Chat

Author Topic: Kumivene  (Read 76649 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pike

• View Profile
Vs: Kumivene
« Reply #30 on: May 31, 2010, 22:29:54 »
Millaista muuten on noilla Aqua Marinen penkeillä istuminen kun ovat tuollaiset pyöreät?

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #31 on: May 31, 2010, 23:46:38 »
Millaista muuten on noilla Aqua Marinen penkeillä istuminen kun ovat tuollaiset pyöreät?
Mun penkit ei ainakaan ole pyöreät. Ilmeisesti mulla on "vanhempi malli", jossa tyynyt on vielä suorakaiteen muotoiset. Ja niiden päällä on kyllä parempi istua kuin pelkällä paljaalla pohjalla. Varsinkin jos ohjailee perämoottoria samalla. Jos jollakulla on uudenmalliset putkilotyynyt niin kuulisin itse kanssa ihan uteliaisuudesta, että millaset ovat käytännössä.

Börje

• View Profile
    • Tuusulanjärven urheilukalastajat
« Reply #32 on: June 05, 2010, 14:26:24 »
Katsellut tuota venettä sillä silmällä, että noita voisi olla puoli tusinaa kalakerhon junnuretkiä varten. Siksi kuulisin mielellään lisää. Tuo täyttöaika tuntuu yllättävän isolta. Itselläni on isompi oikea kumppari, johon pohja pitää pumpata tosi pinkeäksi Silti en saa menemään yli 20 minsaa jalkapumpulla. Miten nuo kommentit sisäpohjan reikääntymisestä. Ovatko huolimattomuutta vai onko tuopvc-kangas oikeasti noin heikkoa. Painon perusteella se voisi olla ihan normaalia kumpparikangasta, mutta onko sitenkään?

Erätuli

• View Profile
« Reply #33 on: June 06, 2010, 22:43:02 »
Mun penkit ei ainakaan ole pyöreät. Ilmeisesti mulla on "vanhempi malli", jossa tyynyt on vielä suorakaiteen muotoiset. Ja niiden päällä on kyllä parempi istua kuin pelkällä paljaalla pohjalla. Varsinkin jos ohjailee perämoottoria samalla. Jos jollakulla on uudenmalliset putkilotyynyt niin kuulisin itse kanssa ihan uteliaisuudesta, että millaset ovat käytännössä.
Juu ei minullakaan ole pyöreät, joten uskon kyllä että tuo on vanhempi malli tuossa kuvassa. On nämä tyynyt isommatkin.
Itselläni ei ole ollut vaikeuksia tuon pohjan kanssa, mutta se on kylläkin selvästi huonompaa laatua kun itse vene. Pakkauksessa tuli kyllä mukana myös korjaussetti :-)
Ei mulla tuossa täyttämisessä mennyt puoltakaan tuntia, joku 20 min. Seuraavaksi täytän sen kuitenkin minikompressorilla :wink:
« Last Edit: June 06, 2010, 22:48:27 by Arppi »
¤Erätuli

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #34 on: June 07, 2010, 07:58:34 »
Juu ei minullakaan ole pyöreät, joten uskon kyllä että tuo on vanhempi malli tuossa kuvassa. On nämä tyynyt isommatkin.
Itselläni ei ole ollut vaikeuksia tuon pohjan kanssa, mutta se on kylläkin selvästi huonompaa laatua kun itse vene. Pakkauksessa tuli kyllä mukana myös korjaussetti :-)
Ei mulla tuossa täyttämisessä mennyt puoltakaan tuntia, joku 20 min. Seuraavaksi täytän sen kuitenkin minikompressorilla :wink:

No täyttönopeus on suoraan verrattavissa pumppaajan jalan nopeuteen ;) Itsekin perjantaina täytin koko paatin alta 20min kun laitoin vauhtia.
Ja luulenpa että kun on tottunut käyttämään lasikuitupaattia, niin ei osaa varoa kumipaattia sitten. Eli huolimattomuttaa taitaa suurimmaksi osaksi olla nuo. Ja pohjan tyhjeneminen ei haittaa matkantekoa juurikaan millään tavalla. Phja vain on silloin vähän alempana, ei muuta. Itse tuossa ekalla telttareissulla jouduin koko viikonlopun menemään tyhjällä pohjalla, eikä se häirinnyt matkantekoa. Vähän ehkä hitaampaa menee, koska paatti kerran ui syvemmällä.

