Chat

Author Topic: Kysy! Me vastaamme.  (Read 12930 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cpt miller

• Guest
Kysy! Me vastaamme.
« on: February 28, 2010, 13:20:21 »
Morjens. Jos sinulla on kysyttävää tai palautetta kalapediaan liittyen niin voit kysyä täällä meiltä. Neuvomme ja otamme palautetta mielellämme vastaan :-)

cpt miller

• Guest
Vs: Kysy! Me vastaamme.
« Reply #1 on: April 06, 2010, 15:16:38 »
Morjens. Tuo Kalapedian kello on ollut alusta asti sekaisin, välillä heittää tunnin toisinaan viisikin. Mäntylän Jussi varmaankin katsoo sitä jossakin vaiheessa. :-) Kiitos huomautuksesta :-)

-Cpt Miller

Don Miguel

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: April 25, 2010, 03:12:00 »
Mielläni kysyisin erästä kysymystä - millä perusteella Kalapedian toimittajia valitaan tehtäviinsä?

Olen seuraillut noita viime aikaisia "virkaan nimityksiä" erittäin suuren ihmetyksen vallassa. Sinnehän pääsee toimittajaksi foorumin jokainen turhake. Näillä toimittajilla ei ole mitään annettavaa ole ollut foorumin keskusteluihin. Turhaa viestien keräilyä erittäin heikolla kieliasulla varustettuna tuntuu olevan oikea keino päästä arvostettujen Kalapedian toimittajien joukkoon. Miksi näin? Minä ainakin haluaisin lukea informatiivista tietoa kalastuksesta, sekä myös ProPilkistä. Nyt näin ei ole - johtuen toimittajien tasosta.

Ihan näin neuvona: ei näillä "sisällöntuottajilla" parane asian laatu yhtään miksikään kalapediassa vrt. foorumin viesteihin. Samaa scheissea jauhavat... Suurin osahan tuosta kalapedian sisällöstä on kopioitu jostain asiallisesta lähdeteoksesta - toimittajien omaa tietoa ei ole käytetty missään. Kaikista hyödyllisimmät jutut Pediassa ovat kalassa.netin aikaisemmin julkaistut artikkelit (jotka on luotu pääosin asiantuntevien käyttäjien osalta) Mitä asiantuntemusta Kalapedian toimittajalla on?

Jotain järkeä nyt tähän touhuun. Hyvä idea on kaatumassa huonoon toteutukseen.
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

cpt miller

• Guest
« Reply #3 on: April 25, 2010, 11:02:10 »
Mielläni kysyisin erästä kysymystä - millä perusteella Kalapedian toimittajia valitaan tehtäviinsä?

Olen seuraillut noita viime aikaisia "virkaan nimityksiä" erittäin suuren ihmetyksen vallassa. Sinnehän pääsee toimittajaksi foorumin jokainen turhake. Näillä toimittajilla ei ole mitään annettavaa ole ollut foorumin keskusteluihin. Turhaa viestien keräilyä erittäin heikolla kieliasulla varustettuna tuntuu olevan oikea keino päästä arvostettujen Kalapedian toimittajien joukkoon. Miksi näin? Minä ainakin haluaisin lukea informatiivista tietoa kalastuksesta, sekä myös ProPilkistä. Nyt näin ei ole - johtuen toimittajien tasosta.

Ihan näin neuvona: ei näillä "sisällöntuottajilla" parane asian laatu yhtään miksikään kalapediassa vrt. foorumin viesteihin. Samaa scheissea jauhavat... Suurin osahan tuosta kalapedian sisällöstä on kopioitu jostain asiallisesta lähdeteoksesta - toimittajien omaa tietoa ei ole käytetty missään. Kaikista hyödyllisimmät jutut Pediassa ovat kalassa.netin aikaisemmin julkaistut artikkelit (jotka on luotu pääosin asiantuntevien käyttäjien osalta) Mitä asiantuntemusta Kalapedian toimittajalla on?

Morjens. Loistavia kysymyksiä.

Toimittajaksi pääsyyn vaikuttavaa muutama tärkeä seikka: hakemus, historia ja esim. viestihistoria. Tietysti johonkin erityiseen tehtävään vaaditaan enemmän (esim. apulaispäätoimittajan virka).

