Chat

Author Topic: Usko lopussa  (Read 7210 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tyhjänpyytäjä

• View Profile
    • Email
Usko lopussa
« on: August 02, 2009, 21:55:48 »
Mikä siinä on.

olen harrastanut kalastusta aktiivisesti 16 vuotta. Tuhlannut lajiin tolkuttomasti rahaa, käynyt alan koulun (Kalastus opas) sekä olen myös ruvennut valmistamaan itse vieheitä. Kokemuksesta eikä tiedonpuutteesta ole siis pulaa. Harrastan niin perho, kuin heittokalastusta.

Olen monesti ollut ns "pelipaikoilla" josta kuuluisi saada suuria saaliita, mutta kohdalleni ei juuri koskaan ole osunut mikään mainittava kala! Alkaa tässä tyhjänpyynnissä olemaan usko lopussa ja ihmetyttää, että mikä siinä kalastuksessa niin pitää kiinni, vaikkei koskaan saa juuri mitään!

Ennätyksiä:

Hauki n 1,4kg (vaikka näitä eniten kalastan)
Kuha - alamittainen
Ahven ½ kg
Harjus 0,4kg
Kirjolohi 2,6kg (kalanviljelylaitoksen poisto-ojasta)
Taimen 1,25kg (samasta ojasta)
Meritaimen 1,15kg
Toutain 1,7kg

Siinäpä suurimmat yksilöt mitä on 16 vuoden aikana kalastettu.

Tämän keskustelun tarkoitus on kääntää veistä haavassa, "Minun pikkusisko 8v sai juhannuksena mökkilaiturilta 4kg hauen lipalla"

niin.. ja ojassa sain kalastaa, kun olin töissä kyseisessä laitoksessa
« Last Edit: August 03, 2009, 10:42:45 by tyhjänpyytäjä »

Hauzi

• View Profile
    • Email
Vs: Usko lopussa
« Reply #1 on: August 02, 2009, 22:20:15 »
no on pyyntimiehiä ja saamamiehiä.

Solekku jatkaa vaan kalastusta ja tehä merkintöjä saaliista ja pyyntitavasta. Etsiä oikeat vieheet oikealle kelille jne.

Jaatinen

• View Profile
« Reply #2 on: August 03, 2009, 12:11:12 »
Vähän samaa mietin tässä talvella ja keväällä, ja päätin että nyt menee enntäykset rikki. Ja niinhän ne menikin melkein joka kalan osalta, kun vaan jakso olla järvellä niin paljon ku mahollista. Tuli kyllä luettua foorumeita ja kirjoja varmaan satoja tunteja, että alko ainakin teoriapuoli olemaan kunnossa eri kalojen uistelun osalta.

Minäkään en kuulu niihin sunnuntaikalastajiin, jotka heittelee lippaa laiturilta ja nostaa 6 kilosen kuhan... Eli tiukassa ne isot kalat kyllä on.
Harva meistä on rautu, moni taipua saa.

jcuster

• Kenraali Katiska
    • View Profile
« Reply #3 on: August 03, 2009, 21:10:10 »
Vaikken ole kouluja pahemmin käynyt mutta (parikymmentä vuotta kalastanut) niin ennätyksesi jäävät vain ahvenessa, hauessa ja kuhassa. Meritaimenta en ole saanut ensinkään.

Kyl siellä on kalaa lammissa, ja joskus se isokin kohalle osuu. Jollei kalasta niin ei taatusti osu.
Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

sube

• View Profile
« Reply #4 on: August 03, 2009, 21:37:21 »
Tuli kyllä luettua foorumeita ja kirjoja varmaan satoja tunteja, että alko ainakin teoriapuoli olemaan kunnossa eri kalojen uistelun osalta. .
Parhaiten sitä oppii oman kokemuksen kautta...

Abborna

• Vuiijttu! et karkoo!!
    • View Profile
« Reply #5 on: August 04, 2009, 10:28:06 »

Ennätyksiä:

Kuha - alamittainen
Ahven ½ kg
Harjus 0,4kg
Meritaimen 1,15kg
Toutain 1,7kg

itse en ole edes saanut meritaimenta tai toutainta joten kerran elämässä sellaisenkin saanti olisi jo kohokohta!

Muutoin itsellä tulee paljon samanlaisia tuntemuksia vaikka olen kalastanut niin pitkään kun vapa on pysynyt kädessä eli kohta 20v.
Saaliit ja saalismäärät ovat yleensä alakanttiin mitä ___itse__ olettaa mutta olenkin ottanut nyt sen asenteen että vaikka saisin yhden tärpin vuodessa olen siihen jo tyytyväinen.
kalastus on yksi hienoimmista harrastuksista eikä kaikki kaikessa ole saaliiden koko tai määrä!
Toivon sinulle kuitenkin kireitä koko kaudelle ja sen sanon loppuun että kokemusta ei ole koskaan liikaa  :wink:

jalmardo

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: August 04, 2009, 10:45:14 »
Ei kyllä millään voi uskoa että 16 vuodessa ei saa 1,4-kiloista haukea suurempaa, varsinkin jos pyörii "pelipaikoilla". Tuon kokoisiahan napsuu joka reissulla, aivan sama missä kalastaa. Tämän ketjun avausviestin täytyy olla tuulesta temmattu provo.
Born to fish - Forced to work.

