Chat

Author Topic: kaiku pilkillä  (Read 5027 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

laphalainen

• View Profile
    • Email
kaiku pilkillä
« on: October 13, 2009, 12:10:47 »
Ostin tuossa kesällä tuon eagle 300 kaikuluotaimen uistelukalastukseen. Onko mahdollista käyttää luotainta myös pilkillä ja kuinka se toimisi?ja myös miten luotaimen anturi olisi asetettava?

Mr Ponu

• View Profile
Vs: kaiku pilkillä
« Reply #1 on: October 13, 2009, 13:21:45 »
    On mahdollista ja toimii hyvin. Ilmeisesti et ostanut paristomallia. Hommaa 12V hyytelöakku väliltä 1.2- 3.6 Ah  ja virrat saat sieltä. 3.6 Ah akku on noin margariinirasian kokoinen ja 1.2 Ah akku huomattavasti pienempi. Oman pilkkirepun/ahkion tilavuus ratkaisee miten pakkaat kaiun. Itse olen pakannut kaiun ,akun ja kaiun johtohässäkän antureineen isoon eväsboksiin. Järvelle tultaessa vain kansi auki, kaiun näyttö oikeaan asentoon ja sen verran johtoa ulos boksista että anturi yltää kaikua varten poratulle avannolle. Pidän siis kaikuanturia eri avannossa kuin mistä pilkin. Matalassa  pilkkiessä kaikuavanto on noin 0.5 metrin päässä pilkkireiästä, syvemmältä pilkkiessä voi olla kauempanakin, tärkeää on saada pilkki näkymään kaiun näytössä. Kaiun anturille joudut rakentamaan varren sen mukaan kuinka paljon jäätä yleensä on pilkkipaikoillasi. Varsi voi olla kiinteän mittainen tai teleskooppi, joka mahtuu paremmin reppuun. Itsellä on vanha matka-TV anteeni jonka alapäässä silmukkaruuvi ja yläpäässä kädensija johon voi laittaa T-kappaleen. Silmukkaruuvi on anturin kiinnitystä varten,vaatii pientä rakentelua mutta on helppo toteuttaa. Lisäksi varren yläpäähän kiinteä tai irroitettava T-kappale (joka voi olla myös mennessä rannasta katkaistu risu) jotta anturi pysyy halutussa syvyydessä,itse pidän anturia jään alapinnan korkeudella. Pitäisi tehdä esim. ensijäillä testiä miten luotaus onnistuu jään läpi, mutta toistaiseksi anturi on tullut upotettua jään alle. Kovalla pakkasella hyytelöakku ei anna virtaa ulos kovin hyvin, mutta ainakin -10 Celsiusasteessa on pärjätty vielä hyvin.

center>