Periaatteessa tuo ns. hiljainenkin jäsen voi olla erittäin hyvä, jos häntä saa motivoitumaan. Muutamalla vanhalla toimittajalla oli aluksi samankaltainen tilanne ja nykyään he ovat arvostetuissa ja tärkeissä hommissa. Mutta foorumilla saatu maine ei aina tarkoita automaattisesti sitä, että henkilö olisi huono toimittajan hommaan. Aina voi kehittyä ja tulla paremmaksi. On tietysti aina niitäkin, jotka haluaisivat "tähdet" profiiliinsa, mutta sellaisia ei tietenkään nimitetä.

Noin kolmasosa Kalapedian artikkeleista on kopitoita esim. wikipediasta. Kesällä(09), kun Kalapediaa oltiin rakentamassa silloiset henkilöt saivat kopioida artikkeleita mistä vain Kalapediaan. Ajateltiin, että nopeasti ja siitä vaan- asenteella saataisiin homma hoidettua.

Tultuani hommaan (26.12.09) toin Kalapediaan muutoksen: nykyään kopiot päätyvät suoraan roskikseen, mikäli minun silmääni tai muiden ylläpitäjien silmään osuvat. Noita vanhoja, silloisia kopioita ollaan paljon muokattu, mutta vielä on paljon hommaa niiden kanssa. Niitä ei kuitenkaan kannata poistaa, koska Kalapediasta tulisi paljon tyhjempi paikka. Tilanne korjautuu ajallaan, mutta ihan heti se ei kuitenkaan tapahdu.

Jokainen voi auttaa Kalapediaa korjaamalla olemassa olevia virheitä ja tuomalla epäkohtia julki.

Jokaisella ihmisellä on vahvuuksia, joita kannattaa hyödyntää. Joku osaa valokuvata hyvin, toinen pilkkiä. Kun yhdistelemme kaikkien vahvuuksia ja minimoimme heikkouksia saamme Kalapediasta loistavan paikan. Jokainen voi tulla auttamaan Kalapediaa. :-)

-Cpt Miller
« Last Edit: April 25, 2010, 11:28:11 by Cpt Miller »

eza1992

• Mr. Harpoonman
    • View Profile
    • Sukelluskalastajan virtuaalimekka - Team Kampelan foorumi
« Reply #4 on: April 25, 2010, 12:39:14 »

Viestistäsi saa kuvan että olet itse taitava kalastaja ja sisältörikkaiden viestien kirjoittaja - mikset siis itse ryhdy Kalapedian toimittajaksi? Kalapediassa on ilmeisesti Propilkki-toimittajan paikka vapaana, siitä vaan hommiin! Turhaan siinä iniset, jos et itse tee mitään asian hyväksi, vaan vain arvostelet muiden tekemisiä. Vai olenko ihan väärässä?

Tervetuloa mukaan Kalapedian toimitukseen!

Zintti

• Sumuisten selkien gorilla
    • View Profile
« Reply #5 on: April 25, 2010, 12:41:55 »
Juuri näin. Tosin muutamilta "konkareilta" on  kysyttykin, haluaisivatko he jakaa tietoaan kalapediassa, mutta eivät ole suostuneet. Ja tämä projektihan on vasta aivan uusi, ei Roomaakaan rakennettu päivässä :wink:

cpt miller

• Guest
« Reply #6 on: April 25, 2010, 13:21:37 »
Nostan tähän vielä valittajien threadista kaksi hienoa lausetta:

1) Mitä mielestäsi pitäisi tehdä, että kukaan ei valittaisi tällä foorumilla mistään asiasta?

2) Mitä SINÄ olet valmis tekemään sen hyväksi?

Don Miguel

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: April 25, 2010, 15:15:50 »
Näin heti ensi alkuun on todettava tuosta viestistä, että siinä puhelee viinapiru vasemmalla olkapäällä - eli kohtuullisen humalassa elelin tänään klo 03.00 vielä. Nöyrimmät anteeksipyynnöt ilmeisen loukkaavaksi tehdystä viestistä.

Jos puhutaan siitä, miksen ole ollut kovin innokas ryhtymään K-P:n toimitukseen, löytyy tähän yksi perustavanlaatuinen ongelma: tuo wikin koodien käyttö on täyttä hepreaa minulle, eikä meinaa riittää aika opetella. Saattaisihan sitä kyetä kirjoittamaan ProPilkistäkin ihan kohtuullisen tutoriaalin, mutta ei näillä taidoilla sitä muokata mihinkään kuntoon. Ja se, ettei niin kovin paljon kiinnosta jakaa sellaista tietoa, jonka olen saanut omilta joukkuetovereilta. Väärältä se tuntuisi tiimiä kohtaan.

