Chat

Author Topic: "Sataa, sataa ropisee" - Onko sateella väliä kalastuksen suhteen?  (Read 27758 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Don Miguel

• View Profile
    • Email
« Last Edit: July 27, 2011, 22:28:22 by Don Miguel »
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

Paraskalastaja

• Ahven!
    • MSN Messenger - aku.lappalainen@dnainternet.net
    • View Profile
    • Email
Itse uskon, että sateella on väliä. Joko siinä mielessä, että pidän yksin kalastamisesta ja sateella muut kalastajat eivät ole liikkeellä tai kala syö paremmin. Omalta osaltani siis vastaus on kyllä, se parantaa syöntiä.

Ei sade: Oletetaan, nyt että on kuuma helleppäivä merellä ei tuule yhtään ja soudat kaislikon viertä mammahauet mielessä( :roll: ). Itikoita pörrää niin maar perhanasti ja hiki valuu otsalta ja kädet ovat rakoilla.Vierestä ajaa 20 jalkainen moottorivene ja sinä kiroat sen perään kun aallot kiikuttavat venettä ympäriämpäri

Sade: Lähdet koskelle jossa tiedät olevan hyvin kalaa, mutta se on yleensä täynnä kalastajia ja muita hihhuleita. Saavut kosken parkkipaikalle ja katsot sinne: Ei ketään koko koskialueella päitsi joku erittäin mukavan näköinen mies viskomassa perhoa. Sade ropisee kivasti maahan maahan ja päätät heittää kertakäyttö sadetakin päälle.

Ilma on lämmin muttei kuitenkaan hiostava. Kävelet miehen viereen ja kysyt onko kalaa tullut ja hän kertoo kalan olevan hyvällä syönnillä. Moikkaat miehelle ja kävelet vakkari paikallesi. Lasket Gold Ribbed Hares Ear perhon veteen ja vedät puolalta muutaman metrin siimaa ja jäät odottamaan 10 minuutin odottelun jälkeen 3kilon ennätys taimen hyppää perho suussaan ja aloitat kamppailun. Saat kiskottua ennätys taimenen rannalle mies on tullut jos seuraamaan väsyttelyäsy ja hän räpsäyttää muutaman kuvan ja päästät kalan takaisin.

Nii'in

-Paraskalastaja
« Last Edit: June 08, 2010, 16:40:19 by Paraskalastaja »
-Paraskalastaja

kemu

• View Profile
''Sataa sataa ropisee'' on ollut näiden kalastusvuosien aikana paras sää. Sateella/sateen jälkeen on yleensä ne isot/lukumäärältään suuret kalat ylös.
Esimerkkinä tämän vuoden suurin hauki on tullut juuri pienehköllä sateella kaatosateen jälkeen. Viimevuonna ukkosen ja rankkasateen jälkeen tulla pamahti rekortiahven vieheeseen, mutta sehän ei ollut minun kalani, vaan irtosi vieheestä laiturin vieressä, nostotilanteessa.
Eli tiivistettynä: Sade/mennyt sade parantaa kalojen ottihalukkuutta.
Päätä päiväsi Rapalan uistimilla!

Eris

• Guest
Jaahas katsotaas syöntitilastoja...

Paras syönti on tosiaankin ollut sateisessa säässä. Eri lajeja kun katsotaan niin hauki ja lahna syövät huomattavasti parhaiten sateella. Ahvenella sadesää juuri ja juuri prosentin sadasosalla voittaa aurinkoisen kelin. Yhtäkään kuhaa en ole sateella saanut  :?

Tuukka007

• View Profile
    • Email
Ite oon huomannu että ennen sadetta ja varsinkin jos ukkostaa niin tulee hyvin kalaa ja sateen jälkeen, en tiedä sitte kai toi sade hapettaa vettä niin kalakki aktiivisempia

pjk

• Guest
En osaa sanoa, innostuuko kala itse sateesta, vai sateen aikana tapahtuvista olosuhdemuutoksista.

Hauen tapauksessa veikkaan jälkimmäistä. Pilvisyys vähentää petokalojen luontaista varovaisuutta, mistä on etua varsinkin matalassa kalastettaessa. Jos saderintama vielä saapuu nopeasti (= tuuli voimistuu huomattavasti), ilmanpaine laskee silloin voimakkaasti, mikä saattaa myös "herättää" kalat ottipäälle. Perinteisessä "kala syö ennen sadetta ja sateen jälkeen" -ilmiössä on osaltaan kyse juuri ilmanpaineen laskusta ja noususta.

