Chat

Author Topic: Okuma Trio avokela  (Read 55905 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
Okuma Trio avokela
« on: March 04, 2010, 16:52:57 »
Tuossa Erä-lehteä lukiessa osui takakannen kela silmiin joka on ristitty Okuma Trioksi. Kyseessä on ilmeisesti uutuuskela. itse kun en noista Okuman avokeloista tarkemmin tiedä, niin nyt kyselisin mielipiteitä. Onko jo joku, joka on kyseisen kelan ostanut? samfishingillä sitä myydään 65€ kappalehintaan. Miten on muut Okuman avokelat toimineet? Hyvät/huonot puolet?

Kun olen tässä miettinyt uuden kelan hommaamista heittopuuhiin, niin tuo vaikuttaisi "mainospuheen" osalta hyvältä. Mutta laitan kelan speksit vielä, niin jos joku viisaampi osaa suomentaa ne mulle. En laita linkkiä, koska ainakaan äsken se ei toiminut, vaan ohjasi kirjautumissivulle. Näin helpotan asiaa kohdaltani.

LAINAUS SAMFISHINGILTÄ:

Okuma Haspeli UUTUUS! Trio haspeli on hinta/laatu suhteeltaan ylivoimainen kela. Yleensä vastaavilla ominaisuuksilla oleva kela maksaa 150 € ylöspäin. Lisäksi tämän kelan muotoilu ja ergonometria on edistyksellisintä mitä markkinoilta löytyy!

EOS Elliptical Oscillation System -elliptiset rattaat
• Monilevyinen jarru öljytyillä huopalevyillä
• DFD Dual Force Drag -jarrujärjestelmä
• 9+1 ruostumattomasta teräksestä valmistettua laakeria
• Quick-set takaliikkeetön laakeri
• Tarkkuustyöstetty messinkinen pinion-ratas
• HDG-II korroosiota kestävät rattaat
• CRC korroosiota kestävä pinnoitus
• Alumiini - grafiitti hybridirunko
• Alumiini - grafiitti hybridiroottori
• Alumiini - grafiitti hybridipuola
• Taottu alumiinikampi
• Hydro Block -tiiviste puolassa estää veden pääsyn jarruun
• Paksu, alumiinista valmistettu, eloksoitu sanka
• RES-II tasapainoitettu roottori

Ostaessasi Okuma Trio kelan Samfishing Oy tarjoaa Daiwa samurai monofil siiman kaupanpäälle!

Okuma kelateknologiaa
Malli
   Laakerit
   Kelaus
   Siimatilavuus
   Paino
   Ovh

TRI20
   9+1
   5.0:1
   130m/0,20m
   250g
   69,00
TRI30
   9+1
   100m/0,30m
   292g
   69,00
TRI40   9+1
   100m/0,40m
   312g
   69,00
TRI55
   9+1
   4.5:1
   260m/0,35m
   435g
   69,00

Kiitos jo etukäteen,

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
Vs: Okuma Trio avokela
« Reply #1 on: March 04, 2010, 16:58:53 »
Itse ostin viime vuonna Okuma Alumina- kelan ja täytyy sanoa, että paras kela mitä olen omistanut. Ei hinnalla pilattu, mutta silti aivan erinomainen. Pehmeä kelata, puolaus tasaista ja jarru toimii erittäin varmasti. Tuo uutuus kela vaikuttaa todella hyvältä. Menee itselläkin harkintaan. Ei Daiwaa, Shimanoa, Abua, Penn:iä tai Shakespearea vaan Okuma. Annan ison peukun tälle merkille.

Materiaaleista vielä sen verran, että Okumat on myös erittäin kevyitä ja niillä jaksaa kalastaa pitkiäkin jaksoja.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Jessesukka

• View Profile
« Reply #2 on: March 05, 2010, 12:29:22 »
Itsellä myös UL-vavassa kiinni Okuman joku ''pro'' kela. Yksi huono puoli siitä löytyy nimittäin se kela pyörii taakse päin vaikka se napukka siellä kelan alla on silleen että ei pitäisi pyöriä. Muuten on älyttömän hyvä merkki tuo Okuma vaikka verrattuna Shimanoon, ja hinnatki on kohillaan.

Julppu

• View Profile
« Reply #3 on: March 08, 2010, 09:14:50 »
Tuosta kelasta ois kyllä kiva kuulla kommentteja, any one? Paperilla ja kuvassa aika kivan näkönen peli,  mutta sehän ei ole vielä edes puolitotuutta. Kai nyt joku on edes käyny kaupassa hipeltämässä?

