Chat

Author Topic: Perustekniikkaa tietämättömälle  (Read 8847 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pyrophos

• View Profile
Perustekniikkaa tietämättömälle
« on: September 08, 2003, 15:25:20 »
Tervehdys, ja anteeksipyyntö, jos näitä on jo käsitelty. Käytin tuota "etsi"-toimintoa, mutta en löytänyt mieleistäni vastausta (ainakaan kaikkiin kysymyksiin).

Ensinnäkään en ole varsinaisesti "aloittelija", mutta tähän saakka olen kalastanut aika vähän, n. kolmena viikkona vuodessa kesälomien aikaan. Pääasiassa olen paiskonut Itä-Suomen järvellä pellinpaloja veneestä ja saaliina ollut pientä-keskikokoista haukea (suurin max 3 kiloa, puhdas arvio). Mistään tekniikasta en ole aiemmin tiennyt mitään, eli tekniikka oli tyyliä "heitän pellinpalan, kelaan sisään" (wash rinse repeat).

Nyt olen hieman lueskellut aiheesta ja esim. pysäytä ja kelaa tekniikka on tuttu ja kokeiltukin jo käytännössä, mutta muutama typerää (?) kysymystä on jäänyt:

1. Miten tehdään tehokas vastaisku? Itse en ainakaan tunne hauen iskua tarpeeksi nopeasti, yht'äkkiä vaan huomaa, että siellä on jotain ruohoa raskaampaa siiman päässä. Voiko vastaiskun tehdä tässä vaiheessa?

2. Jigittelytekniikka on myös vähän hakusessa. Innostuin tästä lajista vähän aikaa sitten ja nyt olen vähän aikaa vain pomputellut kumitoukkia. Eli tämän tyyppisesti olen nyt jigitellyt: Paiskaan jigin, annan vajota pohjaan. En tunne, koska tömähtää pohjaan, mutta arvioin suunnilleen siiman vajoamisesta. Sitten pieni nykäisy, hetken tauko, kammen kääntö, hetken tauko. Välillä nykäisy, vavan laskeminen, välillä kammen kääntö ja tauko. Onko tekniikka edes oikean suuntainen ja mitä kannattaa ottaa huomioon?

3. Käytän tällä hetkelle 0.33 monofiilia, olen aikeissa vaihtaa johonkin kuitusiimaan. Monissa artikkeleissa mainitaan, että "kuitusiima vaatii välineiltä enemmän". Vapa on ööö... Shimanon jokin vapa (pituutta 8 jalkaa ja jäykän oloinen) ja kela Shimanon SideStab 4000 RD, kestävätkö kuitusiimaa?

Kiitoksia etukäteen!

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Re:Perustekniikkaa tietämättömälle
« Reply #1 on: September 08, 2003, 15:44:02 »
1) Vastanykäys on sellainen refleksinomainen vavannosto ja kevyt kiskaisu, mikä kyllä tulee ihan selkäytimestä asti. En kyllä sano, että on olemassa joku "oikea" tekniikka sille, mutta ideana on se vavan nostaminen ja sellainen pieni tartuttava nykäys samalla. Liialla riuhtomisella saa sen vieheen vain pois kalan suusta.

Vastanykäystekniikka lienee hieman yliarvostettua ja liikaa puhuttua. Paljon puhutaan esim. siitä, että salakka on vaikea tartuttaa perholla ja se vaatii tarkan vastanykäisyn. Itse olin jopa pettynyt siitä, miten helpolla salakan saa tartutettua kiinni. Olin saanut lukemalla kuvan, että sitä ei pirukaan saa tartutettua kuin pitkällä treenaamisella. Kuitenkin ne sai tartutettua lähes aina kun perhoa vain käytiin töytäisemässä. Samaa voisin soveltaa haukeenkin. Joskus on tilanteita, joissa vastanykäystä ei pysty vavannostolla tekemään edes, jolloin on vain pidettävä siima tiukalla ja odotettava sekunti pari, että hauki tartuttaa itse itsensä.  Sitten vasta aletaan väsyttämään. Vastanykäystäkin tärkeämpää mielestäni on se, että hauki ei saa löysää tartunnan ja väsytyksen aikana.

