Chat

Author Topic: Näköpilkintää?  (Read 10116 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nääpiskä

• Guest
Näköpilkintää?
« on: March 06, 2010, 21:02:32 »
En ole huomannut että olisi samannimistä aihetta olemassa, joten kysyn näköpilkintää harrastavilta, onko helpompi saada kala tarttumaan koukkuun kun näkee sen liikkeet yms. onko näkynyt ISOJA JÖTKÄLEITÄ jään alla ja kuinka syvälle kotikontujesi järvessä näkee! Muuta asiaan liittyvää voi kirjoittaa :wink: Aloittelemassa ko. asiaa joten olisi parempi tietää oletteko esim. huomanneet jonkin tasurin uinnin olevan erityisen hyvä?(Tasuripilkintää myös aloittamassa :-))

DoupleV

• Undercover toimittaja
    • View Profile
Vs: Näköpilkintää?
« Reply #1 on: March 06, 2010, 22:08:59 »
Tässä on hyvää juttua tasuri pilkinnästä: http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=14358.0
"Ja takaisin yläkertaan"

"Liian monta rautaa tulessa"

Säkkimies

• Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: April 23, 2010, 21:34:35 »
Varsinkin näin keväisin ogitaan näköpilkintänä pääasiassa siikaa ja harjusta sekä tietenkin myös ahventa .
 Minun tässä " ns kotijärvessä " näkee tuonne n 5 metriin asti , mutta siika ja varsinkin harjus ongitaan sellaiselta 1/2 - 3 m vedeltä
 On hyvä pitääesim retkipatjaa mukana minkä päällä maataan , ja avanto on hyvä puhdistaa ihan puhtaaksi jäähileestä ,
 ja suojata ettei ylimääräistä valoa pääsisi kovinkaan paljon pään vierestä avantoon , silloin näkyvyys on hyvä .
 kala tulee usein kuin aave ja se on siinä ,joskus se ottaa heti , mutta useinklin se ensin tarkkailee viehettä ja sitten vasta ottaa
 jos on ottaakseen , tässä on hyvä seurata millaisesta liikkeestä kala pitää ja mitä se vieroksuu.
 Sit kun kala ottaa on hyvä sellainen pyörähdys tekniikka millä kala vedetään jäälle.

wewwer51

• back to black
    • View Profile
« Reply #3 on: October 31, 2010, 16:03:57 »
kokeilin näköpilkintää ja sain sellasen 1kg harjuksen katsomalla 1m syvyiseen veteen.
fishing rocks!

eza1992

• Mr. Harpoonman
    • View Profile
    • Sukelluskalastajan virtuaalimekka - Team Kampelan foorumi
« Reply #4 on: October 31, 2010, 16:29:57 »
Suosittelen kokeilemaan näköpilkintää kirjolohilammella. Muutaman kerran olen kokeillut, ja joka kerralla olen nähnyt nieriän tai kirjolohen, joka tulee katsomaan liitsiä. Yleensä avannon ohi sujahtavasta kalasta näkyy vain suun reunat, lähellä pintaa pilkittäessä saattaa nähdä kalan selän. Tärppi saattaa näkyä vain liitsin yhtäkkisenä katoamisena, kun kala imaisee liitsin suuhunsa. Ja kannattaa ottaa vaikkapa retkipatja alustaksi. :-)

Tasuriman

• Puntarin hytkyttäjä
  • Tasureissa on taikaa
    • View Profile
« Reply #5 on: November 02, 2010, 15:08:41 »

kala-hemmo

• View Profile
« Reply #6 on: November 02, 2010, 18:26:06 »
http://kalasaalis.com/video/166/N%E4k%F6pilkint%E4%E4/

Tätä se sitten olisi.
Juuri näin  :-D (aiheesta hieman poiketen) Näkeekö kalat ohuen jään läpi niin hyvin että eivät tule lähellekkään,ja perusideanahan on yleensä peittää reikä ettei pääse valoa veteen jotta näkisi paremmin vai vaikuttaako se peilijäällä?
« Last Edit: November 10, 2010, 14:04:26 by kala-hemmo »

Mulqvist

• View Profile
« Reply #7 on: May 12, 2013, 21:39:44 »
http://areena.yle.fi/tv/1325146  tuossapa videotakin harjuksen näköpilkinnästä.

kalakalle15

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: June 14, 2013, 13:57:51 »
Olen itse käynyt 4 vuotta näkö pilkillä sevettijärvellä. En voi muuta sanoa kuin että se on paras pilkintä muoto!!

Kimppusiipi

• View Profile
« Reply #9 on: October 05, 2013, 17:10:33 »
Erä 03/2013 sisältää melko perusteellisen artikkelin siian näköpilkinnästä. Juttua lukiessa alkoi aihe kiinnostaa. Harmi kun ei ainakaan lähivesiltä (Oulun seudulta) ole tiedossa oikein hyviä paikkoja siian silmäilemiseen.

Itselläni on kokemusta ahvenen näköpilkinnästä, ja suurin näköpilkkimäni ahven on painanut yli 700g. Ainakaan minulla ei ole ahvenen osalta sen tyyppisiä kokemuksia, että näköpilkkiminen olisi yleensä tavallista pilkintää tehokkaampaa. Mutta tuo 700 g tasuriahven olisi ehkä säikkynyt ja jäänyt saamatta tavallisella tyylillä pilkkien. Sen verran varovaisesti kala lähestyi pilkkiä, että päätin tehdä vain pienen napautuksen vavan kärjellä. Tasurin vatsakoukku kärpästoukkineen värähti, kala imaisi syötin ja jäi suupielestä kiinni.

center>