tyhjänpyytäjä

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: August 04, 2009, 12:00:31 »
Miten niin se on madotonta? itsellä ei vain ole koskaan osunut omalle kohdalle. Samasta veneestä on kyllä nostettu suurempia kaloja, mutta ei vaan ole itselle sattunut.

jalmardo

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: August 04, 2009, 13:52:24 »
Miten niin se on madotonta? itsellä ei vain ole koskaan osunut omalle kohdalle. Samasta veneestä on kyllä nostettu suurempia kaloja, mutta ei vaan ole itselle sattunut.

Joo no sori siis jos nyt vielä kääntelin veistä haavassa, kuulostaa vaan uskomattomalta. Sulla täytyy sitten muun elämän suhteen olla satumainen munkki jos ei hauen suhteen käy flaksi?  :-D

flAion

• Ajatusten Aurajoki
    • View Profile
    • Email
« Reply #9 on: August 04, 2009, 14:25:03 »
Ei kyllä millään voi uskoa että 16 vuodessa ei saa 1,4-kiloista haukea suurempaa, varsinkin jos pyörii "pelipaikoilla". Tuon kokoisiahan napsuu joka reissulla, aivan sama missä kalastaa. Tämän ketjun avausviestin täytyy olla tuulesta temmattu provo.
Samaa mieltä.. jos kalastaa aktiivisesti 16vuotta niin kyllä sieltä väkisin tulee yli 3kg hauki.. ellei sit kalasta ainoastaa jossai 5x5m lätäkös..

tyhjänpyytäjä

• View Profile
    • Email
« Reply #10 on: August 04, 2009, 14:29:43 »
onnenlajoja ei vain ole jaettu tasan.

on multa irti päässyt kookkaita kaloja.

Koskessa kerran joku kala veti yhdellä syöksyllä koko puolan tyhjäksi ja pääsi irti.

Kerran heitellessäni metsälammella juuri kun kelasin vieheen veneen viereen niin siihen iski yli kolmenkilon hauki, valitettavasti hauki iski ohi.

edellisellä kirjoreissulla 7 kirjolohta pääsi irti pikkuräsäsestä.

« Last Edit: August 04, 2009, 14:45:09 by tyhjänpyytäjä »

pjk

• Guest
« Reply #11 on: August 04, 2009, 15:04:21 »
Mikä siinä on.

olen harrastanut kalastusta aktiivisesti 16 vuotta. Tuhlannut lajiin tolkuttomasti rahaa, käynyt alan koulun (Kalastus opas) sekä olen myös ruvennut valmistamaan itse vieheitä. Kokemuksesta eikä tiedonpuutteesta ole siis pulaa. Harrastan niin perho, kuin heittokalastusta.

Olen monesti ollut ns "pelipaikoilla" josta kuuluisi saada suuria saaliita, mutta kohdalleni ei juuri koskaan ole osunut mikään mainittava kala! Alkaa tässä tyhjänpyynnissä olemaan usko lopussa ja ihmetyttää, että mikä siinä kalastuksessa niin pitää kiinni, vaikkei koskaan saa juuri mitään!

Ennätyksiä:

Kuha - alamittainen
Ahven ½ kg
Harjus 0,4kg
Meritaimen 1,15kg
Toutain 1,7kg

Siinäpä suurimmat yksilöt mitä on 16 vuoden aikana kalastettu.

Tämän keskustelun tarkoitus on kääntää veistä haavassa, "Minun pikkusisko 8v sai juhannuksena mökkilaiturilta 4kg hauen lipalla"

niin.. ja ojassa sain kalastaa, kun olin töissä kyseisessä laitoksessa

Nämä ovat niitä elämää suurempia kysymyksiä, joihin varmoja vastauksia ei ole ;). Jos nyt yrittäisin kumminkin tuoda korteni kekoon muiden ohella:

Vastoin yleisiä kuvitelmia kalastus ei ole tuurilaji, vaan hyvä saalis on pitkälti oikein tehtyjen asioiden väistämätön lopputulos. Vaikeutena on vain se, että kalantuloon vaikuttavia tekijöitä on tuntematon määrä ja "oikeat" asiat ovat tilannekohtaisia, eli kalastamalla aina samalla tavalla ei saa saalista samalla tavalla. Harrastuksessa pitkälle päässeen kalastajan erottaa aloittelijasta juuri siinä, että hän on taitavampi "arvaamaan" mistä missäkin tilanteessa voisi olla kysymys, ja osaa tarvittaessa tehdä tietoisesti jotain eri tavalla. Aloittelijalla ei ole vielä mielessään vaihtoehtoja kovin montaa, joten niitä "kala ei syö" -hetkiä tulee pakostakin enemmän kuin kokeneemmalle. Heittokalastus on paljon enemmän kuin sitä, että menee rannassa johonkin kohtaan, heittää jonkun uistimen sinne ja veivaa se jotenkin takaisin.

