Chat

Poll

Montako eri pilkkiä käy siimanpäässäsi pilkkireissulla(keskimäärin)?

1-2
2-3
3-4
4-5
5-6
6-7
7-8
8-9
9-10
Enemmän! Paljon?

Author Topic: Reissulla pilkkien vaihtokerrat keskimäärin  (Read 8690 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

seppo

• View Profile
Reissulla pilkkien vaihtokerrat keskimäärin
« on: January 01, 2010, 10:34:48 »
Eli montako pilkkiä testaat keskimäärin yhdellä pilkkireissulla? Onko sinulla kenties yksi luottopilkki vai käytkö päivän aikana läpi useamman pilkin? Paljon pilkillä käyneet laittavat varmaan joko vaihtoehto 1, 2 tai 3, koska tietävät mihin kala yleensä on napannut tuona aikana..... :lol:
Tiedätkö milloin kala syö??
 " tietenkin silloin kun sillä on nälkä "

D-Vitamiini

• Kumpi ja kampi tappelivat, Seppo voitti!
    • View Profile
Vs: Reissulla pilkkien vaihtokerrat keskimäärin
« Reply #1 on: January 01, 2010, 10:58:39 »
Minä vaihdan keskimäärin 2-3 kertaa.
Se mikä ei tapa, vahvistaa, mutta sattuu aivan helevetisti.

Olli

• View Profile
« Reply #2 on: January 01, 2010, 11:19:10 »
Riippuu ihan siitä mikä tuntuu toimivan. Jos se mikä on ekana siimanpäässä osoittautuu heti ottipeliksi, pidän sitä niin kauan kunnes se ei enää tunnu antavan mitään, ja vaihdan sitten.

allu_

• View Profile
« Reply #3 on: January 01, 2010, 11:59:44 »
Yleensä mennään koko reissu yhdellä, eli oranssilla morrilla. Toimii vaan yksinkertaisesti niin hyvin etten ole juuri koskaan muita tarvinnut. Joskus harvoin saatan testata jotain toistakin äriä

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: January 01, 2010, 12:39:47 »
No siis jos mulla on mukana 15-20 vapaa normi assu/siika reissulla niin kyllähän jokaiseen vapaan laitettu vekotin/yhdistelmä  tulee kokeiltua..eli kysymyksen  tarkoitusta en kyllä tajua.. Ei kai nyt ole mitään järkeä alkaa kylmässä alkaa vaihteleman yhteen vapaan pilkkiä vai mitä tällä haet takaa? toki ymmärrän jossain tasuri hommissa jossa usein siiman jatkona on pieni viehelukko

fishing4ever

• View Profile
« Reply #5 on: January 01, 2010, 16:06:56 »
No siis jos mulla on mukana 15-20 vapaa normi assu/siika reissulla niin kyllähän jokaiseen vapaan laitettu vekotin/yhdistelmä  tulee kokeiltua..eli kysymyksen  tarkoitusta en kyllä tajua.. Ei kai nyt ole mitään järkeä alkaa kylmässä alkaa vaihteleman yhteen vapaan pilkkiä vai mitä tällä haet takaa? toki ymmärrän jossain tasuri hommissa jossa usein siiman jatkona on pieni viehelukko

Eiköhän se voida rinnastaa tuohon samaan asiaan :wink:

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #6 on: January 01, 2010, 16:20:24 »
Riippuu ihan reissusta, kohdekalalajista yms.

Jos ensimmäisellä pilkillä kalaa tulee, niin turhaa sitä on vaihtamaankaan ruveta.
Jos taas syönti on niukkaa, eikä millään tule oikein mitään, tulee pilkkiä vaihdettua huomattavasti useammin.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

seppo

• View Profile
« Reply #7 on: January 01, 2010, 17:33:27 »
Näinhän se on että jos ensimmäinen kokeilu osuu oikeaa niin miksi sitä vaihtamaan... mutta siksi tuossa se keskimäärin sana lukeekin. Joskus osuu ensimmäisellä oikeaan,mutta välillä voi joutua kokeilemaan useamman pilkin....