2) Jigitekniikkasi kuulostaa oikealta, mutta ei kannata suorittaa sitä aina tietyn kaavan mukaisesti. On tilanteita, jolloin parhaiten on saatu pelkällä hitaalla kelauksella. Sitten on tilanteita, jolloin parhaiten on saatu nopealla kelauksella... eli tilanteen mukaan pitää vaihdella ja kokeilla useita erilaisia. Tekniikka luonnollisesti riippuu siitäkin, kalastatko rannalta vai veneestä. Myös vesikasvit ja pohjassa olevat esteet yms. pitää huomioida jne...

3) Kyllä kestää. Miksei kestäisi? Ja jos sitten kulumista tulee ajan kanssa, niin mielen virkistämiseksi voi aina ostaa parempaa kalustoa tilalle :)
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Pyrophos

• View Profile
« Reply #2 on: September 08, 2003, 19:22:53 »
Vastanykäystäkin tärkeämpää mielestäni on se, että hauki ei saa löysää tartunnan ja väsytyksen aikana.

Koska saaliini ovat olleet pieniä, niin eipä ole juurikaan tarvinnut väsyttää, lähinnä olen kelannut siiman rauhallisesti sisään. Mitenkäs väsyttäminen hoidetaan oikeaoppisesti? Kuinka löysällä jarrun pitäisi olla?

Sen olen huomannut, että jos hauki pääsee esim. veneen vieressä sukeltamaan airon alle ja siima menee löysäksi niin usein hauelle saa sanoa hyvästit saman tien (ellei se ole vetänyt esim. pientä vaappua peräsuoleen saakka).

Tekniikka luonnollisesti riippuu siitäkin, kalastatko rannalta vai veneestä. Myös vesikasvit ja pohjassa olevat esteet yms. pitää huomioida jne...

Miten rannalta tai veneestä jigittäminen eroaa tekniikaltaan? Entä miten huomioin vesikasvit ja muut esteet? Onnistuin eilen aamulla jättämään neljä jigiä pohjaan rannalta heitellessäni.

Kiitoksia jälleen... :)

panumies

• View Profile
« Reply #3 on: September 08, 2003, 21:20:46 »
Totesitkin tuossa jo itse että et ole suuremmin väsyttänyt pienehköjä kaloja, eikä haukivehkeilla paljon tarvitsekkaan. Sitten isompien kalojen kanssa tai kevyemmillä välineillä ei enää voi niin "käskeä" vahvaa kalaa ja sitä joutuu/saa väsytellä jonkun aikaa. Omat väsytykseni olen hoitanut nostamalla vavan pystyyn ja kelaamalla  tasaista tahtia. Olen pitänyt jarrua aika löysällä, on "hauskaa" kun kala vetää siimaa  :).  Kun kala tekee isompia syöksyjä se saa löysää ja ehkä vähän rauhoittuu, tarkoituksena kuitenkin on että siima ei katkea. Siis itse kelaan vaan tasaisesti ja nautin kalan potkuista, väsytyksessä ei ole syytä hosua, muttei pitkittääkkään kalan tuskaa. Kun kala on jonkun aikaa tuhlannut voimiansa, on se kelattavissa veneen viereen/rantaan. Silloin varman päälle pelaajat haavivat/koukkaavat kalan, mutta itse annan kaloille vähän mahdollisuuksia ja nostan ne niskasta. Tämä onnistuukin usein ensimmäisellä kerralla jos kalaa on väsytetty tarpeeksi. Sitten pamppua tai mieluummin kala takaisin uimaan. Jos väsyttää sopivasti niin kalan saa ilman "elvytystä"/vähäisellä "elvytyksellä" takaisin keräämään voimiaan. Itse voit tietenkin kehitellä oman tyylisi, väsyttää voi monella tavalla.

