Chat

Author Topic: Kalastuskirjat  (Read 13404 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

• Guest
Kalastuskirjat
« on: August 30, 2002, 22:05:23 »
Tietääkö kukaan onko olemassa hyviä kalastus aiheisin kirjoja. perho- veto- rakentaminen- sidonta.........
Onko kirjat suomeksi vai englanniksi?
« Last Edit: March 14, 2010, 12:09:50 by Timpe »

Minnow_spoon

• View Profile
    • Email
Re: Kalastus kirjat
« Reply #1 on: August 30, 2002, 22:07:26 »
Mä olen kanssa aika tietämätön mutta kirjastosta kannattaa kysyä!

Siellä niillä on varmaan missä asutkaan vino pino kalastus kirjoja!

Lisäystä vielä: Mulla on yksi kirja mutta en nyt löytänyt sitä! Se oli joko Kalamiehen käsikirja (niinkuin siluksellakin) tai sitten se oli kalamiehen niksi kirja.
En muista tarkkaan.
-=Minnow=-

abo

• View Profile
    • http://www.vetouistelu.com/aarrearkku/
    • Email
« Reply #2 on: August 31, 2002, 18:47:28 »
Hinauskalastuksen suomenkielinen "raamattu" on Pekka Rekiön Suuri Uistelukirja 1 & 2.

Hyvä suomennettu yleisteos on Jens Ploug Hansenin Uistinkalastus.

Perhostelusta löytyy vaikkas mitä.
Älä ota mitään liian vakavasti.

pete16

• View Profile
« Reply #3 on: August 31, 2002, 21:10:34 »
mulla on jokamiehen kalastusniksit kirja kannattaa lainata jos kirjastosta löytyy on ainakin itselle ollut hyötyä tästä kirjasta

Salmo

• Guest
« Reply #4 on: August 31, 2002, 23:03:56 »
Tuota Rekiön Suuri Uistelukirja 1:stä ei taida saada ostettua enää mistään? Kirjastoista ja divareista olen etsinyt, mutten vielä löytänyt. 2-osa mulla on ja on kyllä todella hyvä teos.

Suuri Kalastuskirja (Karisto) mulla on myös, joka on hyvä sekin...se käsittelee kalastusta aika laajasti ja sisältää aika paljon perhokalastuksesta. Sidontaa ja kaikkea...

JuurusRules

• View Profile
    • http://harri.iwn.fi
    • Email
« Reply #5 on: September 02, 2002, 10:06:31 »
Joo onkos se nyt tuo suuri kalastuskirja vai mikä sen nimi nyt on?Kuitenkin 3tai 4 osainen tietopuolen opus jossa on useita kirjoittajia mm.Jari Tuiskunen on osansa pistänyt peliin.Erinomainen opus josta löytää vinkkejä ihan mihin kalastus tapaan tahansa.

Pine

• View Profile
« Reply #6 on: September 04, 2002, 13:53:46 »
http://www.lib.hel.fi/kirjastotfi2/pikahaku.htm

Tuolta on helppo etsiä kirjoja asiasanan mukaan. Noista edellämainituista oon itse lueskellut kesän aikana mm. nuo Ploug Hansenin ja Jyrki Jahnukaisen Heittokalastuskirjat ja WSOY:n Kalamiehen tietokirjaa on tullut kanssa luettua. Kaikki suositeltavia ja kyllä perhostelukirjojakin löytyy.

hauki_friikki

• View Profile
« Reply #7 on: February 19, 2003, 16:50:03 »
Jos tarkotat opettavaisia nii suisittelen Kalamiehen käsikirjaa.Siinä on kaikki niksit ja sivuja on 671.Toinen on Heittokalastajan hauki.Siinä on niksit hauen perho-ja virveli kalastukseen. ;)
Siellä maha missä painitaan

Mepps

• MSN Messenger - fisherking90@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: February 22, 2003, 11:56:33 »
Voi onhan nitä jos jonkin laista. Itellä niitä on puolen tusinaa, uusin niistä on nimeltään "Heittokalastus" (lyesti, mutta ytimekkäästi ;)). Siitä löytyy AIVAN kaikki heittokalastuksesta aina välineiden kehityksetä kalojen esittelyyn ja paikkojen etsintään ym. ym. Suosittelen. Sitte perhostelusta löydä kirjoja enemmän ku lääkäri määräis. Pilkinnäst sama juttu. Englannikski varmaan on, mut ainaki tääl Suomes suurin osa iha suomen kielel. Kattele kirjastost. :)
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

