimmat.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

ahti kiiski

• Kalastusta jo alkuajoista.
    • View Profile
« Reply #2 on: July 31, 2009, 15:12:47 »
Minä käytän värittömiä ,koska niissä se jigi pysyy paremmin kiinni.
-------------O N K I--------------

haukimaukka

• View Profile
« Reply #3 on: July 31, 2009, 15:55:15 »
Lyijyn väriset päät. Ettei tarvitse miettiä pään ja jigin väriä

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #4 on: July 31, 2009, 16:21:10 »
90% käytän värittömiä päitä. Värilliset päät käytössä vain silloin, jos värittömiä ei löydy oikean kokoisina, tai värillinen on jollakin tavalla vain sopivampi johonkin jigiin. Eli en käytä värillisiä sen takia, että sillä värillä olisi jotain väliä. Turhaa se pään vaihtelu onkin..
Olen kalastelijapoika!

Abborna

• Vuiijttu! et karkoo!!
    • View Profile
« Reply #5 on: August 02, 2009, 11:47:51 »
Minä käytän värittömiä ,koska niissä se jigi pysyy paremmin kiinni.

En ole tälläistä huomannut mutta itse käytän kyllä 50/50 sekaisin.
Perusteluna voisin sanoa että kun olen vasta aloittelemassa jiggausta kunnolla niin tulee kokeiltua kaikkea ja silloin myös vaihtelen jigipäitä  :-P

El Dorado

• MSN Messenger - futislude95@hotmail.com
    • View Profile
    • http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php
    • Email
« Reply #6 on: August 02, 2009, 11:50:51 »
70% käytän värillisiä päitä, tämä johtuu etenki siitä että en oo jaksanu nyt ostaa jigejä/jigipäitä.
Nytpä kyllä on semmonen tilanne että enään 2 värillistä päätä jäljellä niin taiampa ostaa lyijyn värisiä muutamia.. :-)

Arska_1

• Kirurgi
    • View Profile
« Reply #7 on: August 02, 2009, 15:55:16 »
Värillisiä nuo itsellä on ollut. Tosin tänä vuonna vasta alotin testailemaan jigaamista, että ei tuota skaalaakaan vielä juurikaan ole saatika kokemusta.

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

pjk

• Guest
« Reply #8 on: August 02, 2009, 16:37:00 »
Värillisiä nuo itsellä on ollut. Tosin tänä vuonna vasta alotin testailemaan jigaamista, että ei tuota skaalaakaan vielä juurikaan ole saatika kokemusta.

-Arska_1

Alkuun riittää, että hankkii eri kokoisia jigipäitä siten, että painot kasvavat esim. 5 gramman välein, kevein ja raskain pää sen mukaan mihin omilla vesillä voi olla vielä tarvetta. Pään väri on omalla tavallaan tärkeä sekin, mutta värillä ei ole merkitystä jos jigiä ei saa uitettua sopivan tunnokkaasti siinä syvyydessä ja olosuhteissa, jotka kalastuspaikalla ovat.

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 15:08:19 by pikeye »

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #9 on: August 02, 2009, 16:48:01 »
On tullut käytettyä vain värillisiä. Se varmaan syynä, että ainakaan täältä päin ei kaupoista taida löytyä kun värillisiä.
Osa kyllä muuttuu värittömiksi ajanmyötä, kun värit tahtoo lähteä...
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Ammattilainen

• View Profile
« Reply #10 on: August 02, 2009, 22:23:18 »
Sekä että, mutta mitään eroa en ole huomannut värillisten ja värittömien välillä. Ja tosiaan kuluu noista värillisistäkin aika nopeasti maalit pois, varsinkin jos kalastetaan haukea tai kuhaa. Nykyään tulee ostettua lähinnä värittömiä.
Kalaan aina kun pääsee !

center>