Chat

Poll

Paras uistin kirjolohelle?

Lusikka
Vaappu
Leech
Lippa

Author Topic: Kirjolohen/Taimenen kalastus joesta!  (Read 28779 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Särkii

• View Profile
    • Email
Kirjolohen/Taimenen kalastus joesta!
« on: May 16, 2010, 20:41:18 »
Elikkäs, ajattelin tässä kysyä viisaammilta neuvoa, kun olen jo useasti käynyt joella kalassa jossa on kirjolohia ja taimenia (aika paljonkin), mutta itse en ole yhtään ylös saanut.
Joten päätin siis kysyä neuvoa teiltä, minkä kokoisilla, minkä värisillä ja millä uistimilla, millä tekniikalla kannattaisi kokeilla. Joki on noin 1,5-3m syvä siitä kohtaa mistä heittelen, vesi on suht kirkasta ja virtaus on melko heikko.
Välineinä toimii Shakepeare Ugly stick (213cm), Daiwa procaster 2500X kela, siimana on Fireline 0,25mm kuitua. Olisin kiitollinen jos joku viisas neuvoisi tälläistä aloittelevaa kalastajaa.

-Särkii
Jeejee

Woodsman

• View Profile
    • Eränkavijat.net , Elämyksiä luonnosta!
    • Email
Vs: Kirjolohen/Taimenen kalastus joesta!
« Reply #1 on: May 17, 2010, 13:31:51 »
Aika laajan vastauksen tuohon voisi antaa mutta mutta, koita alkuun bete lottoja, eri kokoisia ja värisiä. Kirbelille toimii usein räikeätkin värit, taimen taas saattaa valikoida enemmän mutta punamusta on itsellä toiminut, joskus keltainenkin. Oikeastaan tuo värin valinta on joku takaraivotieto jonka voit oppia vain kokemuksen kautta, mutta kuten edellä mainitsin niin beten lotto on aihioltaan ja uinniltaan kalapoliittisen korrekti ja "varma" vastaus ;). Pikku vaaput ja kevennetyt taimenlusikat voi olla kokeilemisen arvoisia. Hidas katkoinainen uitto usein saa sen kalan iskemään. Varsinkin näin keväällä uitto saa olla mahdollisimman hidasta.  Oleellisinta on että kalastat tärmällisesti eri virtaukset, kivet ja montut. .25mm kuitu kuulostaa aika järeältä ja voi olla että tunnokkuus kärsii ja pienetkin kalan merkkaukset jää huomaamatta kun kalastetaan jokikokoisilla vieheillä. Vesistön suuruus vaikuttaa paljon välinevalintaan.

Karski

• MSN Messenger - jannekarjalainen91@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: May 18, 2010, 16:26:49 »
Omalla kohdallani olen huomannut luonnonväristen vieheiden toimivan paremmin kuin räikeät ärsykkeet, mutta vielä useammin olen huomannut että vieheen uittaminen oikeassa paikassa on oleellisempaa kuin väri. Viehetyypillä kuitenkin on ollut melko suuri merkitys minun kohdallani. Joella parhaiten on toiminut vaappu, jos perhoa ei lasketa. Seuraavaksi paras on ollut pieni lippa. Lusikoita en ole hirveänä joella uittanut, mutta jonkun taimenen olen kosken niskalta lusikallakin saanut. Tietenki pyri kalastamaan kaikki paikat tarkkaan.

Yleensä kalastan sellaisella tyylillä joella, että nakkaan vieheen poikkivirtaan nii pitkälle kohti vastarantaa kuin on mahdollista ja kelaan viehettä hitaasti sisään päin tietenkin riippuen virtauksen voimakkuudesta. Välillä teen vavalla teräviä nykäyksiä jolloin viehe pyrkii nopeaa ylävirtaan ja taasen päin vastoin. Eli lasken vaapaa alas päin tai löysään vähän siimaa jolloin viehe lähtee virran mukaan lipumaan.