Sitten vielä jos ja kun se reikä ilmaantuu. Sen kertoo iloinen pienen pieni suhina/kuplinta reikäkohdassa. Mun konsti tukkia vuoto on ollut hätävarana jeesusteippi. Mutt kunnon paikkaamiseen olen käyttänyt sitten kumipaatin mukana tulevaa paikkausmateriaalia ja pikaliimaa. 3 reikää on nyt paikattu tällä menetelmällä ja nyt juuri viime viikonloppuna sai testata kunnolla paikkojen pitävyyden kun oltiin taas telttailemassa perjantaista sunnutaihin. Ja hyvin pitää. Kokeilin ensin jotain halpaa kirpputoripikaliimaa ja se ei pitänyt sitten ollenkaan. Joten ostin LocTiten pikistä ja nyt pysyy. Jos ihmettelet että miksi pikaliimaa, eikä sitä mukana tullutta paikkausliimaa, niin syy on se, että ehdein jo hukata sen  :oops: Kun paikkaus on tehty, täytä kammio ja sivele vettä "laastarin" päälle, jolloin huomaat, että pitääkö se vai ei. Jos ei pidä, tyhjennä kammio ja sivele paikan reunat vielä kokonaan pikaliimalla (itse melkeinpä uitin ne ollakseni varma, ettei vuoda)

heartagramm

• View Profile
« Reply #35 on: June 14, 2010, 12:49:55 »

No täyttönopeus on suoraan verrattavissa pumppaajan jalan nopeuteen ;) Itsekin perjantaina täytin koko paatin alta 20min kun laitoin vauhtia.
Ja luulenpa että kun on tottunut käyttämään lasikuitupaattia, niin ei osaa varoa kumipaattia sitten. Eli huolimattomuttaa taitaa suurimmaksi osaksi olla nuo. Ja pohjan tyhjeneminen ei haittaa matkantekoa juurikaan millään tavalla. Phja vain on silloin vähän alempana, ei muuta. Itse tuossa ekalla telttareissulla jouduin koko viikonlopun menemään tyhjällä pohjalla, eikä se häirinnyt matkantekoa. Vähän ehkä hitaampaa menee, koska paatti kerran ui syvemmällä.

Sitten vielä jos ja kun se reikä ilmaantuu. Sen kertoo iloinen pienen pieni suhina/kuplinta reikäkohdassa. Mun konsti tukkia vuoto on ollut hätävarana jeesusteippi. Mutt kunnon paikkaamiseen olen käyttänyt sitten kumipaatin mukana tulevaa paikkausmateriaalia ja pikaliimaa. 3 reikää on nyt paikattu tällä menetelmällä ja nyt juuri viime viikonloppuna sai testata kunnolla paikkojen pitävyyden kun oltiin taas telttailemassa perjantaista sunnutaihin. Ja hyvin pitää. Kokeilin ensin jotain halpaa kirpputoripikaliimaa ja se ei pitänyt sitten ollenkaan. Joten ostin LocTiten pikistä ja nyt pysyy. Jos ihmettelet että miksi pikaliimaa, eikä sitä mukana tullutta paikkausliimaa, niin syy on se, että ehdein jo hukata sen  :oops: Kun paikkaus on tehty, täytä kammio ja sivele vettä "laastarin" päälle, jolloin huomaat, että pitääkö se vai ei. Jos ei pidä, tyhjennä kammio ja sivele paikan reunat vielä kokonaan pikaliimalla (itse melkeinpä uitin ne ollakseni varma, ettei vuoda)

Juu, itsellänikin on kyseinen kumiveneen tapainen, ostin muutamia viikkoja sitten ja kahdesti olen ehtinyt vesille huonolla auton akulla. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin ilmoittaa että suosittelen sijoittamaan hyvään akkuun ettei jää selälle seilaamaan tuulen mukana, soutupelissä tuolla venheellä kun ei mitään tee. Kanoottimallisesti pääsee jotenkuten eteenpäin, mutta ei kyllä muuten. Hauskaa oli vielä se kun vastatuuleen ajettiin moottorilla hyvää vauhtia pitkään ja hartaasti nopeasti, mutta myötätuuleen takaisinpäin pääsy tuotti järkyttävän paljon tuskaa moottorille (sekä kanoottimalliin kun veljen kanssa melottiin apuna  :-D). Ehkä siinä kohdalla sitten oli virtaus selälle päin ja näin ollen ei meinannut höngät enää riittää, tosin akkukin oli lähes tyhjänä.

Ensimmäisen uittokerran jälkeen huomasin myös pohjaan tulleen pienoisen hankauman materiaalissa, eli pieni nirhauma ja siitä oli puolet materiaalista lähtenyt veke. Läpi asti ei kuitenkaan onneksi mennyt, joten ei tarvinnut (vielä) alkaa paikkailemaan. Jeesusteippiä itsellänikin aina matkassa ja sen lisäksi pitäisi kai pitää jotain pvc:lle sopivaa pikaliimaa jolla saisi muutamassa minuutissa kenties vedenpitävän liitoksen. Osaatteko suositella jotain sellaista mikä ei pistä tuota materiaalia pilalle?