Pine

• View Profile
« Reply #9 on: February 28, 2003, 18:37:32 »
Heittokalastajan hauki, kirjoittaneet Teemu Mäkelä ja Roni Selén on myös lukemisen arvoinen, jos aihe kiinnostaa. Keskittyy hauen heittokalastukseen uistimilla ja perhoilla, painopiste merialueiden kalastuksella.

gekko

• View Profile
    • Email
« Reply #10 on: March 04, 2003, 15:30:26 »
Paras perhonsidontakirja:
Perhonsitojan kirja(Juha Pusa, Anssi Uitti)

paras perhokalastuskirja:
Taimenen perhokalastus(Janne Nyblom)

paras hyönteistietokirja:
Perhokalastus ja vesiperhoset

paras yleiskalastuskirja:
Kalamiehen käsikirja(Jyrki Jahnukainen, Veikko Rinne)

Mutta jos todella haluaa oppia jokin asia hyvin pyydä kokenutta opettamaan(ne suostuvat mielellään pääseväthän pätemään ;))
JOKAISESSA MEISSÄ ASUU PIENI LAHNA-
JOTEN VAR(R)OTAAN YHDESSÄ HAUKIA

turo

• View Profile
    • Email
« Reply #11 on: March 05, 2003, 21:38:26 »
Suuri Uistelukirja 40€ huuto-netissä.
Perjantaina viimeistä päivää...

Edu

• 4kg
    • MSN Messenger - edu-kettunen@hotmail.com
    • View Profile
    • Kalassa.net
Vs: Kalastus kirjat
« Reply #12 on: February 21, 2010, 13:51:01 »
Multa löytyy tommonen ku Kalamiehen pikkujättiläinen. Ja kirjoittanu Jyrki Jahnukainen ja Veikko Rinne.
Tossa kuva:
...

Jolle

• View Profile
« Reply #13 on: February 21, 2010, 14:21:59 »
Mulla on kait tosta edun kirjasta vanhempi versio :-)

Pike

• View Profile
« Reply #14 on: February 21, 2010, 20:22:21 »
Täältä löytyy joku "Nuoren kalamiehen opas". Pyöriny "kirjahyllyssä" monta vuotta.

Karski

• MSN Messenger - jannekarjalainen91@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #15 on: February 21, 2010, 23:35:26 »
Kyllähän nuita kirjoja löytyy itseltäkin muutama. Nuita kalastajan päiväkirjoja minulla on muutamalta vuodelta, joihin voi joka kuukauden ja päivän kohdalle kirjottaa lauseen mittaisen jutun kalareissusta. Joka kuukauden kohdalla on myös joku vinkki liittyen tiettyjen kalalajien kalastukseen tai johonkin kalastus tyyliin. Mielestäni nämä eivät loppujen lopuksi oman päiväkirjan täytön puolesta ole kovinkaan järkeviä kirjoja, koska kirjoitus tilaa on niin vähän. Ennmmin vaikka reissun jälkeen kitjoittaa koneelle jutun tai reissun päällä isompaan vihkoon.

Sitte minulla on kirja nimeltään Pilkille (Jari Tuiskunen). Kirjassa on sisällöltään perustietoa monenlaisesta pilkinnästä eri aikoihin vuorokauden aikoihin,vuodenaikoihin ja tietenkin kalalajeihin. Kirjassa on myös varusteisiin liittyvää asiaa ja pari pilkinteko ohjetta. Hyvää kirjassa on se että siinä ei syvennytä liikaa mihinkään asiaan, eikä tehdä aloittelevien pilkkijöiden harrastusta liian vaikeaksi. Kirjassa on myös joihinkin kalapaikkoihin vinkkiä.

Seuraavana Juha Jormaisen Jalokalat kalastajan käsikirja. Kirja kiinnostaa itseäni, koska tykkään paljon kalastella tuota jalokalaa. Kirjassa on Jormaisen ja hänen kalakavereiden omakohtaisia kokemusksia jalokalojen kalastamisesta. Kirja käsittelee suhteellisen monipuolisesti jalokalojen viehekalastuksen eri vuoden aikoian ja ympäri Suomea. Tosin enemmän kirjassa on juttuja etelä-suomen koskilta ja järviltä. Kirjassa esitellään myös perus vieheitä ja perhoja eri olusuhteisiin. Kirjassa on myös muutama "erä tarina", jotka saattavat opettaa uusia asioita.