Koska kumminkin olet kalastanut jo 16 vuotta, uskoisin perusasioiden olevan jo sen verran hanskassa että syitä isompien kalojen puuttumiseen voisi hakea jo kalapaikoista ja joka vesistön kohdalla siitä, millaisissa paikoissa kalastaa. Yksittäisen kalan kohdalla (lajista riippumatta) elämänkaari menee siten, että kalan koon kasvaessa sen tarpeet ja vaatimukset sopivalle elinympäristölle muuttuvat, jolloin se alkaa oleskella entistä enemmän erilaisilla paikoilla kuin missä se viihtyi pienikokoisena. Kun vielä kalakannasta suurin osa on pientä peruskalaa ja isoja on väistämättä harvemmassa jo pyyntipaineenkin takia, ei ole ihme ettei isoja tule sattumalta kovin usein. Kaikissa vesistöissä kalat eivät edes pysty kasvamaan olosuhteiden takia kovin suuriksi, kun niiden elinikä ei siihen riitä.

Jos muutaman yksinkertaisen vinkin antaisin, niin:

- Keskity yhteen kalalajiin kerrallaan. Älä esim. yritä parantaa hauki- ja ahvenennätystäsi samanaikaisesti. Sekakalastuksessa joutuu pakostakin tekemään kompromisseja välineiden ja paikkojen suhteen, jolloin kumpaakaan lajia ei tule parhaalla mahdollisella teholla, siis niitä isoja yksilöitä. Hanki tietoa kohdekalan elintavoista, perehdy yhteen vesistöön kerrallaan ja kalasta siellä paljon, eri aikoina, eri olosuhteissa, eri paikkoja, eri tavoilla (eri viehetyypit, -mallit, ottivärit jne.). Jotta pysyisit paremmin kärryillä siitä miten kala kotivesillä käyttäytyy kauden edetessä, on parempi tehdä esim. kaksi lyhyempääkin reissua tasaisesti pitkin viikkoa, kuin yksi pidempi reissu esim. viikonloppuna. Tilanne vesillä elää olosuhteiden muuttuessa, ja mitä pidempi aika edellisestä käynnistä on, sitä todennäköisempää on että ottipaikat ovat vaihtuneet hieman, joskus paljonkin. Ne kalastajat, jotka saavat isoja kaloja ihmeen säännöllisesti eivät ole jotenkin onnekkaampia kuin "tavikset", vaan he kalastavat julmetun paljon. Taitavia he toki ovat, ja osaavat hakea isoa kalaa eri paikoista. Kalastuskirjanpidosta voi olla hyötyä pitkällä aikavälillä, esim. haluttaessa nähdä millaiset vieheet kotivesillä pelaavat missäkin oloissa.

- Halutessasi isompia kaloja kalasta syvemmältä. Tarkemmin, kalasta syvästä vedestä tai sen välittömästä läheisyydestä, kalasta ahkerasti ja eri aikoina. Hauki on tästä hyvä esimerkki: kalan koon kasvaessa sen hapenkulutus kasvaa, mutta kidusten hapenottokyky ei kasva samassa suhteessa. Lämpimään veteen happea myös liukenee vähemmän kuin viileään, joten iso kala viihtyy suurimman osan vuotta siellä, missä viileää vettä on tarjolla, siis syvällä. "Iso hauki" on vähän suhteellinen juttu, mutta karkea nyrkkisääntö kertoo että kalan koko kiloissa sanelee sen oleskelusyvyyden metreissä. Siis 1 metrin vedestä tulee enimmäkseen noin kilon haukia ja pienempiä. 3 m on eräänlainen rajasyvyys, jonka matalammalta puolelta yli 3 kg kaloja tapaa vain silloin kun isolla kalalla on hyvä syy tulla niin matalaan, esim. kutuhetkellä tai helpon ravinnon perässä. Ei ihme, että rantamatalasta ei oikein tule kuin niitä peruspulikoita. Toki veden värikin vaikuttaa siten, että kirkkaassa vedessä tietyn kokoinen kala vaatii yleensä enemmän vettä päälleen (tunteakseen olonsa turvalliseksi) kuin tummassa tai sameassa vedessä. Sama pätee valaistusolosuhteisiinkin, aurinkoisella kelillä kala on matalassa arempaa, etenkin jos ei tuule eli vedenpinta ei ole kalastuspaikalla rikki antaakseen kalalle tunteen suojasta. Eli kahdesta päällisin puolin samanarvoisesta paikasta aloita kalastus aina siitä, johon pääsee tuulemaan jotenkin. Myrskykelillä hae vähän rauhallisempia oloja jostain läheltä; silloinkaan ei kannata mennä aivan tyyneen kohtaan heittelemään ainakaan ensimmäiseksi.