DoupleV

• Undercover toimittaja
    • View Profile
« Reply #8 on: January 01, 2010, 17:34:39 »
Riippuu vähän kalalajista, mutta kaippa se normi on 2-3 vaihtoo.
"Ja takaisin yläkertaan"

"Liian monta rautaa tulessa"

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #9 on: January 01, 2010, 20:45:39 »
Empä vaihtele kun ainoastaan tasapainoja ja niitäkin harvemmin. Yleensä se muutama vapa on mukana ja niisä eri tasapainot. Vaihdan sitten kerralla koko vavan ennemmin kun kaivan rasiasta uutta tasapainoa.
Tapsipilkillä en käytä kun yhtä pilkki mallia/merkkiä niin ei ole valinnan vaikeutta eikä tarvii vaihdella. Toki minulla on paikkoihin jossa käyn pilkillä jonkinlainen mututuntuma että millä sieltä saa kala ja niillä sitten yleensä ongin. Jos kalaa ei tule en syytä siitä välineitä vaan ajattelen että kala ei syö. Joku vois tähän sitten sanoa että ehkä se ois syöny johokin toisen väriseen morriin tai tasariin, mutta eipä sitä voi tietää.
15-20 vavan kantaminen jäälle menee kuitenkin mun mielestä vähän överiksi. Huomattavasti pienempään tilaan menee ne morrit siellä pikku rasiassa kun niissä kymmenessä vavassa ollessaan.

Tasurivavoissa mulla on pieni viehelukko tai perholukko ja jos vaihdan tasuria niin vaihto on helppo ja onnistuu vaikka kädet olisikin vähän kohmeessa. Solmujen tekeminen jäällä on jotenkin semmonen homma että sitä yritän aina vältää.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: January 01, 2010, 21:06:27 »
jokainen tehköön niin kuin haluaaa mutta mielummin tulen sinne jäälle pilkkimään valmiilla arsenaalilla kun vaihtelemaan siellä jäällä niitä pikku pikku morreja kohmeisin sormin,vai?pilkille sitä mennään eikä nysväämään. Kirre pilkillekkin lähtee saman verran arsenaalia eri versioissa,tartte  alkaa säätämään ku pakosta kun sopiva perus arsenaalin on viritetty vapoihin.miksi tehdä kaikesta niin vaikeaa ku pääsee helpommallakin.

Suurkalastaja1

• Katiska-pehtori
  • Kaikki muu paitsi kalastus on turhaa.
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: January 01, 2010, 21:11:07 »
Itellä on yleensä monta vapaa ladattuna eri pilkeillä, näin vaihtoon ei menen hirveästi aikaa ja sormet ei jäädy, senkun vaihtaa vavan toiseen. Pari kertaa tulee yleensä vaihdettua pilkkiä reissua kohti.
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

Zintti

• Sumuisten selkien gorilla
    • View Profile
« Reply #12 on: January 01, 2010, 21:15:11 »
Mulla yleensä 3 vapaa mukana reissulla. Sitten niihin vaihtelen tarpeen ja sormien lämpötilan mukaan eri pilkkejä ja morreja. Hyvin oon nuilla pärjänny  :-)

kala-ale

• View Profile
« Reply #13 on: January 01, 2010, 21:19:49 »
Minulla on mukana yleensä kuusi vapaa, joissa kolmessa tapsi-pilkki, kahdessa mormuska ja yhdessä tasuri. Jos kala ei ala ottamaan siihen ensimmäiseen tapsiin vaihdan seuraavan vavan, jossa on tapsi. Jos ei niihinkään ala ottaa kokeilen mormyskoita. Elikkä vastasin että 3-4 kertaa. Vehkeiden syyksi kalan ottavuutta en laita, sillä jos kala ei ota, niin se ei ota. Minulla pitäisi olla juuri tähän järveen sopivat pilkit ja mallit, joilla saan hyvin kalaa, silloin kun on kala otillaan. jäällä harvemmin sidoskelen uusia pilkkejä, koska minulla on pienet lukot pystäri ja tapsi vavoissa. Morreja en vaihda koskaan jäällä.

