Chat

Author Topic: Kumivene  (Read 76706 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erätuli

• View Profile
Kumivene
« on: April 09, 2010, 14:53:35 »
Elikkäs pitäisi hankkia kumivene. Netistä olen selaillut, mutta ilman tulosta.
Hintaluokka siinä 100-300e
¤Erätuli

Paraskalastaja

• Ahven!
    • MSN Messenger - aku.lappalainen@dnainternet.net
    • View Profile
    • Email
Vs: Kumivene
« Reply #1 on: April 09, 2010, 17:13:25 »
Riippu vähä millast etit mut täst ainaki saa arvosteluitten perusteel hyvän,mut jos ihan sellast leluu tarkotat ni talsippas lähimpää tavarataloon ni varmasti löytyy... http://www.lohenette.fi/product_15598.html
-Paraskalastaja

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: April 09, 2010, 18:54:02 »
Itse ostin tällasen http://tinyurl.com/y239l3g. Tuohon vielä akku ja eikun menoksi

Erätuli

• View Profile
« Reply #3 on: April 14, 2010, 15:09:45 »
Todellakin kiinnostavan näkönen vene tuo aqua marina! Saatampa hankkiakin! Vieläpä moottori ja muut kamppeet perään!
Tuota fish hunteria olenkin kattonut, mutta se pitäisi olla sitten malli 360. Ainoa huono puoli, tuossa fish hunterissa on se ettei siinä ole mootoripidikettä, joka maksaa sille erillisenä 90e
Molemmat noista hyviä veneitä siis mitä saa 100-300 eurolla ja kun marinassa on vieläpä kaikki lisävarusteet!
« Last Edit: April 23, 2010, 18:45:13 by Arppi »
¤Erätuli

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: April 14, 2010, 15:58:57 »
Todellakin kiinnostavan näkönen vene tuo aqua marina! Saatampa hankkiakin!
Tuota fish hunteria olenkin kattonut, mutta se pitäisi olla sitten malli 360. Ainoa huono puoli, mitä marinassa ei ole on mootoripidike, joka maksaa hunterille erillisenä 90e
Molemmat noista hyviä veneitä siis mitä saa 100-300 eurolla!

Ainakin mun veneen mukana tuli perälevy mukana

Erätuli

• View Profile
« Reply #5 on: April 16, 2010, 13:56:02 »
Ainakin mun veneen mukana tuli perälevy mukana
Siis tarkoitin että sitä vikaa ei ole marinassa, mutta fish hunterissa on :-)
¤Erätuli

Erätuli

• View Profile
« Reply #6 on: April 23, 2010, 18:21:27 »
Nyt sitten tilasin tuon aqua marinan! Kipsteriltä kysyisin onko moottori hyvä kun siitä ei ollut kummoisempaa tietoa? Vaikutti halpikselta.
¤Erätuli

Erätuli

• View Profile
« Reply #7 on: April 23, 2010, 18:43:19 »
Listaan tähän nyt näitä vaihtoehtoja

Aqua Marina -kumivene + sähkömoottori - 299€

Sevylor - Fish Hunter HF360 - 349€

Bestway - Voyager 500 - 100€

« Last Edit: October 17, 2010, 20:29:41 by Erätuli »
¤Erätuli

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: April 26, 2010, 11:18:49 »
Nyt sitten tilasin tuon aqua marinan! Kipsteriltä kysyisin onko moottori hyvä kun siitä ei ollut kummoisempaa tietoa? Vaikutti halpikselta.

Moottorista ei sen enempää tietoa kuin testattu ja toimii, eli veteen en ole sillä vielä päässyt. Ja halpa vaihtoehto se taitaa ollakin. Ei ole niin paljon tehoja mutta ei tuosta kumiveneestä pikaliipparia tartte tehdäkkään :) Laittelen omia kokemuksia myös kunhan pääsen vesille kaiken tavaran (hifistelyä) kanssa

mikarim

• View Profile
« Reply #9 on: April 29, 2010, 15:05:39 »
Aqua Marina kököttää tuossa olohuoneessa ja olen tässä ihmetellyt tuota ilmanpainemittaria kun en oikein tahdo saada sitä paikalleen. Onko muilla samaa ongelmaa vai enkö vain osaa? :?

