Chat

Author Topic: Perustietoja mökkiuistelusta  (Read 5089 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Aleksi_Kalamies

• Guest
Perustietoja mökkiuistelusta
« on: June 08, 2003, 22:44:34 »
Luin tuon mökkiuisteluartikkelin,oli muuten tosi hyvä!Kuitenkin siitä jäi,kuten aina jotain hampaankoloon.

1.Tuo vapatelineiden hinta oli 100-200 wanhaa rahaa,oliko kyseinen hinta kappalehinta vai?

2.Soveltuuko avo-ja umpikelat miten mökkiuisteluun?

3.Mitkä uistimet parhaita mökkiuistelussa?

4.Kannattaako veneestä välillä heitellä?

Kiitos jo etukäteen.Itse artikkeli herätti haluja aloittaa mökkiuistelu.

Uneton

• View Profile
Re:Perustietoja mökkiuistelusta
« Reply #1 on: June 09, 2003, 08:08:49 »
Itse tein alumiinista parivuotta sitten vapatelineen kun oli kaupassa niin suolanen hinta.Kaupan hinta oli  560 Mk ja muistaakseni tuo minkä tein maksoi n.20 mk . Tosin tossa lehtiä lukiessani löysin uuden "Halvan" 5 paikkaisen vapatelineen mikä asennetaan hankainten koloihin,hintaahan oli hurjaakin hurjemmat 39 € mitä en itse ainakaan pidä kovin pahana,tosin en kyllä ole nähnyt kyseistä laitetta viellä joten en tiedä minkälaista jälkeä se on. Suosituimmat uistimet menee 5-15 cm kategoriassa ja siellä on myös vaaput ja lusikat.
Mitä me täällä tehdään,ei täältä kuitenkaan saa mitään ....

Uneton

• View Profile
« Reply #2 on: June 09, 2003, 08:10:16 »
En huomannut tuota kakkoskohtaa. Kyllähän avokelat menee ainakin uistelussa mainiosti umpikeloista en niin varma ole.En tiedä kannattaako jäädä heittelemään mutta itse olen kyllä jäänyt ja toisiaan se on kannattanut  :)
Mitä me täällä tehdään,ei täältä kuitenkaan saa mitään ....

Anonymous

• Guest
« Reply #3 on: June 09, 2003, 22:58:21 »
Jos uistelet soutupaatilla, niin silloin kannattaisi hommata tuo hankainten väliin viritettävä viiden vavan vapateline. Hinta tulee halvemmaksi kuin viiden yksittäisen ostaminen. Tulee helpommaksi myös kayttää. Mutta se vaatii kaksi hankainparia. Mutta jos sinulla on perämoottori onnistuu myös yhdellä hankainparilla.

Mökkiuistelussa pärjäät mainiosti avo- ja umpikeloilla, mikäli ne toimivat kunnolla.

Mökkiuistelussa varmaan parhaimpia ovat vaaput. Ne kestävät parhaiten eri nopeuksia ja ovat myös yksinkertaisia ja helppokäyttöisiä.

Kun itse sillointällöin mökkiuistelen, katson paremmaksi vaan keskittyä soutamiseen/ajamiseen. Eli aikaa ei mielestäni riitä oikein heittelyyn.

NoComply

• MSN Messenger - no_comply@hotmail.com
    • View Profile
    • http://sorsalammikko.cjb.net
    • Email
« Reply #4 on: June 10, 2003, 22:30:34 »

1.Tuo vapatelineiden hinta oli 100-200 wanhaa rahaa,oliko kyseinen hinta kappalehinta vai?

itse ostin lähimarketistani semmoiset muoviset, kolmatta kesää käytössä olevat á 80mk pari.

mitään vikoja ei ole ilmennyt

no en nyt tuota käsitettä "mökkiuistelu" oikein ymmärrä, mutta omat "hieman halvemmat" umpikelani (abu garcian valmissettejä) levisivät käsiin muutaman reissun uistelun jälkeen. kaupassa sanottiin että eivät oikein kestä sitä rasitusta jos paljonkin vedetään. mutta pienessä määrin ovat varmaan oikein sopivia.

omistani ensin hajosi jarru, sitten kelaussysteemi siten että se sotki siiman aina sisään.

nyt uistelen kahdella hyrräkelalla, ja ne ovat aivan ihanteellisia tuohon tarkoitukseen, oli se sitten "mökkiuistelua" tai mitä tahansa.  :)

no tuota ei voi sanoa, se pitää kokeilla, ja siihenkin vaikuttaa niin monta muuttujaa että laittaa ihan vihaksi  >:(
kantapään kautta oppii  ;)

no varmaan kannattaa, jos jaksaa.
itse laitan vain vavat veteen ja rallia sitten järveä ympäri.
mielestäni paras kalastusmuoto  ;)

mutta makuasioistahan voi kiistellä
"Facts are stupid things."

KatchU

• MSN Messenger - mika_romppanen@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: June 22, 2004, 16:46:09 »
Luin tuon mökkiuisteluartikkelin,oli muuten tosi hyvä!Kuitenkin siitä jäi,kuten aina jotain hampaankoloon.

Kiitos jo etukäteen.Itse artikkeli herätti haluja aloittaa mökkiuistelu.

1. niitä voi tehdä itse helposti. myös halvempia löytyy. itse tein 4 vavalle vapatelineen ja maksoi 0€.

2. avokelat soveltuvat varsin hyvin. ehkä suurimpaan hätään umpparikin käy pienellle uistimelle. mulla on itselläni yksi light avokela, yksi iso avokela ja stormin vetosetti.

3.  lusikat ja vaaput. esimerkiksi stormin thunderstick ja kuusamon professor ja räsänen on hyviä.

4. makuasia. jos jostain rannasta tuntuu tulevan erityisen paljon kalaa kannattaa harkita pysähtymistä rannan tuntumaan ja heitellä. itse en heittele yleensä.

Anonymous

• Guest
« Reply #6 on: June 23, 2004, 21:11:38 »
Hyviä uistimia noin 7-11 cm vaaput esim. storm thunderstick (vain 5.50 €!!)

Shakespeare-umpikelat on ihan ok.

Trompi

• View Profile
« Reply #7 on: June 24, 2004, 09:49:24 »
Itse tein vapatelineet 4:lle vavalle soutuveneeseen ja maksoi alta 10eur.
Ostin kaksi hankainta ja 1m muovista 50mm halk. viemäriputkea.
Kiinnitin hankainten väliin laudan, johon kiinnitin sitten 20cm pitkät viemäriputken pätkät. Hyvin toimii.

nenone

• MSN Messenger - Aleksi_26@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #8 on: June 24, 2004, 11:21:23 »
http://www.kalassa.net/artikkelit/mokki/mokkiuistelu.shtml

Katoppas vaikka taa...
ja löytyy artikkeleista myös hauen soutu-uistelu :)

Itse yleensä vedän 2-3 vavalla

Midas

• View Profile
5kpl vapaputki
« Reply #9 on: July 04, 2004, 14:55:11 »
Mistä kaupasta saa kahteen hankaimeen sopivaa viiden vavan vapaputken ? Hintakin olisi kohtuullinen 39e.. Kertokaa..

center>