Kaloja ympäri vuoden. Mitä perhoja?

Started by Jarskimo, September 13, 2009, 18:23:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jarskimo

Moi! Mä kalastelen yhdessä purossa joka on suunnilleen täynnä taimenia (Isoin 2 kilonen) ja puronieriöitä. Kesällä on tullut hyvin pintaperhoilla taimenia, mutta nytten syksyllä en ole saanut. Mitä perhoja kannattaisi käyttää nyt syksyllä? Sitten vielä tuosta nieriästä, että missä kohtaa joessa niitä yleensä on? Koski, suvanto, mikä? Ja mihin perhoihin nieriä nappaa?

Jokuvaiin

Kerroppas lisää tuosta purosta esim. sumea vai kirkas, minkä kokoinen puro on kyseessä jne.
Ilmakuva auttaisi paljon.  :wink:

Jarskimo

Kristallin kirkas, Melko leveä jostain kohti (10 metri) koskissa ei ole läheskään niin leveä. Virtaa peltojen poikki, kosket metsässä. Ilmakuvaa en laita, koska muuten joku idiootti menee onkimaan kaikki kalat pois sieltä . Minä harrastan c&r kalastusta ja se on hauskaa  :-)

Jokuvaiin

No tuon kertomasi mukaan ainakin käyttäisin taimenelle aika vaaleita perhoja, vaikka jotain keltaisen ja
valkoisen yhdistelmää.  :wink:
Toiminut ainakin tässä lähijoella joka on muuten juuri samanlainen kuin kerroit, mutta nieriöitä siellä ei ole.
Noista nieriöistä en sitten tiedä, koska niitä en ole koskaan kalastanutkaan, mutta pitää sitä ainakin yksi joskus saada.  
Ja aika isoja perhoja saat käyttää taimenellekin, jos kerran sieltä 2 kiloisia tulee.  :wink:

Jarskimo

Täytyy käydä launtaina testaamas, et toimisko kelta valkoset perhot

Koskenkylänjoki

Mulla on samanlainen tilanne.

Joki on todella sakeavetinen, perhostelupaikassani paljon taimenta.
Eli minkälainen väri? Uppo vai pinta?
Olisiko punamusta uppo hyvä?
I'm back.

Jarskimo

Täällä on kuvia tuosta kyseisestä purosta  http://kotisivuni.org/sites/hulluaperhokalastusta/index.php?pid=5
Eilen kävin kalassa, mutta en saanut kuin yhden taimen tärpin. Täytyy varmaan etsiä syksylle ihan uudet kalapaikat/perhot

teikka

Muista kuitenkin että taimenen syysrauhoitus on alkanut 11.9.....eli anna kalojen kutea rauhassa.

Jarskimo

Ai nii katos perkele, olin unohtanu koko syysrauhoituksen

Rautuseppo

Itse lähtisin kyllä etsimään puronieriöitä joen rauhallisemmista koskista. Puronieriän tyypillinen paikka on kosken alapuolella syvänteissä, missä virta tuo kokoajan lisää ruokaa, mutta joki tarjoaa suojaa koskea enemmän. Tähän aikaan vuodesta tavoittelisin siis puroniesiää uppoperholla. Kannattaa myös painaa mieleen mistä kohtaa puronieriöitä olet joesta saanut, sillä se on hyvin tarkka reviiristään. Suurella todennäköisyydellä saat näistä kohdista myös lisää kalaa, varsinkin jos ne muistuttavat edellä mainittua suvantoa. Toki jokaisella joella on omat konstinsa, mutta ainakin noista pohjoisen joista missä samoja kaloja olen tavannut, voi joesta suoraan sanoa mistä kohdalta saa taimenta ja mistä nieriää.

ps. kokeile pientä puna-valkoista streameria

Jarskimo

Vois huomen käyä testaamas. Voin ottaa lisää kuvia joesta

Jarskimo

Tänään kävin kalassa ja sain pari taimenta, jotka laitoin takaisin kasvamaan. Klinkhämer oli kova sana. Otin lisää valokuvia, ne ovat täällä  http://kotisivuni.org/sites/hulluaperhokalastusta/index.php?pid=5