No ei se siitä hinnasta ole kiinni, vaan siitä, että kun siitä ei ole mitään hyötyä (tai onko 1/3 summasta kalavesien hoitoon mikään peruste? Suurin syy hinnannostolle on henkilöstön palkankorotukset tms). Ja tuo nostoperuste on täysin turha, koska koko ajan enenevissä määrin sitä rahaa näytetään käytettävän holtittomasti (esim. peloittelukampanja "vehkeet valtiolle"). Selvästikin pitää saada tilit tyhjiksi, että saadaan peruste nostaa taksoja. Tai sitten jostain kassavirrasta on leikattu ja sen johdosta sitä paikataan tällä helpoimmalla mahdollisella tavalla. Muualla se johtaisi YT-neuvotteluihin, mutta tuohan on hyvin turvattua touhua, jos 10% voidaan noin vain nostella hintoja. "Kyllä ne sen maksaa"..
Ja hinnan korkeudesta tässä nyt ei ole kyse, mun puolesta tuo maksu saisi olla vaikka 200e, niin se tulisi vieläkin maksettua. Mutta siitä kun ei ole mitään järkevää hyötyä! Se on ihan sama mulle, montako taimenta lipsuttaa eviään jossain Airistolla... ei se mun kalapussiin tuo lisää painoa. Kerran tulee mediamaksu, niin tulkoot sitten kalastusmaksukin.. mutta kalastusmaksu sitten halvemmaksi kuin entinen (vrt. mediamaksu halvempi kuin nyk. tv-lupa). Nythän iso osa kalastajista painelee ilman lupia ja muut maksavat sitten enemmän. Ja verkkojen käytölle sitten kunnon rajoitukset sellaisiin vesiin, missä istutustoimintaa ja/tai uhanalaisia kantoja esiintyy. JOS siis lupamaksuja peritään, niin sille pitää myös tarjota vastinetta. Nykyinen riistokäytäntö maksatetaan suurimmalla massalla (virvelöijät) ja hyötyjiä ovat sitten kuitenkin suht harvat naamat. (Usein näissä vedotaan joihinkin kyselyihin ja tutkimuksiin sun muihin.. joissa unohdetaan mainita se "pieni" tilastoharha, että yleensä vastaajia ovat ne muutenkin aktiivisemmat kalamiehet, eikä suinkaan kaikki kalavesiä hyödyntävät tasaisesti.. tämä siis mutu-pohjalta lausuttuna, mutta tuskin kovin pahasti siinä väärässä olen).
Toisaalta minua alkaa tympiä tämä Suomalaisten asennekin, että kaikki hintojen korotukset ja järjettömät lait&asetukset otetaan tyynesti vastaan. "Hyvä vain, kun meitä holhotaan". Tällä kansakunnalla ei ole näköjään elintä sanoa koskaan mitään vastaan kenellekään. Aina vain alistutaan, koska "ei saa valittaa mistään". Valittaminen on heikkoutta, ei tässä niin köyhiä olla. Pakko näyttää naapurille, ettei tässä hätää olla kärsimässä. Sshhhh nyt.. antaa olla, ettei kukaan vain huomaa, että olemme olemassa.
Vuosi vuodelta itseäni risoo enemmän ja enemmän tämä kalastuslupa-politiikka, niin valtion kuin paikalliselta tasolta seurattuna. Ja samalla myös tuo kalastonhoito keksimällä kaikenlaisia velvoiteistutuksia sun muita "mukamas viisaita" ajatuksia. Paras lähtökohta olisi kuitenkin pistää pommia turhien pienten vesivoimaloiden alle ja kunnostaa koskiin kunnollisia kutupaikkoja. Vesivoima on kaukana vihreästä ja ekologisesta ja ympäristöystävällisestä ajattelumaailmasta. Toisaalta.. tuo on kokonaisuutenaankin sellainen sekametelisoppa, ettei siihen kannata edes pyrkiä vaikutusmielessä mukaan, koska ikääntynyt ja tapoihin kangistunut pappakööri kyllä pitää omistaan huolen. Ei siellä yksi tai muutama muutosmielinen saa ääntään kuuluviin. Nuorista sen muutoksen pitäisi lähteä, ja minun mielestä sille olisi tilausta. Kumma vaan, kun aika harvaa asia kiinnostaa...