Chat

Author Topic: Siimasta  (Read 5357 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tyhjän_pyytäjä

• Kalapussin karkuuttaja
    • View Profile
Siimasta
« on: July 01, 2010, 16:23:13 »
Mietin että mitä siimaa laittaisin virveliin. Haukea, ahventa ja kuhaa olis tarkoitus kalastella. Ennen olen heittovavoissakin käyttänyt monofiilisiimaa, mutta nyt on ruvennut taas kiinnostamaan nuo kuitusiimat, esim. Fireline, koska paksuus/kestävyys suhde on niissä niin hyvä... Luin tätä aihetta: http://www.kalassa.net/keskustelut/heittokalastus/kuitusiimat-ja-niiden-kestavyys/30/ ,tuolla kerrotaan, miten kuitusiima on vain napsahtanut poikki kun uistinta on viskellyt, ja valitetaan siitä kun siima rispaantuu.

Kertokaahan joku kokeneempi heittokalastaja, mikä olisi laadukas kuitusiima, että se kestää, ei rispaannu, jne? Jigejä ja pieniä lusikoita olis tarkotus viskellä. Minkä paksunen siima tähän olisi sopivinta?

Vai pysyttelenkö vaan sitten monofiilissa :?
« Last Edit: July 01, 2010, 16:27:46 by kalajätkä »

Pike

• View Profile
Vs: Siimasta
« Reply #1 on: July 01, 2010, 17:39:11 »
Siirry ihmeessä kuitusiimoihin. Ei ole minulla napsahtanut kertaakaan kuitusiimat kesken heiton (kaiketi koska ei ole tullut äkkistoppeja) ja ei se rispaannu jos ei kauheassa kivikossa mennä, jos aiot jigejä viskellä pistä kuidun kärkeen monofiilistä tapsi niin ei ainakaan siimat rispaannu. Niiin ja itsellä käytössä Sufix Matrix Pro.

szczupak

• View Profile
« Reply #2 on: July 02, 2010, 10:26:29 »
Siirry ihmeessä kuitusiimoihin. Ei ole minulla napsahtanut kertaakaan kuitusiimat kesken heiton (kaiketi koska ei ole tullut äkkistoppeja) ja ei se rispaannu jos ei kauheassa kivikossa mennä, jos aiot jigejä viskellä pistä kuidun kärkeen monofiilistä tapsi niin ei ainakaan siimat rispaannu. Niiin ja itsellä käytössä Sufix Matrix Pro.
Itsellänikin on nyt reilun viikon ollut käytössä matrix pro. Kulumisen merkkejä ei vielä näy (väri kyllä on lähtenyt mutta ei se ainakaan minua haittaa) ja muutenkin vaikuttaa erinomaiselta siimalta :-). Aikaisemmin käytössä oli sufix hydrofine, joka sekin oli mielestäni oli ihan hyvää siimaa, mutta rispaantui matrix prota nopeammin ja katkesi pari kertaa helposti pohjatärpissä, ilmeisesti hankautui kiveen.
Mistä näitä sinttejä oikeen tulee?

tyhjän_pyytäjä

• Kalapussin karkuuttaja
    • View Profile
« Reply #3 on: July 02, 2010, 18:14:08 »
No nyt ostin jotain sufiksin kuitusiimaa 0,21 mm paksua/9.1 kg... saas nähä minkalaista siimaa toi sitten on. Mitenkä pitkä ton monofiili tapsin pitäis olla että siitä on mitään hyötyä, aika kivinen on nimittäin ranta mihin tarkoitus lähteä jigailemaan?

Pike

• View Profile
« Reply #4 on: July 02, 2010, 21:46:34 »
No nyt ostin jotain sufiksin kuitusiimaa 0,21 mm paksua/9.1 kg... saas nähä minkalaista siimaa toi sitten on. Mitenkä pitkä ton monofiili tapsin pitäis olla että siitä on mitään hyötyä, aika kivinen on nimittäin ranta mihin tarkoitus lähteä jigailemaan?
Jos oikein muistan niin sellainen sopiva tapsin pituus on noin vavan mitta. Niin ja sen vielä sanoisin, että 0,21 on turhan paksua jigittelyyn, 0,12-0,18 on se paras, koska ohut siima leikkaa vettä paremmin ja tehden näin paremman tuntuman jigiin.

Kulumisen merkkejä ei vielä näy (väri kyllä on lähtenyt mutta ei se ainakaan minua haittaa) ja muutenkin vaikuttaa erinomaiselta siimalta :-).

Niin, itse olen ymmärtänyt, että kun väri lähtee (kuten myös itselläni) siima tulee "liukkaammaksi" ja purkautuu kelalta paremmin, tiedä sitten olenko edes oikeilla raiteilla.

Ipetin

• View Profile
« Reply #5 on: August 15, 2010, 13:43:25 »

Niin, itse olen ymmärtänyt, että kun väri lähtee (kuten myös itselläni) siima tulee "liukkaammaksi" ja purkautuu kelalta paremmin, tiedä sitten olenko edes oikeilla raiteilla.

Ja solmut "liukenevat" auki, se on huono puoli kuidussa.
^^,

Pike

• View Profile
« Reply #6 on: August 15, 2010, 14:06:30 »

Itselläni ei ole koskaan "liuenneet" solmut auki, vaikka en läheskään joka reissu "jaksa" tehdä uutta solmua.

szczupak

• View Profile
« Reply #7 on: August 16, 2010, 21:18:52 »

Itselläni ei ole koskaan "liuenneet" solmut auki, vaikka en läheskään joka reissu "jaksa" tehdä uutta solmua.
Ei minullakaan. Mitä solmua olet käyttänyt, Ipetin?
Mistä näitä sinttejä oikeen tulee?

Ipetin

• View Profile
« Reply #8 on: August 17, 2010, 18:19:54 »

Ei minullakaan. Mitä solmua olet käyttänyt, Ipetin?
Ilmeisesti jotain huonoa  :oops: Näillä käsillä ei tehdä muutakuin polttopuita, solmuista puhumattakaan ;-)
^^,

center>