Zintti

• Sumuisten selkien gorilla
    • View Profile
« Reply #8 on: April 25, 2010, 15:33:01 »
Joo ei mitään. Asiahan kyl on niin, että aika nuorta on toimittajaporukka tällähetkellä. No, ei se haittaa hyvin on saatu pedia pyörimään. Tosin täysi-ikäisiä toimittajia ainakin mun mielestä saisi olla enemmän jos joku jaksaisi siihen ryhtyä. Ja mitä koodaamiseen tulee en itsekkään niistä mitään tajua. En ole käyttänyt niitä Millerin laittamia ihmekoodijuttuja varmaan kertaakaan ja hyvin on pärjäilty :-D itseasiassa laskin niin alle kymmenellä pikkukoodilla olen selvinnyt artikkelien muokkausurakassa :-)

cpt miller

• Guest
« Reply #9 on: April 25, 2010, 15:34:49 »
Näin heti ensi alkuun on todettava tuosta viestistä, että siinä puhelee viinapiru vasemmalla olkapäällä - eli kohtuullisen humalassa elelin tänään klo 03.00 vielä. Nöyrimmät anteeksipyynnöt ilmeisen loukkaavaksi tehdystä viestistä.

Jos puhutaan siitä, miksen ole ollut kovin innokas ryhtymään K-P:n toimitukseen, löytyy tähän yksi perustavanlaatuinen ongelma: tuo wikin koodien käyttö on täyttä hepreaa minulle, eikä meinaa riittää aika opetella. Saattaisihan sitä kyetä kirjoittamaan ProPilkistäkin ihan kohtuullisen tutoriaalin, mutta ei näillä taidoilla sitä muokata mihinkään kuntoon. Ja se, ettei niin kovin paljon kiinnosta jakaa sellaista tietoa, jonka olen saanut omilta joukkuetovereilta. Väärältä se tuntuisi tiimiä kohtaan.

Ei se mitenkään erityisemmin varmaankaan loukannut ketään. Varmaankin ajatus, ettei kovaa työtä arvosteta. Mut tommosii sattuu, ei se mittää :wink:

MIETTINEN

• Berliinin Reagan
  • Kalassanet Ry jäsen
  • Kiero savolainen, muuten ihan terve
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: April 26, 2010, 08:15:42 »
Ihan hyvää kehityskeskusteluahan toi on. Tähän vaan sanon oman näkemykseni joka varmaan on monen muunkin näkemys.

Jos tästä meille vapaaehtoisille maksettaisiin niin varmaan taso oli parempaa mutta toimittaja määräkin olisi huomattavasti alhaisempi. Joten Mielestäni kunnioittakaa niitä jotka tähän ovat ryhtyneet aivan oma-aloitteisesti ja vapaasti.
Kyllä Kalapedia vielä saadaan siihen kuntoon että sitä voi hyvällä mielellä lukea. :-)
« Last Edit: April 26, 2010, 08:17:22 by [Tkk] MIETTINEN »

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: April 26, 2010, 10:53:25 »
Ihan hyvää kehityskeskusteluahan toi on. Tähän vaan sanon oman näkemykseni joka varmaan on monen muunkin näkemys.

Jos tästä meille vapaaehtoisille maksettaisiin niin varmaan taso oli parempaa mutta toimittaja määräkin olisi huomattavasti alhaisempi. Joten Mielestäni kunnioittakaa niitä jotka tähän ovat ryhtyneet aivan oma-aloitteisesti ja vapaasti.
Kyllä Kalapedia vielä saadaan siihen kuntoon että sitä voi hyvällä mielellä lukea. :-)

Kyllä vain. Ja vaikkakin siellä nyt joku tekee erheen, meitä kokeneempia on sitten paikalla korjaamassa. Jokainen uus artikkeli tarkistetaan monen monta kertaa ja virheet korjataan ja pyritään parantelemaan. Jos taas löytyy artikkeleita, joissa lukee pelkästään esim. "hauki on kala", se lentää roskiin ja artikkelin tekijää haastatellaan asiasta. Mutta jokaikistä pilkun puuttumista emme voi huomata, emme me ole koneita (paitsi kala erkki).