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 11:43:49 by pikeye »

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
Juuri ennen kovaa sadetta syö aina aivan loistavasti. Itse luulisin tämän johtuvan voimakkaasta ilmanpaineen vaihdoksesta juuri ennen rankkasadetta. Pienellä tihkusateella kala tuntuu syövän ihan hyvin ja sateen jälkeen ihan hyvin (=paremmin kun aurinkosella säällä) Nämät havainnot hauesta ja ahvenesta, varsinkin hauesta. Ahven tuntuu syövän hyvin myös aivan aurinkoisella säällä. Kuha taas ei jostain syystä tunnu innostuvan pilvistä yhtään vaan tarvitsee aurinkosen sään, joka tuntuu siten kyllä kummalliselta, että parhaiten se syö vasta kun valoisuus ei ole enään kovinkaan suuri. Ilmeisesti se tarvii jonkun selvän valon vähenemisen syönnin käynnistämiseksi, jota ei pilvisellä ilmalla tule.

Pjk kerkesikin puhuumaan näistä ilmanpaineista näköjään ennen minua, no on ainakin joku joka on samoilla jäljillä.. :-D
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Pitkäaikaisen matalapaineen mukanaan tuoman vesisateen aikana on tullut nähtyä se, että järvihauet lyövät nokkansa totaalisesti kiinni. Pienet ripsahtelut eivät tuolla tavalla vaikuta, vaan efekti on hyvinkin vaihteleva. Joskus syö, toisinaan taas ei.

Ja se ketutus-aihe... mun pahin vihollinen on _TUULI_. Vihaan tuulta. Tai jos tuulee, niin olkoot ukkosmyräkän syöksyvirtaus tai trombi, mutta kaikki muut ovat haitaksi ja vihaan sitä joutavaa tuuleksintaa.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

pjk

• Guest
Pitkäaikaisen matalapaineen mukanaan tuoman vesisateen aikana on tullut nähtyä se, että järvihauet lyövät nokkansa totaalisesti kiinni. Pienet ripsahtelut eivät tuolla tavalla vaikuta, vaan efekti on hyvinkin vaihteleva. Joskus syö, toisinaan taas ei.

Ja se ketutus-aihe... mun pahin vihollinen on _TUULI_. Vihaan tuulta. Tai jos tuulee, niin olkoot ukkosmyräkän syöksyvirtaus tai trombi, mutta kaikki muut ovat haitaksi ja vihaan sitä joutavaa tuuleksintaa.

Jep, tärkeämpää kuin ilmanpaineen taso jollakin kalastushetkellä onkin se, mistä tasolle on tultu ja kuinka nopeasti, siis muutos. Kaikenlaiset olosuhdemuutokset ovat kalastajalle aina kiinnostavia. Pitkään samaa tasaista mitä-tahansa-keliä on pahasta.  

Jännä juttu tuon tuulen kanssa... Itse olen ilmeisesti edelleen niin saalishakuinen, että hakeudun ehdottomasti tuulen alle. Näin lomalla, kun kalastuspäivänsä voi jopa valita, saatan jättää reissun väliinkin, jos sääennusteen perusteella pelipaikat jäävät pahasti tuulelta paitsioon ja keli on kirkas. Aurinkoa voi ottaa kotipihallakin.

Joku 10 m/s suora tuuli alkaa kyllä olla minullekin jo epämiellyttävää, ja varsinkin sivusuuntaisena se haittaa vieheen kunnollista uittamistakin.

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 11:43:13 by pikeye »

Paraskalastaja

• Ahven!
    • View Profile
    • Email

Joku 10 m/s suora tuuli alkaa kyllä olla minullekin jo epämiellyttävää, ja varsinkin sivusuuntaisena se haittaa vieheen kunnollista uittamistakin.

--pjk

OT: vieheissä en ole tuon huomannut tuottavan mitään vaikeuksia, MUTTA koitappas sitten perhokalastaa vastatuuleen kun sitä tuulta on niin paljon että lakki lentää päästä..
-Paraskalastaja

darpeee

• Guest
Mielestäni kyllä.