Ei muuten, mut olen just ostamassa cardinal 801 hintaan 65€, mietin vain voisko tuo olla vielä parempi ostos?

lefty

• View Profile
« Reply #4 on: April 06, 2010, 14:26:03 »
Postissa tulossa tuollainen, voin palata asiaan kunhan saan kelan käsiini - vaikuttaa hyvältä kelalta hintaisekseen, tulee itselleni UL setin kaveriksi isommille kaloille (koko 30).

rs2000

• View Profile
« Reply #5 on: April 08, 2010, 20:00:57 »
Joo laitahan heti kokemuksia. Itteä kiinnostaa esim. kelan koko verrattuna shimano 2500. Myös okuma kelojen välitys kiinnostaa, kun specseissä
Line retrieve on 25" joka vaikuttaa aika vähältä verrattuna moniin shimanoihin. Tiiä sitte näistä!

pyrytintti

• Ahventen tanssittaja
  • Kaloja ei oteta vaan pyydetään.
    • View Profile
    • Email
« Reply #6 on: April 08, 2010, 20:02:31 »
Minuakin kiinnostaisi tietää millainen kela tuo on, vaikuttaa ihan kelpo peliltä (ainakin mainospuheiden perusteella  :lol:)

lefty

• View Profile
« Reply #7 on: April 12, 2010, 11:43:37 »
Kela saapui perjantaina, en valitettavasti vkloppuna ehtinyt sitä kokeilemaan

Mitat: kelan max pituus on hieman alle 13 cm (puola alimmassa asennossa), ohessa rinnakkain Okuman V-15 kanssa.

Viimeistely on siistiä, ja kela on jämerän oloinen vaikka onkin varsin kevyt (kokonaan alumiininen V-15 on vain joitain kymmenia grammoja kevyempi). Palailen kun olen päässyt kelaa oikeasti testaamaan.

kemu

• View Profile
« Reply #8 on: April 12, 2010, 14:41:12 »
Rupes kiinnostaan taas tuo kela kun saatiin lisätietoo.
Entä tuo kammen nuppi millanen on?
Ja toinen on että onko takaliikkeetön kampi?
Päätä päiväsi Rapalan uistimilla!

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #9 on: April 12, 2010, 22:14:57 »
• Quick-set takaliikkeetön laakeri

Joka siis suomeksi on takaliikkeetön kampi :) Ymmärtääkseni

lefty

• View Profile
« Reply #10 on: April 13, 2010, 10:36:10 »
On takaliikkeetön kampi :) Ja nuppi on muotoiltua kumia, sama kuin V-15:ssa (identtinen itseasiassa), mielestäni tosi hyvä käteen (sormiin).

kemu

• View Profile
« Reply #11 on: April 13, 2010, 11:13:02 »
Kiitos tiedosta :-)
Entä tuo siima kannattaako heittää roskiin ja ostaa uudet?
Päätä päiväsi Rapalan uistimilla!

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #12 on: April 13, 2010, 11:24:32 »
Jos tuota Daiwa Samuraita tarkoitit, niin samaa siimaa moni tarjoustalo myy 1 euron hintaan eli ei mitään laatutavaraa. Ainahan toki koittaa millaista se on  :-)

lefty

• View Profile
« Reply #13 on: April 13, 2010, 13:28:35 »
Paketissa oli itseasiassa mukaan Climax Strong Plus -siima (0.35 mm 12 kg 200m), hintalapussa lukee 12 EUR, siiman laadusta en osaa sanoa mitään, jää itselleni varalle kun kuidut on käytössä.

PatrikH

• View Profile
« Reply #14 on: May 27, 2010, 14:17:10 »
Itse kävin ostamassa kevään aluksi tuon kyseisen Okuman Trio -haspelin, mallia 40 ja täytyy sanoa että kirkkaasti pesee aiemmin käytetyt Shimanon ja Abun kelat. ( Catana, Sonora, Nexave.. ) Skeptisyys oli kyllä huipussaan koska mitään kokemuksia en ollut edes kuullut Okuman keloista, mutta todellista huipputekoa, sulava, hiljainen ja aivan loistava jarru! Heittelyyn aivan ykkös vehje. Edelleen käytän Shimanon Catana vapaa, ja luotan siihen jatkossakin, mutta kyllä Okuman keloja voi suositella, ainakin kyseistä Trio -mallia.

Hintaa tuolle tuli Motonetissä 49€ joten Erä-lehden jutun Hinta/Laatu -suhde on todella kohdillaan.