Joskus pikku poikana tuli myös ostettua tällainen ISO KALAKIRJA (Hannu Lehtonen). Tämä kirja kertoo enemmän itse kaloista eikä niiden pyynnistä. Kirjassa kerrotaan joka suomen kalalajista missä niitä on, millaisissa paikoissa viihtyvät, mihin vuoden aikaan tekee mitä, mitä vaatii selviytyäkseen, ravinto jne jne. Ihan hyödyllistä asiaa tämänkin, jos vain jaksaa lukea.

Perhokalastajan Harjus (Mikko Halonen & Stanislaw Cios). Kirjassa on nimensä mukaan paljon tietia ja pelästään harjuksen kalastuksestä eri vuoden aikoihin, järvillä, joilla ja merellä. Kirjassa pystytään syventymään enemmälti olennaiseen, koska yli 300 sivuinen kirja käsittelee pelkästään harjusta. Kirjassa on em. kalastajien omakohtaisia kokemuksia harjusken kalastamisesta pitkällä kokemuksella. Harjusten ravintoon ja olinpaikkohin on myös perehdytty erittäin paljon. Kirja sisältää tietyistä kalastuskohteista kalastettujen harjusten ravinnon määrän( mitä hyönteisin ja kuinka paljon jne.), kunto kertoimet ja kaikkea muuta enemmän tai vähemmän raskasta tavaraa :D. Kalastuskohteista kalastetuita kaloista on tehty taulukkoja niiden syömisistä sun muista kertoimista. Kirjan lopussa on myös paljon hyviä harjus perhoja. Tämä kirja ei ole alottelijoidne kirja, mutta jos harjuksen perhokalastus kiinnostaa paljon niin kannattaa kokeilla.

Sitten Haukitrasselista pilkkikatkaan (Pertti Kanerva). Kirja on puhtaasti perhonsidonta kirja, jossa on vaihevaiheelta ohjeita kaiken laisille perhoille Haukitrasselista pilkkikatkaan ;). Kirjassa myös kerrotaan kullekkin perholle kalastus tapa ja milloin ja mitä silla kannattaa kalastaa. Kirjassa on hyviä reseptejä aloitteleville perhon sitojille ja vähän kokeneimillekkin.

Viimeisenä sitten ihka ensimmäinen kalastuskirjani, jonka sain kait alle 10 vuotiaana. Kiva Kalastaa (Kalastuksen ja kalalajien opas; Ulla Kokko). Kirja sisältää pintapuolisin asioita kalastus menetelmistä ja kalalajeistä. Kirja soveltuu parhaiten aloitteleville nuorille kalastajille, koska kirjan ohjeistuksen mukaan kalastuksesta ei voi ainakaan liian vaikeaa itselleen tehdä. Kylläpä kirjasta löytyy joitakin hyviä vinkkejä jo kokemusta jonnin verran haalineille. Kirja on saman kaltainen kuin tuo em. iso kalakirja.

Tuossapa minun kalastuskirjani tiivissä paketissa. Tietenkin kirjahyllyni pullottaa erälehtiä, mutta niitäpä ei tähän lasketa mukaan.
''eise oo niin justiinsa''

pilkkijä 96

• Mopo-Jonne
    • View Profile
    • Email
« Reply #16 on: March 12, 2010, 20:22:54 »
Multa löytyy tommonen ku Kalamiehen pikkujättiläinen. Ja kirjoittanu Jyrki Jahnukainen ja Veikko Rinne.
Tossa kuva:

itselläni kanssa tuo.on erin omainen kirja.
kalassa aina kun ehtii !

nelitahti

• Koko kausi edessä, odotus takana :)
    • View Profile
    • Email
« Reply #17 on: March 13, 2010, 21:04:44 »
Täältäkin löytyy kyseinen kirja. On kyllä hintansa väärti. Selitetty erittäin selkeästi ja hyvin monimutkaisemmatkin nippelit ja nappelit, myös kuvia on vähintäänkin kiitettävästi. Myös hyrräkelan huolto-opas on plussaa.  :-)
-nelitahti

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
Vs: Kalastuskirjat
« Reply #18 on: March 14, 2010, 17:46:21 »
Multa löytyy Kalamiehen pikkujättiläinen ja se uusi Pohjolan kalastusopas. Kirjastoa tulee perhonsidontapuolella hyödynnettyä ja eräskin kirja on ollut minulla kohta neljä vuotta lainassa (yhden lainauksen jälkeen lainan voi uusia viisi kertaa( jos ei varauksia). Sitten kirja kirjastoon ja uusi lainaus saman tien.)

center>