Kaloillahan esim. joella syönti paranee sateen tullessa, sadehan houkuttelee hyönteisiä (hyttysiä yms.) liikkeelle ja veden tuntumaan lentelemään. Se jos mikä houkuttelee kaloja hakemaan vedenpinnalta veden varaan joutuneita hyönteisiä.

KÖSTER

• View Profile
    • Email
Sade harvemmin mielestäni huonontaa kalantuloa, poikkeuksena vaikkapa vantaanjoki missä vesi menee aivan kuravelliksi valumavesien savilietteestä.
Pitkään jatkunut matalapaine tai hellejakso näyttäis useimmiten ainakin koskipuolella vähentävän kalojen aktiivisuutta.
Pienet ukkoskuurot päiväkirjojeni perusteella jopa laukaisseet huippusyöntijaksojakin vesiperhosten ym. kuoriutumisen saadessa uutta potkua.

pjk

• Guest

--pikeye

OT: vieheissä en ole tuon huomannut tuottavan mitään vaikeuksia, MUTTA koitappas sitten perhokalastaa vastatuuleen kun sitä tuulta on niin paljon että lakki lentää päästä..

OOT: Riippuu kai omasta uittotavasta, mikä puolestaan liittyy käyttämiinsä vieheisiin. Suorakelauksella uivien vieheiden kanssa tuulella ei ole niin väliä, sen kun painaa vavankärjen alas ja veivaa. Käsialavieheillä tilanne on toisenlainen.

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 11:42:29 by pikeye »

pjk

• Guest
Noniin, hienoja viestejä. Kertokaahan toki myös negatiivista kokemuksista (kuten jotkut ovat jo tehneet) Jos joku harrastelijakalastaja sattuu lukemaan tätä topicia, niin tietäähän ainakin kannattaako tavoitelajia mennä kalastamaan sateisella säällä. Yleiseksi neuvonannoksi näitä aiheita kannattaa tehdä minun mielestä.

Minusta kalastamaan kannattaa mennä aina, kun siltä tuntuu. Jos kalastaa aina vain silloin kun vesillä on sään puolesta mukavaa olla, saa aika yksipuolisen kuvan kalan käyttäytymisestä eri olosuhteissa. Hyvä kalastussää voi olla myös hyvä kalasää, mutta ei suinkaan aina! Kalastajana kehittymisen kannalta yksi tärkeimmistä asioista on oppia kalastamaan kaikenlaisissa olosuhteissa, myös niissä ei-niin-ihanneoloissa. Sitä paitsi, sateessakin viihtyy kummasti jos kalaa vain tulee... ;)  

Kalastuksessa on tärkeintä elämykset. Jotenkin poikkeavissa olosuhteissa tehdyn reissun saattaa muistaa loppuikänsä, vaikka saalis ei välttämättä erikoinen olisikaan. Itse esimerkiksi muistan edelleen erään puolikiloisen hauen, jonka sain 1.11. joskus viisitoista vuotta sitten. Tuosta kalasta tekee erikoisen se, etten ollut koskaan aiemmin edes kalastanut virvelillä marraskuussa.  

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 11:41:53 by pikeye »

kemu

• View Profile
Noh negatiivista taisi olla eilen, kun ongella saatiin pienellä ''ropinalla'' varmasta paikasta kahdessa tunnissa vain yksi lahna.
Mutta en tiä miten tuo sade vaikuttaa särkikaloihin :|

Paraskalastaja

• Ahven!
    • View Profile
    • Email
Tänään oli siten pakko lähteä testaamaan tuota todellisuudesssaan. klo 11:00 pakkasin kamat ja poljin 2km matkan läheiselle laammelle. Viritin perhokamat ja menin veteen sateen ropistessa hupulle. Ensimmäinen heitto ja tuplatärppi molemmissa perhoissa 250gr ahven kiinni. 3 heitto ja 30cm hauen pulikka. Loppujen lopuksi 1h 30min heittelyn jälkeen noin 20 ahventa keskipaino 150gr 2 haukea jja 1 särki=  SADE VAIKUTTAA KALAN SYÖNTIIN HYVÄLLÄ TAVALLA!
-Paraskalastaja

