Välillä noita energiajuomia tulee joutua omasta mielestäkin kohtuutomasti eli 3-4 tölkkiä per viikko. Nyt en ole kyllä jounut 2 viikkoon noita juomia joten hyvä niin. Hampaatkin kuluu aivan sairaasi olen itse huomannut sen kun viimeiset 2 vuotta olen juonut noita litkuja. Etu hampaista kulunut varmaan 0,5 mm pois, jos tässä yrittäisi lopettaa noitden juomisen niin hampaatkin olisi suussa vanhempana. Jos jollain on ollut mielessä maistaa energiajuomaa niin älä edes maista niihin jää koukkuun ja sitten litkit niitä juomia koko ajan.
Niin, ja jo ensimmäinen kannabispiikki koukuttaa? ES miehen tiellä pitää.
Piikitetäänkö kannabista?
Vatukan ja Miksu the kalamiehen kanssa olen samoilla linjoilla. Kohtuus kaikessa lienee hyvästä.
Olen havainnut lasten ja nuorten ainakin täälläpäin käyttävän energiajuomia ateriankorvikkeena. Mihin lapsi tai nuori oikeasti tarvitsee energiajuomaa? Ei mihinkään. Keskenkasvuisena se energia olisi hyvä saada jostain ihan muualta kuin sokerisista litkuista.
Energiajuomien läheskään kaikkia pitkän aikavälin vaikutuksia ei tiedetä, sillä asiaa ei ole juuri voitu tutkia energiajuomabuumin uutuuden vuoksi. Energiajuomien käytön on havaittu aiheuttavan lapsilla ja nuorilla mm. sydämentykytystä, keskittymisvaikeuksia, ylivilkkautta ja unettomuutta. En ala enää kaivamaan tähän mitään tutkimuksia, sillä jokainen löytää niitä halutessaan helposti.
Ehkä olen liian pessimistinen. En kuitenkaan voi hyväksyä tätä yleistyvää energiajuomien viihdekäyttöä lapsilla ja nuorilla. Eri asia jos on oikeasti jokin pakottava tarve valvoa, esimerkiksi yötyöt. Jos joku rekkamies huitaisee yön mittaan pari Red Bullia naamariin pysyäkseen tarkkaavaisena, hyväksyn sen täysin. Silloin on kyse hyötykäytöstä ja liikenneturvallisuuden edistämisestä, sillä onhan parempi juoda energiajuomaa pysyäkseen tarkkaavaisena kuin nuokkua ratissa.
Counter Striken tai WoWin pelaaminen läpi yön ei ole mikään pakottava syy valvoa. Tällainen laremanin "ES miehen tiellä pitää" -meininki on surullinen esimerkki siitä, mihin ollaan menossa. Ja lareman, kyllä se energiajuomariippuvuus alkaa olla ihan arkipäivää nuorison keskuudessa.