Chat

Author Topic: Perholla onkiminen  (Read 5679 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reviirimestari

• View Profile
Perholla onkiminen
« on: July 07, 2010, 21:36:13 »
Sellasta kysyisin, että onko väki kokeillut perholla onkimista ja millä tuloksin? Ensimmäistä kertaa kirjotan tällä sivustolla, enkä oikein tiedä kuuluisiko aihe perhokalastukseen, vaiko tänne ongintaan.

Grandy

• Guest
Vs: Perholla onkiminen
« Reply #1 on: July 08, 2010, 04:06:48 »
Morjes! Kokenut en ole mäkään, mutta kyllä minäkin ongintaan laittaisin, eihän tässä perhokalastuksesta ole kyse kuitenkaan.

Itse en oo perholla koskaan onkinu, mutta olen kyllä nähny ongittavan. Äijällä tais olla kärpäsentoukkaa siellä kaverina perholle, kyllä se sillä kalaa veti, ei kuitenkaan mun mielestä huomattavasti itseäni paremmin, vaikka ongin tavallisella koukulla. Tietysti perhon/koukun koolla on merkitystä, kohdekalalla, mahdollisella syötillä ja veden ja perhon värillä ja ties millä muulla.
Mutta jos nyt miettii han sitä mitä aiheessa kysytään tai mitä siihen halutaan kirjotettavan, niin miksipä ei, en löydä mitään syytä miksei perholla onkien tulisi kalaa, ehkä jopa paremmin kuin koukulla(ärsykeväri toimien samalla tavalla kuin värikoukku pilkinnässä?)Tiedä häntä, arvailujahan ja teorian luomisiahan nää on, kun ei kerran oo tullu koskaan kokeiltua.

Tarkoitettiinkohan tässä nyt varmasti tavallista onkimista perhokoukulla, vai pelkällä perholla onkimista?  :-D

reviirimestari

• View Profile
« Reply #2 on: July 08, 2010, 07:24:11 »
Morjes! Kokenut en ole mäkään, mutta kyllä minäkin ongintaan laittaisin, eihän tässä perhokalastuksesta ole kyse kuitenkaan.

Itse en oo perholla koskaan onkinu, mutta olen kyllä nähny ongittavan. Äijällä tais olla kärpäsentoukkaa siellä kaverina perholle, kyllä se sillä kalaa veti, ei kuitenkaan mun mielestä huomattavasti itseäni paremmin, vaikka ongin tavallisella koukulla. Tietysti perhon/koukun koolla on merkitystä, kohdekalalla, mahdollisella syötillä ja veden ja perhon värillä ja ties millä muulla.
Mutta jos nyt miettii han sitä mitä aiheessa kysytään tai mitä siihen halutaan kirjotettavan, niin miksipä ei, en löydä mitään syytä miksei perholla onkien tulisi kalaa, ehkä jopa paremmin kuin koukulla(ärsykeväri toimien samalla tavalla kuin värikoukku pilkinnässä?)Tiedä häntä, arvailujahan ja teorian luomisiahan nää on, kun ei kerran oo tullu koskaan kokeiltua.

Tarkoitettiinkohan tässä nyt varmasti tavallista onkimista perhokoukulla, vai pelkällä perholla onkimista?  :-D

Tarkoitin perhon liikuttelua veden pinnalla, eli muuten samalla samalla tavalla, paitsi käytössä on onkivapa

Pike

• View Profile
« Reply #3 on: July 08, 2010, 08:04:09 »

Tarkoitin perhon liikuttelua veden pinnalla, eli muuten samalla samalla tavalla, paitsi käytössä on onkivapa

Heh, viestisi meni Grandyn lainaukseen  :-) Mutta huomasin sen sieltä ja ainakin "Nuoren kalamieheen oppaassa" on jotain perholla onkimisesta.

jmv83

• View Profile
« Reply #4 on: July 10, 2010, 22:37:47 »
Joskus lapsena näin kun yksi vanha maastopukuinen äijä onki pensaan ja puun runkojen takaa 4metrisellä ongella, missä oli lyhyt n. 1-1.5 metrin siima jonka päässä todella pieni perho jota se pompotteli veden pinnalla. Kyllä se parissakymmenessäminuutissa sai jonkun särjen ja salakan, jonka jälkee äijä laittoi ne ahven syötiksi täkyonkiin.

Cmon Catch and releace

• Far and far off..
    • View Profile
« Reply #5 on: July 17, 2010, 22:37:20 »
Perholla ongitaan paljon, esim lapissa ja virtaavissa vesissä. Enemmän heittokoholla kuitenkin. Virtavessisä heität kohon ylävirtaan se valuu alas ja perho ui kuin sen olisi perhovermeillä sinne heittänyt. Virtaavissa vesissä kannattaa lyijjypainojen käyttö unohtaa. Se saa perhon vaan menemään suoraan ilman se ui luontevasti virran mukana. Mutta seisovissa vesissä, sidos kannattaa tehdä mahdollisimman lähelle koukkua ja koukku kannattaa piillottaa esim pitkllä marabou hännällä. Ja pientä nyintää kannattaa tehdä noin 5sec välein. Että perhossa olisi jotain eloa.
Kireitä!

reviirimestari

• View Profile
« Reply #6 on: July 19, 2010, 19:47:10 »
ok, kiitos vastauksista

Grandy

• Guest
« Reply #7 on: July 20, 2010, 19:01:57 »
Haluaisin esittää tänne sellaisen kysymyksen, että mitenkähän tällainen perholla onkiminen luokitellaan perhokalastukseksi? Minua kiinnostaa eräs perhokalastuskohde, jossa saa siis ainoastaan perholla kalastaa, mutten omista perhovehkeitä, että saisikohan sinne mennä harjoittamaan tällaista perholla onkimista?

Säämänen

• View Profile
« Reply #8 on: July 20, 2010, 20:03:26 »
Haluaisin esittää tänne sellaisen kysymyksen, että mitenkähän tällainen perholla onkiminen luokitellaan perhokalastukseksi? Minua kiinnostaa eräs perhokalastuskohde, jossa saa siis ainoastaan perholla kalastaa, mutten omista perhovehkeitä, että saisikohan sinne mennä harjoittamaan tällaista perholla onkimista?

Jos et käytä syöttiä. Mielestäni perholla kalastaminen ja perhokalastus ovat niin lähellä toisiaan, ettei asialla liene merkitystä.
Eikös asia niin ole...?  :-)

Grandy

• Guest
« Reply #9 on: July 20, 2010, 20:12:45 »
Joo syöttiä ei ole tarkoitus käyttää, ihan perhon kanssa mennä vaan vähän kokeileen.

center>