Mind_Flayer

• Vappilosuhvero juomutryffeli !
    • View Profile
Itse en ole kovin paljoa sadesäällä kalastanut, mutta muutamia kokemuksia on kosteammistakin olosuhteista. Mieleenpainunut reissu oli eräs onkireissu pienehkölle ja soiden ympäröimälle metsälammelle vuosia sitten. Vettä satoi kiitettävästi ja ennen lähtöä jo mietittiin, jotta lähdetäänkö vai ei vaan kun lampi sattui olemaan kohtalaisen yhteyden päässä ja meininki oli saada kukkoahvenet kasaan, niin sieltähän löysimme itsemme sateen keskeltä. Ongella yritettiin ja ahven puri syöttiin niin perhanan innokkaasti. Koko ei päätä huimannut, mutta seassa oli jokunen pannukarkeakin. Muutaman hengen voimin reilussa tunnissa saalis nousi 70-100 ahvenen paikkeille. Kalaa olisi varmaan ongittu enemmänkin, mutta sade loppui ja tilalle tuli kirkas auringonpaiste joka katkaisi hyvän syönnin kuin veitsellä leikaten.

akihh

• View Profile
Omien havaintojen mukaan kuurosade lisää syöntiä kauttaaltaan, pitkäkestoinen mikä tahansa säätyyppi heikentää syöntiä ja muutokset ovat aina mielenkiintoisia. Rankkasateessa harvemmin on oikein antanut vaan heti jälkeen voipi tulla hetken rajusti.

Vakiokalapaikoillani ottavin keli tuntuu olevan sellainen lämmin, melkein tuuleton, hyvin pienipisarainen harmaa tihkusade - melkein kuin sumua tulisi taivaalta. Rauhassa saa uistella ja goretex-takki riittää pitämään suht kuivana, ei tarvi neukkukortonki päällä hikoilla.

kemu

• View Profile
Kalastas miguel sen ukkosen jälkeen ahventa, niin saattaa tapahtua :roll:

pjk

• Guest
Ukkoskuuroja on luvannut. Mitä tekee kalat? Kokemuksia vain kertoilemaan, nyt kun niitä on taas tulossa. Mutta olkaa varovaisia niiden salamien kanssa...
Mielellään kuulisi lajikohtaisia eroja ukkoskuuroihin suhtautumisesta. Jos minun tynkäkokemukset pitää paikkansa, niitä todellakin on. Mutta mites muiden mielipiteenä?

Eilisellä reissulla oli ensin melko pilvistä mutta valoisaa. Sitten pimeni ja tuli sade päälle. Loppuillasta ei tullut enää vettä, mutta ukkosrintama meni melko läheltä ohi. Haukea tuli pitkin iltaa melko "normaalisti", ottiväri vain vaihtui sään kirkkauden mukaan.

--pikeye
« Last Edit: July 02, 2010, 10:08:16 by pikeye »

sube

• View Profile
Ukkoskuuroja on luvannut. Mitä tekee kalat? Kokemuksia vain kertoilemaan, nyt kun niitä on taas tulossa.
Jos vähänkin jossain jyrissy, niin ei ole ollu hauen saanti helppoa. Kertaakaan en oo kalastanu, kun ois ollu ihan yläpuolella ukkoskuuro, mutta lähettyvillä kuitenkin ja huonosti syönyt. Ihan perus vesisateet eivät ole haitanneet kalansyöntiä ollenkaan.

Ahvenainen

• View Profile
Itse kun olen kalastanut joskus sateella,niin olen huomannut,että kala syö hyvin juuri ennen sadetta ja sen jälkeen.Kunnon kaatosateessa en ole kalastanut kuin kerran ja silloin tuli yksi noin 1kg hauki.

Ipetin

• View Profile
Vs: "Sataa, sataa ropisee" - Onko sateella väliä kalastuksen suhteen?
« Reply #22 on: September 02, 2010, 19:43:50 »
Itse pidän "extreme" kalastuksesta, eli melkein kaatosateessa sähläämisestä (toki kunnon varustein).
Olen myös huomannut että ennen ukkosta kala syö todella hyvin, siinäpä vinkkiä ;)
^^,

KÖSTER

• View Profile
    • Email
Vs: "Sataa, sataa ropisee" - Onko sateella väliä kalastuksen suhteen?
« Reply #23 on: September 02, 2010, 22:06:28 »
Perusvinkki joka vaikuttaa viihtymiseen:
Vaatetta riittävästi mukaan ja vedenpitäviä päällimmäiseksi, vähentää voi reppuun jos kuuma yllättää, vaan entäpä jos kuuman sijaan tulee se kylmä ja kaikki vaate käytössä? Järkevää lienee poistua nuotiolle/laavulle/kotiin ennen hypotermiaa tai keuhkokuumetta?
 Ja tietty se syöntikin osuu kohdalle ,kun ei sormet pelaa ja vapakin lipsuu käsistä :-D!