Lisäksi olen ajatellut oikein hifistelijäksi ja hommata paattiin kaiun.  :-D Onnistuisikohan tuo jos ihan normikaiun ostaa ja laittaa moottorin "perälaudan" juureen sen nököttämään ihan siihen nurkkaan? Tarkoitus olisi tehdä siitä helposti irroitettava kun ainahan se pitäisi purkaa ja heittää takakonttiin, niin eipähän menisi silloin rikki ainakaan. Toinen mahdollisuus olisi tehdä tuohon perälevyyn kiinnitettävä jatkovarsi sivulle, johon tuon kaiun sitten laittaisi kiinni. En ole omistanut saati juuri perehtynyt kaikuluotaimiin, joten onnistuuko näillä eväillä kaiun laitto? Ottaako kaiku esim. häiriötä peräroottorista tai potkurista, eli pitääkö anturi olla tietyn matkan päässä koneesta? Tuo perälauta kun uppoaa juurikin hyvin vedenpinnan alapuolelle kun siihen istahtaa istumaan, tosin ilmapohja taitaa upota hieman syvemmälle eli olisiko siihen siltikin rakennettava ns. jatkovarsi jolla anturin saa upotettua vähintään kumiveneen pohjan tasalle?

Kaiun tarkoituksena tässä tapauksessa tärkeimpänä olisi pohjan muotojen seuraaminen ja mahdollisten kivien väistäminen. Toki fisustellakin olisi mukava jos tietäisi onko lampi täysin eloton vai liikkuuko siellä edes jotain.  :-)

Tässä nyt päällimmäiset mitä tuli ensimmäiseen postaukseen mieleen.

Lisäystä: tuota täyttöä silmällä pitäen, te ketkä pääsette käymään Jysk-huonekaluliikkeessä, niin kysykääpä onko heillä ko. liikkeessä myynnissä Hurricane X -merkkistä halppispatjantäyttöpumppua. Hintaa 24,95 euroa ja on muuten tajuttoman kätevä täyttää tuo vene. Siinä on akku itsessään, jolla voit täyttää ja tyhjentää melkein pari kertaa tuon veneen, jos akku loppuu kesken, niin tupakkisytytinliitännällä saa suoraan akkuvirralla puhallusta. Lataus onnistuu 12V:lla (latausaika täyteen 2-3 h) ja 230 V:lla (latausaika täyteen 10-15 h). Loppupaineistus veneelle onnistuu noin 20 polkaisulla tuolla jalkapumpulla, joka muuten vuotaa muutaman polkaisun jälkeen. Siihenkin helppo ratkaisu; jos et reklamoi ja vaadi uutta (luultavasti tilalle tuleva pumppu on samanlainen susikappale) niin osta jeesusteippirulla ja vedä nuo palkeet sillä ympäriinsä tiiviiksi. Toimii heti paremmin, ja täyttää nopeammin. Jotain tiivistemassaa/-liimaakin niihin saumoihin voisi ajatella, mutta itselle riitti jesari.
« Last Edit: June 14, 2010, 12:57:57 by heartagramm »

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #36 on: June 14, 2010, 13:48:50 »
Itselläni on piranhamax 160x portable kaiku. Imukuppikiinnitys, joka ei kyllä pysy kirveelläkää paatin pohjassa kiinni, koska pohja elää kuitenkin sen verran koko ajan. Muita kaikuja en omista, joten en osaa enempää sanoa. Jesarilla sain tuonkin anturin pysymään kyllä pari tuntia.

Ja aiemmin mainitsinkin että itse paikkasin paattiani loctite pikaliimalla ja mukanatulevalla muovilla. Viikonlopunreissun kesti hyvinkin ja paikkaus kestää edelleen.

Käsitinkö oikein, että akusta loppui virta keskelle järveä? Siinä tapauksessa olet tehnyt isohkon virheen, nimittäin jättänyt testaamatta, että kauanko sillä akulla uskaltaa huristella. Autonakut eivät ole kovinkaan optimaalisia tuohon, koska ne ei kestä syväpurkua. Mutta motonetistä saa hyvän veneakun (joku snajder veneakku). Itselläni on kyseinen akku 100ah, jonka rinnalle hommaan vielä toisen 60ah akun vara-akuksi juurikin tuon takia, ettei sitten tartte meloa vastatuuleen kun on paatti täynnä kaikenlaista ja huomaat että akku loppui yhtäkkiä. Muualla tuskin tarvitsen vara-akkua kuin viikonlopun telttaretkillä, jolloin paatti on kovassa käytössä.

heartagramm

• View Profile
« Reply #37 on: June 14, 2010, 16:46:47 »
Itselläni on piranhamax 160x portable kaiku. Imukuppikiinnitys, joka ei kyllä pysy kirveelläkää paatin pohjassa kiinni, koska pohja elää kuitenkin sen verran koko ajan. Muita kaikuja en omista, joten en osaa enempää sanoa. Jesarilla sain tuonkin anturin pysymään kyllä pari tuntia.

Ja aiemmin mainitsinkin että itse paikkasin paattiani loctite pikaliimalla ja mukanatulevalla muovilla. Viikonlopunreissun kesti hyvinkin ja paikkaus kestää edelleen.

