Chat

Author Topic: Jippoja vetouisteluun...  (Read 6602 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

otto

• Guest
Jippoja vetouisteluun...
« on: April 08, 2003, 20:28:22 »
Onko teillä joitakin omia jippoja vetouisteluun?

Mulla on sellanen että vähän väliä nykäsee siimasta niin jos hauki seuraa kyllä se sitten tarttuu.

lippa_mies

• Guest
Re:Jippoja vetouisteluun...
« Reply #1 on: April 08, 2003, 20:58:22 »
mulla on ollut sellanen että aina välillä tiputan/nostan vauhtia niin sen pitäisi ärsyttää kala iskuun ;).

willow

• View Profile
« Reply #2 on: April 09, 2003, 11:45:03 »
Juu, toi vauhdin muutos ja veneen suunnan äkillinen kääntäminen on ihan hyviä kikkoja.! Saa vaaput uimaan vähän eri tavalla niin kalat tykkää  ;)
Oli miten oli, mutta kyllä näin on

Möhnä

• View Profile
« Reply #3 on: April 09, 2003, 14:47:24 »
Kun uistellessa kiemurtelee, niin välillä toisen puolen uistimet uivat kovempaa ja toisen puolen uistimet puolestaan hiljempaa. Tällöin vieheiden uinti ei ole koko ajan tasaista, vaan hieman vaihtelevaa.

willow

• View Profile
« Reply #4 on: April 09, 2003, 15:16:00 »
Kun uistellessa kiemurtelee, niin välillä toisen puolen uistimet uivat kovempaa ja toisen puolen uistimet puolestaan hiljempaa. Tällöin vieheiden uinti ei ole koko ajan tasaista, vaan hieman vaihtelevaa.

Tätä juuri tarkoitin tolla äkillisellä suunnan muutoksella!
Oli miten oli, mutta kyllä näin on

Mepps

• MSN Messenger - fisherking90@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: April 09, 2003, 15:46:16 »
No ite olen välillä pysäyttänyt vauhdin lähes tyystin niin ainakin kelluvat vaaput lähtevät nousemaan kohti pintaa mikä saattaa olla se ratkaiseva tekijä mikä sitten laukaisee sen kalan iskurefleksin.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

panumies

• View Profile
« Reply #6 on: April 12, 2003, 08:46:33 »
Juuri tuo että pysäyttää veneen kokonaan, ja antaa kelluvien vaappujen nousta ihan pinnalle. Tällä tavalla sain kuhia viimekesänä, useat ottivat kun vaappu oli jo pinnalla. Myös vauhdin pieni nopeuttaminen/hidastaminen auttaa.

Rapsutiini

• View Profile
Jippoja vetouisteluun...
« Reply #7 on: July 07, 2004, 11:09:29 »
Tuossa viikkoja sitten rakensin plaanarit(pikkutehi) ja ne kulki hieman pomppimalla etenkin vastatuuleen, meinasin vakauttaa niitä lisää mutta huomasin että kalaahan nillä saa, ehkä jätänkin ne pomppivaksi kulkemaan sillä luulen että tuo pomppuliike kiihoittaa kalaa iskemään?

aaaaaa

• Guest
Jippoja vetouisteluun...
« Reply #8 on: July 08, 2004, 13:33:57 »
Mikä toi planaari on ? Sen tiedän, että se helpottaa vetouistelua. Alan käyttää kolmatta virveliä ja mulle on sanottu, että tollanen kannattas hommata. Linkittäkääs jonnekkin missä kerrotaan mikä toi on tai kertokaa ite lyhyesti. Maksaako noi paljon? Rapsutiini: mistä teit/miten/onnistuuko jokaiselta ?

Horcoff

• Guest
Jippoja vetouisteluun...
« Reply #9 on: July 08, 2004, 15:54:06 »
No kiemurtelu jolloin vaappujen vauhti nopenee/hidastuu.
Sitten soutu-uistelussa pysäyttää vene jolloin vaaput nousevat pintaan.
Jos hauki seuraa niin melkeen 90% varmuudella pääsee kelaileen :)

Rapsutiini

• View Profile
Jippoja vetouisteluun...
« Reply #10 on: July 08, 2004, 18:52:00 »
Quote from: aaaaaa
Mikä toi planaari on ? Sen tiedän, että se helpottaa vetouistelua. Alan käyttää kolmatta virveliä ja mulle on sanottu, että tollanen kannattas hommata. Linkittäkääs jonnekkin missä kerrotaan mikä toi on tai kertokaa ite lyhyesti. Maksaako noi paljon? Rapsutiini: mistä teit/miten/onnistuuko jokaiselta ?

Avotsassaa, noin asialliseen kysymykseen ei voi olla vastaamatta!

Selitän näin mettäläisen kielellä: plaanari on sellanen apuväline millä vieheen saa kulkemaan veneen sivulla tai sivuilla jopa 50-100 metrin päässä, ammattilaisista(käyttävät paljon) en tiedä miten kaukana ne niitä uittaa mutta itse olen vetänyt enimmillään n 60 metrin päässä veneestä.

Raskaampia plaanareita vedellään eri vaijereilla tai nailon naruillab ja niille on omat kelansa ym ,itse olen kun aloittelemssa olen  hommaa vetänyt virvelin siimalla  mitä voi hyvin tehdä ja jota monet harrastaa, vapa vaan telineeseen ja plaanarit veteen.
'
Plaanarit on helppo tehdä itse, jos käy kalassa n kerran viikossa niin materiaalit on halpoja ja niitä voi löytää jopa ilman rakennustyömailta tai perheen talosta!

Aina kun ekan tekee niitä tai seuraavia voi parannella tai tehdä uusia malleja, itse tein lasikuidusta eilen uudet tyypit ja ajattelin ne ristiä pikku rapsuksi(23cm pitkä ja kympin vetoaisa, ei rasita niin vapoja millä vedän)

halpisohje;:
Periaatteessa rungoksi pätkä lautaa n 25-40 cm ja vaneria tai mitä löytää aisaksi, takasilmukan mistä siima menee vieheeseen voi alkuun napata tehdä vaikka rautalangasta , siiman laukaisimet  jotka tulee vetoaisaan kiinni tein erään ohjeen mukaan pultista (8mm ja ovitopparimuovista(rautakauppa,1 e)(google plaanarien teko ohjet/pikku tehi ym)

Periaate kalan iskiessä on se että kun kala nappaa niin siimanlaukasin antaa periksi ja se veneilijä huomaa, sit vain kelataan plaanari ja sen mukana tuleva kala veneen lähelle ja napataan joko plaanari veneeseen tai haavitetaan kala plaanarin perästä , tolleen äkkinäisesti typistin neuvon, jos joku osaa kirjakielen paremmin pistäköön ohjetta kehiin.

Noin äkkinäinen ku olen nettiäkin käyttää nii löysin kiireessä ton tehin ohje sivunkii, google antaa enemmän ku naputtaa aiheesta sinne.:::

http://www.vetouistelu.com/aarrearkku/tehit/pikkutehi.html

center>