Paras neuvo on kai että kokeilemalla erinlaisia tyylejä oppii löytämään oman tyylinsä saada kalaa  :wink:.
« Last Edit: May 18, 2010, 16:28:33 by Karski »
''eise oo niin justiinsa''

Marko Flyktman

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: June 21, 2010, 14:33:02 »
blue foxing lipat ovat minulla toimineet. siiman olisi hyvä olla 0.10-0.15mm. pienet vaaput toimivat myös hyvin ja lotto on kone taimenille ja kirjolohille. kela on hyvän kokoinen mutta vapa on aika pitkä. suosittelisin 180-200cm (itselläni 180cm shakespeare synergy vapa ja shimano nexave 2500fb kela)

Don Miguel

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: June 21, 2010, 20:35:30 »
vapa on aika pitkä. suosittelisin 180-200cm (itselläni 180cm shakespeare synergy vapa ja shimano nexave 2500fb kela)

Makuasia. Itse heittelen lippoja noilla kirrepaikoilla 9 jalkaisella (270cm) Se on vain siitä kätevä kapine, että voi pistää myös soutu-uisteluun - pituus tuo joustavuutta (tai tuo ja tuo, mutta joustava vapa on luonteeltaan) ja siihen pystyy virittämään vaikka todella pitkätapsisen tahna-ongen, jos on vain tarvetta. Mutta jos käyttää pelkkään heittelyyn vapaa, itse suosisin 8 jalkaista vapaa. Sillä se on parasta heittää, mihin on tottunut.
« Last Edit: June 21, 2010, 20:41:21 by Don Miguel »
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #5 on: June 21, 2010, 22:46:51 »
Katoppa millä ne jotka kaloja saa kalastelee :-P. Millä kivellä seisovat ja minkä kiven huopeiseen viehettään tarjoavat ja miten sen tekevät mihin aikaan,illalla,aamulla,päivällä vai peräti yöllä kalastavat, niin kuin taimenen pyynti valoisana aikana usein tapahtuu 8-).
 kun noita asioita "salaa" eli häiritsemättä kyttää saattaa joitakin niksejäkin tipahdella? Jotkut varsinkin juuri kalan saatuaan "tykkäävät" kertoilla
vinkkejään suullisestikkin.
Salmon 3cm, rapala 5cm CD, Meps 2 lippa, lotto,kalajigit, toiminee tuollakin ja värit kirkkaassa saanee olla luonnonmukaisia, paitsi tuoreille istukkaille se ambulanssin värinen lie toimiva ratkaisu? ,pikku räsäset 5 koossa, seniorit ns. spinfluga virityksenä,lady lordit, perhoista kuulapää leechit koukkukoko vaikkapa se nro. 10 ,punamustat,oranssi,ruskea,valkopunainen,keltainen...... jokohan joku sattuis kun noita kaikkia testaat :wink:?

wewwer51

• back to black
    • View Profile
« Reply #6 on: October 10, 2010, 18:11:31 »
Itse kalastelen Abu Garcian Classic 1670 2metrisellä jossa fire linen 0.18mm kuitu siima ja Abu Garcian cardinal kela.Olen kokeillut kuusamon räsäsiä,Bete lottoja ja honka vaapuja jokin on 3-10mertiä leveä ja kirjoa ja taimenta on istukaina. kaloja saan harvoin,muuta perhostelulla saan vähän paremmin kalaa.Mutta haluasin kalastaa virvelillä koska perhostelu on rankaa puhaa,joten kertokaa miten saa kalastetua montut ja niskat tarkasti. kertokaa myös miten kannataa uitaa vaapua taimenelle kovassa virrassa?
fishing rocks!

jhaapanen

• View Profile
« Reply #7 on: October 19, 2010, 10:37:58 »
Kirjolohia täältä Huittisista heitelessä,itse käytän ihan .18 kuitusiimaa ja 6 jalkasta vapaa, mallia "kohtuu jämäkkä".
Uistimista parhaiksi on osottautunu Laxman River vaaput, joita myytiin motonetissä hintaan 2.5€ pala! Eli ei kallis investointi vaikka pohjaan jäisi usemapiakin.
Värinä on yksi ihan ehdoton, mutta sitä en kerro :-D

Muihin vieheisiin en ole oikein tärppejä saanut, mutta nämä Laxmanin "pilipali" vieheet tuntuu antavan! Ainoa minkä nämä vaaput vaatii, on terävämmät koukut, mutta ei talous kaatunut siihenkään kun 20 kpl maksoi hurjat 7€!

Ennen tuota koukkujen vaihtoa karkuutin varmaankin kymmenkunta yksilöä, mutta nyt näyttää paremmalta.

center>