Ikä ei ole suoraan verrannollinen artikkelin laatuun. Mutta eräs kaveri, joka vastikään pääsi toimittajiin, on tarkkailun alla. Miller ei hänestä tiennyt mitään mutta itse olen seuraillut kaverin puuhia foorumilla jo jonkun aikaa ja ne ei vakuuta. Mutta annetaan hänellekin tilaisuus yrittää ja oppia.

Don Miguel

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: May 01, 2010, 02:27:14 »
Höhö, Migun känniset kysymykset saavat jatkoa. Miten tuolla pystyy luomaan täysin uuden artikkelin? Nyt olisi ollut sopivassa mielentilassa kirjoittaa sinne jotain paljastavaa ProPilkki 2:sta, mutta en millään keksinyt mitä kautta alkaisin uutta artikkelia luomaan. Vanhoja tynkiä kyllä pystyisi muokkaamaan. Taitaa jäädä tuon yhden muokkauksen pituiseksi henk. koht. kalapedian ura, jos uuden artikkelin pystyy tekemään vain toimittaja (vaikka tuskin näin on, kuten aikaisemmin mainitsin, aivan hukassa olen toimintojen osalta tuolta)

Kala Erkki

• Nollalinjalainen
    • MSN Messenger - kalaerkki@kalassa.net
    • View Profile
« Reply #13 on: May 01, 2010, 09:25:49 »
Höhö, Migun känniset kysymykset saavat jatkoa. Miten tuolla pystyy luomaan täysin uuden artikkelin? Nyt olisi ollut sopivassa mielentilassa kirjoittaa sinne jotain paljastavaa ProPilkki 2:sta, mutta en millään keksinyt mitä kautta alkaisin uutta artikkelia luomaan. Vanhoja tynkiä kyllä pystyisi muokkaamaan. Taitaa jäädä tuon yhden muokkauksen pituiseksi henk. koht. kalapedian ura, jos uuden artikkelin pystyy tekemään vain toimittaja (vaikka tuskin näin on, kuten aikaisemmin mainitsin, aivan hukassa olen toimintojen osalta tuolta)

Mitähän järkeä koko touhussa olisi, jos vain toimittaja voi tehdä artikkelin? Se, että on nimitetty foorumilla toimittajaksi, ei anna mitään uusia toimintoja Kalapediassa.

Artikkelin voi luoda niinkin helposti, että kirjoitat hakukenttään haluamasi artikkelin nimen. Sitten klikkaat siirry -painketta. Seuraavaksi siihen ilmestyy teksti:

Hakusanaa ei löytynyt minkään sivun otsikosta

Sivua ”” ei ole olemassa. Voit luoda aiheesta uuden sivun.

Klikkaat vain sitä punaista linkkiä ja tadaa! Edessäsi on tekstikenttä, johon voit alkaa naputtaa artikkeliasi. Kun olet valmis, painat vain "tallenna".

« Last Edit: May 01, 2010, 10:59:56 by Kala Erkki »

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #14 on: May 02, 2010, 17:16:51 »
Omasta mielestäni kaikki johon ryhtyy olisi syytä tehdä asianmukaisesti. Kaikesta ei aina pidä saada rahaa, vaan asioita pitää osata tehdä hyvin ihan jo omanarvon tunnonkin mukaan. Vai onko mielestäsi hieno kirjoitella jotain artikkeleja jotka ovat niin tiedollisesti kuin kirjoitusmuodoltaan jo aivan perseestä.
Miten toimittajia olisi vähemmän jos kirjoittamisesta ja artikkelien teosta maksettaisiin ?

Varsinkin, jos asiaan ryhtyy oma-aloitteisesti, niin homma olisi syytä tehdä asiallisesti sekä asiantuntevasti, jo ihan arvostuksesta lukijoita kohtaan.

Jokainen tekee varmastikin arvokasta ja pyyteetöntä työtä, mutta ottakaa huomioon se, että työtä tehdään lukijoita varten. Joten tehkää ne artikkelit ym. hyvin, siististi, asiallisesti sekä asianmukaisesti.
« Last Edit: May 04, 2010, 15:08:25 by Pete »

Salone

• Vesirotta
    • View Profile
« Reply #15 on: February 19, 2011, 18:19:34 »
Olisi sellainen kysymys, että miten käyttäjätunnuksen voi vaihtaa?

Salone

• Vesirotta
    • View Profile
« Reply #16 on: February 19, 2011, 18:49:50 »
Ok, kiitos tiedosta!

center>