Chat

Author Topic: Jigivapa  (Read 73275 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
Jigivapa
« on: March 04, 2010, 17:54:25 »
Eipä ollut aihetta aiemmin jigivavoista, joten pistetäänpä sellainen aluille.

Piti jo viime kesänä hankkia uusi vapa jigittelyyn, mutta jostain syystä jäi hankinta väliin. Nyt olisi tarkoitus kevääksi hankkia vapa. Olen ERÄ:n testejä lueskellut ja paljon suositellaan melko jäykkiä vapoja. Jopa 70g saakka viehesuosituksia. Mitä mieltä kokeneemmat jigittäjät ovat. Millaisia vapoja suositte? Merkkejä ja vapatoimisuuksia kehiin. Onko kärkitoiminen parempi kuin vaikka kokotoiminen? Kaikki hintaluokat käy. Kunhan vapa on hyvä. Millainen on ollut esim Carrotstix?
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
Vs: Jigivapa
« Reply #1 on: March 04, 2010, 19:46:08 »
Missä kaikki jigittelijät? Kai täällä nyt joku on lajiin perehtynyt? Vai pitääkö tässä toimia pioneerina ja lähteä kaupoille pyörimään.

cpt miller

• Guest
« Reply #2 on: March 04, 2010, 20:07:42 »
Morjens. Itse olen harrastanut jiggaillua pari vuotta ja itse olen miettinyt myös uuden jigivavan ja kelan ostamista. Kaverillani on Captainin jigger 1.95, joka on erinomainen ahvenen jigaukseen, sopii myöskin kuhalle hyvin. Hinta/ laatu suhde on hyvä. Itse vapa maksaa 40e ja kela (captain 2.0) 43e. Kelassa on 7+1 laakeria, joka tekee siitä loistavan. Kelasu on vaivatonta ja jarru on kunnossa :wink:

Itse ajattelin ostaa Sergeant jigger 1.75, joka sopii täydellisesti isoille hauille ja myös kuhalle. Kokemäenjoesta saa paljon isoja haukia(minun kalastuspaikastani ollaan n.10v nostettu 16kg hauki :-o). Kuhaa saa myös, mutta se on vähän tuuri peliä, yleensä niitä tulee paljon tai ei sitten yhtään :| Kelaksi voisin ajatella Sergeant 2.0, jossa siimatilavuus on juuri sopiva jokiin ja sisävesiin. :-)
« Last Edit: March 04, 2010, 20:09:47 by Cpt Miller »

Olli83

• Guest
« Reply #3 on: March 04, 2010, 20:17:22 »
Itsellä ois myös vavan tarvista ens kesäksi. Eli se pitäis olla jigittelyyn ja kevyitten lippojen heittelyyn soveltuva vapa. Kun ei kummiskaan näin työttömänä ole varaa ostaa kumpaankiin hommaan eri vehkeitä.

cpt miller

• Guest
« Reply #4 on: March 04, 2010, 20:22:36 »
Esimerkiksi tuo Sergeantin setti on hyvä, edullinen mutta silti hyvä :-) Mitä kalaa yrität jigailla pääasiassa?

Olli83

• Guest
« Reply #5 on: March 04, 2010, 20:23:14 »
No pääasiassa ahventa tulee jiggailtua.

cpt miller

• Guest
« Reply #6 on: March 04, 2010, 20:25:10 »
Sitten Sergeant 1.75 lite voisi olla hyvä :-):WAKE Sergeant Jigger Lite on notkea, kevyt ja edullinen vapa kevyisiin kalastustarpeisiin. Se sopii erinomaisesti ahvenen jigikalastukseen kuitusiimalla, ja monofiilin kanssa käytettynä tilanteisiin, joissa pitää varoa ohuiden siimojen katkeamista tärppeihin. Näihin tarpeisiin päätyy useimmin vaelteleva Lapin kävijä. Takuu 2 vuotta. http://www.wakefishing.com/catalog/product_info.php?sc=3&cPath=22&products_id=35{22}245#prod

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: March 04, 2010, 20:37:49 »
Katselin noita Wake:n settejä ja ei oikein vakuuttanut. Notkea ei tule ensimmäisenä mieleen jigittelyvavasta. Viehesuositukset olivat luokkaa 5-20g eli isommat jigipäät menee jo yli tuon suosituksen. Tarvisi olla jäykempi keppi, että kalan tartutus olisi toivotunlainen.