Käsitinkö oikein, että akusta loppui virta keskelle järveä? Siinä tapauksessa olet tehnyt isohkon virheen, nimittäin jättänyt testaamatta, että kauanko sillä akulla uskaltaa huristella. Autonakut eivät ole kovinkaan optimaalisia tuohon, koska ne ei kestä syväpurkua. Mutta motonetistä saa hyvän veneakun (joku snajder veneakku). Itselläni on kyseinen akku 100ah, jonka rinnalle hommaan vielä toisen 60ah akun vara-akuksi juurikin tuon takia, ettei sitten tartte meloa vastatuuleen kun on paatti täynnä kaikenlaista ja huomaat että akku loppui yhtäkkiä. Muualla tuskin tarvitsen vara-akkua kuin viikonlopun telttaretkillä, jolloin paatti on kovassa käytössä.

Olen katsellut juuri samaista kaikua, mutta epäröinyt tuota imukuppikiinnitystä. Siihen perälautaanhan sen saisi oivasti kiinni toki, mikäli vetää ruuveilla kiinni. Imukupilla en edes uskaltaisi kokeilla sillä ainahan niitä virtauksia on ja ehkä kiviäkin, joihin osuttuaan pahimmassa tapauksessa koko systeemi on järven pohjassa...

Näin tein, tarkoitus oli testata todellakin 4-5 krt loppuun tyhjentynyttä auton akkua. Ekan reissun kesti hyvin, toisella kerralla tultiin vitosvaihteella ykkösvaihteen nopeutta takaisin rantaan. Tähän tietty vaikutti vielä virtaukset. Nyt on yksi 62 Ah auton akku tuhottavana lisäksi ja Exiden Heavy Duty Extra -kuorma-auton akku jossa löytyy 180 Ah... Periaatteessa jos tuota jaksaa kantaa veneessä mukana ei muuta tarvitsekaan, varsinkin kun kapasiteetti sen verran iso ettei ehdi välttämättä ajaa tyhjäksi yhdellä reissulla jolloin luulisi kestävän pidempäänkin... Tosin tuota akkua ei kanna mihinkään muualle kuin auton konttiin ja kontista nostaa rannan tuntumassa veneeseen. Vapaa-ajan akun ostoa odotellessa... :-)

Nyt kaipaisin vielä infoa normikaikujen sopivuudesta tuon perälaudan alanurkkaan. Eli vaikuttaako moottori niin lähellä kaikua negatiivisesti (virheitä kaiun saamassa infossa tms)?

heartagramm

• View Profile
« Reply #38 on: June 16, 2010, 11:18:44 »
Noniin, nyt sitten selkis ilmeisesti millainen susi ko. tuote on. Veneessähän on kolme ilmakammiota, ensimmäinen on berberissä, toinen etupäässä ja kolmas on sitten pohjakammio. 1. ja 2. kammiota erottaa ilmeisesti samasta materiaalista tehty seinämä, josta nuo etu- ja takakammiotkin on tehty. Näin oletan. Minun veneessäni kesti kaksi todella lyhyttä reissua (alle 1,5 km) ja yhden melkein 6 km reissun ennenkuin alkoi tapahtua, nääs ensimmäisestä kammiosta pääsee vuotamaan ilmaa toiseen ja toisinpäin. Eli sen erottavan seinämän liimaukset on pettäneet, tai jotain. Tästä edetäänkin siihen että jos vene alkaisi vuotamaan jommasta kummasta sivukammiosta, niin molemmat sivulaidat tyhjenevät sen siliän tien, hitaasti mutta varmasti. Pienessä aallokossa alkaa varmasti vielä enemmän tutisuttamaan kun vettä hölskyy laidan yli, eikä alla ole muuta kuin piskuinen uimapatjan tapainen varsinaisten "veneen" laitojen tyhjentyessä.

Soitin asiakaspalveluun ja ilmoitin asian, lupasivat kyllä vaihtaa kun vain ensin laitan veneen takaisin, eli tästä aiheutuu varmaan kuukauden odotus ennen seuraavaa venereissua. Siitäpä iloisen kiljahduksen melkein päästin... No, parempi se kuin että tavarat on järven/lammen pohjassa. Kyllä pistää viduddamaan. Jos seuraava vene on yhtä susi tai takuuaikana levahtaa samoin, pyydän kyllä rahat takaisin enkä enää ala näin halvoilla kumiveneillä pelleilemään.

Liekkö sellainen vanha armeijan kumivene olisi paras?

Muuten, tuolla paremmalla auton 62Ah akulla ajeltiin vitosvaihteella reilua 7 km/h koko 6 km matka eikä akku osoittanut hiipumisen merkkejä vasta kuin takaisin tullessa, silloinkin vain vähän. Eli suurella vapaa-ajan akulla voinee huoletta ajella viitosella vaikka koko reissun ko. moottorilla... Lastina oli kaksi akkua, kaksi aikuista ja jotain rompetta, eli kuormitusta veneelle oli noin 180 kiloa...
« Last Edit: June 16, 2010, 11:22:06 by heartagramm »

Larzaman

• Häh?
    • MSN Messenger - lari.paivinen@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #39 on: July 05, 2010, 00:08:20 »
Nyt on sitten näköjään loppu tuo aqua marine.. :( Ainakin hobbyhallin sivut valittaa ettei tuotetta löydy...