-Kala-ale
Mä verkot vetehen vain lasken laulellen ja luodolle käyn onkimaan...

<><                         <º(((((< 

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #14 on: January 01, 2010, 21:34:22 »
Minulla on mukana yleensä kuusi vapaa, joissa kolmessa tapsi-pilkki, kahdessa mormuska ja yhdessä tasuri. Jos kala ei ala ottamaan siihen ensimmäiseen tapsiin vaihdan seuraavan vavan, jossa on tapsi. Jos ei niihinkään ala ottaa kokeilen mormyskoita. Elikkä vastasin että 3-4 kertaa. Vehkeiden syyksi kalan ottavuutta en laita, sillä jos kala ei ota, niin se ei ota. Minulla pitäisi olla juuri tähän järveen sopivat pilkit ja mallit, joilla saan hyvin kalaa, silloin kun on kala otillaan. jäällä harvemmin sidoskelen uusia pilkkejä, koska minulla on pienet lukot pystäri ja tapsi vavoissa. Morreja en vaihda koskaan jäällä.

-Kala-ale

Näin se juurikin on itellä tai no ei aivan, mutta melkein. Tai riippuu paikasta. Jossain paikassa ongin pelkästään tasureilla ja silloin on mukana vain tasurivavat 4-6kpl ja niistkin käytössä päivän aikana on joskus vain yksi. Normaalisti kaksi ja josksu se kolmas. Tasurit on vavoissa siimanpaksuuden mukana eli mitä ohuempi siima sitä pienempi tasuri. Tasurit kokoa 2-10cm.
Pilkille kun lähden esim. isommille vesille niin mulla on mukana 1 tapsionki, 2 tasurivapaa ja yksi morrivapa. Riippuen taas paikasta mutta yleensä aloitan tapsilla ja jos vähän tuntus jotain syöntiä ovan niin saatan vaihtaa tasapainoon. Jos taas ei tunnu syövän ei sitten millään niin sitten morria, mutta 8-15m syvyyksistä ongittaessa morri on vähän hidas.

Eli vaihdan onkea ja pilkkiä keskimäärin 2-3 kertaa/reissu. Enemmälle ei ole tarvetta ainakaan silloin jos on jonkinlaista aikasempaa kokemusta paikasta missä onkii. Puhutaan myös ns. paikallistuntemuksesta. Eli vanhoihin kokemuksiin pohjautuen on osattu valita ne pilkkimallit ja värit millä kalaa pitäisi tulla tai on ainakin ennen tullut.
Mutta tottakai jokainen tekee niinkun on tottunut. Jos lähtee äkkiseltään muuttamaan omia kokemuksia ja toteuttamistapoja voi kaikki mennä ihan pieleen.
« Last Edit: January 01, 2010, 21:37:04 by perza »

tkj

• View Profile
« Reply #15 on: January 01, 2010, 22:08:17 »
Vapoja on useita matkassa, mutta yleensä paria tulee uitettua eli pystypilkkiä tapsilla ja tasuria.