Kalastuksen kannalta tuo syvän veden merkitys ei kumminkaan (onneksi) tarkoita sitä, että pitäisi pommittaa kymmenen metrin syvännettä pohjia myöten saadakseen 10 kg kalan. Syvää vettä tarvitaan lähistölle vain siksi, että isompaa kalaa ylipäätään voisi olla alueella. Kalastussyvyys, eli se syvyys missä kala on voi olla pienempikin kuin lähistön maksimisyvyys ja usein onkin, kunhan kalastuspaikalta ei ole syvään veteen pitkä matka. Kalalla on siis halutessaan lyhyt matka pistäytyä esim. matalikon ulkolaidalla tai penkan rinteessä ruokailemassa, ja palata takaisin turvalliseen syvyyteen nopeasti. Paikat, joilta tulee pientä ja keskikokoista kalaa hyvin pitkin vuotta eivät siis ole välttämättä ison kalan paikkoja. Iso voi kumminkin olla siinä lähistöllä, vähän eri kohdassa vain.

Jos kalastuspaikan syvyys on kunnossa, kannattaa muistaa että hauki on kannibaali. Pikkuhauet eivät viihdy samoissa mestoissa selvästi itseään isompien haukien kanssa, koska ne tulevat herkästi syödyiksi. Voikin käydä niin, että jos jostain syvän veden tuntumassa olevasta, usein hyvin perushaukea antavasta paikasta ei tulekaan joku kerta aluksi mitään, vaikka olosuhteet vaikuttaisivat hyviltä, voi olla että paikalla onkin juuri silloin se isomus päivystämässä ja pikkuhauet eivät uskalla olla paikalla. Hiljaisuus saattaakin revetä mahtitärppiin.

Veden lämpötila näkyy hauen käyttäytymisessä parhaiten siinä peruseroissa sisävesien ja merialueen välillä. Sisävesillä isoja saadaan vapavälineillä ylivoimaisesti eniten vetouistelemalla syvemmän veden alueita, ja heittokalastuksen kevätsesonki melko matalassa käytännössä puuttuu kun kala painuu kudulle heti jäiden lähdettyä rannoilta. Merellä taas kunnon monstereita saadaan säännöllisesti aivan matalastakin silloin, kun vesi on viileää tai kylmää alku- ja loppukaudesta. Kesällä mereltäkin tulee matalasta enimmäkseen peruskalaa.

Kalastajan todellisuutta ovat ne tuhannet suomalaiset peruslammet ja matalat pikkujärvet, joissa olosuhteet ovat niin vaatimattomat että paikkoihin nähden jo kolmen kilon haukea voi pitää oikeasti isona. Mikäli oma haukienkka on kumminkin alle kahdessa kilossa, mahdollisuuksia sen parantamiseen on vielä melkein missä tahansa.

--pikeye

« Last Edit: June 28, 2010, 15:07:49 by pikeye »

KalaMies--94

• MSN Messenger - reijo_kuuva@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #12 on: August 04, 2009, 18:01:08 »
Minä taas en ihmettele ollenkaan. Itsellä hauki enkka karvan verran alle kaksi kiloa (1968g) ja isompia odottelen. En ole kyllä kauaa kalastanutkan vasta reilu 2 vuotta olen alkanut aktiivisesti vesillä pyörimään, mutta olen kyllä huomannut jo, että kova yritys palkitaan lopuksi. Kireitä toivottelen sulle tyhjänpyytäjä. :-)
Ei sitä tiedä, jos ei kokeile.

pjk

• Guest
« Reply #13 on: August 04, 2009, 18:20:13 »
Tuosta hauen koosta tulee mieleen vielä oma tilanteeni: vuosikausia kalastelin pieniä ja matalia vesistöjä rannoilta heitellen. 1,3 kg oli hauessa se haamuraja, jonka yli tuntui olevan hyvin vaikeaa päästä, vaikka kiertelin eri vesistöjä ahkerasti. Tuo aiemmassa viestissäni mainittu "1 m vettä / 1 kg kala" piti tuskallisen selvästi paikkansa ;). Kun viehettä oli mahdollista esitellä joka paikassa vain kahluuvedessä oleville kaloille, isompia ei kerta kaikkiaan tullut. Tai no, olen minä saanut sisävesiltä aivan matalasta 3 kg kalan kesällä peräti kolme kertaa, kalastusvuosiakaan ei kulunut sen ensimmäisen saamiseen kuin 15 kpl.

Toinen ja kolmas 3 kg matalakala tulivat tänä vuonna eri paikasta. Syvään (+3 m) veteen ei ollut kummankaan ottipaikoilta muutamaa heitonmittaa enempää. Samoilta paikoilta on tullut sitten muuten vain sitä kilokalaa, kuten "pitääkin". Siitä muutaman heiton etäisyydeltä, syvän puolelta tuli kumminkin nyt heinäkuussa 8 ja 9 kg kalat, pari vuotta aiemmin 5,3 kg. Lähellä matalaa olivat kaikki, mutta eivät matalassa.