Tuollainen osui silmään kun katselin noita keppejä. Onko kokemuksia?
http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=5897
« Last Edit: March 04, 2010, 20:43:23 by Aatami »

Pike

• View Profile
« Reply #8 on: March 04, 2010, 20:47:13 »
Itselläni ei kokemusta, mutta lukemani perusteella varsinkin haspeli Vulcan-XX on huono. Ja kuulemma ei sovellu mihkään kalastukseen  :-D Mutta tosiaan netistä lukemaani, ei varmaa tietoa.

Olli

• View Profile
« Reply #9 on: March 04, 2010, 21:01:49 »
Abu Garcian Ultracast setillä olen jiggaillut tämän kesän. Kuitusiimaa käytän, en muista minkä paksuista (ei kai kuitenkaan väliä). Niin vähän ku niitä kaloja tulikin niin hyvin tarttuivat ja tulivat ylös. Mukavan keveä eikä mitään moitteitakaan ole ollut. Paitsi että automatkan jälkeen kelan kampi rupesi mystisesti takkuilemaan. Asia ratkesi kun vähän puhdistelin aukkoa mihin kampi työnnetään.
Suosittelen!!
« Last Edit: November 06, 2010, 21:10:49 by Olli »

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: March 04, 2010, 21:03:16 »
Linkitä ihmeessä missä lukee nuo kommentit. Täytyy aina olla vähän kriittinen noihin kommentteihin, kun ei tiedä kenen suusta ne tulee. Tällä hetkellä tuo carrotstix kiinnostaa eniten. Siinä tuntuu olevan erittäin hyvä ryhti kalan tarttuessa ja tartuttaessa. Myös Ugly Stik valmisti jotain vapamallia joka soveltui jigittelyyn. Onko siitä kokemuksia?

Niin vielä sen verran, että kela minulla jo on. Saa toki muille heittää suosituksia. Periaatteessa kaikki kelat käyvät jigittelyyn jossain määrin, mutta vapa on se ratkaiseva tekijä.
« Last Edit: March 04, 2010, 21:05:03 by Aatami »

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #11 on: March 04, 2010, 21:15:19 »
Mä olin aikanaan tekemässä jigivapa testiä ERÄ-lehteen ja tuossa on tulokset:
Yleisjigivavat:
Testivoittaja: Abu Conolon/Professional Pro
Hyvä ostos: Shimano Nexave 200MHJ
ja Biltema 180

Ahvenjigivavat
Testivoittaja: Shakespeare Ambidex Titanium
Hyvä ostos: DePaul Black Mate 180

Kuhajigivava
Testivoittaja: Shimano Technium DF 200MHJ
Hyvä ostos: Ron Thompson Monterra

cpt miller

• Guest
« Reply #12 on: March 04, 2010, 21:20:57 »
Yleisjigivavat:
ja Biltema 180

Ahvenjigivavat

Kuhajigivava

Onko kellään mielessä hyvää vapaa hauen jigaukseen?

Pike

• View Profile
« Reply #13 on: March 04, 2010, 21:25:52 »
Yleisjigivavat:
ja Biltema 180

Ahvenjigivavat

Kuhajigivava

Boldatulle: WTF  :-D

No eikös joku Ambidexi kävisi tuohon hommaan ja Aatamille niistä kommenteista, että heittiksen vapapuolella keskusteluu ambidex tita plussassa joku Paik kyselly ohjeita ja se keskustelu osittain off topic ja siin puhutaan sit XX:stä.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #14 on: March 04, 2010, 21:33:07 »
Boldatulle: WTF  :-D

No eikös joku Ambidexi kävisi tuohon hommaan ja Aatamille niistä kommenteista, että heittiksen vapapuolella keskusteluu ambidex tita plussassa joku Paik kyselly ohjeita ja se keskustelu osittain off topic ja siin puhutaan sit XX:stä.