Edit: Unohtakaa, keksin jo. En meinannut saada mittaria kiinni venttiiliin ja huomasin, että se pitääkin laittaa paikalleen jo ennenkuin pyörittää venttiilin kiinni veneeseen. Tyhmä minä. :-D Kumpa ilmat vähän lämpenesivät, niin pääsisi kokeilemaan ihan veteenkin. Moottori vaikutti olevan päällisin puolin hyvässä kunnossa, akkua en ole vielä ostanut, joten kokeilemaan en ole päässyt.
« Last Edit: April 29, 2010, 15:22:01 by mikarim »

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: April 29, 2010, 16:15:56 »
Aqua Marina kököttää tuossa olohuoneessa ja olen tässä ihmetellyt tuota ilmanpainemittaria kun en oikein tahdo saada sitä paikalleen. Onko muilla samaa ongelmaa vai enkö vain osaa? :?

Edit: Unohtakaa, keksin jo. En meinannut saada mittaria kiinni venttiiliin ja huomasin, että se pitääkin laittaa paikalleen jo ennenkuin pyörittää venttiilin kiinni veneeseen. Tyhmä minä. :-D Kumpa ilmat vähän lämpenesivät, niin pääsisi kokeilemaan ihan veteenkin. Moottori vaikutti olevan päällisin puolin hyvässä kunnossa, akkua en ole vielä ostanut, joten kokeilemaan en ole päässyt.

Varovasti sitten sen mittarin kanssa. Mullla omassa melkein pinnit jo poikki kun runttasin turhankin lujaa sitä ja samalla käänsin (ei näin)
Täyttöön menee noin puolentuntia

Erätuli

• View Profile
« Reply #11 on: April 29, 2010, 21:16:33 »
Samassa vaiheessa ollaan: Marina on täytettynä olkkarissa eikä akkua :-) Jotenkin ihmeellisesti samalla kun pumppasin tyhmänä pohjaa mittarin kanssa, jäi mittarista yksi niistä kolmesta piikistä pohjan sisään. Toivottavasti ei koidu harmia. Pohjan ja tyynyjen saaminen kovaksi oli kyllä aika hankalaa kun ei ole kunnon venttiiliä.
¤Erätuli

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #12 on: April 29, 2010, 21:19:51 »
No ei se musta kovin hankalaa ollut. Tarvii vaan toisen kaverin pitää letkusta kii, ettei ponnahda helvettiin.

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #13 on: May 07, 2010, 15:04:31 »
Nonii nyt on moottori pistetty koetukselle.

moottori nyt testattu SOUTUVENEESSÄ, 4-hengen "miehistöllä" (ahdasta oli), kalakamojen kanssa, 60ah autonakulla (ei löytyny parempaa vaihtoehtoa kokeiluun) ja vastatuuleen.

Tuolla kuormalla pääsi vitosella 2-3h menemään, ennenkuin akku alkoi osoittaa loppumisen merkkejä. Olen kyllä yllättynyt, että niin pienestä moottorista sai noinkin paljon irti. Ja jos nyt en kauheasti valehtele, niin vauhtiakin oli 3-4km/h.

Tänään testaan sen sitten kumiveneessä, kun taas nokka osoittaa kohti Kiikoista

Edit: Nyt on testattu kumipaatin soutu. Ja meinaa voin sanoa ihan suoraan että unohtakaa tuolla vehkellä soutaminen. Kohtaamani ongelmat:
-Airot auttamattomasti liian lyhyet tehokkaaseen soutamiseen. vain puolet melan kärjestä yltää veteen
-Airot pyörii hankaimissa, jolloin joutuu sormilla puristamaan jokaisella vedolla
-Liikerata onnettoman pieni, johtuen todella huonosti suunnitelluista hankaimista.
-Pieneenkin vastatuuleen soutaminen yhtä tuskaa.
-Ainakin oman paatin hankaimia joutui puukolla vuolemaan, että sai edes airot läpi niistä.