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 15:07:02 by pikeye »

KALIKKA

• Foliohattu
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: August 04, 2009, 18:29:23 »
itte olen kyllä puhkassu vitosen rajan useasti ihan matalasta.ainoa seikka kyllä on että näitten paikkojen lähellä ja vieressä löytyy syvänteet
eli kalat nousevat syönnökselle metrin parin veelle.mutta jos koluaa hauki pitosia mettä lampia niin luulis tuon kkolmosen saavan rikki jossain
vaiheessa tai sopivia selkäkareja koluten uistelemalla 13-20cm kapuloilla.toisaalta tähän se kalastus perustuu,että kyllä se sieltä
joskus jyrähtää.pitää vaan yrittää vaik ei saiskaa :lol:
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa

jalmardo

• View Profile
    • Email
« Reply #15 on: August 05, 2009, 09:12:04 »
Itse olen kalastanut 3-vuotiaasta asti, eli 27v. on täynnä. Haukiennätys on 6,5kg ja se on omasta mielestäni liian pieni kokemukseeni nähden. Yli vitosen yltävät lasketaan valitettavasti vielä yhden käden sormilla, yli kolmosia onkin sitten jo kymmeniä. Joka reissulla nousee suurempia kaloja kuin tämän puun aloittajan ennätys on. Viime aikoina olen alkanut keskittyä yhä enemmän kalastamaan syvemmiltä vesiltä vaappuja käyttäen, sekä heittäen että vetäen. Viime viikolla nousi samaan veneeseen 6,3kg/99cm ja kaverin veneeseen 8,8kg/105cm kalat, joten tällä hetkellä tuntuu siltä että on vain ajan kysymys, milloin oma ennätys taas paranee.

Eli tosiaan ihmetyttää tuo tyhjänpyytäjän ennätys nimenomaan sillä perusteella, että hän sanoo pyörivänsä "pelipaikoilla" ja omaa vielä kalastusoppaan tutkinnonkin?! Ilmeisesti jotain on mennyt ohi koulun penkillä, jos tyhjänpyytäjä piiskaa toistakymmentä vuotta lusikoilla niitä matalia kaislikkorantoja. Sellaisilta spoteilta peruskalahan on juuri tuollainen fillarinpumppu, kokoluokkaa 0,5-1,5kg.

Suosittelen sulle tyhjänpyytäjä kalastusmaailmasi avartamista. Hanki vakio-ottivesiesi syvyyskartat ja etsi uudet ottipaikat. Lähde rohkeasti kokeilemaan uusia paikkoja, ja kuten pjk sanoi, keskity yhteen lajiin kerrallaan. Tähän vuodenaikaan esim. syvien selkävesien reunamilla olevien karikoiden edustat voisivat olla paikkoja, missä isommat hauet majailevat. Vaappua tai suspijigiä kehiin ja kolua 3m+ syvyyksiä, niin kyllä se sieltä jysähtää!

Jään innolla odottelemaan sulta päivitystä tähän ketjuun, kun pääset hehkuttamaan haukiennätyksesi tuplaantumista(vähintään)! Kireitä! :-)

EDIT: Kerronpa vielä tähän viime reissun tapahtumista. Lähdin kaverin kanssa aamuseiskalta merelle, tavoitteena oli keskittyä vetouisteluun kolmella vavalla. Reunoilla isoa vaappua ja keskellä kevyemmässä vehkeessä pienempi väliveden vaappu. Ensimmäinen tunti oli vaisua, kevyellä nousi vain muutama syömäkokoinen ahven, jotka päästimme kuitenkin takaisin kasvamaan. Välillä kokeiltiin heittämällä yhtä kapeaa salmea(vettä n. 0,5-1,5m), mistä nostin vartissa kolme peruskokoista(+-kilo) kalaa.

Vetämällä ei saatu sitten vieläkään mitään, joten päätimme tehdä peliliikkeen ja survaista muutama kilometri toiseen suuntaan yhden isomman selän laitamille. Alueella on laajalti 7-8m syvää, jyrkähköt vedenalaiset rinteet ja myös pinnan alla olevia "niemenkärkiä". Vaaput vetoon ja n. 20sek sisään kaverille tärähti 3,1-kiloinen pirteä kala. Varovainen irroitus ja kala takaisin kasvamaan. Hetkeä myöhemmin mulle 2,6-kiloinen ja heti perään 2,2-kiloinen.