Alleviivatulle WTF ?

Bilteman tuo vapa yllätti koko testiporukan, mutta jos se sinun mielestä ei kuulu sinne, niin ei voi mitään....

Pike

• View Profile
« Reply #15 on: March 04, 2010, 22:07:47 »
Mitä WTF siinä on? Minun mielestä ihan asiaa ja kuuluu aiheeseen.

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #16 on: March 04, 2010, 22:15:10 »
Mitä WTF siinä on? Minun mielestä ihan asiaa ja kuuluu aiheeseen.

Niin että Bilteman välineet ovat automaattisesti huonolaatuisia vain nimen perusteella?
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Pike

• View Profile
« Reply #17 on: March 04, 2010, 22:33:23 »
Jotenkin minusta tuntuu, et kaikki viestit loppupäästä on väärinymmärrettyjä, saatta tosin pieni väsykin sekoittaa hieman minua.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #18 on: March 04, 2010, 22:36:43 »
Jotenkin minusta tuntuu, et kaikki viestit loppupäästä on väärinymmärrettyjä, saatta tosin pieni väsykin sekoittaa hieman minua.
Tai sitten kannattaa kirjoittaa niin, että muutkin ymmärtävät mitä tarkoitat. Muillehan viestit ovat tarkoitettu, itse varmaan tiedät mitä yrität kirjoitella...tod.näk ainakin...

Pike

• View Profile
« Reply #19 on: March 04, 2010, 22:50:34 »
Kyllä tuo minun viestini ainakin minusta pitäisi ymmärtää.

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #20 on: March 04, 2010, 23:09:21 »
Kyllä tuo minun viestini ainakin minusta pitäisi ymmärtää.

Kyllä toimittajan pitäisi pystyä mun henkilökohtaisen mielipiteen mukaan perustelemaan näkemystään muuten kuin että toteamalla noin. Mä en ilmeisesti ymmärtänyt sun pointtia eikä niin myöskään tehnyt Pete. Kummallakaan ei ole todettu lukihäiriötä eikä mua väsytä vielä kovin paljoa. Voisitko avata kommenttisi uudemman kerran väärien jatkotulkintojen välttämiseksi?

Vegetarian is an old indian word for bad hunter

cpt miller

• Guest
« Reply #21 on: March 04, 2010, 23:14:17 »
Samaa mieltä. Muutenkin viestien ulkoasua kannattaa parantaa, jotta ne ymmärrettäisiin oikein. Palataan Pike huomenna asiaan..

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #22 on: March 04, 2010, 23:29:41 »
Linkitä ihmeessä missä lukee nuo kommentit. Täytyy aina olla vähän kriittinen noihin kommentteihin, kun ei tiedä kenen suusta ne tulee. Tällä hetkellä tuo carrotstix kiinnostaa eniten. Siinä tuntuu olevan erittäin hyvä ryhti kalan tarttuessa ja tartuttaessa. Myös Ugly Stik valmisti jotain vapamallia joka soveltui jigittelyyn. Onko siitä kokemuksia?

Niin vielä sen verran, että kela minulla jo on. Saa toki muille heittää suosituksia. Periaatteessa kaikki kelat käyvät jigittelyyn jossain määrin, mutta vapa on se ratkaiseva tekijä.

Itellä ei kokemusta Ugly Stikin vavasta, mutta tuossa viimeviikolla testailin paikallisessa liikkeessä tuommmsta Uglia. Sen tarkemmin en kattonut mallia, mutta todella hyvältä tuntui kädessä. Oli kuulema ihan jigi hommiin suunniteltu ja siltä se kyllä tuntuikin. Vavalla oli pituutta 165cm. Vähän tosin painavia ovat Uglyt omaan makuun.
Viime kesänä katoin myös Patriotin Jig-it vapaa, mutta ei ollut saatavilla kun hyrrä mallia niin jäi sekin ostamatta(tosiasiassa ei ollut rahaa :lol:).