Pike

• View Profile
« Reply #40 on: July 05, 2010, 01:16:04 »
No sitten ne on loppunut, niitähän oli 12 jäljellä tuossa kesäkuun puolessa välissä, tosin eipä tuolla mitään tekisikään.

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #41 on: July 05, 2010, 09:56:09 »
No sitten ne on loppunut, niitähän oli 12 jäljellä tuossa kesäkuun puolessa välissä, tosin eipä tuolla mitään tekisikään.
Äläpäs nyt tuomitse, kun et ole itse paattia varmasti edes nähnytkään? Saatika kokeillut. Joten SHH! josset asiasta mitään tiedä!

Ja löytyyhän se hobbyhallin sivuilta....  http://tinyurl.com/2v2ltng Saattaa vaan olla tilapäisesti varastosta loppu
« Last Edit: July 05, 2010, 09:58:14 by Kipster »

heartagramm

• View Profile
« Reply #42 on: July 05, 2010, 19:58:35 »
Tuli itsekin tuomittua turhan nopeasti laite, tuo alus vain venyi uutuudestaan hieman jonka vuoksi vaikutti että kammiot vuotavat toisiinsa. Todellisuudessa kammioiden välinen seinämä pullistu toiseen kammioon päin sen verran, että tyhjennettäessä ykköskammiota ensin, kakkoskammioon tulee enemmän tilaa jolloin kakkoskammio veltostuu. Pieni sanominen silti, ykkös- ja kakkoskammion venttiileistä jos kääntää niin suhina kuuluu, liekö miten tuo ratkaisu suunniteltu, luulisi venttiileiden olevan kuitenkin kiinteää mallia tällaisessa sovelluksessa...

Ihan ok paatti kun on kunnon akut (ja laturit), mennään puolimetrisessä aallossakin melko vaivatta. Ja kalaa tulee. :)

Onko joku muuten ajatellut vaihtaa tuon sähkömoottorin potkuria toiseen? Meinaan ei varmastikaan mikään paras potkuri ole, joten jos tuohon joku toisen merkin potkuri sopisi niin ainakin minä mielelläni vaihtaisin toiseen mikäli ominaisuudet paranisivat. Nykyisellään GPS:n mukaan pääsee noin 2-6 km/h tuolla potpurilla, akkuna 180 Ah kuorma-auton akku ja latauksen hoitaa Ctek XS7000, ihan heti siis ei virrat lopu kesken. Nopeamminkin haluttaisi välillä päästä, tai ehkä enemmänkin varmemmin, isolla aallokolla vitosvaihteella ei pääse kuin muutamaa kilometriä tunnissa... Vai kannattaisiko tuota orkkispotkuria alkaa itse vaikka lämpömuovaamaan?
« Last Edit: July 05, 2010, 20:54:47 by heartagramm »

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #43 on: July 05, 2010, 21:37:55 »

Onko joku muuten ajatellut vaihtaa tuon sähkömoottorin potkuria toiseen?

Mielessä on käynyt, että jos vaihtaisin Weedless Wedge potkuriin, jos vain irtonaisena löytyy jostain Suomen maalta ja osat sopisi toisiinsa. Kyseinen potkuri ei keräisi niin hiton herkästi itseään täyteen ruohoa. Nopealla googletuksella en onnistunut löytämään suomalaisista liikkeistä. Ja sehän on Minn Kotan moottoreihin alunperin tarkoitettu mutta voisin kuvitella, että aikalailla samanlainen on tuon Aqua Marinan moottorin kanssa kaikki kiinnitykset.
Lämpömuovaamiseen en osaa sanoa mitään, kun en asiasta mitään tiedä :)

heartagramm

• View Profile
« Reply #44 on: July 06, 2010, 09:58:07 »
Joo, eBay näyttää olevan täynnä noita propeleita ja ihan kohtuuhintaankin jopa, 19,95 euroon per kappale. Ainoa mikä nostaa hintaa on nuo postituskulut, potkurin kanssa 56,02 euroa.  :-D Kätevää varmasti olisi jos keräisi kiinnostuneita henkilöitä useampia ja tilaisi kaikille protkurit ja kun paketti on yhdelle tullut niin laittaisi sitten eteenpäin postitse, tulisihan siinä esim. 4 henkilön tilauksessa jo reilun parinkympin säästö eli potkurin hinnaksi jäisi noin 35 euroa, mikä olisi ihan siedettävä jopa. Eli 15$ x 4 + 45 $ = 135 $ / 4 = 33,75 $ = 26,93 € tämänhetkisellä kurssilla. Sitten Itellan kuljetus 8,50 euroa eli 35 euroa suurinpiirtein...

Täällä ainakin yksi kiinnostunut. Ja tuo pikaisesti hakemani propelli ei ollut halvin tarjolla oleva, halvemmallakin saattaa löytyä ja luultavasti löytyykin...