Sen jälkeen alkoi homma midisti kusemaan. Vartin sisään kaksi vaappua pohjaan ja siimat poikki. Sitten vielä yhtä karikkoa heittäen koluttaessa siimaan lenkki ja sellainen sotku että puolet meni. Onneksi välissä kuitenkin tuli kalaakin. Heittämällä kaloja tuli aika vähän, mutta vetämällä yhteensä toistakymmentä. Suurimmaksi jäi tuolla kertaa tuo reilu kolmonen, mutta epäselväksi jäi kaikki vastoinkäymiset kruunannut tapahtuma. Vedimme 7 metriin syvenevän rinteen päällä ja laitoin riskillä kevyempään vehkeeseen Rapalan DT16:n(ui n. 5 metrissä). Yhtäkkiä vapa nytkähteli muutaman kerran ja sitten siima alkoi juosta. Kelan(Okuma Espina EL-15) siimatilavuus on todella pieni, joten kiire tuli. En kuitenkaan ehtinyt ajoissa, siima loppui, vapa taipui luokille ja sitten hirveä rysähdys! Vapa säilyi ehjänä mutta sinne meni vaappu siimoineen päivineen. Ikuiseksi arvoitukseksi jäi, mikä sinne jysähti. Pohja? 5+ hauki? 10+ monsteri?!? Pitää kokeilla ens kerralla samoilta mestoilta, josko se arvoitus selviäisi...
« Last Edit: August 05, 2009, 09:38:38 by jalmardo »

tyhjänpyytäjä

• View Profile
    • Email
« Reply #16 on: August 05, 2009, 11:49:42 »
Kyllä minulla on tietotaitoa vaikka kuinka, en pidä sitä ollenkaan puutteellisena.

Kalastusoppaan tutkinto 3 vuotta

Olen ollut ms kalastusohjaaja Juha Happosen opeissa,
mukana tekemässä ERÄ lehden jigitestauksia,
uistelemassa yhden suomen johtavista vetouistelioista.

Kalojen parissa on vierähtänyt kyllä koko ikäni, nuori sälli vasta olen 20+

Ainoa mitä voi kyllä syyttää siitä ettei mitään juuri koskaan tule on, ettei minulla ole koskaan ollut venettä, (eikä sukulaisillakaan) joten rannoilta olen lähes aina joutunut touhuamaan, ja kun kaupungissa asustelee, ei kovin hyviä paikkoja ole kaupunkivesillä. Mökkijärveltä (noin 5-8ha) löytyy vene, muttei sieltäkään ole toistaiseksi juuri mitään tullut.

Nyt on viimeaikoina auto sentäs tullu hankittua, joten pääsen laajentamaan kalastusalueitani, mutta selkävesille ei taida olla asiaa vielä pitkiin aikoihin.

Ja pelipaikoilla tarkoitan juuri näitä ns mestareiden kanssa kalassa juttuja, joita tuli kouluaikoina useita.

kiitokset pjk:lle rakentavasta palautteesta.

« Last Edit: August 05, 2009, 11:51:24 by tyhjänpyytäjä »

pjk

• Guest
« Reply #17 on: August 05, 2009, 11:49:59 »
Suosittelen sulle tyhjänpyytäjä kalastusmaailmasi avartamista. Hanki vakio-ottivesiesi syvyyskartat ja etsi uudet ottipaikat. Lähde rohkeasti kokeilemaan uusia paikkoja, ja kuten pjk sanoi, keskity yhteen lajiin kerrallaan. Tähän vuodenaikaan esim. syvien selkävesien reunamilla olevien karikoiden edustat voisivat olla paikkoja, missä isommat hauet majailevat. Vaappua tai suspijigiä kehiin ja kolua 3m+ syvyyksiä, niin kyllä se sieltä jysähtää!

Jään innolla odottelemaan sulta päivitystä tähän ketjuun, kun pääset hehkuttamaan haukiennätyksesi tuplaantumista(vähintään)! Kireitä! :-)

Tässä ketjussa on nyt hehkutettu tuota syvyyden merkitystä, mutta hehkutus ei ole turhaa koska se syvyys on tosiaankin niin tärkeä. Jos palaan kalastajan kehityskaareen niin muistan omistakin alkuajoistani sen, ettei tullut juuri ajateltua pinnan alle, siis syvyyssuunnassa. Tuli vain heiteltyä päällisin puolin hyvältä näyttäviä paikkoja, siis tuli arvioitua paikkoja vain veden pinnalle näkyviltä osilta. "Matalaa tässä on kun tämä lusikka raapii pohjaa, vaihdanpa siis uistinta". Ei tullut vielä mieleenkään ajatella, paljonkohan siellä heitonkantaman ulkopuolella mahtaa olla vettä, tai paljonko sitä ylipäätään on koko lätäkössä, missä päin syvimmät alueet mahtavat olla jne.  

Pikkuhiljaa, oikeastaan ahvenpilkinnän kautta alkoi syvyys kiinnostaa, peruskarttojen ohella tuli selattua myös pohjakarttoja, ja haettua niitä syvyysvaihteluita ja kalaa sen perusteella. Heittokalastuksessa aukeni aivan uusi maailma vasta kaikuluotaimen hankkimisen jälkeen viitisen vuotta sitten. Nykyään en lähde mielelläni kalaan minnekään uuteen paikkaan ilman syvyystietoja. Joka vesistöstä niitä ei ole saatavilla, mutta jotain voi päätellä maastonmuodoista, saapa netistä myös ilmakuvia joistakin paikoista. Matalimmat alueet voi nähdä kuvassa vaaleammasta väristä.