Ahvenainen

• View Profile
« Reply #15 on: June 10, 2010, 08:54:55 »
Itse sain viime viikonloppuna tuon Okuma Trio 30 kelan ja shimanon vavan.Kela on toiminut ainakin ensimmäisten reissujen perusteella erittäin hyvin. :-D

Petski

• View Profile
« Reply #16 on: August 18, 2010, 20:06:49 »
No nyt olette käyttäneet tätä kelaa tämän kesää. Niin miltä se oikein tuntuu käytössä?
Itse olen koko kesän harkinnut tätä kelaa. Mitä siimaa käytätte kelalla?
Onkos tässä miten pitkä takuu?
« Last Edit: August 20, 2010, 11:02:28 by Petski »

Petski

• View Profile
« Reply #17 on: August 21, 2010, 23:49:54 »
No nyt olette käyttäneet tätä kelaa tämän kesää. Niin miltä se oikein tuntuu käytössä?
Itse olen koko kesän harkinnut tätä kelaa. Mitä siimaa käytätte kelalla?
Onkos tässä miten pitkä takuu?
Vastatkaa heti olen maanantaina menossa motonettiin.

akihh

• View Profile
« Reply #18 on: September 12, 2010, 12:15:43 »
Itse ostin viime vuonna Okuma Alumina- kelan ja täytyy sanoa, että paras kela mitä olen omistanut. Ei hinnalla pilattu, mutta silti aivan erinomainen. Pehmeä kelata, puolaus tasaista ja jarru toimii erittäin varmasti. Tuo uutuus kela vaikuttaa todella hyvältä. Menee itselläkin harkintaan. Ei Daiwaa, Shimanoa, Abua, Penn:iä tai Shakespearea vaan Okuma. Annan ison peukun tälle merkille.

Materiaaleista vielä sen verran, että Okumat on myös erittäin kevyitä ja niillä jaksaa kalastaa pitkiäkin jaksoja.

Mulla on 2kpl alumina al-30sia ja molemmat jättävät satunnaisesti pikkasen paksummankin siiman (0.30mm mono) sangan ja rissan väliin arvattavin lopputuloksin. Ei hyvä ei, just laittelin OPMlle spostia et löytyykö tähän mitään ratkaisua vai lentääkö kelat roskiin. Sääli, ovat muuten oikein hyväntuntuisia aparaatteja.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #19 on: September 12, 2010, 12:25:19 »
Jopas jotakin. Itselläni ei koskaan ole ollut moista ongelmaa. Johtuisiko siitä, että käytän alle 0.2mm siimoja ja pelkästään punottuja? Hyvä tietää, että noinkin voi käydä. Itselläni ei vieläkään ole moitteen sanaa sanottavana tuosta kelasta vaikka käyttökertoja on jo reilusti takana.

akihh

• View Profile
« Reply #20 on: September 12, 2010, 23:39:29 »
Jopas jotakin. Itselläni ei koskaan ole ollut moista ongelmaa. Johtuisiko siitä, että käytän alle 0.2mm siimoja ja pelkästään punottuja? Hyvä tietää, että noinkin voi käydä. Itselläni ei vieläkään ole moitteen sanaa sanottavana tuosta kelasta vaikka käyttökertoja on jo reilusti takana.

Kelassa on selkeä suunnittelu- tai valmistusvirhe, sanganpuoleisessa päässä rissa uppoaa ainoastaan aavistuksen verran sangan jalkaan ja sinne mahtuu siima väliin.

Tarkennan vielä sen verran että yleensä tuo siiman meno rissan väliin tapahtuu kun sangan naksauttaa käsin kiinni (uistellessa) eikä kammesta pyöräyttämällä. Tarkistin tarvikepakin pohjalta mitä siimoja on ollut kesän aikana puolilla, 0.18, 0.20, 0.25 ja 0.30 hyvälaatuisia monoja mitkä kaikki menneet väliin ja poikki, onneksi pari kertaa meni jarrun kireyttä testatessa joten uistimet sai pelastettua. Oppirahat maksaneena tätä osaa jo varoa, mutta ei tollaista voi muksulle tai satunnaiselle venevieraalle antaa käteen.

Pienempi sapetuksen aihe on se, että sanka ei aukikääntäessä aina lukitu avoimeksi.

tkj

• View Profile
« Reply #21 on: September 13, 2010, 01:58:10 »
Juu ei muuta kun viestiä maahantuojalle että korjaavatko vai antavatko uudet tilalle.

akihh

• View Profile
Vs: Okuma alumina avokela
« Reply #22 on: September 20, 2010, 09:32:06 »
Juu ei muuta kun viestiä maahantuojalle että korjaavatko vai antavatko uudet tilalle.

Huoltokutsu tuli asianmukaisesti. Huomenna lähtee, kahtotaan kauan kestää.