Eli tämän paatin käyttö onnistuu parhaiten sähköperämoottorilla, jota nyt en vielä pääse kokeilemaan, koska ei ole akkua. Kun en viitsi pilata autonakkuja, kun ne eivät kestä syväpurkua.
Ainoa fiksu tapa liikkua noilla airoilla on melominen kanoottityyliin. Puolet helpompaa ja nopeampaa.
« Last Edit: May 19, 2010, 20:01:33 by Kipster »

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: May 19, 2010, 20:01:03 »
Nyt on moottori testattu myös kumiveneessä. Huippunopeudeksi sain 2 hengen kuormalla + kalastuskamat 5.6km/h tyynessä säässä (mitattu nokian N95 parilla eri karttasoftalla). Moottori istuu hyvin veneen mukana tulevaan perälautaan, eikä jää "roikkumaan", koska laudan saa suoraan ja tiukasti kiinni. Akulle jää hyvin tulaa istuinpenkin taakse.

Miinuksia moottorille tulee toisesta kiristysruuvista. Siitä petti jenkat heti ja tiiviste halkesi. Asia korjattiin tekemällä uudet jengat ja vaihtamalla mutteri astetta isompaan. Eli älä kiristä liian lujaa ALINTA kiristinmutteria, kuten allerkirjoittanut meni tekemään  :roll:

mikarim

• View Profile
« Reply #15 on: May 20, 2010, 10:43:56 »
Ostin 40 Ah akun ja sillä ajattelin ensialkuun tulla toimeen. Käyttöhän tulee olemaan lähinnä sitä sellaisiin kalapaikkoihin menoa minne ei muulla pelillä pääse ja pitkiä matkoja en tule purjehtimaan, joten luulisi riittävän. Käytiin myös testaamassa venettä viikonloppuna. Kivasti sillä pystyy vetouistelemaan, riittää hyvin kun pitää 2-3 vaihdetta päällä. Soutamista en kokeillut, mutta varmasti melominen sen voittaa. Mitoitus kolmelle hengelle on mielestäni ehkä vähän yläkanttiin laitettu, kahdestaankin meinasi tulla ahdasta ja vielä jos mukaan lähtee kalalaatikkoa yms niin ollaan siinä sitten kuin sillit purkissa.

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #16 on: May 20, 2010, 13:14:51 »
Ostin 40 Ah akun ja sillä ajattelin ensialkuun tulla toimeen. Käyttöhän tulee olemaan lähinnä sitä sellaisiin kalapaikkoihin menoa minne ei muulla pelillä pääse ja pitkiä matkoja en tule purjehtimaan, joten luulisi riittävän. Käytiin myös testaamassa venettä viikonloppuna. Kivasti sillä pystyy vetouistelemaan, riittää hyvin kun pitää 2-3 vaihdetta päällä. Soutamista en kokeillut, mutta varmasti melominen sen voittaa. Mitoitus kolmelle hengelle on mielestäni ehkä vähän yläkanttiin laitettu, kahdestaankin meinasi tulla ahdasta ja vielä jos mukaan lähtee kalalaatikkoa yms niin ollaan siinä sitten kuin sillit purkissa.

Tosi juttu jonka mekin huomattiin. 3 henkeä paatissa, niin ei siellä ketään kalasta, saatika ota kalaa ylös, kun tarttee kaverin syliin laskea. Mutta jos tarvitsee vain liikkua, niin silloin kolme menee. Kalastaessa vain 2kpl.