Kahdestaan veneestä heittokalastettaessa soutajan ensimmäinen tehtävä on ilmoittaa perämiehelle uudessa paikassa, paljonko alla on vettä, jos se ei sitten ole jo ennakolta tiedossa. Sen perusteella alkaa vieherasioiden raplaaminen, kun valitaan vieheitä jotka uivat siinä paikassa sopivan syvällä. Ilman luotainta kalastus tuntuisi samalta kuin... heittäisi tikkaa silmät kiinni. Kun kalapaikan hahmottaa mielessään kolmiulotteisena - etäisyys rantaan kahdessa suunnassa + syvyys veneen alla - koko paikan (ja pikkuhiljaa koko vesistön) tajuaa aivan eri tavalla kuin ennen. Jossain vaiheessa voi alkaa sitten pohtia ajankohdan merkitystä, eli onkohan tällaisessa paikassa tähän vuodenaikaan ja näissä olosuhteissa kalaa... Tuolloin kalapaikalle tulee mukaan vielä se neljäs ulottuvuus, eli aika.

Viehevalintaan hauestuksessa voi saada lisävalaistusta esim. tästä artikkelista. Hyvätkään paikat kun eivät riitä, jos niitä kalastaa aina samoilla uistimilla.

Tsemppiä "tyhjänpyytäjälle", ilmoittele ihmeessä jos sait tästä keskustelusta jotain irti!

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 15:06:00 by pikeye »

Woodsman

• View Profile
    • Eränkavijat.net , Elämyksiä luonnosta!
    • Email
« Reply #18 on: August 11, 2009, 00:29:53 »
Mielenkiintosta..osaan sen vaan sanoa että mitä pienenpää nostaa ja sitä paremmille vesille hakeutuu niin se iso oottaa vaan tuloaan. Ihan tilastollinen todennäköisyysfakta. Ehkäpä oot liikaa kiinni siinä opitussa, tieteellisesti opitussa? käännä kelkka toisinpäin ja mene uittamaan sitä "liian kirkasta" "liian komeena päivänä" mitä meille tolkutetaan. Itse tosiaan olen sitä mieltä että kun rikkoo omassa päässään ja kokemusmaailmassaan rajoja, rikkoo ennätyksiä, rikkoo jotain mitä ei muka voisi rikkoa ;)

Näistä asioista voisin sanoa esimerkkejä: Teerimetsällä satoi ja rankasti, linnun lintua missään. Normi pakkasaamuina ukkoa metät täynnä ja mitäs ihmettä. Linnut lennähti puihin ja soitimen menot oli kuultavissa vaikka sateellahan teeri ei lennä, no reunalintu reppuun. (ei kuulunu kalastukseen mutta erästykseen kuitenkin ;) )

Aina oli puhetta että mökkivesistössämme ei made kude. Joten tyhjillään oli joki kalamiehistä. Mietin että miksi sitten katiskaan eksyi monta kutuveikkoa :)

Tuossa vain muutama köykänen esimerkki siitä mitä opetetaan ja ne on oikein kunnes toisin todistetaan :)

pjk

• Guest
« Reply #19 on: August 11, 2009, 08:15:45 »
kun rikkoo omassa päässään ja kokemusmaailmassaan rajoja, rikkoo ennätyksiä, rikkoo jotain mitä ei muka voisi rikkoa ;)

Hyvä lähtökohta siinä mielessä, että pitkälle päässyt harrastaja (lajissa kuin lajissa) muodostaa pikkuhiljaa omat näkemyksensä. Kun perusasiat ovat hanskassa, niitä voi soveltaa.

Jotta voisi rikkoa rajoja, pitäisi kumminkin ensiksi tietää, millaisia rajat ovat, ja ketjun aiemmat viestit liittyvät juuri tähän. Kalastuksessakin on oltava jotain yleisiä "totuuksia", joiden pohjalta omaa kalastustaan voi lähteä toteuttamaan. Muuten omasta toiminnasta puuttuu suunta ja tolkku, ja kalantulossakin on kyse lähinnä sattumasta. Silloin käy helposti niin, että ensin yhtenä päivänä vetää jostain paikasta hyvin kalaa, menee seuraavana päivänä (eri kelissä) samaan paikkaan, eikä saa mitään. Jos uskoo kalastuksen olevan jotenkin tuurilaji, tapahtuneen voi kuitata olankohautuksella "kala ei syö", vaikka syövä kala olisi ollut kenties lähelläkin, erilaisessa paikassa vain.

Jos saa kalan, silloin saa ja pitääkin olla iloinen. Vähintään yhtä tärkeää on lisäksi painaa mieleensä ottipaikka, olosuhteet + ajankohta ja miettiä, miksi kala mahtoi olla nyt tässä (se ei nimittäin ollut siinä sattumalta). Juuri tämän takia kalastajalla on oltava jonkinlaiset perustiedot pohjalla, jotta voi verrata tapahtunutta niihin, ja löytää mahdollisia selityksiä tapahtuneelle. Varmoja vastauksia on vaikeaa saada, mutta jo se, että ylipäätään miettii, vie asiaa eteenpäin. Vastaus saattaa löytyä joskus myöhemmillä reissuilla, jos kaava toistuu.