seppo

• View Profile
« Reply #16 on: January 01, 2010, 23:54:58 »
Joo kyllä se niin taitaa olla että jos siellä jäällä alkaa solmuja vääntään niin siinä jääty sormet ja menee arvokasta pilkkiaikaa. Itsellä ei ole järin suurta kokemusta pilkkimisestä, eikä sitä myötä myöskään ruutiineja, mutta kun noita vastauksia luin niin ajattelin että olisi varmaan hyvä jos laittaisi 3-5 tapsi-pilkkiä kiinteästi kiinni pilkkivapoihin ja sitten yhteen pilkkionkeen pienen lukon ja käyttäisi sitä tasapaino-onkena. Mormuskoihin en kyllä oikein luota, koska minusta se on liian hienovaraista ja siinä ei voi kaiketi käyttää lukkoa. Jos on paljon vettä niin sillähän kestää tunti kun se on mennyt esim. 10 metriin... Se voi kai olla hyvä jos ei paras huonolla syönnillä, mutta mitä sitten huonolla syönnillä oikein tekee järvellä. Olen saanut sellaisen kuvan että mormuskalla ongitaan pääasiassa silppua ja jos vähän vauraampi ahven siihen tempaisee niin siinähän menee ohuet siimat heti poikki (tämä on siis vain minun näkemys mormuskan käytössä). No jokatapauksessa näin minusta olisi järkevää mudostaa oma "arsenaali"  8-)

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #17 on: January 02, 2010, 00:13:35 »
Olen saanut sellaisen kuvan että mormuskalla ongitaan pääasiassa silppua ja jos vähän vauraampi ahven siihen tempaisee niin siinähän menee ohuet siimat heti poikki (tämä on siis vain minun näkemys mormuskan käytössä). No jokatapauksessa näin minusta olisi järkevää mudostaa oma "arsenaali"  8-)

Taas Ihan aiheen vierestä, eli tuossa mennään mun mielestä niin metsään kun vaan voi mennä. Eli "morri" toimii isolle kalalle siinä missä tasurit tai pystypilkkikin. Se on kyllä totta että jos vettä on alla 7-15m niin sen morin saaminen pohjaan on hidasta ja siksi sitä ei moni käytä enää niin syvässä. Itsekkään en kovin usein käytä. Mutta morrilla on tullut isojakin ahvenia tai no isoja ja isoja, mutta yli puolenkilon yksilöitä kumminkin. Oma ns. vanha ennätys ahven 770g tuli juuri morrilla alle metrin vedestä. Vedin ihan vaan normaalisti kalan jäälle niinkun noista syvyyksistä nostetaankin eli kertavedolla kala jäälle. Tosin mulla oli siimana isomman kalanpyyntiin tarkotettua siimaakin eli 0,20mm.(en ole ihan varma tuosta paksuudesta, saatto olla ohuemaakin). Syvästä sanotaan 8-13m vedestä on mukava nostaa sellasta 400-500g ahventa kun siima on ohutta. Siinä on sitä jotain jännitystä, kun kala oikeasti tuntuu isolta ja siima jokapotkulla vaan ohuemmalta. Vaatii toki kalastajalta malttia ja taitoakin pikkusen.

Jos käyttää niitä ihan ohkasia siimoja 0,06-0,10mm niin sitten pääsee väsyttämään isompaa kalaa, mutta ylös kyllä kalat ainakin ahvenet saadaan ihan helposti.
Itellä on tapana käyttää morria alle 2m vedellä. Eli matalasta kun ongin niin tapsipilkin jätän kotiin. Vain tasuri ja morri vavat otan mukaan.

Jolle

• View Profile
« Reply #18 on: January 02, 2010, 18:22:39 »
4-5 kertaa koska käytän yleensä kahta vapaa (mulla on vain kolme vapaa :-o).

Hakala

• jep...
    • View Profile
    • Email
« Reply #19 on: January 10, 2010, 04:55:42 »
Minulla on yleensä mukana 2-7 vapaa, joihin olen pilkit kotona viritellyt pyyntikohdetta varten. joten jäällä ei kulu aikaa pilkkien vaihteluun.
Menneisyys on historiaa, tulevaisuus utopiaa.

*emppu*

• View Profile
« Reply #20 on: January 10, 2010, 05:52:13 »
Tasureilla tulee pilkittyä joten päivän värin löytämiseen menee välillä melkein koko reissu.
Merellä kelpaavat vuodesta toiseen samat värit. Kumma juttu? :-o
Kireitä siimoja.