Olisit samantien hommannut motonetistä 100ah veneakun, sillä pöristelee jo aikas hyvin.
Sitten vielä vedosta, että itse käytän 1-2. Kolmonen on jo liian vauhdikas. Mutta sekin riippuu olosuhteista ja kuormasta.

Jokohan huomenna/ylihuomenna saisi ajettua tuon akun tyhjäksi, kun en vielä ole siinä onnistunut. Saisi tietoon, että kuinka kauan sillä uskaltaa päästellä pitkin järveä. Ollaan lähdössä pikkuporukalla telttaretkelle eräälle saarelle ja paatti on tulossa mukaan sinne.

Samassa vaiheessa ollaan: Marina on täytettynä olkkarissa eikä akkua :-) Jotenkin ihmeellisesti samalla kun pumppasin tyhmänä pohjaa mittarin kanssa, jäi mittarista yksi niistä kolmesta piikistä pohjan sisään. Toivottavasti ei koidu harmia. Pohjan ja tyynyjen saaminen kovaksi oli kyllä aika hankalaa kun ei ole kunnon venttiiliä.

Tästä vielä sen verran, että kyllä sen pohjan vielä joten kuten täyttää pumpulla. Mutta tyynyt ainakin itse puhallan vaan. Niiden kanssa on jo hankalempi saada pumppu kiinni, joten keuhkot toimii hyvin pumppuna. Ja onkos joku jo ratkaissut tuon systeemin, että miten ne tyynyt saa siihen veneen laitaan kiinni? Kun oma järki ja naru loppuu kesken  :?
« Last Edit: May 20, 2010, 13:19:16 by Kipster »

Erätuli

• View Profile
« Reply #17 on: May 20, 2010, 15:24:53 »
Tästä vielä sen verran, että kyllä sen pohjan vielä joten kuten täyttää pumpulla. Mutta tyynyt ainakin itse puhallan vaan. Niiden kanssa on jo hankalempi saada pumppu kiinni, joten keuhkot toimii hyvin pumppuna. Ja onkos joku jo ratkaissut tuon systeemin, että miten ne tyynyt saa siihen veneen laitaan kiinni? Kun oma järki ja naru loppuu kesken  :?
Naruahan saa aina lisää ja se oli mulla ainakin oikeastaan liian pitkä joten pistin puoliksi ja sidoin kiinnikkeistäyhteen
¤Erätuli

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #18 on: May 20, 2010, 16:32:25 »
Naruahan saa aina lisää ja se oli mulla ainakin oikeastaan liian pitkä joten pistin puoliksi ja sidoin kiinnikkeistäyhteen
Jeps näinhän se on. Niiden pidikkeiden paikka vaan ihmetyttää. Se kumiveneessä oleva on liian korkealla, joten jos vetää narun tiukkaan, nousee tyyny ylös. Kun taas jättää löysäksi, se liikkuu. Siinäkin olisi ollut kehittelemisen tarvetta noiden soutuvermeiden lisäksi. Mutta eiköhän se tyyny pysy paikallaan kun takana akku ja edessä kaiku

Erätuli

• View Profile
« Reply #19 on: May 21, 2010, 20:10:19 »
Joo`o. Airot on kyllä ihan liian pienet, joten hankin uudet. Tänään hankittiin 40ah akku ja pääsin testaamaan lähilampeen mootoria. Kyllä puhtia tuntuu olevan!
¤Erätuli

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #20 on: May 23, 2010, 19:26:12 »
Joo`o. Airot on kyllä ihan liian pienet, joten hankin uudet. Tänään hankittiin 40ah akku ja pääsin testaamaan lähilampeen mootoria. Kyllä puhtia tuntuu olevan!
Kyllä sillä eteenpäin pääsee ja hyvin menee lumpeikostakin vitosella. Tulee tehtyä lumpeikosta salaattia samalla. Ja jos jotain lapoihin vähän tarttuu, niin ykkönen silmään, mottorin nostaa hetkeksi vedenpinnan yläpuolelle, niin roskat irtoo ja taas vitonen silmää ja menoks.