n-ska

• ICQ Messenger - 155102842
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: September 09, 2003, 08:17:59 »
Eipä tuossa väsytyksessä juurikaan ns. oikeaoppista tekniikkaa varmaankaan ole. Itse kalastan paljon hyvin keveillä välineillä, jolloin jopa 300g ahvenen kanssa saa varoa siiman katkeamista. Väsytystekniikkana käytän sitä "perinteistä", pumppaavaa tyyliä: vapaa nostetaan pystyyn ja lasketaan. Laskun aikana siimaa kelataan sisään niin, että se pysyy kireällä. Kalaa siis "pumpataan" pikkuhiljaa lähemmäs. Näin vältytään siltä, ettei siima purkaannu rullalta kelauksen aikana, joka ainakin avokelassa aiheuttaa sen, että siimaan tulee pirusti kierrettä. Jos kala lähtee syöksyyn, niin silloin kannattaa vaan pitää vapa pystyssä ja antaa kalan viedä, kunhan katsoo, että siima pysyy kireällä.

Hauella on kyllä pahuksenmoinen tapa aina syöksyä veneen/laiturin yms. alle. Kannattaa varmaankin ne airot nostaa veneeseen heittelyn ajaksi, mikäli mahdollista. Itse olen saanut ul-vehkeillä yhden n. kiloisen hauen, joka syöksyi veneen alta ja palasi samantien takaisin. Pahaksi onneksi VENEEN TAPIN pää tuli hieman veneen alta ulos ja hauki oli saanut siiman kiertymään siihen. Onneksi ei siima mennyt poikki. Muuten olis uistin ollut tipotiessään.

Kireitä siimoja.

Lohenuistelija

• Guest
« Reply #5 on: September 09, 2003, 11:41:02 »
Miten rannalta tai veneestä jigittäminen eroaa tekniikaltaan? Entä miten huomioin vesikasvit ja muut esteet? Onnistuin eilen aamulla jättämään neljä jigiä pohjaan rannalta heitellessäni.
Enpä heittelisi jigiä kovin matalalta rannalta lainkaan.
Jigit pääsevät ominaisuuksiinsa parhaiten venekäytössä jolloin pääset liikkumaan selkäpakkojen päällä halauamallasi tavalla.
Ahvenanmaalla heittelen jigejä rannalta ahvenen tavoittelussa, mutta silloinkin vain jyrkkäreunaisilta rannoilta/kallioseinämiltä.
Tuppaa olemaan tuo menetysprosentti kovaa luokkaa rantojen mataluuden ja rehevyyden vuoksi.
Jigitekniikasta vielä sen verran että tuo pohjassa pompottelu antaa varmasti parhaan tuloksen verrattuna ns. suoraan kelaamiseen.

Sitten vielä tuosta vastaiskusta. Vastaisku kannattaa tehdä aina, joskaan sen tartuttamisominaisuus riippuu monesta eri seikasta. Jos kalalajina on joku luuleukainen kala, riippuu se hyvin paljon siitä mihin koukku pystyy uppoamaan. Kun taas jos saaliskalasi sattuisi olemaan esimerkiksi siika ja teet sille vastaiskun voimakkaasti, kala jää lähes varmasti saamatta.
Itse pääasiassa vetouistelen ja siinä taas vastaisku tulee lähes ainoastaan tuon veneen vauhdin vaikutuksesta. Kun räikkä pärähtää silloin kala on joko kiinni tai heti irti. Se on lähes herran hallussa tarttuiko. Kun saan vavan käteen on lähes turhaa enää rykiä vastaiskuja. Heittokalastuksessa on toisin, sinulla on vapa kädessäsi kalan iskiessä ja kätesi myötää aina ennenkuin kala tarttuu. Haukivesillä tuo vastaisku saa olla jopa liioiteltu, voimakas, tasainen ja NOPEA.