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #45 on: July 06, 2010, 10:11:59 »
Täällä ainakin yksi kiinnostunut. Ja tuo pikaisesti hakemani propelli ei ollut halvin tarjolla oleva, halvemmallakin saattaa löytyä ja luultavasti löytyykin...
Ja täällä toinen. Voitko laitella hiukan linkkejä tähän noista potkureista myös? Mulle tuo eBay on tuntematon ostopaikka, kun suosin yleensä suomalaista. Mutta kun kaikkea vaan ei saa täältä. Ja jos saa niin hintakin on yleensä katossa. Mutta jos löytyy lisää kiinnostuneita tai jos jollakin on asiasta enemmälti kokemusta, ilmotelkaahan itestänne.

heartagramm

• View Profile
« Reply #46 on: July 06, 2010, 11:11:32 »
http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=weedless+wedge&_in_kw=1&_ex_kw=&_sacat=See-All-Categories&_okw=weedless+wedge&_oexkw=&_udlo=&_udhi=&_ftrt=901&_ftrv=1&_sabdlo=&_sabdhi=&_samilow=&_samihi=&_sadis=200&_fpos=Zip+code&_fsct=&LH_SubLocation=1&_sargn=-1%26saslc%3D0&_salic=1&_fsradio2=%26LH_AvailTo%3D1&_saact=70&LH_SALE_CURRENCY=0&_sop=12&_dmd=1&_ipg=50

Tuosta linkistä löytyy Minn Kotan WW-potkurit jotka toimitetaan myös Suomeen. Halvin Weedless Wedge 1 on 15.99 $ ja Weedless Wedge 2 halvimmillaan 25 $ suoraan ostettuna. Pitäisi vain ensin selvitellä että tuo propelli käy varmuudella edes jotenkuten tuohon Aqua Marinaan, ettei käy köpösti sillä propelleja tuskin sillä varjolla saa palauttaa ettei käynytkään... Onko teilläpäin Minn Kotaa myyviä liikkeitä? Varmintahan olisi jos ottaisi tuon Aqua Marinan mukaan ja kävisi paikan päällä sovittamassa potkuria, jonka jälkeen tekisi tilauksen Ebaysta. Pyrin itsekin kyselemään Kuopion liikkeistä kun tässä ehdin.

Lisäystä: Soittelin maahantuojalle joka neuvoi kääntymään Motonetin puoleen, josta nihkeästi vastattiin että no joo jos nyt tämän kerran voidaan kokeilla sopiiko propelli paikalleen. Nihkeät on hinnatkin, WW2 maksoi 65 euroa ja WW1 muistaakseni 50 euron tietämillä. Säästöä siis syntyy joka tapauksessa jos porukalla tilailee, vaikka vähän joutuu odottamaankin paketin perille saapumista.
« Last Edit: July 06, 2010, 12:03:48 by heartagramm »

Erätuli

• View Profile
« Reply #47 on: July 06, 2010, 21:46:37 »
Minn Kotaa löytyy ainakin Hong Kongeista ja Bauhauseista joita on vähän ympäri maata.
¤Erätuli

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #48 on: July 06, 2010, 21:51:54 »
Minn Kotaa löytyy ainakin Hong Kongeista ja Bauhauseista joita on vähän ympäri maata.

Juuh, minn kotaa on kyllä jokapuolella. Mutta kun motonetissä, hong kongissa yms pyörin seuraavan kerran, voisin katsoa, että löytyykö irrallista weedless wedge potkuria.

Pike

• View Profile
« Reply #49 on: July 07, 2010, 23:22:51 »

Juuh, minn kotaa on kyllä jokapuolella. Mutta kun motonetissä, hong kongissa yms pyörin seuraavan kerran, voisin katsoa, että löytyykö irrallista weedless wedge potkuria.
Löytyyhän noita: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=54-3859

heartagramm

• View Profile
« Reply #50 on: July 07, 2010, 23:30:31 »
Juu löytyy, hinta suolainen, kuten mainitsin jo aiemmin. Lisäksi tuo uudempi malli olisi varmaan parempi eli Weedless Wedge 2, jota ei taasen Suomen kamaralta taida juuri saada kuin motissa kiinni olevana jos silloinkaan...

heartagramm

• View Profile
« Reply #51 on: July 10, 2010, 23:38:27 »
Jeppan, tuli ostettua kaikukin. Humminbird PiranhaMax 170, vetäsin peräprutkuun kiinni pakoputkiklemmarilla ja hyvin toimii. Näyttää syvyyden ja fisut, yhden kuhankin tuossa illalla ylös vetelin. Kätevä tietää milloin alkaa uistimet pohjaamaan, eipä jäänyt enää uistimia kiinni kuin kerran mutta sekin vain oman laiskuuden vuoksi. :)

Erätuli

• View Profile
« Reply #52 on: October 17, 2010, 20:38:12 »
Tuon nyt taas näitä veneitä esille:

Sevylor - Fish Hunter HF360 - 350€

Maailmanlaajuistesti kalastajien ja metsästäjien huippusuosion saavuttanut Fish Hunter -veneen isoin versio. Veneeseen mahtuu 3 - 6 henkeä riippuen henkilöiden koosta. Venettä voi käyttää erinomaisesti sähkökäyttöisen perämoottorin kanssa (maksimiteho 2.5 hv), jos hankkii lisävarusteena myytävän moottorin pidikkeen.
- Veneessä kaksi vapatelinettä
- Hankaimet airoille
- Kantavuus: 544 kg
- Mitat: pituus 360 cm ja leveys 152 cm
- Paketissa mukana vene, kaksi isoa istuinta, käyttöohje ja korjaussarja. Meiltä ostettuna paketissa on mukana myös käsipumppu. Airot eivät sisälly pakettiin.
- Veneen koko pakattuna 50 x 55 x 25 cm ja pumpun koko 45 x 21 x 9 cm
- Paino: 21.8 kg

Bestway - Voyager 500 - 100€

Biltema - Kumijolla - 250€

Kumijolla Tilaa 2 hengelle. 1000 denierin polyesteriä, kaksipuolinen PVC-kangas. 2 kammiota 
(Ø 33 cm) ja erillinen täytettävä pohja. Täyttäminen ilmalla sujuu nopeasti ja helposti. Venttiileissä 
takaiskutoiminto ja kansi. Ilmaletkun bajonettikiinnitys helpottaa käsittelemistä. Pohjan tyhjentäminen 
ilmasta sujuu nopeasti. Se pakataan laukkuun yhdessä jollan kanssa. Enintään 2 hv:n 
moottorille. Enimmäiskuormitus: 260 kg. Pituus: 230 cm. Leveys: 126 cm. Paino: 22 kg. Mukana 
kaksi osiin jaettavaa airoa, tuhto, irrotettava moottorin kiinnike, ilmapumppu, avain venttiilien 
vaihtamiseksi, korjaussarja ja säilytyslaukku. 
Moottori ei kuulu toimitukseen. 

Biltema - Kumijolla - 500€

Tilaa 3 henkilölle. Helppo koota ja purkaa. PVC-kangas 1100 Decitex. Puhallettava säiliö. Taitettavat hankaimet ja alumiiniairot. Tyhjennystulppa, jossa takaiskuventtiili. Vahvistettu peräpeili, johon voi kiinnittää enint. 4 hv:n moottorin. Enimmäiskuormitus: 350 kg. Pituus: 230 cm. Leveys: 129 cm. Paino: 32 kg. Ilmapumppu, airot, paikkaussarja ja säilytyslaukku kuuluvat toimitukseen. 
 Tekniset tiedot 
• Pituus: 230 cm 
• Leveys: 129 cm 
• Paino: 32 kg 
• Enimmäiskuormitus: 350 kg 
• Henkilömäärä enint.: 3 
• Moottorin enimmäiskoko: 4 hv 
« Last Edit: February 25, 2011, 16:40:15 by Erätuli »
¤Erätuli

Pike

• View Profile
« Reply #53 on: October 17, 2010, 21:11:43 »
Muuten hyvä viesti, mutta kun edelleenkään noita  Aqua Marinoita ei enään ole ja Bilteman jollaan ei tuo prutku sisälly.
« Last Edit: October 17, 2010, 21:14:02 by Pike »

Erätuli

• View Profile
« Reply #54 on: October 17, 2010, 21:26:09 »
Jaa'a. Nyt on sitten tainneet Aqua Marinat loppua. Ei löydy enää.

Listasin tuossa vielä nuita halpakumiveneitä jos joku on sellaisen hankinnasta kiinnostunut.
Taitaa olla myös Bestwayn Voyager 500 lopetettu.
Mutta tilallepa on tullut uusia. Biltemassa AquaMarinan pienempi ja  huonompi kopio.
¤Erätuli

Hanzzi

• View Profile
« Reply #55 on: January 03, 2011, 11:51:19 »
Nostetaans ylös.

Onkos täällä kellään kokemuksia tästä:

http://www.kumivene.fi/9venta.htm

Mitä muita samantyylisiä kumppareita löytyy. Siis väh. 2 henkilön kaksilla penkeillä olevia malleja. Rutkua ei tartte saaha kiinni. Kantelisin tuota tunturijärvelle joten alle 30 kg kuljetuspaino ois suotava.

Börje

• View Profile
    • Tuusulanjärven urheilukalastajat
« Reply #56 on: January 17, 2011, 00:06:55 »
Eipä tullut noita Aqua Marenen paketteja hommattua. Tuollaisia http://www.mcsea.fi/grand/grandcanoe.htm olisin hankkinut, jos olisi vielä viime kesälle saanut. No ensi kesähän tulee ihan pian. Kolme Minn-Kotaa hommattiin jo syksyllä. Nyt tarttis enää saada niihin nuo veneet.

heartagramm

• View Profile
« Reply #57 on: March 18, 2011, 21:36:02 »
Pitkästä aikaa pitää todeta että näin pikkuhiljaa kevään korvalla olen enemmän kuin onnekas että menin kumivenheen viime kesänä ostamaan. Tietää että heti kun jäät kaikkoaa järvistä niin ei ole kuin prutku ja gummipaatti kaivaa varastosta, testata kunto talvisäilytyksen jäljiltä ja eikun menoksi. :) Joku Minn Kotan ropeli pitää vielä hommata, ihan varallekin vaan vaikka jos sattuu hajoamaan joskus tuo nykynen ropeli. Kattelin hintoja, ameriikoista tilaamalla noin 30 euroa postikuluineen, ei paha... Soveltuvuustesti pitää tehdä.