Varoituksen sana kumiveneen pohjamateriaalista. Se ei kestä kovin hyvin ainakaan sisäpuoli. Eli paikkavehkeet mukana aina kun liikut sillä paatilla. Jeesusteippi vähintään mukaan. Sillä mäki nyt olen joutunut paikkailemaan reikiä, kun ei ollut viralliset paikkausvälineet mukana.
Jousuin myös kolmeen otteeseen kivikontaktiin moottorin kanssa. Eikä lavat olleet moksiskaan vaikka kolmosella rysäytin vahingossa.

Janxu

• View Profile
    • Email
« Reply #21 on: May 23, 2010, 19:33:00 »
Mä olen miettinyt tuon veneen tilaamista.Voiskohan tohon tehdä ohuesta levystä sellaisen pohjan?.

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #22 on: May 23, 2010, 19:35:33 »
Mä olen miettinyt tuon veneen tilaamista.Voiskohan tohon tehdä ohuesta levystä sellaisen pohjan?.
Jos siitä tekee, niin sitä ei sitten paketoida enää minnekään. Itse mietein jonkinlaisella kankaalla tms päällystämistä, ettei kenkien alla olevat kivet mene vahingossakaan pohjasta läpi. Mutta en kyllä osaa tuon tarkemmin sanoa, kun en ole rakentajatyyppiä :)

Janxu

• View Profile
    • Email
« Reply #23 on: May 23, 2010, 19:40:36 »
Juu,mä olen aatellutki katolla kuljettamista tuon kans.Toi kuite o halpaku hammastahna :)

rumpu112

• View Profile
    • Email
« Reply #24 on: May 28, 2010, 18:07:59 »
Morjesta! Ei joku viittis olla niin ystävällinen ja takois rautalangasta ton Aqua Marina -kumiveneen käyttöönotto-/täyttöohjeen mulle ja mun kaverille. Ollaan nyt reilu päivä taisteltu ton paatin kanssa kun pumppaaminen on täyttä tuskaa. Mittaria tunnu saavan mihinkään ja ohjeet ovat järisyttävän surkeat yms. Ihme vempula. Ollaan toki kokeiltu kaikkein järkeenkäypää vaihtoehtoa ja laitettu letkut, mittarit ja muut niin kuin maalaisjärjellä voi ajatella. Kaveri pitää letkusta kii ja kun alan pumppaamaan, pumppuhommelin "säiliö" täyttyy niin hitaasti, että veneen täyttämisessä menisi varmaan vuosi...? Jos joku viittis tälläselle hölömölle tampereelaiselle klopille neuvoo ja vääntää sit vaikka rautalangasta ton systeemin, koska noi ohjeet on mitä on...

Kiitos suunnattoman paljon jo etukäteen jos joku olis niin ystävällinen! Alkaa toi kalastuskausi kolkutella ovella ja mieluustihan sitä järvelle halajaisi rannan sijasta!

Erätuli

• View Profile
« Reply #25 on: May 29, 2010, 11:40:04 »
Morjesta! Ei joku viittis olla niin ystävällinen ja takois rautalangasta ton Aqua Marina -kumiveneen käyttöönotto-/täyttöohjeen mulle ja mun kaverille. Ollaan nyt reilu päivä taisteltu ton paatin kanssa kun pumppaaminen on täyttä tuskaa. Mittaria tunnu saavan mihinkään ja ohjeet ovat järisyttävän surkeat yms. Ihme vempula. Ollaan toki kokeiltu kaikkein järkeenkäypää vaihtoehtoa ja laitettu letkut, mittarit ja muut niin kuin maalaisjärjellä voi ajatella. Kaveri pitää letkusta kii ja kun alan pumppaamaan, pumppuhommelin "säiliö" täyttyy niin hitaasti, että veneen täyttämisessä menisi varmaan vuosi...? Jos joku viittis tälläselle hölömölle tampereelaiselle klopille neuvoo ja vääntää sit vaikka rautalangasta ton systeemin, koska noi ohjeet on mitä on...
Kiitos suunnattoman paljon jo etukäteen jos joku olis niin ystävällinen! Alkaa toi kalastuskausi kolkutella ovella ja mieluustihan sitä järvelle halajaisi rannan sijasta!