Pyrophos

• View Profile
« Reply #6 on: September 13, 2003, 21:23:26 »
Kiitoksia neuvoista.

Tässä on tällä hetkellä vaan semmonen ongelma, että syksyisin ja keväisin joudun paiskomaan vieheitä rannalta käsin kun ei ole venettä täällä pääkaupunkiseudulla käytössä... :/ Sen takia olin kiinnostunut tuosta rannalta jigittelyn tekniikasta.

Salmo

• Guest
« Reply #7 on: September 14, 2003, 15:09:34 »
Jigittelystä vielä hieman :

0.33 mm monofiili kannattaa ehdottomasti vaihtaa vaikkapa 0.12-0.14 mm kuitusiimaan jiggailtaessa. Itse pitäisin kahta puolaa mukanani, joista toisessa on kuitusiima ja toisessa haukisiimaa (sekin esim. 0.22-0.25 mm kuitua). Tuntuma paranee huomattavasti ohuella kuitusiimalla ja jigiä on täten helpompaa ja hauskempaa uittaa. Tuntuma toki riippuu paljon pohjan laadusta. Pehmeällä mutapohjalla ei aina tunne jigiä ohuimmilla siimoillakaan.

Hyvä perustekniikka on seuraava : Heiton jälkeen jigi pohjaan (huomaa siiman löystymisestä/pysähtymisestä), tämän jälkeen kelataan tyhjät pois, ja aloitetaan hidas nosto vavalla. Kun vapa on pystysuorassa, pidetään sitä pystysorassa, kunnes tunnetaan tömäys. Tämän jälkeen kelataan tyhjät pois ja taas sama uudelleen.

Kannattaa siis pitää nostettaessa siima koko ajan kireällä, eli pitää vapa pystysuorassa, kunnes jigi tömähtää pohjaan. Monet tärpit tulevat tässä vaiheessa ja löysällä siimalla ne jäävät havaitsematta.

Mutta niin kuin on jo todettu, ei sama tyyli toimi aina. Kannttaa siis uittaa jigiä vaihtelevasti, mutta koittaa pitää se koko ajan pohjan tuntumassa. Erittäin hyvällä ahvenen syönnillä voi kalaa tulla lähes joka tekniikalla. Huonolla syönnillä taas joudutaan ärsyttämään kalaa.

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
Vs: Perustekniikkaa tietämättömälle
« Reply #8 on: June 17, 2012, 10:28:07 »
Taas löyty vanha hyödyllinen ja ajankohtainen aihe kaikille "uusille/mikä kannattaa ottaa ihan vakavasti :).
Tuo jigittely tekniikka on tosin itselläkin vielä hakusessa (osaan toki muutamia kikkoja) mutta koskaan ei tiedä liikaa.
« Last Edit: June 17, 2012, 15:47:35 by Pete »
"rocky has left the building"

Syöttikala

• View Profile
« Reply #9 on: June 17, 2012, 22:18:08 »
Mitä kikkoja?? kerro kerro :-o

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: June 17, 2012, 23:04:54 »
No ei ne nyt mitään TAIKUUKSIA ole kuitenkaan, mutta kuiteskin monihan kelailee jigejä kuin esim.lippojaan, mutta mutta itse useiten pomputtelen sellasia pieniä/nopeita + pitkiä/hitaita pomppuja sit kelaan pysäytän taas "pomputan". Ja omasta mielestä hyvin toiminut välillä toki vaihtelen tuotakin järjestystä (on ainakin ahventa ja kuhaa saanu). Niin ja sellaista pientä "sivuttais" liikettä kannattaa kanssa kokeilla pysäytysten kera. Ja  varmaan jokainen jotain on kokeillut jigien kera.
"rocky has left the building"

center>