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #58 on: March 19, 2011, 21:37:05 »
Mulla on ollut Zodiakin pienempi malli johon tuo 9.9hp Yamaha tuli kaupantekijäiseksi. Suurin konesuositus 10hp.
Tuossa siis, alumiini pohja(puusta alkuperäinen ja muovilistat välissä jos oikein muistan)>alumiini
mielestäni parempi joten metallialalla oleva velipoika pyöräytti hetkessä samat palikat.
Kolme ilmasäiliöö,2-ponttoonia ja köli joka täytetään erikseen.

Tein perälautaan pikakiinnityksellä olevat pyörät alumiinitankojen päähän, joten vesille meno ja tulovaiheessa veneen pohja ei raapiudu päreiksi vaan jää pyörien varaan. Samoin tuo isomman moottorin (se bensa yammu siis) kiinnittäminen ja irrotus sekä veneen lastaus auton vieressä ja taluttaminen vesille käy kätevästi yksinkin.>tuolla 9.9 koneella matka sujuu tyynellä kelillä n.30 solmun vauhdilla joten vähän pidempikin reissu kuin metsälmmet onnistunee. Esim. norjan vuonoilla oiva peli 8-). kera asuntoauton :wink:.
Kaikuluotaimen laitan tuohon pyörien pikakiinnityskohtaan samanlaisella alumiinitanko virityksellä varustettuna
(ja pyöräthän poistetaan sitten ,kun mennään vesille.)

Kun vesiltä tullaan pois vältän veneen pakkaamista märkänä, joten pyyhin liinalla annan kuivahtaa auringossa ja sateen sattuessakin vältän hiekkaa,roskia ym. terävää kuin ruttoa kasaamisvaiheessa ja pesen vedellä vielä ilmalla täytettynä kotonakin ennen varastoimista ja pyyhkimistä kuivaksi.>myös koukkujen kanssa pitää olla tarkkana, koska täyttä haipakkaa mentäessä tuo "röykytys" on melkosen ankaraa aallokossa.
Talvet säilytän venettä lämpöisessä kellarissa ja kasaan "talvitelakalle" sen silikonilla sprayattuna>valitettavasti ei tilaa säilytellä ponttoonit ilmalla täytettynä joka olisi vieläkin parempi otaksun.
Vene maksoi tosi kauan sitten mottorin hinnan 2500 markkaa. Ja on todellakin ollut hintansa väärti
vaikka jo hieman saumat arveluttaakin, niin edelleen on pitäneet.Sähkömoottorilla mennään sitten pikkuvesillä ja heittokalastus lammella tosi kätevää sähkökoneella.

Laiskan miehen laitehan tuo peli ei ole, koska tuo purku ja kasaushässäkkä vie peliaikaa noin 15-30 min. ennen vesille pääsyä, toisen mokoman vesiltä tulo, autoon lastaus ja varastoon vieminen.
Kuitenkin tuon venosen avulla voi kahteen pekkaan päästä paikkoihin jossa muilla välineillä ei käytännössä pääsyä esim. tiettömät lammet joihin soutu tai uisteluvenettä ei pääse viemään.
Vene liikkuu kätevästi henkilöautossa ja oma farkkuvolvo jää vielä hytin puolelta tyhjäksi eli takaboxiin koko paketti.
Toivottavasti oli vinkeistä jollekkin hyötyä tulevaisuudessa 8-).

heartagramm

• View Profile
« Reply #59 on: March 25, 2011, 11:38:51 »
Jos joku vielä aprikoi tuohon Aqua Marinaan uutta propelia, niin kävin tänään näin kevään korvalla testaamassa Minn Kotan propeleita. Tuloksena oli se, että kaikki Minn Kotan propelit käyvät koneeseen, kunhan propelin diameter on 3,25 tuumaa. Eli pienin Minn Kotan propeli käy täysin, mallilla ei ole muuten mitään väliä. Oma vispiläni ja veneeni on nyt myynnissä rahapulan vuoksi (opiskelu syö hermoa) jotenka jää itseltäni harkintaan... Jos ei kukaan tuota venettä osta, niin sitten ehkä jollain rattopoikaduunilla voisi rahoittaa uuden Minn Kota -potkurin.

Itse asiassa vertailin Aqua Marinan potkuria Minn Kota MKP-2:seen ja ne olivat täysin identtiset. En tiedä onko Minn Kota sitten Aqua Marina -merkin takana jollain tavalla mutta... Tai liekö Aqua Marinan tehdas sitten kopioinut tuon koneen. Tiedä häntä mutta tämä on hyvä tietää. :-P

center>