S11K1

• Kartulla pamputtaja
  • Kalastakaa toisianne.
    • View Profile
    • Email
Kuha murjottaa ukkosella. pikkukalat meni harppaukseen ja kuha perässä.
Lauantaina klo 00:00 jälkee alko tapahtummaa. Velkualla.
Kirreitä siimoja kaikille.

Kalaboi

• View Profile
Lähtökohtaisesti sade on parantanut saalista, ainakin perus kirjolohen / hauen lampikalastuksessa. Etenkin silloin, kun on pitkään poutaista jonka jälkeen iskee sade.

Itse uskon syönnin parantumisen johtuvan siitä, että kalat aktivoituvat pitkä aikaisten sääolojen muutoksista. Hyönteisiä lentää matalammalla ja putoaa veteen. Tämä lisää pikkukalojen pintasyöntiä, joiden perässä hauki saattaa myös nousta pintaan. Kirjot syövät taas luontaisesti hyönteisiä.

Lisäksi uskon sateen tuoman suojan vaikutukseen kalastettaessa. Kun veden pinta rikkoutuu sateessa, on kalojen huomattavasti vaikeampaa havaita lähestyvää venettä tai rannalla huitovaa kalamiestä. Olen huomannut, että tärppien määrä aivan rannan / veneen vieressä lisääntyvät sateella.
« Last Edit: July 08, 2011, 05:39:46 by Kalajolli »

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
Lähtökohtaisesti sade on parantanut saalista, ainakin perus kirjolohen / hauen lampikalastuksessa. Etenkin silloin, kun on pitkään poutaista jonka jälkeen iskee sade.

Itse uskon syönnin parantumisen johtuvan siitä, että kalat aktivoituvat pitkä aikaisten sääolojen muutoksista. Hyönteisiä lentää matalammalla ja putoaa veteen. Tämä lisää pikkukalojen pintasyöntiä, joiden perässä hauki saattaa myös nousta pintaan. Kirjot syövät taas luontaisesti hyönteisiä.

Lisäksi uskon sateen tuoman suojan vaikutukseen kalastettaessa. Kun veden pinta rikkoutuu sateessa, on kalojen huomattavasti vaikeampaa havaita lähestyvää venettä tai rannalla huitovaa kalamiestä. Olen huomannut, että tärppien määrä aivan rannan / veneen vieressä lisääntyvät sateella.
Pakko olla erimieltä..
Ensinnäkin itse en ole saanut kalaa kovin hyvin sateella, mielestäni se on vain heikentänyt syöntiä. Sateen jälkeen ja varsinkin ennen sateen alkamista syö usein puolestaan varsin hyvin.
Itse en usko syönnin parantumisen johtuvan mistään hyönteisten lentelystä, vaan liputan ilmanpaineen vaihtelun puolesta. Ennen sadetta ilman paine tippuu usein nopeasti ja sateen jälkeen nousee, joka mielestäni aktivoi kaloja.
Itse uskon puolestaan, että se kalaa pelkää enneminkin sitä sadetta. Usein kovilla sateilla on kovin pimeää ja vesi pärskyy niin, että sitä vasten vedenalta katsottuna on varmasti vaikea erottaa liikkuvaa vaaraa, jolloin kala jurnottaa mielellään paikoillaan, jossain suojaisessa paikassa. Näinhän ne eläimetkin tekee, esim hirvi tulee pelloille mielellään vasta, kun on tyyni kuulasilma jolloin kaikken normaalista poikkeavan kuulee/haistaa mahdollisimman kaukaa.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
Jaahas tänään tarkoitus mennä kokeilemaan tuokin "myytti" elikkä täälläpäin vettä satanut aamu 9alkaen ja näillä näkymin iltaan saakka, joten jos ei kaatosade klo 18.00 niin kalastamaan 2-3 tunniksi.
"rocky has left the building"

center>