Julppu

• View Profile
« Reply #23 on: December 28, 2010, 09:57:38 »
Itse olen kanssa ostamassa kyseistä kelaa, ilmeisesti hinta/laatu-suhde kohdillaan. Kelasta näyttäisi olevan tulossa keväällä Suomeeenkin High speed versio malleihin 30 ja 40? Linkissä hieman tietoja tulevasta versiosta. Kannattaisikohan odottaa tuota uutta versiota vai onko tuossa mitään oleellista parannusta?

http://www.tacklewarehouse.com/Okuma_Trio_High_Speed_Spinning_Reel/descpage-OKHR.html

baakel

• View Profile
« Reply #24 on: December 28, 2010, 14:20:41 »
Itselläni tuo Trio ollut käytössä nyt kesän. Ohuella siimalla lentää uistin aika loistavasti, sekä siimasotkut olleet melko vähissä. Mukavan pehmeä kelata (hyvin rullaa).. Isoimpien haukien kanssa tuli myös jarru testattua ja hyvinhän se pelas. Kelassa hyvä hinta- laatusuhde!
<KANAPOSKI>

_kiiskenkalastaja_

• Masai-mies
    • View Profile
    • Email
« Reply #25 on: March 20, 2011, 00:36:35 »
Itsekkin meinasin kesäksi okuma trion ostaa,
mitä shimanon kokoluokkaa tuo okuma trio 30 suunnilleen vastaa?
Vai olisiko patriot ambidex shadow parempi valinta?

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #26 on: April 09, 2011, 16:06:56 »
Itsekkin meinasin kesäksi okuma trion ostaa,
mitä shimanon kokoluokkaa tuo okuma trio 30 suunnilleen vastaa?
Vai olisiko patriot ambidex shadow parempi valinta?

Oma kokemus patriotista on se, että siltä en yhtäkään kelaa/vapaa/viehettä osta, korkeintaan jonkun rimpulasetin mato-ongintaan. Patriotin vapateline on nyt tuon  merkin viimeinen mahdollisuus osoittaa mulle, että edes alle 10€ on kannatavaa laittaa tuon merkin tavaroihin.

En ole vieläkään saanut aikaiseksi ostettua kyseistä kelaa, vaikka haluja on. Verkkokauppoja tutkiessa pisti silmään, että hinta saattaa vaihdella rajusti. Esim Fiskeri-Boden Kalastus-Aitta myy kelaa hintaan 58€ kappale. Kun taas Hongkong verkkokauppa peräti 69,95€
Edullisin taitaa löytyä kuitenkin Motonetistä hintaan 49€
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=54-8319

Eli tarkkana saa olla, että mistä sen kelan ostaa sitten.
« Last Edit: April 17, 2011, 16:28:27 by Kipster »

pjk

• Guest
« Reply #27 on: April 10, 2011, 16:58:30 »
Ottamatta kantaa erityisesti otsikon kelaan sanoisin, että mielestäni "isojen" kelavalmistajien (Daiwa, Shimano, Abu Garcia, Okuma...) avokelat ovat lopulta kaikki melko samanlaisia, jos siis vertaillaan keskenään saman hintaluokan keloja. Tehtaat eri puolilla Aasiaa pukkaavat maailmalle avokeloja melko samanlaisilla sisuskaluilla, nimi kelan kuoressa vain vaihtelee.

Omasta puolestani voisin valita melko huoletta minkä tahansa tunnetun valmistajan avokelan, jos kelan perusominaisuudet olisivat kohdallaan ja hinta olisi budjetilleni sopiva. Perusominaisuuksista kiinnittäisin huomiota kelan kokoon, etu- tai takajarruun, sangan viritystapaan, sekä kampeen (lähinnä siihen, miltä nuppi tuntuu sormissa).

Mielestäni kelan yleisestä "hyvyydestä" kertoo aika paljon se hypistelytuntuma kaupassa: jos kela käy kevyen tasaisesti, äänettömästi ja liikkuvissa kohdissa ei ole klappia eli väljyyttä, kela on mukava käytössäkin. Kelan hinta liittyy edelliseen siinä mielessä, että jos veivaa kaupassa ensin esim. 50 € kelaa ja perään 100 € kelaa, kalliimpi tuppaa tuntumaan laadukkaammalta. Joka tapauksessa, ostipa minkä tahansa alle satasen perushaspelin, ahkera kalastaja saa olla tyytyväinen jos kela on pelikunnossa vielä viisi vuotta myöhemminkin.

--pikeye
« Last Edit: April 10, 2011, 17:03:50 by pikeye »

Petski

• View Profile
« Reply #28 on: April 19, 2011, 21:04:17 »
Kertokaapas mulle mitä meinaa ne prikat puolan alla? Katsokaas kun mukana tulleessa lapussa selitettiin jostain puolan säädöstä ja mukan tuli myös prikkoja (kumisia). Vai onko nämä varalla, itselläni kun ei tuo lontoo oikein kulje.
Kiitos jo kaikille.

tkj

• View Profile
« Reply #29 on: April 19, 2011, 23:08:30 »
Niillä paloilla pystyy keskittämään siimanpuolauksen.

center>