Ahvenia olen muutamana viimevuonna kalastellut noilla perus ultralight vehkeillä millä nyt kalastan kaikkia muitakin lajeja.
Shimano nexave 140cm vanhempi jäykempi malli. Toinen sitten Berkley Cherrywood 180cm. Vähän on tämä Berkley liian löysä, mutta kyllä nuo ahvenet, kuhat ja hauet hyvin ylös tuli. Kuitusiimahan se on melkein ehdoton jigihommassa tai ainakin sitä suosittelen.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #23 on: March 05, 2010, 08:11:52 »
Itsellä on myös tällä hetkellä käytössä Berkleyn Cherrywood ja ei siinä muuten vikaa ole, mutta kalat ei oikein tahdo tarttua. Tarvisi olla vapa joka palauttaa ryhtinsä nopeammin. Näin saisi tartutuksen paremmin. Tuo Jig It vapa oli joskus kädessäni, kun vapaostoksilla olin, mutta se jäi harkintaan vielä, kun siinä oli vihesuositus 70g saakka. Kuulosti sen verran hurjalta. Saattaa olla turhankin jäykkä perus 8-15g lyijypäille.

esukki

• View Profile
« Reply #24 on: March 05, 2010, 09:47:24 »
Käytössä viimekeväänä motonetistä hankittu waken jigger stiff 175cm.Viehesuositus 15-45g,olen ollut vapaan erittäin tyytyväinen.Enimmäkseen tulee käytettyä 7-15g päitä,vapa on kevyt ja todella jäykkä.Ahvenelle saisi olla ehkä enemmän joustoa kärjessä mutta kuhalle sopii hyvin.Tais olla jossain erän testissäkin maininta hyvä ostos hintaansa nähden n.40 egee.

Pike

• View Profile
« Reply #25 on: March 05, 2010, 18:30:23 »

Siis jos nyt kirjoitin hieman epäselvästi tämän niin: Eikö joku Shakespearen Ambidexeistä kävisi tarkoituksiisi hyvin ja kun Aatami kerran kysyi minulta mistä olen ne kommentit Daiwa Vulcan XX:stä lukenut, niin Heittokalastus.infon vapakategoriassa lukee Ambidex Titanium Plus keskustelussa ne kommentit, ehkä myös muutama siinä Platinumissa.

Pike

• View Profile
« Reply #26 on: March 09, 2010, 18:56:05 »
Siitä Biltema 180 vavasta vielä, että mikä se oikein on noista Bilteman vavoista kun en sitä itse löytänyt. :-o

kalamieskalle

• Guest
« Reply #27 on: April 10, 2010, 15:31:04 »
Jos joku tamperelainen haluaa todella hyvän jigivavan, niin mennee äkkiä Pirkkalan hong kongissa käymään. Aamulla kävin sieltä itselleni ostamassa yhden yoshino jigging pro 6.6 vavan. Makso vain 50 euroa, kun normi hinta on 90 euroa. Todella hyvältä tuntu kädessä. ehkä ahvenelle turhan kanki, mutta kuha jigaukseen tuntui tädelliseltä.

Timpe

• Guest
« Reply #28 on: April 19, 2010, 18:07:45 »
Itselläni on kanssa uuden jigivavan osto edessä, tuo kalamieskallen ehdottama yoshino jigging pro 6.6 herätti kyllä mielenkiinnon, mutta kenelläkään kokemuksia ko. vavasta?
Aatami, mihinkä vapaan sä päädyit?

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #29 on: April 19, 2010, 20:08:05 »
Sain lahjaksi Custom Ugly Stik-vavan. Vapa on 5-20g vieheille ja pituutta löytyy 210cm. Erittäin näpsäkän oloinen, mutta heittoakaan en ole vielä heittänyt. Kerron siis lisää, kun koeponnistukset on tehty :-)

center>