"Ottipaikasta" ja "kaavan toistumisesta" päästäänkin aiheeseen, jota tässä keskustelussa ei ole nostettu vielä esille: paikkatyyppeihin. Usein kalastajat ovat kiinnostuneita siitä, mistä paikasta jokin kala tuli. Tarkka paikka on toki tärkeä, mutta vielä tärkeämpää on tietää paikkatyyppi, siis "millainen paikka", ei pelkästään "mikä paikka". Paikkatyypin merkitys liittyy siihen, että saman päivän aikana, samoissa oloissa siis, ottihaluista kalaa voi löytyä ympäri vesistöä samantyyppisistä paikoista. Jos esimerkiksi hauenkalastuksessa ensimmäinen kokeiltu paikkatyyppi on 1 – 2 metrin syvyinen vesi vesikasvuston reunoilla, mutta kalaa ei tule vaikka samaa paikkatyyppiä kokeillaan eri paikoissa, seuraava vaihtoehto on siirtyä esimerkiksi vesikasvuston sisään ja kalastaa siellä reilusti matalaa alle metrin vettä, ja toistaa tätä eri paikoissa. Jos tämäkään ei riitä, keksitään kolmas paikkatyyppi, vaikkapa se paljon puhuttu syvä vesi (+3 m), ja siirrytään kalastamaan tätä syvyyttä hyviltä vaikuttavissa paikoissa, jne. Joka paikkatyyppiin pitäisi löytyä tietysti käyttökelpoisia vieheitä eri malleissa ja väreissä. Uintisyvyys on tärkein, loput vieheen ominaisuudet tulevat mikä missäkin tärkeysjärjestyksessä, tilannekohtaisesti. Erikoistilanteissa jokin vieheen ominaisuus voi korostua, esim. vesikasvuston seassa ei pärjää millä tahansa, umpisameassa vedessä erottuvuus on tärkeää jne.

Oleellista on siis se, että kalaa haetaan erityyppisistä paikoista järjestelmällisesti, eikä vain heitellä erilaisia paikkoja siinä järjestyksessä, kuin niitä sattuu tulemaan vastaan. Veneellä liikkuminen paikkatyyppi kerrallaan on tietysti helpompaa kuin rantoja kierrellen, mutta rannoiltakin voi tarkkailla sitä, millaisista paikoista tänään tuntuu tulevan helpoimmin kaloja. Haukea, varsinkin pienempää peruskalaa, on vesistössä usein pitkin rantoja vähän kaikenlaisissa paikoissa, mutta ottihaluista, "syövää" kalaa voi löytyä reissukohtaisesti jostain tietystä paikkatyypistä. Iso kala toimii periaatteessa samoin, mutta paikat ovat enemmän siellä syvän veden lähipiirissä.

Jos vesistö on pieni tai piirteiltään muuten yksitoikkoinen, esim. tasamatala, mahdollisia paikkatyyppejä on kokeiltavana vähemmän. Periaate on kumminkin sama, vesistöstä riippumatta: jos yhdenlaisilta paikoilta ei oikein tule, vaihdetaan toisenlaisiin.

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 14:57:39 by pikeye »

KALIKKA

• Foliohattu
    • View Profile
    • Email
« Reply #20 on: August 13, 2009, 08:22:36 »
kuhan uistelussa näkee/kokee erittäin hyvin kelin ja tuulen suunnan vaikutuksen kalojen olinpaikkaan.eilen sain tästä kalaa,mutta nyt täysin tyhjää miksi?????
syy ei välttämättä ole kelin kirkaudessa tai pilvisyydessä eikä liiemmin otti värissä,vaan tuuli on kääntynyt toiseen suuntaan ja vienyt pikku kala parvet
mennessään ja isommat kalat seuraa perässä.tämä muutos ei ehkä tapahdu päivässä ,mutta  pari päivää tuulta eri suunnasta siirtää kaloja jo kummasti
asia erikseen on sitten onko kala tuulen ylä vai alapuolella,tämä asia on sit vaan kalastajan otettava selville.
itte olen tullu kelin kirkauden suhteen siihen tulokseen,että kalan olin paikka ei hirveesti muut vaan syvyys.kirkkaalla kelillä kuha painuu syvemmälle ja sinne
on  kapulatkin saatava (pitää kutinsa myös muihin kaloihin)kaikein hauskinta tässä kuitenkin on se,että kaikki riippuu myös vuoden ajasta
milloin kaikki kääntyy toisin päin. keväällä ja syksyllä kun tuo eväkäs liikkuu eritavalla niin kaikki pitää yrittää oppia jotenkin,eikä sitä ikinä opi kokonaan
eihän tää kalastus oliskaan mukavaa jos oppis kaikki kerralla :lol:
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa

center>