Edu

• 4kg
    • MSN Messenger - edu-kettunen@hotmail.com
    • View Profile
    • Kalassa.net
« Reply #21 on: January 23, 2010, 22:30:19 »
Pari kertaa, joskus en ollenkaan.
...

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #22 on: January 24, 2010, 00:24:11 »
Mukana yleensä useampi  (5..8) vapa, joihin valitsen ja laitan ennen reissua pilkit. Olen huomannut että jäällä on aika turha ruveta solmuja vääntämään jos on enempi pakkasta. Jos morrivehkeistä katkeaa siima tai tulee paha sotku, niin yleensä se vapa saa loppupäivän levätä repussa.  Järeämmissä vehkeissä on kyllä viehelukko niin tasureita tulee toisinaan vaihdelluksi jollei alkuvalintoihin päivän ottipeliä osunut. Pääsääntöisesti kuitenkin niin että niillä pilkitäään mitkä lähdössä ovat valitut.  Sitten kevätjäillä lämpimillä keleillä tulee vaihdelluksi enemmän.

jompsu

• Perhokalastelija
    • View Profile
« Reply #23 on: January 24, 2010, 12:47:40 »
viisi vapaa on mukana reissussa ja olen ruukannut laittaa aina kolmeen vapaan morrin, yhteen pystypilkin ja yhteen tapsi pilkin.. vapoja tulee sitten kierrätettyä reijillä ja etsin aina sen päivän otti pilkin millä sitä kalaa nousee.. yleensä noista 5 vaihto ehdosta se löytyy ja harvoin tarvii kesken reissun rueta siimojen kanssa räpläämään  :wink:
tä...?

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #24 on: January 24, 2010, 15:55:06 »
viisi vapaa on mukana reissussa ja olen ruukannut laittaa aina kolmeen vapaan morrin, yhteen pystypilkin ja yhteen tapsi pilkin.. vapoja tulee sitten kierrätettyä reijillä ja etsin aina sen päivän otti pilkin millä sitä kalaa nousee.. yleensä noista 5 vaihto ehdosta se löytyy ja harvoin tarvii kesken reissun rueta siimojen kanssa räpläämään  :wink:

Mikä ero on pystypilkillä ja tapsipilkillä?

E: pystypilkkejä on mun mielestä kaikki pilkit mitkä ovat pystyssä siellä vedessä eli ns. normaalit pilkit. Vaakapilkit eli tasapainopilkit on sitten vaakatasossa uitettavia pilkkjä.
Eli ketjupilkkikin on pystypilkki.
« Last Edit: January 25, 2010, 21:12:26 by perza »

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #25 on: January 25, 2010, 20:01:19 »

Mikä ero on pystypilkillä ja tapsipilkillä?

Tavallisen pystypilkin päässä on koukku.  Uintinsa perusteella osaa näistä voidaan kutsua liuku- tai värinäpilkeiksi.
Tavallisen koukun voi vaihtaa värikoukuksi, niin saa värikoukkupilkin.
Jos koukku on metalliketjun päässä (ketju yleensä aika lyhyt, 1.5..3.5 cm) puhutaan ketjupilkistä.

Kun koukun laittaa siimatapsiin, syntyy tapsipilkki. Tapsin pituus on tyypillisesti 5..20 cm. Kesällä muuten usein käytän tapsissa 1-haarakuokkua madotettuna. Talvipilkinnässä tapsin päässä on useimmilla morri, mutta mikään ei estä käyttämästä vaikka perhoa. Morritapsiin käytettävän pilkin ei tarvitse olla kummoinenkaan uinniltaan, koska sen tarkoituksena on viedä morri nopeasti pilkintäsyvyyteen ja mahdollistaa pilkintä syvemmältä kuin se pelkällä morriilla olisi mahdollista.

center>