Ensinnäkin näyttää siltä että olette pistänyt pumpun letkun sisääntuloon eikä ulostuloon johon se kuuluisi laittaa. Muutenhan pumppu vaan imee olematonta ilmaa kumiveneestä. Pumpussa on siis kaksi reikää joista toisesta tulee ilmaa ja toisesta menee ilmaa :-)
¤Erätuli

rumpu112

• View Profile
    • Email
« Reply #26 on: May 29, 2010, 12:02:11 »
Hmmmmmm.... pitääpä kokeilla sitten sitä toista.... Mutta letku ei siis ole ollut kylläkään siinä reiässä, jossa on se ihme kumiläppä. Ei olla kaverin kanssa mitään ruudinkeksijöitä, joten...  :-D :-D

Surkeet ohjeet on kyllä paatin mukana. Lisätietoa ja vinkkejä otetaan jokatapauksessa vastaan.
« Last Edit: May 29, 2010, 12:10:46 by rumpu112 »

Erätuli

• View Profile
« Reply #27 on: May 29, 2010, 19:18:07 »
Hmmmmmm.... pitääpä kokeilla sitten sitä toista.... Mutta letku ei siis ole ollut kylläkään siinä reiässä, jossa on se ihme kumiläppä. Ei olla kaverin kanssa mitään ruudinkeksijöitä, joten...  :-D :-D
Surkeet ohjeet on kyllä paatin mukana. Lisätietoa ja vinkkejä otetaan jokatapauksessa vastaan.

Joo toisessa on kumiläppä (eli siis venttiili) sisäänpäin ja toisessa ulospäin
Muistakaa sitten oikea täyttöjärjestys: kumiveneen jokaisen tulpan vieressä on täyttämisjärjestysnumero (1-3)
¤Erätuli

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #28 on: May 31, 2010, 19:54:22 »
Joops. Ja viikonloppuna huomasin sellaisenkin, että sitä mittaria ei edes tarvita välissä kun pumppaa. Siis painemittaria. Se letku sopii paremmin muutenkin siihen veneen venttiilin reikään ilman sitä rimpulaa. Käsipelillä kokeilee sitten, että kuinka täynnä paatti on, saa pumpata kyllä aika kovaksi.

Ja kyllä itse ainakin reippaasti alta tunnin pumppaan jalkapelillä tuon paatin. Hitto kun se paatti nyt ei ole tässä, niin olisi voinut ottaa yksityiskohtaiset kuvat siitä, että miten tuo pumppusysteemi liitetään. Jos joku kyseisen paatin omistaja voisi senkin tänne laittaa. Pääsis jamppa eteenpäin kohti suuria kumipaattiseikkailujaan :)

Erätuli

• View Profile
« Reply #29 on: May 31, 2010, 22:26:14 »
Voisin huomenna kyllä laittaa kuvia... Väsäsin tänään hiukan ankkurisysteemiä tuohon nokkaan. Tarkoitus laittaa jonkinlainen sitomiskoukku tuohon kahvan ja köyden väliin veneen logon päälle että siihen saisi kierrettyä ylimääräisen ankkuriköyden. Muita hommia on uusien airojen hankkiminen ja ajattelin myös hankkia toisen akun sitä varten, että toisella voi ensin ajaa niin kauas kuin akku kestää ja sitten voi tulla toisella täydellä akulla takaisin :-o
No jokin näistä ainakin tulee tehtyä :-)
¤Erätuli

center>